Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

07-10-2010 om 10:31

Kinderschoenen

Elders ging ik verschrikkelijk off-topic dus ik start hier maar een draadje. Eerst mijn reactie daar en dan mijn algemenere reactie:

"Drie paar goede kinderschoenen kosten meer dan 300 euro. "

Nee, drie paar dure merkschoenen kosten zoveel. Ik blijf het raar vinden dat ik 9 jaar geleden hele goede dure kinderschoenen kocht voor 100 gulden en dat die nu opeens 100 euro zouden moeten kosten. Ik ken niets wat toen het bedrag in guldens was en nu in euro's (mijn loon in ieder geval niet). Later ben ik omlaag gegaan en kocht nooit meer die hele dure merken in hele dure zaken. Er wordt teveel gewicht gegeven aan het meten van de voetjes door meiden van 25.

Ik blijf kinderschoenen een hoop gebakken lucht vinden, men betaalt het gewoon dus de prijzen blijven hoog en vervolgens lees je dat de LellyKellyritsen al na een paar weken stuk zijn? Merkkleding kun je blijkbaar makkelijk vermijden want dat is een stuk minder maatgevoelig maar schoenen. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn kinderen zo snel uit schoenen groeiden (nee ook niet toen ze jong waren) en vraag ik me wel eens af of die meetmevrouwen niet een beetje aan de krappe kant meten zodat je over een paar maanden weer terug kan.

En ja: kommaarkommaarkommaar.... ik weet dat er kinderen zijn met extreem smalle of extreem brede voeten maar soms, heel soms denk ik dat dat ook extra zwaar gemaakt wordt door de meetmevrouwen (ja niet bij elk kind hoor).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

07-10-2010 om 10:47

Sja

Als je standaard voeten hebt, kun je best vinden dat kinderschoenen een hoop gebakken lucht is. Als je, zoals bij ons dus, een kind hebt met extreem smalle voeten hebt(eigenlijk zelfs te smal voor de smalle elefanten die Van Haren helaas niet mee overgenomen heeft, wel de normale en brede) dan zit je toch echt vast aan dure winkels. En dan scheelt het ook nog wel per winkel. Wij zijn voor hem rond de 85-90 kwijt. Men betaalt het gewoon, ja, ik sta niet in een schoenenwinkel te onderhandelen: voor 70 heb je een deal Ik moet wel, anders heeft kind geen schoenen. Of hij breekt zn nek omdat hij uit zn te brede schoenen schiet. Bijkomend nadeel is dat kind niet kan strikken (nee, ook niet op de simpele manier)dus het van klittebandschoenen moet hebben, die zelfs nog lastiger zijn om smal te vinden.
Wel is het zo dat we wel een heel seizoen er mee doen, en ik zelfs nog vaak een maat kleiner koop dan meetmevrouw meet. Zijn voeten groeien ook niet zo hard en hij voetbalt er ook niet mee. En dat scheelt! De andere 2 hebben dan wel makkelijker voeten en daarmee goedkopere schoenen, maar wel meer slijtschade. (en zo kom je toch wel ongeveer aan hetzelfde bedrag )
Overigens, over branches waar gulden=euro ook voorkomt: in de planten en bloemenbranche betaalde je al vrijwel gelijk de guldenprijs in euro's. En dat lag niet aan de bloemenwinkeliers, dat was al op de veiling zo. (papieren van gezien van toenmalige baas)

ishtar

ishtar

07-10-2010 om 10:51

Gymschoenen

zijn er in extra smal niet te vinden. Die 'harde' stevige' schoene zijn allemaal erg breed, waardoor zoon op gym ook met die goedkope bootschoentjes loopt. Verder loopt hij dus al-tijd op zijn dure schoenen, ook bij buitenspelen. Ik koop ze nl niet voor niks
En hier heeft zoon van net 11 pas maat 33. Begonnen met maat 18, dat is 15 maten in 10 jaar. Nog geen maat per seizoen. Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, dat van die maten per zoveel maanden: waar komen ze dan op uit? maatje zeilschip

Niet echt mijn topic

het interesseert mij gewoonweg niet zoveel wat een ander koopt.

Ik heb altijd de eerste jaren van die degelijke kinderschoenen gekocht bij zo'n degelijk, spruijteslucht, dames die al duizenden kindervoeten hadden gemeten winkel.

Ik ben erg blij dat mijn oudste de hele zomer op birckenstocks loopt, die dingen zijn goed van kwaliteit en ze zitten lekker, verder loopt ze ook veel op crocs en slippers.

Dan de winterschoenen, laarzen zijn dat hier al jaren, die dingen zijn gewoonweg duurder. Vorig jaar bij een goede winkel geweest met voornamelijk dure merken en toen een paar van rond de 120 gekocht.

Maar dit jaar lekker gemazzelt, want in het winkeltje hier in de buurt stond nog 1 paar van vorig jaar in haar maat en die waren dus maar 45,- Hoera. Straks in de uitverkoop nog een keer haar voeten meten en dan misschien weer een goedkoper paar.

