Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oordelen

AnneJ, ik vind dan dat je hier te snel gaat met je oordelen: 'Dan is uithuisplaatsing vanwege nog niet voldoen aan de leerplicht toch onnodig veel te gevaarlijk?' (en daarna de hele riedel over de kwalijke kanten van een UHP).
Je kent de achtergronden niet, je weet niet hoe de gesprekken zijn gegaan, hoe de kinderen eraan toe waren, hoe moeder gereageerd heeft, welke oplossingen er wel of niet bedacht zijn die dan ook weer wel of niet doorgingen.
Normaal gesproken worden kinderen niet uit huis geplaatst als ze niet naar school gaan. Er kunnen uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld als ouders kinderen beletten om naar school te gaan, zonder dat ze een alternatief plan hebben (zoals thuisonderwijs bijvoorbeeld). Maar zelfs dan nog gebeurt dat niet binnen 4 maanden.
Voordat ik verongelijkt ga roepen ga ik er dan maar van uit, dat er in deze situatie factoren zijn geweest die ik niet ken en die ik ook niet persé hoef te kennen, tenzij de ouder of het kind wil dat iedereen weet wat er gebeurt.

Tsjor

Straf

AnneJ, ik kan me voorstellen dat je OTS en UHP 'straf' noemt. Zo voelt het ook, het voelt als een straf voor ouders, als zij niet doen wat de instanties willen. Maar daar ontstaat dan ook meteen een groot communicatieprobleem: ouders zullen ten alle tijde bestrijden dat zij 'straf' hebben verdiend Terwijl jeugdzorg daar geen aansluiting bij heeft, zij gaan ervan uit dat ze ervoor moeten zorgen dat kinderen een goede ontwikkeling door kunnen maken. Zij gaan voor 'het belang van het kind' en nemen mee, dat ouders daarin hun partner zijn. Of zouden moeten zijn.
Jeugdzorg zal altijd zeggen dat het geen straf is voor ouders (het gaat om de kinderen); ouders zullen altijd zeggen dat de kinderen niet door een ander beschermd hoeven worden, zij weten wat het beste is voor hun kind.
Als je die twee lijnen van communicatie volhoudt kom je geen stap verder.
Vanuit de overheid gezien, het standpunt van ouders overnemen dat zij altijd (!) doen wat het beste is voor het kind kan volgens mij helaas niet. Er zijn volwassenen, ook ouders, ook moeders die om wat voor redenen dan ook beslissingen nemen die schadelijk zijn of kunnen zijn voor kinderen. De strijd: overheid laat het los, laat ouders hun gang gaan, die strijd wil je niet echt winnen.
Ouders kunnen volgens mij wel vanuit het startpunt van jeugdzorg beginnen: kinderen hebben recht op een goede ontwikkeling (vinden ouders ook) kinderen hebben recht op bescherming (vinden ouders ook). Maar dan kom je konkrete situaties tegen, waarin analyse (wat is het probleem) en oplossing (OTS/UHP) uit elkaar gaan lopen.
Ik heb gemerkt dat je het meeste bereikt door daarover dan te gaan praten: wat is het probleem, volgens wie, wie zegt dat, waar is het op gebaseerd,. En als het angst voor ontwikkelingen in de toekomst betreft: waarop is dat dan gebaseerd? Van daaruit kun je gaan praten over oplossingen: wat zou een OTS/UHP oplossen?
Ik vind dat er overigens een veel reëlere afweging moet komen tussen het probleem dat jeugdzorg wil oplossen, met name als het om 'risico's' gaat (dus nog geen reële problemen) en de risico's die samenhangen met een UHP. sinds de meldingen over seksueel misbruik binnen de jeugdzorg, de rondhangende loverboys, etc. zou er een realistische inschatting gemaakt kunnen worden van de risico's die verbonden zijn aan een UHP. Uit het verhaal van het meisje blijkt bijvoorbeeld al direct wat grote risico's zijn van een uithuisplaatsing: signalen worden blijkbaar niet goed opgevangen, niemand heeft nog de verantwoordelijkheid (alleen theoretisch en op papier, maar niet in het dagelijkse leven), en de beschermende sociale omgeving wordt zeer klein. Deze grote risico's moet je plaatsen tegenover de problemen die je denkt op te lossen.
Ook dat gesprek zal lastig zijn: jeugdzorg zal aangeven dat ze die risico's niet willen lopen, dus ze zullen het ook niet als realiteit willen meenemen in hun afwegingen. Helaas.
Ik hoop dat er in de zaak van het 13-jarige meisje een goed onderzoek (inspectie) komt naar de rol van de gezinsvoogd en als daar ook maar enige grond voor is: een strafzaak tegen de gezinsvoogd wegens verwaarlozing en het onbeschermd achterlaten van een kind in een zeer riskante situatie. Waarbij elke uithuisplaatsing wat mij betreft gedefinieerd mag worden als : het kind plaatsen in een riskante situatie; en begeleiding van het hele proces erop gericht moet zijn om het kind dan te beschermen. Argumenten als 'caseload' 'te weinig tijd' etc. zijn niet acceptabel als het zo erg mis gaat.

