Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jongens: hoe leer je ze met 'dames' om te gaan?

Naar aanleiding van een van de bovenstaande draadjes vroeg ik me af hoe andere jongensmoeders dit doen. Mijn mannen (44, 13 en 10) kunnen nog wel eens vervallen in 'typisch mannengedrag'. Dan gaan ze vieze woorden zeggen of weet-ik-veel maar in ieder geval probeer ik ze altijd erop te wijzen dat er een meisje/vrouw aanwezig is. ik wil ze graag opvoeden tot mannen die een beetje leuk met vrouwen omgaan. Wanneer en hoe doen jullie dat? Wannneer en hoe zeg je dat als een meisje 'nee' zegt, dat het ook 'nee' betekent ( om maar meteen de ergste situatie erbij te halen). Hoe en wanneer leer je ze dat ze de deur voor vrouwen open moeten houden? Dat ze geen vieze woorden zeggen als er vrouwen aanwezig zijn ( ook al is het hun moeder maar). Ik doe maar wat maar vind het wel belangrijk dus hoor graag jullie meningen. Ook van meisjesmoeders trouwens!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

07-03-2012 om 23:53

Nou

Als ik iets aan zoon duidelijk hoop te maken, is het dat vrouwen mensen zijn en geen aparte diersoort. En dat mensen het fijn vinden als je rekening met ze houdt. Waarom zou je in mannelijk gezelschap wel boeren en vieze woorden gebruiken en scheten laten, en waarom zou je de deur die je voor een vrouw openhoudt bij een man in zijn smoel pardon gezicht dicht laten klappen?
Kortom, behandel anderen (m/v) met respect, heb oog voor je omgeving en andermans gevoeligheden, en denk aan wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet (daar valt nee is nee ook onder).
Ik neem maar aan dat ik in dit opzicht een dochter niet anders zou opvoeden.

Galant zijn

Nou ik ben geen ander diersoort, maar ik kan een bepaalde galantheid bij mannen wel waarderen. Bijvoorbeeld een zware koffer voor je dragen of ieg aanbieden dat te doen. Ik denk dat zoons wat dat betreft van hun eigen vader kunnen leren. Ik merk dat mijn zoon wel veel van zijn vader oppikt.
Grove taal in huis als je dat niet prettig vind moet je dat eens met je man bespreken en daar samen wat van zeggen tegen zoons.

dc

dc

08-03-2012 om 08:37

Gaat gewoon

Vieze woorden enzo, dat doet mijn man ook niet, dus de kinderen zijn tot nu toe niet verder dan de pipi-kaka periode gekomen.

Ik leer ze nu al de deur open te houden voor anderen (m/v) en ze zijn 6 en 4. Ik ben van nature vrij attent, en dat nemen de kinderen van me over. Of ze hebben het ook van nature, maar we doen graag dingen voor elkaar.

Wanneer IEMAND stop of nee zegt, dan moeten ze daarnaar luisteren. Vind ik juist bij jongens makkelijk te leren, want ze stoeien enorm veel, dus moeten van jongsafaan daarin leren de grenzen van de anderen te respecteren.

Volgens mij bereik je zo het tegenovergestelde

Door jongens te leren om te gaan met meisjes en vrouwen doe je inderdaad alsof het vrouwelijke geslacht anders dan, of zelfs tegenovergesteld is aan het mannelijk geslacht. Bovendien mogen ze dus bij vrouwen niet zichzelf zijn. Dat levert volgens mij mannen op die geforceerd met vrouwen omgaan.

Ik zou mijn zoons leren dat je in gezelschap sowieso geen vieze woorden moet gebruiken, dat je de deur openhoudt voor iemand die achter je komt, of dat nou een man of een vrouw is en dat 'nee' ook voor mannen 'nee' is. Als je zoons zich in elke situatie prettig kunnen gedragen en ze niet opgevoed zijn tot macho, dan komt het vanzelf goed met de dames.

