Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Laatste kans gratis id 14-jarigen

Toevallig lees ik net op de site van mijn gemeente de volgende tekst:
"Kinderen van 14 jaar kunnen nog tot 31 december 2009 gratis een identiteitskaart aanvragen. De gratis identiteitskaart wordt namelijk per 1 januari 2010 afgeschaft. Daarna kun je géén gratis identiteitskaart meer aanvragen. Kinderen tot en met 13 jaar betalen vanaf 1 januari 2010 een jeugdtarief voor een identiteitskaart.

Als je vóór 25 februari 2010 veertien jaar wordt, kom je nog in aanmerking voor een gratis identiteitskaart. Voorwaarde is wel dat je de kaart vóór 31 december 2009 aanvraagt en niet eerder dan acht weken voor je verjaardag. Ben je bijvoorbeeld op 24 februari 2010 jarig? Dan kun je alleen op 30 en 31 december 2009 een gratis kaart aanvragen. "
Check je eigen gemeentesite of bel. Let vooral ook op de openingstijden. Is het gemeentehuis wel open op 31 december?
Het zou sneu zijn als je die gratis ID mist, omdat je te laat bent met aanvragen.
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pien

Pien

04-12-2009 om 12:45

Na 1 jan. id krt jongeren goedkoper

Na 1 januari geen gratis id kaarten meer voor 14- jarigen maar de id kaarten voor jongeren t/m 13 jaar worden een stuk goedkoper. Rond de prijs van 10 euro. zie link http://www.paspoortinformatie.nl/content.jsp?objectid=4495

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

04-12-2009 om 23:25

Een beetje gemeente

stuurt alle kinderen die dit aangaat een brief. Ik ben zelf een medewerker Burgerzaken en wij hebben besloten de acht weken niet in acht te nemen. Anders komt er een stormloop op gratis ID-kaarten in de Kerstvakantie. Dus alle 13 jarigen die voor 26 februari 14 worden kunnen de ID-kaart gewoon aanvragen.

Dat het tarief drastisch wordt verlaagd in 2010, klopt.

Maxime.M

Maxime.M

05-12-2009 om 00:28

Brief gekregen inderdaad

Hoi,

Wij hebben een brief gekregen inderdaad. Dochter is in augustus 14 geworden en we gaan dus komende week de ID-kaart aanvragen.

maxime

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2009 om 00:50

Maxime

Lekker op tijd

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

05-12-2009 om 08:28

Kaaskopje

Misschien was dochter al in het bezit van een paspoort of ID-kaart?

Petr@

Petr@

05-12-2009 om 12:52

Maakt hier niet uit

Hier een zoon met een paspoort en die op 3 november 14 werd. Wij hebben op 11 september een brief gekregen (maar moeten nog gaan aanvragen, maar het foto's maken schiet er steeds bij in).
Ik dacht altijd dat je óf een paspoort óf een ID-kaart kon hebben, maar dat blijkt dus niet kloppen. Ik vind het best want het paspoort ligt veilig in de la en de ID-kaart zit in de portemonnee.
gr.
Petr@

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2009 om 13:06

Gemeente-ambtenaar

Ja dat zou natuurlijk kunnen

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

05-12-2009 om 15:29

@ petra

Je mag inderdaad beide documenten tegelijk hebben. Wat niet is toegestaan is EN een eigen paspoort EN bijschrijving in het paspoort van één van de ouders.

Snel aanvragen dus,

Plien

Plien

05-12-2009 om 22:46

Wij hebben ook een brief gehad

Een week of 2 geleden lag ie op de mat. Voor de 2e keer trouwens, want rond haar 14e verjaardag kreeg ze er ook al eentje.
Dochter gaat het komende week regelen.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

06-12-2009 om 18:29

Girls only mom

Ook als je kind al een paspoort heeft, behoort hij/zij een brief te krijgen. Is je kind al 14 of wordt ze het binnenkort?

Id-kaart en paspoort

Even een vraagje voor gemeente-ambtenaar hoor: dochter (14) heeft al een paspoort. Heeft het dan nog zin om een extra ID-kaart aan te vragen?
n@nny

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 12:34

N@nny

Persoonlijk lijkt me dat wel handig. Een id-kaart kunnen ze veel makkelijker in hun portemonnee meenemen (ze moeten hem tenslotte altijd bij zich hebben). Raakt daardoor ook minder makkelijk kwijt dan een paspoort schat ik zo in.

Vic

Vic

07-12-2009 om 12:45

Altijd betaald

Mijn kinderen hebben al jaren een eigen paspoort waarvoor ik gewoon heb moeten betalen. Hadden ze een ID-kaart dan gratis gekregen? Jammer dat ik dat niet wist want voor onze vakanties is een ID-kaart altijd voldoende.

Fatima

Fatima

07-12-2009 om 14:45

Voor vic

Waarom heb je dan niet gewoon een ID kaart gekocht in plaats van een paspoort?

Bastet

Bastet

07-12-2009 om 15:15

Vic

ja,inderdaad,maar wij kregen een brief van de gemeente om te melden dat het gratis kon met een IDkaart als je kind 14 werd.
Groetjes,bastet

Vic

Vic

07-12-2009 om 15:51

Fatima

Omdat ik niet wist of ik de komende jaren nog ver op vakantie zou gaan.

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 16:26

Vic, eenmalig gratis

Vic, niet alle kinderen krijgen een id-kaart gratis. Alleen de kinderen die 14 worden omdat vanaf dat moment de identificatieplicht geldt. Voor kinderen van een andere leeftijd moet je gewoon zelf betalen.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

07-12-2009 om 19:13

@ girls only mom

Als je dochter op 24-2 veertien jaar wordt, kan ze in de praktijk alleen op 30 of 31 december een ID-kaart aanvragen, ALS de acht weken door jouw gemeente in acht wordt genomen. In mijn gemeente wordt hier soepel mee omgegaan en kunnen kinderen ook eerder de kaart aanvragen. Wat bijvoorbeeld als je in deze week op vakantie bent en niet in de gelegenheid bent om één van deze twee dagen de aanvraag te doen?

Van de site www.paspoortinformatie.nl:

Afschaffing gratis Nederlandse identiteitskaart 14-jarigen
Om de kosten van het 1p-1p beginsel voor burgers te beperken valt met ingang van 1 januari 2010 de prijs van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor jongeren tot en met 13 jaar onder het jeugdtarief. De prijs van een NIK is dan vergelijkbaar met de prijs van de huidige bijschrijving. Om dit te financiëren wordt met ingang van 1 januari 2010 de eenmalige gratis NIK voor 14-jarigen afgeschaft. Het aanvragen van een gratis NIK kan nog tot en met uiterlijk 31 december 2009. Jongeren die binnenkort 14 jaar worden krijgen van hun gemeente een brief waarin ze worden geinformeerd over de mogelijkheid tot het aanvragen van een gratis NIK.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.