Tsjor

mirreke

mirreke

28-01-2019 om 12:03

Jeugdzorg

'Terwijl jeugdzorg daar geen aansluiting bij heeft, zij gaan ervan uit dat ze ervoor moeten zorgen dat kinderen een goede ontwikkeling door kunnen maken. Zij gaan voor 'het belang van het kind' en nemen mee, dat ouders daarin hun partner zijn. Of zouden moeten zijn.'

Ik vind dat er veel duidelijker moet worden gedefinieerd wat dat dan precies inhoudt, die 'goed ontwikkeling'...
Zoals het nu gaat, wordt er veel te veel vanuit de onderbuik geredeneerd, en kan elke willekeurige jeugdbeschermer zijn eigen interpretatie van de belemmeringen van die ontwikkeling hanteren. Bovendien lijkt een goede ontwikkeling slechts binnen steeds enger wordende kaders mogelijk.

Je loopt als ouder/gezin al risico bij:
- scheiding
- een andere moedertaal
- vaker dan gemiddeld verhuizen
- vaker dan gemiddeld van school wisselen
- een andere dan een zeer gemiddelde levensstijl
- eigen opvattingen als het gaat om onderwijs
- als je kind passend onderwijs krijgt
- als je kind een (onbegrepen) ziekte heeft
nou ja, vul maar aan...

En dit wordt bewust aangezwengeld door de meldcode en meldcursussen die steeds strikter en nauwer worden... jeugdzorgteams die op school geïntegreerd worden, commerciële bedrijven zoals Augeo die een slaatje willen slaan uit de kindermishandelingshype.

Verder constateer ik dat in de huidige optiek kinderen en ouders losgekoppeld lijken te zijn. Alsof kinderen nog een goede ontwikkeling kunnen doormaken als zij met toeters en bellen (want het gaat eigenlijk altijd met toeters en bellen) uit huis worden gehaald en van hun ouders worden gescheiden, en trouwens ook als dit zonder toeters en bellen gebeurt.

De huidige praktijken van het trumpregime in de VS, om ouders en kinderen van elkaar te scheiden bij binnenkomst in het land, wordt door de UN gezien als mishandeling en verstoting van het recht op in familieverband leven.
In Nederland worden ouders en kinderen binnen jeugdzorg vaak standaard van elkaar gescheiden, en mogen ze elkaar ook als het systeem eenmaal draait elkaar vaak slechts zeer zelden zien of contacteren. De kinderen zijn bij het bereiken van de volwassenheid effectief van hun ouders vervreemd en onthecht geraakt. Als dat geen kindermishandeling is...