Ik was laatst in de schoenenreus om van die simpele balletschoentjes te kopen en ik heb even gekeken bij de kinderschoenen, ik zie dan meteen dat het muk kwaliteit is. Veel synthetische materialen, lelijke stiksels, lelijke schoenen ook gewoon.

vlinder72

vlinder72

07-10-2010 om 11:18

Zucht

Vorige week schoenen gekocht voor twee van onze kinderen. Ik had bij Dolcis al gezien dat schoenen duur zijn. Zelfs daar zijn schoenen minstens 50 euro. Helaas heeft een van onze kinderen heel smalle voeten. En kan hij geen schoenen van de Dolcis aan.

Wij hebben in een schoenenwinkel tig schoenen gepast en helaas waren de enige echt passende schoenen 110 euro. Zucht. Maar ik had weinig keuze. In de zomer droeg hij Geox schoenen en hij heeft de hele zomer last van zijn voeten gehad. Gelukkig was het vaak mooi weer en kon hij zijn teva sandalen aan. Maar in de winter kan dat niet. Hij moet dus echt goede schoenen hebben. Gelukkig groeien de voeten van onze kinderen niet zo hard en kunnen ze volstaan met één paar schoenen voor het hele winterseizoen. Voor onze andere zoon heb ik schoenen van 50 euro gekocht (maatje 21). De prijs maakte niets uit met Hush puppies van de Dolcis of Ecco schoenen. Dan toch maar de schoenen in de merkschoenen winkel. Als er dan iets mee is, dan krijgen wij wel weer een goede service.

Nu nog over een paar weken schoenen voor mijn dametje en andere zoon. Gelukkig pas andere zoon alle schoenen. Hij zal wel voor Geox gaan. Wel de donkere effen variant. En dochterlief voor een paar laarzen. Ik ga wel opnieuw naar de merkschoenen winkel maar ik let wel degelijk op de prijzen van de schoenen.

Aan de orde

Hier heeft mijn ene zoon laatst nieuwe Spiderman schoenen gekregen. Nu speelt hij heel veel buiten, de schoenen worden dus ook veel gebruikt. Maar echt, na nog geen drie weken waren ze al stuk.

Nu moet hij dus weer nieuwe schoenen en hij heeft zijn zinnen gezet op Nike Air Max Dat heeft hij ergens gezien op school (hij is 7) en hij weet dan ook precies welke hij wil.

Manlief en ik hebben daar een discussie over gehad, en eigenlijk kwamen we al snel tot de conclussie dat hij gewoon een paar goede schoenen nodig heeft. Of dat nou een merk is of niet, als ze maar niet binnen afzienbare tijd stuk gaan.

Nou ben ik afgelopen dindsdag met hem de stad in geweest om schoenen te zoeken. Na 1.5 uur kwamen we thuis zonder schoenen. Het mag duidelijk zijn dat hij weet wat hij wil, en dat zijn de Nike schoenen die hij op school heeft gezien. Maar in de schoenenwinkels waren die er niet in zijn maat.

De schoenenverkoper liet hem nog verschillende Nikè`s zien, maar zoon wou er niks van weten. Zelfs van lichtgevende veters was hij niet onder de indruk. En maar goed ook, want ik schrok me een ongeluk van de prijs Vervolgens hebben we een heel verbaasde schoenenverkoper achtergelaten!

Nu heeft hij ook nog hele mooie bergschoenen liggen, maar die zijn hem nog net wat te groot.

Nou ja, al met al een heel gedoe dus. Iemand nog toevallig tips? Onze andere zoon is veel makkelijker met dit soort dingen (althans nog wel)

Groet,
Olijvje

ishtar

ishtar

07-10-2010 om 11:25

Vlinder, over service

de service bij scapino is erg goed! Daar kan menig dure merkenwinkel een puntje aan zuigen
En verder hebben ze daar ook wel goede schoenen, voor mijn 2 probleemloze-voeten kinderen koop ik daar ook. Ook ecco ed.
Smalle voeten en Geox gaan echt niet samen (tot groot verdriet van smalpootje: vorig jaar hadden beide broers blauwe schoenen van geox(zijn lievelingskleur), die nog licht gaven ook:-S)

In de solden

ik koop vaker schoenen in de solden, dure merken aan de helft van de prijs. Ik koop ze ook zeker niet te klein. Als ze nog iets te groot zijn, doe ik er een zooltje in.
En -gelukkig- hoeven ze geen van beide nieuwe schoenen deze winter, dat scheelt want ze hebben ieder 2 paar schoenen.
En bijvoorbeeld voor dochter heb ik al hele mooie sandalen voor de komende zomer. Omdat ze smalle voeten heeft, hheeft ze eerst schoenen in haar huidige maat gepast, zo zie ik of die schoenen goed zitten. En dan neem ik 1 of 2 maten groter.

