Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ik hou het moeilijk vol


Madski

Madski

29-10-2023 om 22:09 Topicstarter

even een update; 
Dochter is begonnen op haar nieuwe school,ze vind het een fijne klas,geen pesters en de zit met haar beste vriendin in de klas. Maar gaat verder niet goed,ze maakt geen huiswerk,wil vaak niet naar school omdat ze te moe is of omdat ze dagen heeft dat ze niks kan. Cijfers zijn slecht.
Ze is begonnen bij een psycholoog,daar krijgt ze een intelligentie onderzoek en een familie amnamese,om te kijken of er iets anders speelt zoals ADHD/autisme of dergelijks 
Ze vind haar behandelaar aardig,iemand die haar begrijpt zegt ze 
Verder doet ze weinig,ik werk nu nog maar 4 dagen 2 a 3 uur per dag,bevalt me goed,ik kan haar s ochtends naar school brengen en als ze thuis komt ben ik er voor haar,ik probeer dingen met haar te doen maar ze wil niets.
Ze spreekt ook niet met die vriendin uit haar klas af want ze heeft er geen energie voor,ze mist het ook niet zegt ze.
Ik het de afgelopen jaar zo bang geweest dat ze niet meer naar school zou gaan maar ik denk dat het onontkoombaar is,ze gaat nu steeds vaker niet en ik ben op het punt dat ik denk dat ze beter eerst goede hulp kan krijgen voordat ze weer naar school moet want ze redt het toch niet op de havo en eerlijk gezegd sowieso dit jaar niet meer op welk niveau dan ook.

ikzelf zie het soms niet meer zitten,ik vind het leven niet meer leuk,ik mis vroeger toen alles nog gewoon was..

wat vinden jullie over het naar school gaan? Moet ik het loslaten voor nu of moet ik haar toch pushen om te blijven gaan?

Thy

Thy

29-10-2023 om 22:36

Ik denk dat je zelf het beste weet of het een kwestie is van druk uitoefenen zodat ze toch naar school gaat en dat dat beter is, of loslaten en de ruimte geven om tot rust te komen en van daaruit weer tot ontwikkeling komen. 
Los van wat het wordt, moet je ook ruimte voor jezelf gaan innemen zoals ook al eerder is geschreven. De strijd om naar school te blijven gaan zal veel van je vragen, maar ook de beslissing om het los te laten zal je iets kosten. Bespreek met je gezin welk pad jullie gaan bewandelen en neem meteen daarin mee hoe dat er voor jou uitziet: 'We besluiten nu dat als het *kind* niet lukt om naar school te gaan, we dat stuk voor nu loslaten. Ik merk dat het ook veel van mij vraagt en ik wil overeind blijven. Dat betekent dat ik op vrijdagochtend en maandagavond ga sporten/afspreken met een vriendin/ga wandelen/ etc. Ook ga ik elk half jaar een nachtje weg. Ik wil dat jullie weten dat dit doorgaat, ongeacht hoe het hier thuis gaat.' 
Zoals ook al eerder is genoemd, is de situatie endless. Realiseer je alsjeblieft dat het geluk van je kind niet afhangt van het  feit dat jij bijvoorbeeld elke maandagavond weg bent. Verdedig je eigen tijd met hand en tand, het valt of staat met het feit of jij in staat bent om hier aan vast te houden. Sterkte.

Je man gaat toch echt aan de bak moeten. 
Doet hij niks, stop dan ook met dingen voor hem doen als het je niet uitkomt. Zeg maar dat je geen energie hebt om kaarten voor zijn kant van de familie te schrijven/vandaag een was te draaien/te koken.

Informeer hem dat je een weekend naar een wellness gaat (of bij je ouders gaat logeren of twee nachten in een ander stadje). Dan kan hij ook eens voor dochter zorgen, 

Madski

Madski

29-10-2023 om 22:46 Topicstarter

ja daar heb je gelijk in,mijn moeder ging vroeger altijd naar zangles op maandagavond en ik mistte haar niet dan. Lekker rustig,kon ik doen wat ik wilde 
Ik ga er een bioscoop avond van maken! 

Laat haar als je dat nog niet gedaan hebt,  testen op bloedarmoede, pfeiffer en cmv.
Mijn dochter bleek pfeiffer hebben....en ik maar denken dat het psychisch was en proberen haar te activeren.
Ze heeft 2 jaar lang een aangepast rooster op school gehad voor ze daar overheen was.

Daarnaast heeft ze een heftige tijd gehad, waarna ze burnout klachten kreeg...ook weer aangepast rooster.

Oftewel het hoeft niet perse iets psychisch te zijn...

Volg je dochter, overleg met school over een aangepast rooster

Madski

Madski

30-10-2023 om 08:56 Topicstarter

Ze heeft een aangepast rooster,elke dag van 9.15 tot 12.15 naar school,geen huiswerk en geen flexlessen. Vorig jaar heeft ze bloed laten prikken en niets bijzonders. Ze eet nu al een half jaar extra gezond,meer multivitamine dus dat kan het niet zijn. Ze is nu ook weer thuis,ik heb contact gezocht met haar behandelaar om te kijken hoe nu verder,maar school gaat niet meer lukken.

Nog even een reactie van mij.
 Over je familie: Dat overbezorgde wat je noemt, is voor jou nog extra belastend lijkt me. Ze klinken alsof ze met hun 1000 vragen vooral door jou gerustgesteld willen worden en ik kan me voorstellen dat je dat er dan niet ook nog bij kan hebben.
Het is heel goed om ook tijd voor jezelf te maken, en dan echt niet beschikbaar te zijn voor anderen. Tieners met problemen zijn ongelooflijk stressend, weet ik uit ervaring, en voor je het weet sta je jarenlang dag en nacht “aan” omdat er elk moment weer een hulpvraag kan komen en op den duur maakt het dan niet meer uit of ze een sok niet kunnen vinden of echt iets heel ergs hebben, je schrikt voortdurend van het feit dat je weer iets moet en alles voelt even levensbedreigend en daar ga je compleet aan onderdoor. De onvoorspelbaarheid, het gevoel dat je moet zorgen dat het goed afloopt en niet weten wat er op je afkomt en of je dat aankan is zo slopend.
De puberteit beschreven wij aan de kinderen als een periode waarin je lichaam verbouwd wordt (ik heb wel voorgesteld om er een bordje “under construction” op te hangen zodat het zichtbaar is ) en aangezien hersenen ook lichaam zijn, worden die ook grondig verbouwd. Tijdens die werkzaamheden vol lawaai, rommel en stof en alles van zijn plek werkt het niet altijd even goed en dat leidt dan tot slaapproblemen, stemmingen, stemmen, impulsen en emoties die niet goed te plaatsen of te begrijpen zijn maar wel heel erg vervelend kunnen uitpakken. Ze moeten er doorheen, maar liefst wel zonder dat er dingen instorten. En het is geen wonder dat ze vaak doodmoe zijn, egocentrisch, niet te harden en erg ongelukkig.
Maar ja, je zit er wel mooi mee als ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.