Ik ben het eigenlijk altijd wel met je eens tsjor, en ik vind dat je vaak ontroerend mooie bijdrages schrijft, en ik begrijp ook wel wat je hier bedoelt (beter meeveren dan in de weerstand, dan bereik je meer), maar het basisgegeven, ouders en kinderen beschouwen als losse entiteiten, en ouders zelfs als eerste bedreiging van hun kinderen zien, is principieel fout.

Leen13

Leen13

28-01-2019 om 20:43 Topicstarter

De Marineman

https://tinyurl.com/DeMarineman

Het ziet er naar uit dat marineman Hendrik-Jan Oussoren, er genadig vanaf komt. Als ik het goed begrepen heb houdt hij zijn VOG en krijgt geen strafblad. Alleen een voorlopige geldboete.

Inmiddels ziet hij helaas zijn zoontje niet meer en is door alle rechtzaken en de stress financieel, emotioneel in een puinhoop beland.

Hopelijk krijgt hij zijn zaken weer op orde. En hopelijk wordt het contact met zijn zoon hersteld.

http://svensnijer-essays.blogspot.com/2019/01/machtsmisbruik-door-regiecentrum.html?m=1

mirreke

mirreke

29-01-2019 om 11:37

Vreselijk ja, alhoewel de uitspraak

er meer dan genadig van af komt, althans, ik zie het toch als een soort statement naar Jeugdzorg toe.
Het enige waar ze vermoedelijk niet omheen konden is de 'laster', het smaadschrift. En zelfs daarvan is de straf voorwaardelijk.

Verder alles afgewezen.

Het is zo erg dat waar het om ging, de relatie met zijn kind, inmiddels wel door toedoen van jeugdzorg kapot is gemaakt.

Leen13

Leen13

30-01-2019 om 19:23 Topicstarter

Radio Den Haag FM vanavond tussen 21-23 uur

https://martijnmastenbroek.wordpress.com/2019/01/17/uitzending-gemist-jeugdzorg-special-op-den-haag-fm/

"Het radioprogramma Dossier Mastenbroek staat woensdagavond 30 januari 2019 wederom twee uur lang in het teken van jeugdzorg, voogdij-kwesties, verdrietige uithuisplaatsingen en ouderverstoting.

Het programma wordt live uitgezonden tussen 21.00 en 23.00 uur op Den Haag FM."

In de podcast van de 1e uitzending jeugdzorgverhalen van jeugdzorgingrijpen, sneue onzorgvuldige zaken die de situaties voor gezinnen met kinderen dramatisch verslechteren. Ook een uitzending met een bestuurder van Jeugdformaat.

Tot mijn spijt heb ik ze niet allemaal afgeluisterd. Ik viel er bij in slaap vanwege de al te voorspelbare verhalen.

Leen13

Leen13

31-01-2019 om 19:50 Topicstarter

Interview met Ranada van Kralingen


https://www.youtube.com/watch?time_continue=186&v=nD8Tvg0v7mI

Dossier Mastenbroek. Over het toetsingskader voor rechters. Recente stand van zaken.

mirreke

mirreke

01-02-2019 om 17:13

Goed interview

Toetsingskader 1 e vereiste, maar ook beëdiging jeugdzorg,edewerkers. Dat ze onder ede zouden moeten staan is een goed idee...

Leen13

Leen13

02-02-2019 om 17:20 Topicstarter

Veel berichten op het moment

https://evajinek.kro-ncrv.nl/fragmenten/hugo-de-jonge-en-tessa-roseboom-maken-zich-sterk-voor-kindergezondheid

Zorg voor kinderen, met name overheidszorg, is deze dagen veelvuldig in het nieuws. Zomaar?

Zo gaat dat dus. De eerste levensjaren zijn uiteraard belangrijk, maar het gewicht van de gevolgen van voeding wordt hier uit zijn verband getrokken.

We weten dat kinderen die geboren zijn uit moeders die in de oorlog ondervoed waren later gezondheidsproblemen kunnen hebben.

Daar worden gezinnen nu mee vergeleken in de zin dat het niet meer gaat om een enorm kritieke toestand in een oorlogssituatie maar om een vermoeden dat ouders hun kinderen ondervoeden of overvoeden. De mate waarin gaat het blijkbaar niet over.