Vind je het trouwens okee als je jongens in mannelijk gezelschap vieze woorden gebruiken, en denk je dat het voor meisjes vervelender is om die woorden aan te horen dan voor jongens?

skik (moeder van zowel jongens als meisjes)

Ik begrijp het wel

Ik heb 2 broers en om het compleet te maken nog 3 stiefbroers. Nou ja, daar zat ik dan als enig 'meisje' tussen zeg maar....En dan nog een stiefvader natuurlijk en een moeder (Yes! toch nog een meisje). Maar mijn broers+ stiefvader konden ook van die 'mannenhalfuurtjes' (zo noemden wij ze, mijn moeder en ik) houden waar wij ons rot aan 'irriteerden' en ook helemaal niks van snapten. Ik herinner me vooral moppen met dubbele bodems die wij niet zagen, woorden met dubbele betekenissen, die ze dan verpakten in zinnen waardoor de heren er iets anders in hoorden dan ik, woordspelingen dus vooral. O en hints speelden ze aan tafel en dan niet om boeken of programma's te raden, nee om aan te geven waar ze vanavond gingen stappen ofzo...Mijn moeder maakte er na een half uurtje gewoon een einde aan, afgelopen het speelkwartiertje, ik wil geen hints meer zien en geen dubbele bodems meer horen. Vieze woorden had mijn moeder helemaal niet gepikt,dat weet ik zeker. En dan de opluchting bij mij...pff we doen weer gewoon, in plaats van die lolligheid waarvan ik de clou nooit kon snappen.
Ik denk dat je heren rekening moeten leren houden met jouw. Als ze dat zo nodig willen doen, doen ze dat maar met z'n drieën als jij er even niet bent. Lijkt me. Of je staat het 'even' toe en erna niet meer.
groeten albana

Maylise

Maylise

08-03-2012 om 09:21

Beschaafd gedrag

In eerste plaats vind ik vooral fatsoenlijk gedrag belangrijk ongeacht of je man/vrouw bent. Het gebruiken van vieze woorden valt niet onder fatsoenlijk gedrag en tolereer ik sowieso niet in mijn omgeving. Rekening houden met anderen is ook iets wat niks te maken heeft met of je man/vrouw bent. Dat zijn dingen die sowieso moeten. Beschaving is iets wat ik in iedereen kan waarderen ongeacht het geslacht. Dat is ook iets wat ik sowieso heel belangrijk vind, netjes praten, netjes eten, je niet ruw of grof gedragen.
Tegelijk kan ik het wel waarderen als mannen wat galant zijn, de deur voor je open houden, je jas aannemen, voor je betalen. Het is misschien wat tegenstrijdig met mijn verder nogal feministische gedachtegoed maar goed tegenstrijdig zijn behoort bij de mensheid.
Ik heb dit niet echt heel bewust in de opvoeding verwerkt maar het is heus wel eens ter sprake gekomen.

Maylise

Maylise

08-03-2012 om 09:24

Nee zeggen

En nee is natuurlijk altijd nee. Het is belangrijk om de grenzen van een ieder te respecteren, ongeacht het geslacht. Nee leren zeggen en nee kunnen accepteren is belangrijk om te leren. Ik ben het er wel mee eens dat met name nee accepteren voor jongens veel belangrijker is nog om te leren. Helaas zijn het toch meestal mannen die moeite hebben met de grenzen van anderen te respecteren gezien de hoeveelheid vrouwen die verkracht en mishandelt wordt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2012 om 10:07

Wanneer?

Bedoel je met wanneer 'op welke leeftijd'? Want in dat geval ben je een beetje laat en zou ik als een haas beginnen met het praten over fatsoensnormen

Mijn oudste is 6 en ik heb het regelmatig met hem over dit soort dingen. Niet dat hij een meisje/vrouw anders moet behandelen dan een man, maar dat hij voor iedereen aardig en behulpzaam moet zijn.

Annet

Annet

08-03-2012 om 15:11

Beschaafd gedrag

Hier leren wij de kinderen van jongs af aan wat beschaafd gedrag is. En daar hoort ook net taalgebruik bij. Daar nog een scheutje 'een ander helpen' bij en je bent een heel eind met normale omgang.
Natuurlijk leren ook mijn kinderen te vloeken maar doen ze het thuis niet. En zoon zal in de toekomst best eens grof over meisjes praten maar thuis gaan we dat niet accepteren.
Het scheelt wel dat hun vader dit soort gedrag ook niet vertoont en ik denk dat daar jouw probleem zit.