Aan de andere kant: je draagt die schoenen wel elke dag, ik vind dat schoenen dus gewoon goed moeten zijn. En liefst ook nog mooi.

Trouwens, dochter zit aan haar 2e paar lelli kelli's; ze heeft daar telkens dikke 2 jaar mee rongelopen, zonder dat er iets van slijtage aan te merken was. Straks als ze wat ouder is, wil ze die schoenen vanzelf niet meer.

En nog: vaak zijn er outlets waar je schoenen kan kopen aan verminderde prijs. Da's ook altijd handig.

Limi

Limi

07-10-2010 om 11:30

Poe

Mijn oudste is bijna 4 en tot nu toe ben ik steeds als hij nieuwe schoenen nodig had, die op dat moment gaan kopen. Hoezo moet dat zo ver van tevoren dan? Ze vullen die planken toch gewoon bij of mis ik iets?

En wat een prijzen lees ik, 50 euro voor maat 21? Doink. Mijn jongste heeft dat ook, maar die heeft goede leren schoentjes voor 2 euro van de vrijmarkt. De oudste heeft leren veterschoenen van de schoenenreus of scapino en die waren misschien 25 euro. Ik heb tot nu toe nog geen dure schoenenwinkel hoeven binnengaan. (En ik weet wel waar ik naar moet kijken, want ik moest vroeger zelf altijd goede schoenen.)

Met welke leeftijd kunnen ze trouwens leren veterstrikken? Hij gaat bijna naar school en heeft alleen dat ene paar veterschoenen.

Tja

men koopt ook dure auto's die echt je niet beter of sneller van a naar b brengt. Gewoonweg dat is leuk, past bij hun vieligheidsgevoel, belevingswereld, ik rij in een lekkere bak. Idem huizen, meubels.

Dus de discussie is niet zo interessant vanuit het oogpunt dat je jezelf voor de gek kan houden.

Wel merk ik dat er een kwaliteitverschil is, er is natuurlijk ook heel duur spul wat snel stuk gaat en dan baal je dubbel maar grof gezegd kan ik wel stellen dat spullen van bepaalde merken (meubels, kleding, auto's) beter in elkaar zit.

Gewoonweg omdat er meer handelingen tijdens de productie hebben plaats gevonden en er betere materialen zijn gebruikt. Daarnaast wordt er ook veel geld in imago gestopt wat je klant dan betaald en dat is dan persoonlijke beleving.

dus ach.

Jippie

Jippie

07-10-2010 om 11:35

Aanvullen

"Mijn oudste is bijna 4 en tot nu toe ben ik steeds als hij nieuwe schoenen nodig had, die op dat moment gaan kopen. Hoezo moet dat zo ver van tevoren dan? Ze vullen die planken toch gewoon bij of mis ik iets?"

Nou, hier valt dat aanvullen nogal tegen. In augustus waren er geen Teva's of slippers meer te verkrijgen omdat er plaats gemaakt moest worden voor de najaarscollectie. Rond januari zullen de winterschoenen wel weer uitverkocht zijn. Zelfde ervaring heb ik overigens met kleding.

Guinevere

Guinevere

07-10-2010 om 11:35

Hier

Hier dragen de heren tegenwoordig All Stars en nep All Stars. De eerst genoemde zijn van leer, dus ook geschikt voor de winter. 50 euro. De nepperds waren ooit 7 euro bij de H&M. De heren vinden ze heerlijk zitten! Overigens hebben we naast de nepperds nog een paar zeer degelijke dure kinderschoenen, hoewel, die waren nieuw maar 70,-. En ik heb ze al ruim een jaar geleden in de uitverkoop gekocht. Toen had zoon dezelfde schoenen, maar in maat 21. Deze heb ik op de groei gekocht, omdat ik nog nooit zulke mooie schoenen heb gezien, dit het enige paar was en het maar 30 euro was ipv 70.
Overigens hier geen probleemvoeten, dus dat maakt het makkelijk. Alleen onze smaak is problematisch in schoenenwinkels, zowel oudste zoon als ik rennen vaak gillend weg als we het aanbod slome, saaie, grove, lelijke schoenen zien. Sorry voor de liefhebbers, maar het jongensschoenenaanbod is écht dramatisch.

Guinevere

Guinevere

07-10-2010 om 11:39

Piedro

En ikzelf moest vroeger op dure Piedro schoenen lopen. Oh, wat waren die dingen lelijk! Maar volgens mijn moeder waren ze zó goed voor mijn voeten! Het resultaat: platvoeten, enorme blaren die tot op het vlees open lagen. Ooooh, wat waren die dingen goed voor mijn voeten. Pas toen ik zelf mijn schoenen ging kiezen, waren mijn voetproblemen helemaal over. Goedkopere schoenen kocht ik toen, als puber. Maar geen blaar meer gehad en mijn platvoeten waren ook over. Bovendien hadden mijn zelfgekozen schoenen tenminste geen spekzolen.