De overheid grijpt in. Blijkbaar willen we dat. Zolang we denken dat het over andermans kinderen gaat en niet over die van ons.

Trouw heeft een aantal artikelen en ik hoorde ook al dat kinderen vinden dat ouders maar beter moeten leren opvoeden. Was ook bij Jinek geloof ik, Johnny de Mol met zijn 'Vergeten Kind' actie samen met prinses Laurentien. Voor alle kinderen die niet meer thuis wonen, want die hebben het niet best.

Teken de petitie en doneer aan deze goeddoeners. Nog beter zou zijn om om meer kinderen met hulp thuis te laten wonen. Afijn, altijd hetzelfde liedje.

Hugo de Jonge die pleit voor verplichte anticonceptie.

'Niet geboren worden' is een vorm van kinderbescherming.

Het radioartikel over Nederlandse klimaatspijbelaars waar Esther Fenema, psychiater, deelname een vorm van 'kindermishandeling' noemt.

Afijn, Het is ook Poezieweek! Er zijn leukere dingen om mee bezig te zijn. Toch geen kruid tegen gewassen.

https://www.poezieweek.com/

Leen13

Leen13

05-02-2019 om 19:41 Topicstarter

Leeuwarder Courant

https://www.lc.nl/friesland/Functioneren-van-jeugdbescherming-staat-in-Friesland-onder-druk-24147835.html

De Leeuwarder Courant heeft nu en in de komende week een aantal artikelen uit jeugdbeschermingsland met ouders, echte deskundigen en hulpverleners van de GI.

"Het functioneren van jeugdbescherming staat onder druk in Friesland. Zorgprofessionals uiten twijfels over de deskundigheid van een deel van de medewerkers. De gecertificeerde instellingen herkennen de druk, maar niet de kritiek."

Zie ook: https://www.lc.nl/friesland/Met-een-stoornis-sta-je-bij-jeugdzorg-met-10-0-achter-24147857.html

"Een groep zorgprofessionals is kritisch op het functioneren van jeugdbescherming. Een deel van de voogden zou escalerend werken en over psychiatrische problematiek ontbreekt elementaire kennis. ,,Het systeem is failliet”, vindt een Sneker psychiater."

Doenja

Doenja

07-02-2019 om 16:16

Voor een ander: UHP

Ik ben aan t zoeken naar de naam van de instantie die ouders helpt bij de voorgenomen UHP van de RvdKb. Het gaat over een moeder wiens 4 jarige kind uit huis geplaatst wordt omdat de ex-partner en ook de vader vanwege gediagnosticeerde psychiatrisch problematiek en alcoholisme zoveel stampij en spanning veroorzaakt met de omgang dat het jonge kind de spanning voelt. Daarom moet het kind uit huis geplaatst worden?!?!
Ik las hier eerder de naam van een organisatie die je helpt met het verweer voeren hier tegen. Wie kan me helpen?

Leen13

Leen13

07-02-2019 om 16:51 Topicstarter

Stichting KOG

Direct laten bellen Doenja. Ik zie dat je nu eerst mailt maar kunt vragen om met spoed teruggebeld te worden.

https://www.stichtingkog.info/contact/

Ze kunnen je ook adviseren over een goede advocaat die bekend is met het jeugdzorggebeuren en NIET geneigd is om daarin mee te gaan.

Leen13

Leen13

07-02-2019 om 17:00 Topicstarter

Jeugdzorg Dark Horse

https://twitter.com/ranada1967

In en om Amsterdam kun je ook advies vragen aan Ranada van Kralingen bij wie je moet zijn. Zij en haar man zijn bekend met het hele netwerk en het gedoe er om heen.

AKJ

Of AKJ. Ze hebben een chatfunctie op de website. Wellicht is dat ook handig.

