Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jonge kinderen en sexueel getinte beelden

In Kleutertijd was er een berichtje over gedrag van een jongetje, waarop iemand reageerde dat het heel normaal is dat kinderen in aanraking komen met sexueel getinte beelden.

In clipjes werd er geloof ik gezegd, ik neem aan dat er muziekclipje bedoeld worden.

Waar ik benieuwd naar ben is of jullie het gebruikelijk vinden dat jonge kinderen sexueel getinte beelden zien. Met jonge kinderen bedoel ik jonger dan een jaar of 7 (ongeveer).

En zoja, waar zien ze die dan? Hier thuis (5,5 en bijna 4) staat er geen tv aan met dat soort beelden als de kidneren wakker zijn (overigens ook niet als ze slapen En bij vrienden ofzo ook niet.

Ik kan me voorstellen dat een kind wel eens een muziekclipje ziet in een winkel op een tv scherm ofzo, maar dat is toch niet erg vaak.

Ik ben wel benieuwd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

09-09-2009 om 15:20

Nou kijk

Mijn dochter is bijna 13 jaar en kijkt graag clips. Mijn jongste zoon is 5 en kijkt daarom wel eens mee. In principe mag de tv niet aan voor half zes en mag dochterlief geen clips kijken voor 7 uur, maar ja, het gebeurt wel eens. Daarbij komt, iedereen is enorme Michael Jackson fan en wil ook graag clips van zijn liedjes zien. En dan komt er weleens wat voorbij.
Goed moment om uit te leggen hoe dat zit met muziekclipjes.

kroet-28

kroet-28

09-09-2009 om 15:43 Topicstarter

Verbetering

Het was trouwens in peutertijd, een jongetje van 3, waarop er gesuggereerd werd dat kinderen continue aan sextueel getinte beelden blootgesteld worden. Dat verbaasde mij. Ik oordeel er niet over, ik vraag me alleen af WAAR dan?
Misschien is onder de 7 niet zo'n realistische ondergrens, laten we onder de 5 zeggen....

En Mirreke, bij jou kijkt je zoon dus in principe niet mee, terwijl je dochter al 13 is, behoorlijk strikte regels dus.
Dat versterkt mijn vraag alleen maar. WAAR zien ze dat dan???

Overal hoor

Op tv op ieder willekeurig tijdstip de aankondigende filmpjes voor programma's, de affiches voor films en kleding/lingerie in bushokjes en langs de weg, idd de clips op muziekzenders, tijdschriften voor volwassenen, zo af en toe ook in de krant... De hele maatschappij is gesexualiseerd, maar we zijn er zo aan gewend dat het ons moeite kost de beelden te herkennen.
Onyx

mirreke

mirreke

09-09-2009 om 17:19

Grijns, strikte regels

Ik probeer ze behoorlijk strikt te houden ja, gewoon vanwege de duidelijkheid (ivm met een pdd-nosser in huis). Onze kinderen doen weer behoorlijk hun best ze te omzeilen... En ik heb ook al wel meegemaakt dat dochterlief boven op de computer gezellig met de anderen clipjes op youtube aan het kijken was, of It van Stephen King. Dilemma dus, ze zien iets wat ik niet altijd wil, maar het is wel gezellig, en ze zijn samen, het is op een klein schermpje.
Ik ben zelf nooit ergens door geschokt. Mijn ervaring is dat kinderen vooral schrikken door de reactie van de ouder. Ik schrik vanuit mezelf al niet zo snel, maar helemaal niet waar de kinderen bij zijn. Dat werkt tot nu toe goed. Ik grijp zo'n voorval meestal aan om iets te bespreken, bv. It, over griezelfilms, en waarom ze wel eng zijn maar niet echt. Of we kijken een stukje 'the making of', dat werkt ook goed.

kroet-28

kroet-28

09-09-2009 om 18:51 Topicstarter

Hmmm

ik snap het wel al een beetje: wij kijken weinig tv, en de volwassenen eigenlijk alleen als de kinderne in bed liggen, dus dat voorkomt die aankondigingen (kinderen kijken alleen kindernet -nog wel). We lezen geen tijdschriften, de bushaltes hier in de buurt hebben geen hokjes, maar zijn gewoon een paaltje met een haltebord erop, langs de weg die reclames... ja, dat zou kunnen, maar ik kan me nu hier weer eigenlijk weinig voor de geest halen zo.

nouja, misschien verklaart dat mijn naiviteit....

mirreke

mirreke

09-09-2009 om 19:31

Waar woon jij dan ergens?