Manda

Even ot, en ik wil hier niet een hele discussie op gang brengen maar je vergeet te vermelden dat je ook vaak (heel) wat duurder betaald voor schoenen die niet door kindertjes in een ver en arm land zijn gemaakt. Daar wil ik ook wel wat voor betalen.
Dus dat valt ook onder 'persoonlijke beleving'.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

07-10-2010 om 12:05

Goede kinderschoenen

Tja, Lelly Kelly noem ik geen "goede kinderschoenen" maar "dure merkschoenen" (en ik vind ze nog lelijk ook, maar daar is vast niet iedereen het mee eens...).
Kindervoeten zijn ontzettend "vormbaar", denk maar aan de Chinese klompvoetjes. Daarom is het wel belangrijk om goed passende schoenen te kopen. Daarvoor is nodig: een winkel die goed de voeten (lengte en breedte) opmeet, die schoenen in verschillende breedtematen in voorraad heeft, en schoenen waarvan de maten corresponderen met het meetsysteem. Bij kleine kinderen kun je namelijk niet vragen en ook niet voelen of de schoenen goed passen.
En ja mijn zoontje is net drie en sinds hij schoenen draagt heeft hij elke vier maanden een grotere maat. En dat is heel normaal, lees ik her en der. Het gaat natuurlijk niet altijd in dit tempo door, gelukkig...

Tweedehands kinderkleding vind ik geen enkel probleem, een kind zal geen enkele schade oplopen door goede tweedehands kleding - en er is zo ontzettend veel kinderkleding "over"... Maar kinderschoenen moeten nieuw, goed en passend zijn. En ja dan kunnen ze tegen de 100 Euro kosten, helaas. Of je moet geluk hebben dat de Elephanten van Van Haren of de Dr. Visser van Scapino goed passen, dan kan het voor de helft.

Een duur merk is geen garantie voor een goede schoen, en er wordt een hoop dure rotzooi verkocht. Maar andersom kan het helaas wel zo zijn dat de goede schoen duur is.

Gelukkig bevielen de dure schoenen (40 - 90 Euro) die ik tot nu toe voor mijn zoontje heb gekocht, erg goed. Ondanks ruw loopfietsjes-gebruik etc. gingen ze niet kapot. De schoenen van het merk Superfit waren zelfs gevoerd met Goretex (en niet duurder dan de andere schoenen), waren waterdicht dus we hadden geen regenlaarzen nodig. In mijn ervaring zijn onze dure schoenen van heel goede kwaliteit.

In deze winkels heb ik veel vertrouwen vanwege het opmeten: www.pasmerk.nl Ik koop een dure schoen liever daar dan in een leuke, hippe winkel waar gestunteld wordt met opmeten.

Ik verbaas me wel over de ouders die dure schoenen voor hun kinderen kopen die van slechte kwaliteit zijn of in winkels die niet goed kunnen opmeten.

En over prijzen: helaas zijn ontzettend veel prijzen nu in Euro's wat ze vroeger in guldens waren. Ik reken het wel eens om en schrik dan. Wat kostte vroeger een kopje koffie in een café, en nu? De huur van mijn huis is in de afgelopen 20 jaar meer dan verdubbeld. Om over de koopwoningen maar te zwijgen. En mijn eigen schoenen zijn ook duurder geworden...

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

07-10-2010 om 12:12

Pelle

"Er worden dure schoenen gekocht want de voetjes moeten wel goed opgemeten worden en je moet de goede breedtemaat hebben. Vervolgens zijn die schoenen te duur om mee buiten te spelen dus als er maar een beetje kans is op modder en grasvlekken moeten de oude/de goedkope/of de plastic laarzen aan."
Dat is inderdaad belachelijk. Zo doen wij het niet. De goede schoenen zijn bij ons de schoenen die het meest gebruikt worden, juist buiten. En gelukkig kunnen die schoenen daar goed tegen.

"Verder zie ik dat als je kinderen wat ouder worden het opeens niet meer uitmaakt want dan lopen ze opeens op nepuggs en letterlijk naast hun schoenen."
Ja het maakt wel degelijk uit. Veel mensen hebben problemen met hun voeten door slecht schoeisel. Dat wordt lastiger naarmate je ouder wordt. Ik heb mijn voeten ook "verpest" toen ik jong was, weinig geld had en veel op hakken liep.

"Draag jij de hele dag goed passende loopschoenen of toch opeens hoge hakken omdat ze zo mooi zijn? Maakt het niet uit waar je op loopt als je ouder bent?"
Als ik veel moeten lopen of staan draag ik zeker prettige, platte schoenen. Is veel fijner en ik wordt veel minder moe, en ik krijg dan minder voetklachten. Mooie schoenen met hakken draag ik alleen als ik weet dat ik weinig hoef te lopen en veel kan zitten.