Goh

ik als moeder van meisjes heb hier nog nooit over nagedacht. Ik voed mijn dochters niet op met specifieke gender verwachtingen, misschien moet ik er langer over na denken, ik vind het wel mooi als ze zich enigzins verfijnd kunnen gedragen (op momenten dat dat gewenst is) en dat zou ik bij zoons ook doen. Ik hoop dat mijn dochters toch vooral leren van ons dat ze zorgzaam, meelevend, maar ook ambitieus en geinteresseerd moeten zijn om ergens te komen, dus dat ze geen zwakke poppetjes zijn die maar moeten afwachten totdat een man een deur voor ze open houdt. Wel waardeer ik het ENORM als mannen zich galant gedragen, dus ik zou mijn zoon dat wel leren, of als tip mee geven. Zo hoop ik ook dat mijn oudste dochter wat vaker haar haar borstelt.

Oh en nee is nee

ik denk dat je dat veel breder moet trekken. Als ik zeg dat X niet mag logeren hier en dochter begint dat 'nee' van mij op allerlei mogelijke manieren te ondermijnen dan wordt mijn nee een heel erg duidelijke NEE.

En zo ook bij "Y wil niet nu op de wii, nou dan moet je haar ook niet lastig blijven vallen dat jij dat wel wil".

nee is altijd nee lijkt mij. Overigens zeg ik er ook wat van als er hier meisjes zijn (laatst zo eentje hier over de vloer gehad...) die allerlei vreselijke meningen hebben over jongens (ze zijn stom, luidruchtig, dom, vies etc). Ik hou daar niet van en dan zeg ik dat ook.

Kraai

Kraai

08-03-2012 om 18:44 Topicstarter

Ach mijn arme man

Ik lees m'n bericht door en dat is inderdaad vrij onduidelijk. Mijn arme man! Die is echt heel galant en zegt geen vieze woorden. Sorry, ik heb jullie op het verkeerde been gezet.
Maar mijn zoons doen echt wel pogingen soms! En nee, toen ze 4 en 6 en 8 waren deden ze dat nog niet. En natuurlijk zeggen we daar iets van en houden ze dan hun mond wel. Maar ik zie inderdaad wel degelijk verschil tussen mannen en vrouwen, in manier van omgaan. En dat geldt niet alleen voor mijn gezin maar ook daarbuiten. En ik wil graag voor mijn toekomstige schoondochters (of zoons) 2 mannen afleveren die beleefd en inderdaad galant zijn. En nee is nee vind ik heel belangrijk. Helaas zijn niet alle mannen daarvan doordrongen weet ik uit eigen ervaring, en die mannen hadden ook een moeder.
Anyway, ik ben wel wat gerustgesteld door wat een aantal van jullie zegt. Goed voorbeeld doet goed volgen. En blijkbaar is er niemand die er speciale aandacht aan besteedt en de meeste mannen worden toch echt wel leuk als ze opgroeien.
Ik ga maar even praktisch leren dat ze een deur moeten openhouden voor een vrouw en altijd voor een vrouw de trap op moeten lopen. Dan weten ze het n ieder geval.
Nog even nieuwsgierig: de moeders die vinden dat het voor jongens en meisjes hetzelfde zou moeten zijn qua opvoeding: vinden jullie het dan niet beleefd als een man de deur voor je openhoudt? En hoe moeten jullie zoons dat dan leren? Of vinden jullie dat ouderwetse nonsens?

MariaB

MariaB

08-03-2012 om 18:45

Misschien

leren ze nog wel het meeste van hoe hun vader met hun moeder en andere vrouwen omgaat. En oh ja, een tegenwicht bieden tegen al het mediageweld richting is wellicht ook een pre.

