Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kieswijzer

www.kieswijsouders.nl

"Om u en andere ouders te helpen met deze politieke keuze hebben Ouders & Onderwijs en Stichting Voor Werkende Ouders een speciale kieswijzer ontwikkeld: Kieswijs Ouders."

Twee partijen waar ik wel met gemengde gevoelens tegenover sta, maar elke kieswijzer is natuurlijk een goede oefening en om je gedachten weer even in de juiste 'kiesstand' te krijgen. En ook om ideeën op te doen, waar is men mee bezig.

Resultaten: niet verbazend dat ik het meeste matchte met de 'dierenpartij' maar ook de 'piratenpartij'.

Daarna kwam 'Oprecht', een nieuwe partij tegen de windmolens. Maar ja, ik ben natuurlijk voor windmolens, dus dat wordt het niet.

En daarna 'NIDA'. Zoon had al gezien dat ze een sociaal programma hebben en zoon kent er mensen. 

Ik wacht nog op 'Kieskompas'.


Leuk, heb 'm ook ingevuld. Waarschijnlijk heel anders dan jij. Ik geloof bijv. niet in 'gratis', want gratis bestaat niet. Gratis kinderopvang bij 2 full time salarissen?? Lijkt mij nou niet echt noodzakelijk.

Maar goed, op 1 kwam 50plus??!! Nou ben ik nog geen 50 en voel me daar dus niet door aangesproken. Dat wordt 'm niet. Op 2 kwam VVD. Op 3 tot mijn verbazing PvdA. 

Ik stem normaal gesproken altijd VVD of D66 en ben best anti PvdA dus dat was wel een verrassing. 

De laatste plaatsen waren voor de SGP en Denk. Waarschijnlijk wordt het weer de VVD in maart.

Hier ook verrassend: op 1 kwam Henk Krol...... huh? 

Leen13

Leen13

05-02-2021 om 15:19 Topicstarter

Ha Bieb. Je hebt 'mijn' uitslag! Heb ik soms die van jou?

Je 2e uitslagpartij jouw partij is niet zo ver van de waarheid. Toch apart dat je dan 50Plus als 1e hebt. Vermoedelijk, na Henk Krol, een stuk naar rechts opgeschoven?

Hmm, met mijn uitslag correspondeerden zowel VVD als GroenLinks evenveel.

Geen idee, ik heb me nooit verdiept in het gedachtengoed van 50plus denkende dat het vooral voor pensionado's is. Buiten het feit dat ze continu ruzie maken. Verder vond ik de stellingen niet per se links of rechts, behalve dan de gratis kinderopvang en de schoolbijdrage misschien. 

De rest hangt meer af van hoe je in het leven staat, in mijn geval: max. klassengrootte, meer aandacht voor slavernij, uitgesteld schooladvies, scholen toegankelijk voor kinderen met handicap, hoger salaris voor leerkrachten in achterstandswijken, onderwijsvernieuwing --> allemaal ja. Vind je dat rechts?

Verplichte gezonde maaltijd op school en lagere stemgerechtigde leeftijd hoeft voor mij dan weer niet.

Ik als atheïst krijg als eerste: CDA. En daarna de PVV :-p

Leen13

Leen13

05-02-2021 om 17:38 Topicstarter

Het zijn wel originele uitkomsten.

Kun je nagaan hoe weinig links of rechts nog zegt en hoe een partijprogramma op hele andere waarden gebaseerd lijkt te zijn.

En misschien wel dat als je alleen onderwerpen behandelt die over kinderen en onderwijs gaan dat dat wel heel beperkt is.

En ik miste natuurlijk de vraag: vind je dat de meldplicht afgeschaft moet worden.

De partij die dat realiseert krijgt mijn stem!

Het merkwaardige is dat het bij mij toch klopt, want ik voel me geroepen om een voorkeursstem uit te brengen op een bepaalde CDA-er die ik ken en de voorzitter van de Toeslagencommissie was... en onverkiesbaar is neergezet door het CDA

Ik val wel vaker van mijn (on)geloof, ik heb lokaal zelfs een keer SGP gestemd toen ik het heel erg eens was met mijn achterbuurman, die gekozen werd en gelukkig ook erg snel daarna zelfstandig verder ging in de raad.