"Dan idd nog de lengtemaat: hoe kan het dat kinderen binnen 2 mnd uit hun schoenen groeien? Ja, omdat er groeispurten zijn? Komt dat zovaak voor dat je er al rekening mee houdt? Dan denk ik toch dat je in de maling wordt genomen en al op voorhand te krappe schoenen krijgt. Mijn zoon begon met 1,5 bij maatje 21 en heeft nu met 11,5 maatje 38. Dus 17 maten per 10 jaar. Lijkt me een aardig gemiddelde. Vertel mij hoe het kan dat een kind dan meerdere keren binnen de 4 maanden zoveel groeit dat er echt nieuwe schoenen nodig zijn?"

Omdat de groei van kindervoeten (net als de rest van het lichaam) niet geleidelijk aan lineair verloop gedurende vele jaren. Een baby groeit sneller dan een kind van 10. De eerste paar jaar is het normaal dat een kind na 4 maanden nieuwe schoenen nodig heeft. Maar dat gaat niet in dat tempo door.

Sasvangent

daar heb je een punt.

Weet jij toevallig merken die bewust kiezen voor eerlijke productie/geen massaproductie uit lage lonen landen ?

Dan kan ik namelijk ook dat in voglende keuzes mee nemen.

schoenveter

schoenveter

07-10-2010 om 12:16

Schoenen

Ook ik kan er niet mee zitten wat anderen doen, maak me er niet druk om en ook niet maak ik mij al een aantal jaar druk om wat anderen doen, zoals sommigen hier want deze discussie komt ieder jaar (een paar keer) terug.
Een aantal opmerkingen van mij daarom:
_ Onze kinderen hebben lastige voeten: 2 zeer smalle voeten en 1 hoge wreef met kleine maat voor de leeftijd. Ze passen daarom niet in standaardmaatschoenen en daarom komen wij bij speciaalzaken terecht waar wel niet-standaardschoenen worden verkocht. Deze worden niet zoveel geproduceerd als standaardschoenen en zijn oa daarom duurder. Helaas voor de portomonee, maar te wijde schoenen of schoenen die steeds uitschieten bij voetballen of schoenen die knellen om de wreef zijn niet fijn.
- Onze kindern zijn behept met zweetvoeten, een erfenis van beide ouders. Koop ik schoenen van e goedkope materialen, dan kunnen de schoenen niet binnenstaan. De atmosfeer in huis wordt dan wel erg verpest. Bijvoorbeeld: Van Haren heeft wel de leesten van Elefanten gekocht maar ze gebruiken mindere materialen. De schoenen van onze kinderen begonnen al snel te stinken. Ik vind dan ook dat je de oude elefanten niet kunt vergelijken met die van Van Haren.
- Ik vind het van de zotte dat men zich op laat naaien door het kopen van schoenen en winterjassen in de zomervakantie. En dan begin september, als het nog lekker weer is, al rondlopen in dergelijke schoenen en jassen.
_ Ik vind dat een ieder zelf moet weten welke keuze hij maakt en waarom, voor ons spelen de zaken hierboven mee. Helaas zijn dat geen goedkope schoenen.

Hanne.

Hanne.

07-10-2010 om 12:31

Duur, kwaliteit en vooruitkopen

Ik vind 100 euro voor een paar kinderschoenen ook veel geld. Als het een beetje kan zal ik dat ook proberen te vermijden. Maar ik merk wel verschil in kwaliteit tussen de schoenen uit de merkwinkel waar ik ga, en de incidenteel gekochte schoenen bij de discounter. Die laatste waren altijd binnen no time stuk, die eerste kunnen met gemak een seizoen + een beetje meer mee. Dus koop ik wel in de dure merkwinkel, maar dan bij voorkeur in de uitverkoop.

Naast de kwaliteit van de schoen vind ik ook de pasvorm vaak beter. Kindervoeten zijn flexibel. Dus moet een schoen óf de voet goed ondersteunen, of niet (zodat de voet het zelf kan doen). Wordt de voet fout ondersteund dan kan de voet daar naar gaan vormen. Bij volwassenen speelt dat minder, dus ja die kunnen makkelijker op niet goed ondersteunende schoenen lopen zonder daar blijvende problemen mee te krijgen. Lopen op eenvoudige gymschoentjes die de voet helemaal niet ondersteunen is dus ook geen enkel probleem. Net als op blote voeten lopen.

Lang van te voren kopen is helaas geen optie. Ik heb van die kinderen die in groeispurten gaan. Jongste begon met maat 19, 3 maanden later had ze maat 21. Oudste is een keer binnen een maand uit z'n schoenen gegroeid. Ik kon m'n ogen niet geloven. Dat waren duren jaren. En nu, hij staat al een jaar stil, winterschoenen ga ik nu dus niet kopen. Ik zit te wachten op de groeispurt.