Kraai

Kraai

08-03-2012 om 18:46 Topicstarter

Manda rijn

Ik vind jouw opmerking wel leuk. ja, daar kunnen meisjes een handje van hebben soms! Ik hoor mijn jongens echt nooit op die manier praten. Maar je hebt gelijk : ook mbt dat soort dingen moet je ingrijpen.

ishtar

ishtar

08-03-2012 om 19:12

Kraai

ik vind het net zo beleefd als een vrouw de deur voor me openhoudt. En ik zou in een deuk liggen als mijn man de auto uit zou stappen, om zou lopen en de deur voor mij open zou doen. (tenzij ik op de een of andere manier wat extra hulp nodig heb) en dat werd 'vroeger' ook als galant beschouwd.
Over het algemeen hou ik de deur open voor mensen die redelijk dicht achter me lopen. Niemand houdt van een deur in zijn gezicht Voor vrouwen/mannen met kinderwagens/buggy's blijf ik zelfs wel even staan wachten. En dat zien mijn kinders ook, ik hoop dat ze dat overnemen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2012 om 20:30

Ik leer mijn zoons om zowel voor mannen als voor vrouwen de deur open te houden.

Die deur openhouden...

Dochter is net een jaar, dus haar zijn we alleen nog maar aan het afleren om elke deur open-en-dicht te zwaaien, maar hier heb ik toevallig een mening over.

Ik erger me namelijk enorm aan mensen (en dat zijn per definitie eigenlijk altijd mannen) die de deur voor mij open houden *alleen maar* omdat ik een vrouw ben. Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg voor deuren open houden voor andere mensen (m/v), maar dan bij voorkeur handig. Dus als je met z'n tweeën bij een deur komt aanlopen, dan is er meestal één die makkelijk bij de klink kan, terwijl de ander iets onhandigs moet doen. Ik vind dan dat degene die het makkelijkst bij de klink kan de meest galante persoon hoort te zijn, ongeacht geslacht.
Hetzelfde geld overigens voor een deur waar twee mensen van twee kanten tegelijk aan komen lopen. Afhankelijk van hoe de deur opengaat, is de ene kant of de andere kant juist met makkelijkst.

Kortom: niks mis met beleefd zijn, maar het zou niet gender-afhankelijk moeten zijn, maar situatie afhankelijk. Zonen moet je laten beseffen dat ze niet achter een dame-met-een-rok de trap op moeten, dochters moet je laten beseffen dat ze niet voor een heer-met-een-rok (rechter, advocaat, Schot in klederdracht) de trap af moeten.

Kraanvogel
Draagt alleen maar broeken.

Ely

Ely

08-03-2012 om 23:07

Hahaha kraanvogel

Kan ik me helemaal in vinden! Erg gelachen om het beeld van dochter die een heer in toga voor zal moeten laten gaan op de trap naar beneden . Maar ja, wat als zij ook een rokje aanheeft? Hahaha naast elkaar dan maar

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kraanvogel

De toga van rechters en advocaten valt tot ver onder de knie. Het voor-en-achter- bij rokverhaal heeft volgens mij te maken met ongewenste mogelijkheden tot inkijk. Die zijn er bij een toga niet, eigenlijk is het een soort overjas waaronder gewone kleding wordt gedragen (al ken ik een verhaal van een advocaat die in badpak en shorts van het strand kwam voor een voorgeleiding en over die zomerkleding haar toga aanschoot).

Voor een Schot in kilt gaat het hele verhaal natuurlijk wel op.

En ik ben het verder geheel met je eens: degene voor wie het het meest praktisch is houdt de deur open. Ik zie geen enkele reden voor sexeverschil hier, dat is gewoon zwaar achterhaald.

Mannen die je in je jas willen helpen, ook zoiets. Daar kan ik persoonlijk slecht tegen, ik sta altijd onhandig naar die mouw te zoeken

En ik heb ooit een jongen gekend die me altijd perse als eerste door een deur wilde laten gaan, maar mijn protesten weglachte op een manier die me soms deed vrezen dat er achter die deur iets akeligs verscholen lag . Lamazitte.

Nog even in antwoord op de openingsposting: mijn driejarige dochtertje beleeft er op dit moment groot genoegen aan om keihard "pispis bilbil!" te roepen. Dus tja ...

Groeten,

Temet

Kraai

Kraai

09-03-2012 om 19:02 Topicstarter

Dank dank!

Dank voor de reacties! Ik moet er wel om lachen, om de overdrijvingen. Een man die om een auto heen rent of achter een kilt aan naar beneden te lopen! Anyway, genoeg om te overdenken. Ik blijf erbij dat ik het wel belangrijk vind maar het is fijn om te weten dat dat dus zeker niet voor iedereen geldt. Dan hoef ik me er dus niet zo druk om te maken.