Tsjor

Doenja

Doenja

07-02-2019 om 22:48

Bedankt

Alles doorgegeven. Bedankt

Leen13

Leen13

13-02-2019 om 10:14 Topicstarter

Jeugdzorg ipv echte hulp in de psychiatrie: debat vandaag 10.35

Gevolgen van gemeentebeleid na de transitie: meer kinderen in (gesloten) jeugdzorg ipv deskundige (KJP) hulp, ambulant en in een instelling.

https://pbs.twimg.com/media/DzQ9d1vWsAAErR5.jpg:large

"Haal je een kind met ernstige problemen weg bij zijn ouders, dan verergeren die problemen vaak, zegt kinderpsychiater Peter Dijkshoorn, Investeer liever in betere hulp, zegt hij, die kennis is er."

Vandaag vanaf 10.35 uur een plenair debat in de 2e Kamer over zelfdoding in de jeugdzorg (opname/opsluiting zonder behandeling).

"Reactie op de verzoeken van het lid Westerveld, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 29 januari 2019, over zelfdoding in de jeugdzorg en tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 7 februari 2019, over het bericht ‘Geen kinderen meer in de isoleercel? Niet haalbaar, zeggen jeugdzorginstellingen’"

Met een overzichtelijke brief van de minister over de lopende onderzoeken en genomen maatregelen en uiteraard het instellen van 'denktanks'. allemaal al in voorbereiding voor behandeling in de 2e kamer in mei.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/13-01-2019/VPWON_1296984

Leen13

Leen13

13-02-2019 om 13:13 Topicstarter

Nieuw 'evenement' van de Augeo foundation

https://twitter.com/Ranada1967/status/1095644527724056577

De pilot 'handle with care' van de Augeo foundation, gesubsidieerd door VWS.
"Bij MELDING (caps van mij) van huiselijk geweld stuurt de politie dezelfde dag nog een melding naar de leerkracht van het kind".

De kortste weg naar een tunnelvisie met UHP als uitkomst. Wapen in de handen van vechtscheidende ouders.

Hoezo privacy?

Leen13

Leen13

13-02-2019 om 13:28 Topicstarter

Compliment Joel Voordewind

In een interuptie aan de minister stelt Joel Voordewind (CU) dat de ambitie niet alleen moet zijn om het isoleren in de jeugdzorg terug te brengen naar 0, maar vooral ook de ambitie om UHP terug te brengen naar nul.

Dat vind de minister uiteraard niet en die begint met het hele justititiele apparaat dat goed voor de kinderen moet blijven zorgen en daar UHP bij nodig kan hebben. Echter het gaat natuurlijk om primair vrijwillige UHP met behandeling of zorg als doel waarbij het gezin intact blijft, betrokken blijft en primair verantwoordelijk blijft.
UHP is nu een zaak van dwang waarbij de ouders overruled worden.
Dat is helaas de verwevenheid van zorg en justitie.

Hugo de Jonge beveelt ook nog het alternatief aan, het hele gezin opnemen. Nog zo'n gruwel dat bij een zorginstelling blijkbaar actueel wat opwinding oplevert (KINGS).
Het idee om met je hele gezin opgenomen te worden is extreem ontwortelend van alle netwerksituaties waaronder het behoud van je baan.
Ik heb er voor gestaan en het leek mij een nachtmerrie.
Bovendien zie je in de praktijk dat ook met een gezinsopname men er niet op uit is om het gezin heel te houden, nou ja gezin, mannen/vaders laten zich niet opnemen, dus het is een vrouwen/kinderen verhaal waar de subjectiviteit aangestuurd door jongere en oudere meisjes weer hoogtij viert. Men vind eerder meer dan minder zorgen en het verhelpen van zorgen is nog weer eens een tandje verder achterop gezet.

Leen13

Leen13

13-02-2019 om 14:28 Topicstarter

Samen met het gezin

Net een motie ingediend, die meegaat in de beraadslagingen, om te onderzoeken waarom ouders en kinderen, het gezin, nog steeds te weinig betrokken worden in besluiten over de te volgen hulpverlening.