Manda - wel even zoeken hoor

maar ik heb toch wat 'algemene info' gevonden:

http://www.nina.be/nina/nl/2202/Mode/article/detail/1095180/2010/05/29/De-hipste-ecologische-schoenen-op-een-rijtje.dhtml

en ook: http://www.snipe.com (duits) - kavat (zweeds) - romagnoli (italiaans en helaas duur).

Verder ook nog info over http://www.schonekleren.be (oa. met info over sportschoenen/kleding).

Rare voeten

Wij (moeder+ 2 dochters) zijn 'gezegend' met een z.g.n. 'hoge wreef' en wel een extreem hoge. Niet dat we er last van hebben in het dagelijks leven. Maar wel met (winter) schoenen kopen. Geen laars die ons past want we kunnen de bocht niet maken om onze voet naar onder te doen. En nee, ook niet met een rits...hoogstens met b.v. rijlaarzen, maar om nu elke keer die héle veter los te halen tot onderaan.Andere winterschoenen zijn ook altijd een probleem. Soms kunnen ze niet dicht, vaak is het ook gewoonweg écht geen gezicht (grote bobbel op schoen). 'Vroeger' toen de kinderen nog échte kindermaten hadden konden we slagen bij Dolcis. Die hadden elk jaar wat schoenen model 'hoge wreef'. Of inderdaad dure zaken.Maar liever niet. Dus we zochten vaak net zolang tot we wat voor een normaal bedrag hadden. Desnoods opruiming (rare modellen blijven vaak over dus geschikt soms voor ons).
Maar dit jaar waren we voor oudste echt behoorlijk hopeloos. Ze was al in de stad geweest (2 zelfs) had al écht veel en overal goed gezocht en best vroeg ook (was nog aug.) en niks, niemendal en die van vorig jaar waren écht op. Dus wij met z'n tweeën op pad. Te beginnen bij de goedkoopsten (van haren en scapino en bristol) die soms dan ook nog wel 's wat beters hebben tot en met de dure zaken. En zelfs in de duurtste schoenenwinkel alhier (300 euro gem. prijs) pastte ze niks, niemendal wat háár een beetje aanstond. Wat ik toch persoonlijk wel een voorwaarde vind voor een tiener, niet dan? Ja,ze konden wel vergelijkbaar model, aangepast bestellen...maar dan moést je ze ook afnemen! (en als ze dan toch niet zijn wat je verwacht heb je dus mooi pech!) en ook die waren rond de 300 euro. En dat was me te gek. Daar koop je ja een nieuwe fiets voor!!! Dat is toch belachelijk. Ik was al zo ver dat ik dochter dan maar lelijke nep-uggs aanbood om het leed te verzachten als goedmakertje en dan zouden we wel zien...Tot we de schoenenreus inliepen onder het mom van je weet maar nooit. En dit was écht de allerlaatste winkel hier ter plaatse...En zowaar ze hadden 1 model laarzen dat dochter pastte! Extra hoge wreef model. Ze hadden er 3 modellen in gehad en nu nog maar 1 over en nog wel in 2 kleuren ook. Kostte 29 euro! Nou als ik iets niet verwacht had was het dit wel.
Afijn nu heeft dochter deze en wie weet loopt ze nog ergens in een andere stad tegen nog zo'n mazzeltje aan en ze is ook zeker van plan om nog in andere steden te kijken of die andere modellen er dáár nog zijn.Want ze heeft nog 'schoenenbudget' over. Jongste heeft korte laarsjes (kunnen we dus wel de bocht maken) en ik dus ook om zelfde reden. Maar het is toch te gek?
Ik denk dat andere zaken gewoonweg op rare voeten of afwijkende voeten te weinig winst maken. Dure of goedkope zaken maakt dus geen fluit uit. Het enige wat ze blijkbaar écht interesseert is winst. En wel Winst met een hoofdletter. Ik geloof al jaren niet meer in opmeetmevrouwen die het uit liefde en goedtierenheid doen.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

07-10-2010 om 13:49

Geen probleem met vooruitkopen

Vooruitkopen is toch geen probleem? Zolang je geen extreme zomer- of wintermodellen aanschaft, kun je schoenen toch op elk moment van het jaar dragen? Passen lukt dan natuurlijk niet, maar als je hetzelfde model dat een kind al heeft na een paar maanden in de uitverkoop haalt, en dan een grotere uitvoering, dan gaat dat meestal goed met de pasvorm.

Maylise

Maylise

07-10-2010 om 14:21

Niet noodzakelijk

Ik heb zelden hele dure schoenen gekocht voor mijn kinderen. Alleen voor de oudste die als kind spalken om zijn onderbenen en voeten had kocht ik wel dure (en hele lelijke) schoenen. Dat was natuurlijk medische noodzaak. Verder koop ik zelden dure schoenen. Wel hebben mijn kinderen altijd meerdere paren tegelijk in gebruik. Misschien dat daarom kwaliteit wat minder belangrijk is. Ze dragen ze niet elke dag tenslotte maar wisselen af.