Kiki

Kiki

10-03-2012 om 11:13

Man en ik hadden een keer een bruiloft

dus gezellig in het net.

Wij rijden naar de bruiloft en man parkeert stapt uit en loopt om de auto heen naar mijn deur.
Dus ik denk "ach wat leuk, gaat hij nou de deur voor mij open houden, wat enorm hoffelijk" Ik was nog helemaal verrast dat man me na bijna 12 jaar nog op die manier kon verrassen.

Maar nee, hij bleef naast mijn deur staan om op me te wachten, dus moest ik nog mijn eigen deur open doen. Hahahaha

Maar goed, aan de andere kant zou ik helemaal geen raad weten met een man die deuren voor me opent, me in mijn jas helpt en mijn stoel aanschuift.

krin

krin

10-03-2012 om 18:08

Ja, dat is mooi

Maar als opa zelf maar uit die auto moet zien te komen terwijl hij even oud en krakkemikkig is, maar man, vind ik dat wel sneu. Ik ben zeer voor galanterie, maar dan liefst zonder sekse-onderscheid.
Wat ik overigens een typisch fout voorbeeld van man-vrouw denken vind, is de communicatie tussen Katrien en Donald Duck. Hij wringt zich in bochten om het haar naar de zin te maken en de galante heer te zijn, en het is nooit goed. Ik vind Katrien een vreselijk fout vrouwmens, en ja, dat zeg ik ook tegen zoon, met uitleg waarom. Vind ik ook mijn plicht als opvoeder, waarschuwen voor verwende prinsesjes (en prinsjes, natuurlijk).

Krin

Grappig dat je dat zegt over Katrien. Wij keken vroeger graag Popeye (de VPRO zond dat meen ik uit) en mijn moeder liet zelden na om kritiek uit te oefenen op Olijfje, die er kennelijk geen been in zag twee heren aan het lijntje te houden. Je diende toch wel voor een van de twee te kiezen.

Groeten,

Temet

krin

krin

10-03-2012 om 21:57

Tja ach

Ze ergert me. En Olijfje was ook een muts, ja, al kan ik me niet herinneren dat mijn moeder daar commentaar op leverde. Terwijl ik dat zogenaamd rabiate feminisme toch echt van haar heb

Goede manieren

Mijn zoon heeft goede manieren en benoemt op het moment ook attent en galant gedrag dat hij om zich heen ziet. En inmiddels is hem wel het verschil opgevallen. Sommige mensen, mannen en vrouwen, nemen vaak het initiatief tot attent gedrag en anderen niet. En natuurlijk ging het over wat je dan van een ander mag vragen. Vragen staat vrij maar we zijn niet allemaal hetzelfde, kijk maar naar jezelf. En als je initiatief op dat terrein van een ander vraag, begin dan met iets kleins en kijk of het wel lukt. Elkaar kunnen accepteren is zo belangrijk voor de relatie. En we laten ook allemaal wel eens een steekje vallen omdat we zaken even niet in de gaten hebben. En ja, dan komen verschillen tussen mannen en vrouwen ook aan de orde. Die verschillen worden makkelijk overdreven of er wordt zwart-wit over gedacht maar ze zijn er soms wel.

Goed gedrag

En ja, een goed voorbeeld van iemand die wat betekent in het leven van je kinderen, is het beste voorbeeld. Verder kun je er al jong mee beginnen. Mijn zoon was nog op de creche toen hij een meisje aan de haren trok om haar aandacht te trekken. Dat kan anders en dat kun je uitleggen, noem de naam van het meisje, kijk haar aan, kijk wat ze aan het doen is en wat je kunt doen om daar bij aan te sluiten. En het spreekwoord: meisjes plagen is kusjes vragen bespraken we. Later begreep ik van mijn zoon dat het ook iets was dat het meisje zo leuk ging krijsen als hij aan de haren trok en ik heb een periode de cartoons van de tv getrokken als ik dat zag gebeuren of dat hoorde van opvangleiding of leerkrachten, inmiddels basisschool. Wat leuk is in een cartoon is in het echt helemaal niet leuk en als je dat verschil niet kan maken mag je die filmpjes niet zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.