Netjes want geeft gehoor aan door ouders en kinderen aangegeven bezwaren en we worden vertegenwoordigd.

Het antwoord zal er alleen niet komen. Want het systeem blijft hetzelfde. 'Deskundigen' die in alle gevallen aan het langste eind trekken en feitelijk het laatste woord hebben. Van een dialoog kun je niet spreken en van samen besluiten ook niet, omdat die dreiging direct in het midden ligt. Ga je niet mee met de hulpverlening dan mag je de bietenbrug op. En stopt de hulp.

Leen13

Leen13

19-03-2019 om 13:47 Topicstarter

Help ik ben een autist

https://www.vandorp.net/titel.aspx?id=400

'Help, ik ben een autist. Ik was het al voor ik het wist'.

Hoe de diagnose op 32 jarige leeftijd een kwartje laat vallen en het leven verlicht bij Pascal Ijzendoorn. Ook hoe de diagnose autisme onderliggend kan zijn aan andere problematiek, depressie, OCD, borderline, of lijkt op die problematiek maar het niet is want Pascal werd maar niet beter. Tot een arts in opleiding bij zijn autisme kwam.

Vanmorgen bij NOS Radio 1 Journaal - 19 maart, tussen 6.00-9.30 uur.

https://www.nporadio1.nl/gemist

Leen13

Leen13

20-03-2019 om 12:25 Topicstarter

Stemmen op Sjors Nagtegaal in Utrecht

Meer
Woont u in Utrecht en heeft u te maken met Veilig Thuis/SAVE/Jeugdzorg...? Stem dan op --> @Sjors_Nagtegaal hij staat voor Waarheidsvinding... #jeugdzorg #Provincialeverkiezingen #ProvincialeStaten https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/1895792/veilig-thuis-verzwijgt-honderden-klachten.html?__twitter_impression=true

Beetje op de valreep maar toch. Ik wilde dat we in NH zo'n kandidaat hadden.

Leen13

Leen13

26-03-2019 om 13:01 Topicstarter

Autismeweek 2019 Ouders met autisme

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/495462-ouders-met-autisme-grote-gevolgen-grote-dilemma-s-deel-2

In het kader van de autismeweek - 31 mrt t/m 6 april is er bij het radioprogramma Spraakmakers elke dag een fragment over ouders met autisme. Waar het dus spaak loopt en dat de GGZ er onvoldoende oog voor heeft wat dat kan betekenen voor kinderen. Maar ook voor ouders denk ik er dan bij.

Morgen komen er ouders aan het woord. De eerste twee afleveringen kinderen die er nogal onder geleden hebben.

Je kunt ook reageren en uiteraard is er ook gereageerd dat ouders met autisme ook gewoon goede ouders kunnen zijn.

Leen13

Leen13

26-03-2019 om 13:05 Topicstarter

NVA - Autisme werkt!

https://autismeweek.nl/

Het thema van de autismeweek van de NVA: "Autisme werkt!
Een ode aan de passie en de sterke eigenschappen van mensen met autisme"

"Daarom brengt de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) tijdens de Autismeweek 2019 een ode aan de passie en de sterke eigenschappen van mensen met autisme. Onze boodschap: laten wij ons ook daar op richten, en niet alleen op de dingen die hen minder goed afgaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat werk dat aansluit bij de passies van mensen met autisme doorgaans de meeste kans van slagen heeft."

Leen13

Leen13

29-03-2019 om 15:11 Topicstarter

Meer vroegsignalering autisme bij ouder en kind

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/495856-ouders-met-autisme-grote-gevolgen-grote-dilemma-s-deel-5

Peter Staal, degene die de radioserie heeft aangezwengeld. Zelf ouders met autisme. Houd een pleidooi voor meer herkenning, kennis en bemoeienis, in een vroeger stadium, door GGZ, therapeuten en andere hulpverlening, dat kinderen met autisme ook ouders hebben met autisme en hoe het gezin kunt helpen.