Platteland?
Hier valt het met de reclame op het bushokje ook wel mee (geen), wij volwassenen kijken nooit overdag, altijd pas als de kinderen naar bed zijn, en ik lees heel graag en doe ook nog wel eens wat anders. Maar ja, als kinderen ouder worden ontwikkelen ze zo hun eigen dingen... en dan krijg je dat kleintjes dingen meekrijgen waarvan de oudsten vroeger niet eens wisten dat het bestond.

kroet-28

kroet-28

09-09-2009 om 19:59 Topicstarter

Nee

niet echt, heeeeel dicht bij London (binnen de M25, de ring van London, maar wel in een dorpje). Misschien dat die reclameborden hier minder langs de weg staan dan in Nederland, ik ga er nu wel op letten!

Ik merk inderdaad bij vrienden wel dat als er oudere kinderen in het spel zijn dat het dan een ander verhaal is (die ervaring heb ik zelf natuurlijk niet), maar ik was vooral verbaasd over het feit dat er gesuggereerd wordt dat ELK kind (ook kleine kinderen zonder oudere broertjes/zusjes) aan sexueel getinte beelden blootgesteld wordt. Ik heb niet de indruk dat dat bij ons het geval is. (bij onze kinderen dus).
Vandaar dat ik erg benieuwd was/ben waar dat blootstellen dan gebeurd.

Misschien bij een ander?

nou hier een 15 jarige en een 11-jarige en vooral 15 jarige kijkt graag clips of de zenders waar zulke reclame tussendoor is. En d'r dwalen hier regelmatig kinderen rond, óók kinderen die jonger zijn. Die komen óf voor jongste óf voor oudste want beiden zijn geliefd speelkameraadje óok van kleintjes (dus onder de 5). Zo doorgaans (als ze naar school zijn dus) zal het wel meevallen(is puber laat thuis), maar in de vakantie of het weekend zou het best gekund hebben dat er een 5 of 6 of 7 jarige heeft meegekeken. Oudste heeft ook een t.v. op de kamer en kan écht niet rondrommelen of optutten zonder muziek aan tenminste volgens eigen zeggen. Dat kan de p.c. zijn met een juxe-box, maar net zo goed de t.v. En ik ben zowiezo de hele vakantie niet thuis om op te passen, dat is niet meer nodig hier. En het lijkt me een beetje onzinnig om thuis te blijven ómdat er wel eens kleine kinderen naar binnen lopen. Jongste is amper in t.v. geïnteresseerd....hoewel het in vakanties een aardige afleiding is van saaie momenten, maar dat komt ook amper voor. Die heeft ook geen t.v. op d'r kamer en als het aan ons ligt komt die er ook voorlopig nog niet. Maar het zou zomaar kunnen dat die ook wel eens kijkt overdag als er niemand is.
De buren weten overigens dat ze alleen thuis zijn en vinden het niet zo'n probleem dat ze met oudste willen spelen, hoewel ze dan wel regelmatig binnen wippen om even te kijken hoe het gaat (of ze niet vervelend zijn ofzo). Maar ik zal oudste 's vragen of ze als de buurkinderen komen de t.v. uitzet, maar ik kan het me amper voorstellen....Voor haar is het zo 'gewoon' die ziet daar geen kwaad in. En als dan de ouders of ik er niets van zeggen zou ze niet eens op het idee komen.
Ik denk ook dat hoe socialer je kinderen zijn/worden, hoe meer ze buiten de deur komen ( op visite, ergens spelen etc.) en hoe groter de kans dat ze 'ergens' wél iets verkeerds zien. En wij wonen gewoon in een sociale buurt, hier lopen alle kinderen ongeacht leeftijd doorelkaar bij alle andere kinderen naar binnen of spelen samen. Als je dat niet hebt, en altijd thuis bent/onder toezicht speelt of op afspraak ergens op visite gaat zal het risico veel kleiner zijn dat ze 'ergens' wat meekijken.
Maar ik las gisteren nog (in het oproepje van de forumredactie hierboven) dat nederlandse kinderen o.a. zo gelukkig zijn omdat ze relatief veilig buiten op straat kunnen spelen....en stja dan krijg je dat ze ook iedereen kennen en naar binnen mogen en lopen.
groeten albana
(woont op woonplein aan doodlopend stuk)

Overal

volgens mij. Als je ze naar reklame laat kijken zien je van alles. Alles lijkt tegenwoordig verkocht te moeten worden met half blote borsten Kijk ook maar eens naar tekenfilms zoals winx...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.