Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Li

Li

17-08-2017 om 16:34

Jongens en meisjes, nature or nurture?

Deze film gaat over "jongensgedrag" en "meisjesgedrag" en de verwachtingen die we zelfs al van baby's hebben:

http://www.bbc.com/news/av/magazine-40936719/gender-specific-toys-do-you-stereotype-children

Dit in het kader van het SIRE-gedoe. Interessant om naar te kijken.Er is ook een hele serie van op BBC2.

Rick

Rick

21-10-2017 om 19:41

Interessant

Wel een interessant onderzoek. Hier kun je trouwens het eerste deel van de serie bekijken:


https://www.youtube.com/watch?v=3PyQS94Pfa8.

Ik vraag me wel af of mensen niet al te ver doorslaan hiermee. Je hebt nu zelfs zoiets als "genderneutrale kinderboeken", waarbij heel bewust alle stereotype meisjes- en jongensdingen worden vermeden.

Het is toch ook gewoon zo dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen?

Genderneutrale kinderboeken

@Rick, heb je een aantal voorbeelden van deze genderneutrale kinderboeken? Mensen uit mijn vriendinkring kunnen zich heel erg vinden in het genderneutrale gedachtengoed.

Rcik

Rcik

21-10-2017 om 19:49

Genderneutrale kinderboeken

Hier worden er een aantal genoemd: https://www.madave.nl/blog/genderneutraal-opvoeden-met-deze-8-kinderboeken

Hoe kijk jijzelf tegen deze trend aan?

Mari

Mari

21-10-2017 om 22:35

genderneutraal

Ik ben zelf de moeder van een transgender kind maar ik weet zelf niet of ik vanuit dat standpunt voor genderneutrale kinderboeken ben. Ik bedoel mijn kind heeft zich altijd tot een bepaalde rol aangetrokken gevoeld.
Ik ben er nog niet uit. Meisjes mooi en leuk en zorgzaam en jongens stoer en flink moet maar een afgelopen zijn. Dat wel.

Overigens denk ik dat de agendasetting op tv meer gewicht in de schaal legt vwb rolbevestigend gedrag dan kinderboeken. Ik doe af en toe een steekproefje en altijd blijkt ongeveer dit: op veertig zenders zijn er op zeker 33 mannen te zien. Veelal alleen of met elkaar, soms met vrouwen erbij. Vrouwen alleen zijn er vaak maar een stuk of 5 van de 40. Die vrouwen zijn dan meestal onder de 35 waarbij mannen nog wel eens tot 60 willen gaan. Mannen zijn wel eens zwart (maar meer in getal) vrouwen vrijwel nooit. (oprah kom terug!) Mannen zijn meer en langduriger in beeld.

Enfin, dit is natte vingerwerk: ik zou graag willen dat er echt onderzoek naar gedaan wordt. Ik denk dat het resultaat schokkend blijkt.

Li

Li

22-10-2017 om 07:25

Ach weet je

Je hoeft niet direct "all the way" te gaan bij dit probleem. Je moet je wel bewust zijn van je eigen handelen en je onbewuste vooroordelen. Dat ben je aan je kinderen verplicht. Mijn kinderen hadden allemaal een pop, maar wel een die op hen leek qua uiterlijk en ook geslacht. Verder hadden een dochter en een zoon autotjes en een garage, terwijl de andere dochter daar niet naar taalde. Je moet altijd het kind volgen in plaats van je eigen ideeën op te leggen. Dan ben je volgens mij goed bezig.

Het meisje van de autootjes is nu zeer vrouwelijk, maar ze studeert wel techniek.

Anoniem

Anoniem

22-10-2017 om 09:50

Je noemt het zelfs een probleem!!

Ik was als kind een meisje dat zich gedroeg als jongen, zo noemden ze dat en zo noemde ik dat. Ik leek ook op een jongen en mijn naam kan ook voor een jongen gebruikt worden dus soms dachten kinderen dat ik een jongen was. Als je ergens tot mijn 18e had gevraagd of ik liever jongen was geweest had ik ja gezegd. Maar rond mijn 18e fing bij mij de knop om en werd ik een vrouw. Ik heb het nooit problemen gehad met het zoeken naar kleding, speelgoed een sport of met het naar de wc gaan of wat dan ook. Ik zie wel dat het steeds vaker als probleem genoemd worden, ik was in alles een jongen he, in mijn pubertijd had ik echt verdriet van de borstontwikkeling enzo. Kinderen hebben houwvast nodig, voor mij was dit "ik lijk op een jongen maar ben een meisje" al die kinderen die straks opgroeien zonder deze houwvast, want een stoer meisje is niet hetzelfde als een "jongens meisje".

Onze buurjongen liep als kind op een gegeven moment in een jurk daar waren ze druk bezig met hem een overgang naar meisje, uiteindelijk was hij gewoon homa, en nee hij voelde zich na de pubertijd (ondanks de hormonen) geen meisje.

Li

Li

22-10-2017 om 10:20

Probleem

Met probleem bedoel ik de vraag hoe je hier nu in moet staan als ouder. Niet dat het kind zelf een probleem zou zijn of hebben! Als je mijn bijdrage leest, zie je dat dat niet zo is. Ook de film gaat daar niet over. Die gaat over het feit dat volwassenen kinderen onbewust hun verwachtingen overbrengen. Dat is het probleem.