Klinkt weer goed. Helaas met het huidige jeugdhulpsysteem wordt het wel kwetsbaar. De signalering zal opgevoerd worden, maar zonder hulp wordt het nog een ingang voor juridische gezinsvernietiging.

https://www.theguardian.com/society/2016/dec/26/autism-hidden-pool-of-undiagnosed-mothers-with-condition-emerging
"But experts are warning that these mothers risk having their children forcibly adopted in the fight to get them diagnosed and supported, as social workers misinterpret the parent’s autistic traits as indicating potential harm to the child."

Leen13

Leen13

04-04-2019 om 01:52 Topicstarter

Zoon van John Bercow heeft autisme


s" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=qnmfaRr3s

In de autismeweek een video van John Bercow en zijn vrouw Sally over het autisme van hun zoon Oliver. Het advies om naar de huisarts te gaan en als de hulpverlening vast loopt, naar je MP.

Misschien ook een tip om hier naar gemeenteraadsleden te gaan als je vastloopt?

mirreke

mirreke

04-04-2019 om 10:52

Goed plan ja.

Spreek de verantwoordelijke binnen de gemeente erop aan.

Minke

Minke

05-04-2019 om 12:45

Werkt (nog) niet in Eindhoven

Na drie jaar geld toeleggen stopt de GGZE na dit schooljaar met de succesvolle dagbehandeling autisme (DBA). DBA is een combinatie van behandeling en onderwijs voor autistische jongeren. Ouders hebben aan de bel getrokken bij GGZE, de betrokken samenwerkingsverbanden en de gemeente. Dat heeft geresulteerd in artikelen in het Eindhovens Dagblad, een item in Hart van Nederland (afgelopen dinsdag, late editie) en heel veel gesprekken tussen partijen. Maar de wethouder denkt nog steeds dat het wel goed zal komen, met maatwerk voor de betrokken jongeren. En dat er nog volop tijd is om tot een oplossing te komen, de voorgenomen sluiting is immers pas per 1 augustus. Dat de zomerstop al begin juli begint, dat de werknemers van de DBA met werkloosheid in het vooruitzicht op zoek gaan naar ander werk (en dat in een aantal gevallen ook al gevonden hebben), dat het voor autistische jongeren funest is dat hun laatste toevluchtsoord dreigt te verdwijnen, dat snapt ze niet of wil ze niet snappen.

https://www.ed.nl/eindhoven/dagbehandeling-autisme-voor-kinderen-uit-regio-eindhoven-op-de-helling-ggze-worstelt-met-bezuinigingen~af25940f/

Eén van de ouders heeft dinsdagavond ingesproken op het initiatiefvoorstel voor onderwijs "iedereen doet mee" van de PvdA
https://eindhoven.parlaeus.nl/user/meeting/action=view/id=37
Zijn inspreektekst, met daarin ook de reactie van verschillende ouders op de voorgenomen sluiting staat achteraan in het stuk bij dit agendapunt. Schrijnende verhalen over vastlopende kinderen die, samen met hun ouders, weer hoop kregen voor de toekomst en nu hun trajecten vroegtijdig afgebroken zien worden. En wat nog ontbreekt zijn de verhalen van de jongeren op de wachtlijst.....

Minke

Minke

05-04-2019 om 12:48

agendapunt 5, Raadszaal

Vanaf blz 10

Leen13

Leen13

05-04-2019 om 14:17 Topicstarter

Afbraak van voorzieningen

https://www.hartvannederland.nl/video/uitzendingen/2019/2-april-2019-laat/

Vanaf 13.50 uur over het stoppen van de dagbehandeling bij de GGZe.

Dit is voorspel bij het ingaan van de jeugdwet. Zoals het in Denemarken is gegaan is een deel van de specialistische hulp verdwenen. Dat kost later weer heel veel moeite om het weer op gang te krijgen.