Voor een peuter 50 euro uitgeven voor schoenen die hij misschien 4 maanden draagt zou ik niet vlug doen. Voor die leeftijd heb je voor 20 euro ook leuke schoentjes. Misschien slijten die vlug maar peuter is er ook zo weer uitgegroeid dus waarom meer uitgeven.

Voor oudere kinderen wil ik best een keer merkschoenen kopen maar niet zozeer omdat het noodzakelijk is maar meer omdat ze het zelf graag willen. Zo wilde mijn dochter op een gegeven moment LA Gear sportschoenen die met vier veters in allerlei kleuren vast zaten. Dure schoenen maar ze was er zo blij mee. Zo heb ik ook wel eens Nikes of Dr Martens of Vans gekocht als dat zo uitkwam. Helemaal niet omdat de kwaliteit zo geweldig is maar om kind een plezier te doen. Ik vind het alleen niet noodzakelijk om zulke dure schoenen te kopen. Voor minder dan 50 euro heb je prima acceptabele schoenen die een heel seizoen meegaan als er geen groeispurten zijn.

Op dit moment heeft mijn jongste twee paar sportschoenen (beide van scapino meen ik) die hij afwisselend draagt. Ik weet de prijs niet meer maar in de aanbieding gekocht (twee voor de prijs van 1) In andere schoenen heeft hij geen interesse en hij wil het liefst sportschoenen aan. Hij heeft nog een paar nette schoenen en bergschoenen die van een oudere broer zijn geweest en die hij draagt met gelegenheden waarbij sportschoenen niet passend zijn. Die bergschoenen (timberland) waren overigens wel redelijk duur toen ik ze kocht maar het voordeel van veel kinderen is dat je in elk geval dingen vaak kan gebruiken.

Mijn dochter heeft net laarzen gekocht voor de winter, 40 euro. Zij is 13 en groeit nog niet echt hard dus als ze geen groeispurt krijgt dan kan ze de hele winter daarmee doen. Verder heeft ze nog sportschoenen, all stars, ballerina's (twee paar voor 10 euro) en open nette schoenen.

In het voren kopen doe ik niet eigenlijk. Het is me nog nooit overkomen dat ik geen schoenen kon krijgen wanneer ik ze nodig had. Misschien niet altijd precies het model wat ik in gedachte heb maar wat het seizoen ook is ik kan altijd wel wat passend krijgen.

Behalve bij hele moeilijke voeten of medische problemen zie ik niet de noodzaak om meer dan 40/50 euro uit te geven voor een paar schoenen. Niks op tegen om het wel te doen maar nodig is het niet.

Maylise

Hanne.

Hanne.

07-10-2010 om 14:33

Vooruitkopen: meisjes

Guinnevere, gokje, jij hebt alleen jongens?

Voor een jongen zou vooruitkopen met 'neutrale' schoenen inderdaad nog wel kunnen. Maar voor een meisje is het moeilijker. De afgelopen 2 winters stonden er echt alleen laarzen in het schap. Geschikt voor winter en een korte periode er voor en er na. Maar voor 's zomers ter afwisseling van de teva's zeker niet! En 's zomers staan er vrijwel alleen schoenen met een open bovenkant. Ook niet echt lekker als het koud en regenachtig is.

Mijn zoon heeft inderdaad al vanaf het voorjaar de zelfde schoenen aan (afgewisseld met teva's). En daar kan hij nog wel even op door.

Pippin

Pippin

07-10-2010 om 14:57

Kwaliteit/service

Toen mijn oudste nog kleiner was, kocht ik altijd 'goede' schoenen. Er was toen zo'n actie. 90% van de Nederlandse kinderen zou op te kleine schoenen lopen. Journaalitems, een schande was het.
Dus ik veel geld uitgeven bij de 'echte' schoenenwinkel. Ik vond de service echt niet zo goed en de kwaliteit van de schoenen ook matig.
Sinds een jaar of tien koop ik alle kinderschoenen bij de Scapino. De beste/duurste Scapinoschoenen zijn nog veel goedkoper dan de goedkoopste/slechtste 'echte'schoenenwinkel-schoenen. En als er iets kapot is, kan ik het altijd gratis laten maken. Ook bij laarzen die ik in de uitverkoop voor twintig euro had gekocht. De service vind ik prima.
Het is zoeken, je moet er soms meerdere keren binnenlopen voor je slaagt, maar tot nu toe is dat steeds goed gelukt. Ook voor mijn dochter met smalle voetjes. Ook voor andere dochter met Donald Duck voeten (smalle hiel brede wreef, lastig!). Het is voor ons een kwestie van goed zoeken en naar de kwaliteitsschoen tussen de plastic modelletjes (want ja, die staan er ook tussen) zoeken. Het valt mij op dat ze bij Scapino langer de vakken blijven opvullen, dan in de 'echte' schoenenwinkels. Ze kopen natuurlijk ook veel groter in.
En het kan me werkelijk niets schelen, of de schoenen nu wel of niet volgens de laatste mode zijn. De laatste keer dat ik me druk heb gemaakt of iets wel 'in de mode' is, was ik 17.