Zelf was ik trouwens ook wat toen "een halve jongen" genoemd werd. En als mijn dochter niet zo vrouwelijk was geweest, was het ook prima geweest. Het punt is dat ze texhniek studeert en dat dus aandurft. Daar gaat het om.

Li

Li

22-10-2017 om 10:26

Film

Ik vind het hartverscheurend als een meisje in de film moet opnoemen waar meisjes goed in zijn en alleen weet te zeggen "girls are good at being pretty". En een jongen zegt dat hij geen emoties heeft, behalve boosheid.

Triva

Triva

22-10-2017 om 11:36

Anoniem

Een meisje die zich als jongen uit werd altijd al veel beter geaccepteerd dan andersom. Dat wordt wel vaak vergeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2017 om 12:07

Nature of nurture

In de sixties waren veel progressievelingen ook rotsvast van mening dat je meisjes als jongens zou kunnen opvoeden en omgekeerd. Al die voorkeuren voor poppen en autootjes zouden door de opvoeding komen.

Zo kwam het dat toen David Reimer door een mislukte besnijding de helft van zijn penis verloor dr. Money, een toonaangevende psycholoog, de oplossing wist. David werd omgebouwd tot vrouw en vanaf zijn jongste leeftijd opgevoed als meisje, met poppenhuizen en roze jurken.

Het resultaat was dramatisch. Tijdens zijn puberteit wilde David toch liever als jongen door het leven. Later kreeg hij ernstige depressies en pleegde zelfmoord.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

Je zou zeggen dat daarmee de nature/nurture discussie beslecht zou zijn, maar nee, sommige mensen blijven idealisme voor feiten stellen.

Interessant genoeg, zouden transseksuelen (en wat dies meer zij) als je een pure 'nurture' aanhanger bent eigenlijk niet voor moeten komen tenzij je een kind als de andere sekse opvoedt!

Anoniem

Anoniem

22-10-2017 om 13:25

Ad hombre

Natuurlijk is geslacht en gedrag nature, er zullen elementen nuttige zijn maar van een hele zachte jongen maak je met de opvoeding geen bikkelharde man.

Li

Li

22-10-2017 om 14:14

Ad Hombre

Heb je het filmpje wel gezien? Het punt is nou juist dat het niet boeit welk geslacht je hebt of graag zou hebben, je kan hetzelfde bereiken. Jongens kunnen op een normale manier gevoelens uiten en meisjes kunnen slim en sterk zijn.

De rest is privé en doet er helemaal niet toe. Interessant dat dat er hier steeds bij gesleept wordt. Het laat zien hoe diepgeworteld de denkbeelden zijn over wat een echte jongen of een echt meisje met zijn/haar leven zou moeten doen.

Jaina

Jaina

22-10-2017 om 16:01

Het probleem

Is niet dat er verschillende geslachten bestaan & dat mensen zich man of vrouw voelen. Dat is een gegeven.
Wat het probleem is dat we die geslachten bewust en onbewust allerlei kenmerken en voorkeuren en afkeuren voorschrijven. Dat we bepaald gedrag als afwijkend zien of juist conformerend aan het geslacht.
Bijvoorbeeld van een jongen die veel durft en druk is wordt gezegd dat het een echte jongen is. Van een jongen die juist heel rustig is en wat angstig en makkelijk huilt wordt niet gezegd dat het een echte jongen is.
Terwijl die tweede jongen net zo echt een jongen is als de eerste jongen.
Je kan prima gevoelig zijn, wat angstig en graag met poppen spelen &toch je echt een jongen voelen en zijn.

Een meisje dat blauw als lievelingskleur heeft en graag met auto's speelt is net zo echt een meisje als een meisje dat dol is op prinsessen en roze.

Li

Li

22-10-2017 om 17:30

Jaina

Precies! En de rest is privé. Daar heb je zelfs als ouder geen invloed op, laat staan als onderwijzer.

Ely

Ely

22-10-2017 om 19:11

“Dat ze (je dochter) dat (techniek studeren) dat aandurft”
Dat zeg je toch hoop ik niet omdat ze een meisje is? Zou je zoiets ook over een zoon zeggen?

Er zit veel verborgen seksisme in sommige complimenten, ‘O heb jij TU gedaan? Stoer’ tegen een meisje maar tegen een jongen ‘leuk’ oid ipv stoer. Of over mijn dochter: ‘ze is tensminste niet zo’n meisjemeisje’. Okeee, is daar wat mis mee, een meisjemeisje? Ik hoor het zelden of nooit als leuk iets. Wel dat een meisje een jongensachtig meisje is, dat schijnt goed te zijn. En als ik de buurvrouw complimenteer dat haar zoon zo lief meisjesachtig is krijg ik geen stralende glimlach als dank. Raarrrr

Li

Li

22-10-2017 om 19:23

Okee

Laat maar. Kijk de film even, zou ik zeggen.

Eens

Helemaal eens met wat Ely zegt. Pas als je erop gaat letten worden dit soort patronen zichtbaar. Goed dat hier meer bewustwording voor komt.

rick

rick

22-12-2017 om 11:43

Irritant

Niet iedereen in Nederland denkt daar hetzelfde over... https://www.ad.nl/binnenland/genderneutraal-is-irritantste-woord-van-het-jaar~a0edd071/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.