FruitMoeder
29-06-2026 om 09:08
Is dit kindermishandeling?
Mijn dochter heeft een vriendinnetje en de ouders van dat meisje roken constant en dan voornamelijk binnen ook nog. Mijn dochter stinkt dan ook naar de rook als ik haar ophaal. Het vriendinnetje zelf is erg kortademig. Ik denk zelfs dat ze een vorm van astma heeft. Ik wil ook niet meer dat mijn dochter bij haar gaat spelen. Het is gewoon zo'n viezig huis waar de muren ook zowat geel zijn van de rook. Het lijkt wel alsof je 30 terug in de tijd bent gegaan. Ik vraag mij echt af of dit kindermisbruik is. En zo ja, kan ik dat ergens melden?
Titel gewijzigd op verzoek plaatser
Kimdekim
03-07-2026 om 16:34
MamaE schreef op 03-07-2026 om 14:43:
Ja, we kunnen ons blijven verbazen over de selectieve blindheid van andere mensen, maar we kunnen ook onze verantwoordelijkheid nemen en elkaar aanspreken op dingen die ons opvallen en waar we ons zorgen over maken.
Fruitmoeder zag blijkbaar niet dat haar dochter flink te zwaar was, maar heeft wel dat signaal serieus genomen en actie ondernomen en met succes. Dat is ook een compliment waard ipv een 'ja maar jij bent ook blind voor je eigen minder handige opvoedkundige keuzes'.
Of we houden onze mening voor ons en laten het informeren aan de professionals over. Ik heb een kind met ADHD die best wel eens opvallend gedrag kon laten zien ( zoals heel veel praten maar ook moeite met emotieregulatie). Ik kon daar prima mee omgaan maar andere mensen die constant hun mening gaven vond ik heel lastig. Alsof ik verantwoording moest afleggen aan vreemden.
MamaE
03-07-2026 om 16:50
Kimdekim schreef op 03-07-2026 om 16:34:
[..]
Of we houden onze mening voor ons en laten het informeren aan de professionals over. Ik heb een kind met ADHD die best wel eens opvallend gedrag kon laten zien ( zoals heel veel praten maar ook moeite met emotieregulatie). Ik kon daar prima mee omgaan maar andere mensen die constant hun mening gaven vond ik heel lastig. Alsof ik verantwoording moest afleggen aan vreemden.
In sommige gevallen wel. Maar professionals komen doorgaans niet zo snel bij je thuis over de vloer en weten dus niet alles.
Mensen die oordelen zonder de situatie te kennen zijn inderdaad vervelend. Toch werkt uitleggen vaak beter dan boos worden. Dat geven we dochter hier ook mee.
Nick90
03-07-2026 om 17:13
MamaE schreef op 03-07-2026 om 16:50:
[..]
In sommige gevallen wel. Maar professionals komen doorgaans niet zo snel bij je thuis over de vloer en weten dus niet alles.
Mensen die oordelen zonder de situatie te kennen zijn inderdaad vervelend. Toch werkt uitleggen vaak beter dan boos worden. Dat geven we dochter hier ook mee.
Uitleggen werkt beter dan boos worden? Wij leren onze kinderen aan dat je best grenzen mag stellen en niet alles uit hoeft te leggen ivm de grens die je stelt
Kersje
03-07-2026 om 17:27
Max88 schreef op 03-07-2026 om 16:12:
[..]
Het gaat om de balk en de splinter, de pot en de ketel, oordelen en beschuldigen, verraden en klikken, en zelf op je gat zitten op de hoge troon en naar het klootjesvolk kijken i.p.v. naar jezelf. Dat is waar het misgaat. Dus nee, een compliment is niet nodig lijkt me?
Het is dat het niet sjiek is om informatie toe te voegen uit andere draadjes, maar dat had het punt duidelijker gemaakt.
Het is dat Fruitmoeder zelf begon over haar te zware dochter en ik daarop reageerde met misschien teveel details die mij sowieso waren bijgebleven.
Niet eens opgezocht, omdat ik niet kan loepen, maar omdat ik haar wel vaker een soort van ‘hooghartig’ zie reageren hier op het forum. Zo ook als met dit topic, dus volledig eens met gequote reactie.