Het is goedkoop duurkoop om, met aanbesteding dus steeds weer opnieuw nieuwe organisaties de zorg laten verlenen, de goedkoopste aanbieder te contracteren en deskundige hulp te laten verrichten door 'professionals' die daar niet voor opgeleid zijn. Of die als weer een tussenlaag gaan functioneren en de zorg alleen maar duurder maken.

Fijn dat het zo in het nieuws komt. Hopelijk komt er toch een keer een kentering. En wordt een hoop jeugdzorgbemoeinietskunnen maar bezighouden en beschuldigen weggewerkt en echt deskundige hulp met voorrang ingezet in de jeugdhulpverlening.

Ik erger me ook te pletter dat de school voor kinderen met autisme, waar mijn dochter naar toegaat, inmiddels een afvoerputje is geworden voor het samenwerkingsverband. Ik heb het uiteraard gemeld maar dan schrikken ze zich te pletter als je dat zegt. Hopelijk dringt het toch een keer door denk je dan maar. Wij gaan er niets mee aan hebben. En bovendien ben ik erg dankbaar voor de hulp die mijn dochter op school krijgt. Maar haar schooluitval is alleen maar toegenomen. En we hopen dat ze door thuis te studeren zoveel mogelijk toch haar eindexamen HAVO gaat halen.
Anders is het weer opnieuw de opties bezien.

Het is altijd zinvol om medewerkers te vragen wat ze weten van nieuwe initiatieven of alternatieven, er is vaak wel veel, maar ook moeilijk te vinden, en of het past is soms ook maar de vraag. Maar je gaat rustig door.

Leen13

Leen13

06-04-2019 om 18:53 Topicstarter

VT niet blij met de BVIKZ

https://www.vertrouwensartsen.nl/nieuws/reactie-bestuur-op-publicatie-in-de-gelderlander-6-april-2019

Sinds de oprichting van de BelangenVereniging Intensieve KindZorg wordt duidelijk hoe de veiligheidswerkers omgaan met gezinnen die hulp vragen en krijgen vanwege een kind met een (chronische) ziekte of handicap. Verdachte/prooi, dat ben je, 'hoe goedbedoeld ook'. In het vizier van de industrie die niet helpt maar je van je rechten en je kind afhelpt. Beschreven onder andere in een rapport van sociaal pedagoog Harry Berndsen.

Op grond van verdachtmakingen en jargon dat bedoeld is om omstanders zand in de ogen te strooien. Want helaas, echt verschil maken kan men niet. Het is niet aan de neus van mensen te zien of ze hun kinderen mishandelen en echt onderscheidend onderzoek bestaat niet. Dan maar jargon als PCF. En graaien in de bak van gezinnen die zich toch al bij de hulpverlening melden.

Fijn dat er nog ouderorganisaties zijn als de Stichting KOG en de BVIKZ die ouders die in de zorgen om een kind en die alleen staan in gevecht met instanties die hun gezin niet heel willen houden, informeren en steunen.

Niet volgens VT natuurlijk.
"Des te zorgelijker is het dat wij met regelmaat zien dat de BVIKZ op sturende en juridiserende wijze bij een Veilig Thuis onderzoek betrokken zijn. Het gevolg hiervan is allereerst dat een zorgvuldige en noodzakelijke samenwerking en uitwisseling tussen betrokken behandelaren/artsen en Veilig Thuis ernstig wordt bemoeilijkt, wat niet in het belang is van de directbetrokkenen, kind(eren) en hun ouders. Daarnaast maken we met regelmaat mee dat de BVIKZ op sturende en juridiserende wijze aanwezig is bij de gesprekken van Veilig Thuis met de kinderen en/of hun ouders waardoor de zeer noodzakelijke samenwerking en uitwisseling mogelijk niet tot stand kan komen, wat niet in het belang van de directbetrokkenen is."

http://bvikz.nl/
https://www.stichtingkog.info/actualiteit/

Je kunt ze ook financieel steunen en lid worden.

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/belangenvereniging-onderzoekt-honderden-meldingen-bij-veilig-thuis-er-zijn-vele-misstanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.