Duur = mooi!? (manda)

Moet even zeggen dat ik het met je eens ben met wat je in het andere draadje ergens schreef...Misschien ben ik wel een verwend mormel, maar ik vind dure schoenen gewoon vaak heel veel mooier dan goedkope. Gek genoeg heb ik dat met kleren veel minder. Dure merkkleren (vooral voor meisjes) vind ik vaak zo overdadig druk & hyper. Zoveel jurk dat je bijna het wesje niet meer ziet. Ik vind mijn dochter vaak op haar aller lieftalligst in simpele outfits. En die kosten vaak helemaal niet veel.

Raar trouwens dat het met schoenen qua 'drukte' andersom is. De mooiste 'rustige' schoenen zijn vaak juist de dure. De goedkope hebben allerlei schreeuwerige stiksels, kleuren, franje en bloemetjes waar ik helemaal raar van word...

Ingrid

Yta Chalne

Yta Chalne

07-10-2010 om 15:35

Schoenen

Voor kinderschoenen rijden wij vaak even naar Duitsland, bij een winkel waar de keuze enorm is en de service matig (personeelskosten zijn onderdeel van de schoenenprijs). Een meetmensje hebben we niet nodig, dat kan ik (na jaren bij de duurste (kinder)schoenenwinkel in mijn stad te hebben gestudentenbaand) heel prima zelf. Zo rond de zestig euro vind ik een mooi bedrag voor jongenswinterschoenen, zomerschoenen iets voordeliger, maximaal veertig. Ik slaag meestal goed met merken als Superfit, middenmoter qua prijs en onverslijtbaar.

klaver

klaver

07-10-2010 om 16:11

Helemaal mee eens, pelle

Ik zou geen kinderschoenen kopen bij Bristol (ook niet voor mezelf trouwens), maar voor 40 euro heb je prima kinderschoenen. De rest doe je voor de leuk.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-10-2010 om 16:25

Voeten meten

Okay, voeten meten. Als je echt geen idee hebt van de maat: even op de meetlat (die ook bij elke Bristol e.d. ligt. Let wel op dat je erop moet stáán. Zittend meten kan niet.
Dan passen: vinger aan de achterkant (bij schoenen), minimaal vingerbrede (afhankelijk vd schoenmaat) ruimte aan voorkant (bij laarzen)(flink induwen dus). Als je de zijkant van de voet 'ziet' door de schoen (gewoon even voelen met je handen kan ook) dan is het te smal. Bij lopen mag de schoen niet te los bovenop zitten, je mag er niet uitlopen, geen zeer doen (niks blaren horen erbij!), aan de achterkant even kijken of de schoen niet naar binnen buigt (dat gaat zeer doen na een dag lopen) maar gewoon mooi aansluit. Een goede kinderschoen kun je enigszins buigen, probeer dat ook even. Keiharde zolen zien er misschien mooi uit maar zijn voor (zachte, vervormbare) kindervoeten buiten een incidenteel feestje oid niet geschikt.
De meters die breedtematen meten zijn alleen nuttig bij schoenen met breedtematen, zoals Twins e.d. Anders is het interessant gedoe voor helemaal niets.
Je ziet, niks wat iedere oplettende ouder niet allang weet...

Ik heb kinderen met allerlei soorten voeten, maar het is altijd gelukt redelijk betaalbare schoenen te kopen als ik dat wilde. Naar een winkel gaan met een heel groot aanbod is dan wel dé tip. Daar zijn er in Nl. niet veel van.

vlinder72

vlinder72

07-10-2010 om 16:26

Scapino

Volgens mij hebben wij geen Scapino in de buurt maar ik zal daar zeker eens gaan kijken.

En ik las ergens iets over opmeten van voeten. Nou ik ben zo'n moeder zonder verstand van schoenmaten. Ik heb echt geen idee welke maat schoenen ik nodig heb en ik kan ook nooit voelen of zo'n schoen goed zit. En ik heb ervaring met kind dat op twee maten te kleine schoenen liep dus ik weet ook dat je aan de mening van kind niets hebt. Dus ik wil graag goed advies. Nu is mijn oudste zoon volgens mij wel oud genoeg om aan te geven of schoenen te groot of te klein zijn dus voor hem kan ik best naar Scapino gaan. Voor dochter van vijf laat ik het toch eerst maar eens goed opmeten en voelen of ze echt goed zitten.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-10-2010 om 16:37

Vlinder

Bij elke Scapino ligt een voetmeetdinges. Als je de getallen 20-40 herkent heb je genoeg vaardigheden om de voeten van je kind op te meten. Echt waar. De voetmeetjuf heeft daar geen driejarige bijscholing voor gevolgd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.