Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pauli P.

Pauli P.

17-12-2019 om 23:54

Kerstregeling grootoudercadeau

Elke kerst is er bij de schoonouders en de zeer uitgebreide schoonfamilie een rare cadeau-etiquette. Afhankelijk van wie wel een peetoom of en peettante heeft, krijgen sommige kinderen wel veel cadeaus, andere niet. Ik vond dat altijd vreselijk. Inmiddels zijn de kinderen allemaal puber.
Opa heeft een pensioentje, wij zelf onder modaal.
Dit jaar komt mijn zwager met zijn kind en met zijn nieuwe vriendin voor het eerst met ons allen kennismaken en ze neemt haar kind mee. We weten niet eens haar naam. Opa's oplossing: het nieuwe kind (11 of 12 jaar en spreekt geen nederlands) zal ook een envelopje van hem krijgen. In het land waar mij zwager woont en zijn vriendin, beiden zijn flink verdienende expats, kunnen ze van dat envelopje welgeteld 2 koffie kopen!
Ik heb geen idee meer voor wie ik nu geacht wordt cadeaus te kopen. Zelf kreeg mijn kind jarenlang het minst, dus ik weet hoe het voelt. Hoe leid ik dit in minder pijnlijke banen.

Souvenir

https://www.hollandse-souvenirs.nl/nl/typisch-hollandse-souvenirs/koningshuis/

Kun je samen met grootouder een Holland souvenir kopen? Veel buitenlandse mensen, ook jongeren, vinden dat vaak leuk. En misschien is opa ook wel gevoelig voor dat argument.
Ik kon helaas geen koekjes in een trommel vinden, maar boterbabbelaars zijn misschien ook wel leuk.

Er zijn verzendkosten.

Misschien is er in je stad ook wel een souvenirwinkel met iets van het koninklijk huis.

Verder vind ik het ook helemaal geen fijne zaak om kinderen allemaal verschillend een cadeau te geven. En dat ook nog ieder jaar.

Pauli P.

Pauli P.

18-12-2019 om 13:40

Leuke suggestie

@AnneJ,
Bedankt, voor je idee. Ik vind een cadeautje met een holland tintje een heel leuke suggestie. En je kan er nog alle kanten mee uit. Ik ga wat meer uitzoeken en dan hoop ik iets passends te vinden.
Zelf hebben we wel altijd alle kinderen iets gegeven, of ze nou petekind waren of niet.

Aanvullend op suggestie Anne J

Je zou wellicht een Hollands lekkernijenpakketje kunnen maken, geschikt voor kinderen. Dropjes, stroopwafeltjes, hagelslag en vlokken en pindakaas. Is overal te koop en niet duur, wel leuk feestelijk in te pakken.

Voetbalshirt

11-jarige? Wat te denken van een oranje voetbalshirt? Zo voelt kind zich een beetje Hollander, net als vader.

Dropjes

De kinderen van vrienden in usa deden we geen plezier met dropjes, te zout. Wel met echte hagelslag. Want de namaak sprinklers daar haalt het niet bij de Hollandse hagelslag.
Of Hollandse satesaus!

Tine Winkel

Tine Winkel

18-12-2019 om 17:10

en stroopwafels!

volgens mij komt het maar zelden voor dat mensen stroopwafels niet lekker vinden (i.t.t. dropjes, idd)

Ik snap het niet

Is het de bedoeling dat je iets voor het kind van de vriendin van je zwager koopt?
Als die een kadootje moet krijgen kunnen de ouders daar voor zorgen toch? En als opa alle soort en maten kleinkinderen iets toe wil stoppen is dat zijn keus toch? Wat is jouw rol hierin?

Pauli P.

Pauli P.

25-12-2019 om 13:16

Geregeld

@mach

Ik heb al iets geregeld, er valt nu voor alle kinderen wat te snaaien en een kleine verrassing.
Om het uit te leggen: de kerst bij de grootouders is zo geregeld dat de ouders niets aan hun eigen kinderen geven, want dat hebben ze thuis al gedaan met de kerst of sinterklaas. Wel is het de bedoeling dat peetooms en peettantes een groot kerstcadeau geven aan hun petekind.
Een kind dat zonder peetooms of peettantes op de avond komt, zou niets krijgen en daar maakte ik me zorgen over, omdat ik niet wil dat iemand buitengesloten wordt.

Raar.

Ik ben ook peettante, maar dat houdt anno 2019 niet veel meer in. Laat staan dat een kind daarom een groter/duurder cadeau zou krijgen. En als dat in jouw familie wel zo is zou ik dat sowieso met Kerst afschaffen. Iemand buitensluiten behelst niet de kerstgedachte.
Hele familie bij elkaar en dan bepaalde kinderen voortrekken, ik zou zeker in de groep gooien dat deze "traditie" idioot is. Dus nu krijgt de één wat snoep en de ander snoep én een groot cadeau? Jouw bedoeling is goed, maar het blijft een, zoals je zegt, rare cadeau- etiquette.

Pauli P.

Pauli P.

26-12-2019 om 13:15

Vertel me iets nieuws...

Vele malen geprobeerd de schoonfamilie traditie te veranderen, of af te schaffen, maar het is net zo hopeloos als de Zwarte Piet discussie.

Jarenlang begreep ik niets eens waarom dit gebeurde.
Ik ben trouwens de enige die ervoor zorgt dat iedereen iets krijgt. De rest geeft gewoon niets als je geen petekind bent.
Ik sluit het nu af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.