Haha ik had ook Lijst Henk Krol en daarna iets als Code Oranje. De SP stond ook vrij hoog. Totaal geen match dus!

Gelukkig heb ik dat schoolgedoe bijna achter de rug. Eentje zonder basisbeurs erdoor gekregen en nummer 2 kan ik ook nog wel betalen. Dan zal het me verder om het even zijn

Wat ik vooral zo lastig vond aan die kieswijzer, is dat er veel vragen zijn, waar je als leek niet echt een onderbouwd ja of nee op kunt geven. Bijv. moet de eigen bijdrage worden afgeschaft? Tja, niemand vindt het leuk om dat te moeten betalen en uiteraard is het voor een minima of iemand met veel zorgkosten een groter punt dan voor iemand met een aardig inkomen en/of weinig zorg. Dus wat vind ik, als ik een  onderbouwde keuze zou moeten maken? Immers, ik heb geen idee wat dit zou gaan doen met de algehele economie en de zorgkosten en waar dát dan weer toe zou kunnen leiden. En zo waren er veel van dat soort vragen. Vragen waar ik eigenlijk niet echt een goed (onderbouwd en consequenties overziend) antwoord op kan geven.

Ik had bij veel vragen 'geen mening' ingevuld. Dat heeft Henk Krol blijkbaar ook niet, want zijn partij stond bij mij op 1 😨

MeikeT schreef op 06-02-2021 om 16:26:

Ik had bij veel vragen 'geen mening' ingevuld. Dat heeft Henk Krol blijkbaar ook niet, want zijn partij stond bij mij op 1 😨

Hahahahahaha, DAT zal het zijn! 

Bieb63 schreef op 06-02-2021 om 15:53:

Wat ik vooral zo lastig vond aan die kieswijzer, is dat er veel vragen zijn, waar je als leek niet echt een onderbouwd ja of nee op kunt geven. Bijv. moet de eigen bijdrage worden afgeschaft? Tja, niemand vindt het leuk om dat te moeten betalen en uiteraard is het voor een minima of iemand met veel zorgkosten een groter punt dan voor iemand met een aardig inkomen en/of weinig zorg. Dus wat vind ik, als ik een onderbouwde keuze zou moeten maken? Immers, ik heb geen idee wat dit zou gaan doen met de algehele economie en de zorgkosten en waar dát dan weer toe zou kunnen leiden. En zo waren er veel van dat soort vragen. Vragen waar ik eigenlijk niet echt een goed (onderbouwd en consequenties overziend) antwoord op kan geven.

Nee precies. Welke consequenties heeft het afschaffen van de ouderbijdrage? Het moet ten koste van iets gaan, maar wát wordt nooit vermeld. Juist voor de minima wordt de bijdrage vergoed dus daarvoor hoef je het niet te doen. Zelfde voor die gratis schoolmaaltijd, of voor de gratis kinderopvang. Gratis bestaat niet.

De consequentie van het afschaffen van de ouderbijdrage is wat mij betreft dat allerlei onnodige franje niet doorgaat en daarmee de werkdruk voor de docenten verlaagd wordt. Win win.

Leen13

Leen13

07-02-2021 om 15:01 Topicstarter

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/oostenrijk-verguld-met-puberstem.10072518.lynkx

Argumenten voor het verlagen van de stemgerechtigde leeftijd naar 16 jaar. Ik ben voor, maar daarover heb ik altijd discussies met zoon die tegen is. Zoon twijfelt wel eens of mensen niet eerst geslaagd moeten zijn voor een soort minimumkennisburgerschapsdiploma voor ze mogen stemmen? Vind ik dus niet.

Het voordeel is bijvoorbeeld dat de meeste jongeren op die leeftijd nog op school zitten en de eerste keer stemmen daar vanzelfsprekend aan de orde kan komen. Als iedereen gaat, vaak is het stemlokaal ook in een school, dan wordt het ook voor jongeren vanzelfsprekend.

Na de middelbare school wordt het leven vaker wat onoverzichtelijk en kan het starten met stemmen er misschien makkelijk bij inschieten vanwege andere prioriteiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.