Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
pipo

pipo

25-06-2017 om 19:56

leuke verschillen met kleding

Hallo allemaal

Valt het jullie ook op dat je altijd zoveel verschil ziet na hoe mensen hun kinderen kleden.
Het valt mij op dat als het in het vroege voorjaar een keer wat warmer is zo tussen de 15 en 20 graden dat veel kinderen er nog in hun winter outfit bijlopen ( winterjas en dikke trui) en als het dan wat later in het jaar wat kouder is zo rond de zelfde temperatuur de kinderen opeens gewoon met kortebroek en t-shirt aan lopen.
Ben ik de enige die dat opvalt of zijn er meerdere


Pug

Pug

25-06-2017 om 20:22

wie bepaalt?

Sommige kinderen pakken zelf hun kleren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-06-2017 om 20:46

Oooooh

Ben je daar nu alweer met een draadje over (te) warme kleding naar jouw smaak....

Ja, valt mij wel eens op.

Ik was zelf ook vaak schuldig aan het feit dat ik mijn kind totaal verkeerd kleedde.
Dan moest hij 's morgens al vroeg op de fiets naar school en adviseerde ik een lange broek. Kwam jij hem misschien 's middags tegen bij 25 graden en dacht:"arm kind."
Hij liep ook altijd met dichte schoenen in het voorjaar omdat ik de aankoop van sandalen weer te ver uitstelde.En 's winters had hij koude handen omdat ik vergat de handschoenen klaar te leggen. Ach, hij heeft er geen trauma's aan overgehouden zover ik weet. Hij weet niet eens wat de griep is en is al bijna volwassen en bijna 2 m. Eind goed, al goed.Nu mag hij zelf verkeerde kledingkeuzes maken

Milcham

Milcham

25-06-2017 om 22:20

Ik denk

Ik denk dat je nog even doorloopt in de kleding van het afgelopen seizoen. Ik heb laatst mijn slippers uit de kast gehaald en ook deze week loop ik hierop. Rokje, blote benen. In het voorjaar als het deze temperatuur is doe ik dat echt niet.
Met een jas hetzelfde. Het ding is uit en opgeborgen en die haal ik echt niet meer tevoorschijn tot het niet meer gaat. En dan draag ik hem zo lang mogelijk.

vlinder72

vlinder72

25-06-2017 om 22:36

Zelf

Mijn zoon pakt al heel lang zelf zijn kleding. Alleen als hij echt de plank misslaat grijp ik in. En anders heeft hij dus wel eens een korte broek gecombineerd met een sweater. Of twee verschillende sokken.

Ik kan mij er niet druk over maken en wat andere kinderen aan hebben is echt mijn zaak niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2017 om 22:42

Niet op gelet

Maar het kan best zijn dat ik hetzelfde doe. Ik ruim niet met een dag mooi weer mijn winterjas op, dus kan het zijn dat ik een te dikke jas aan heb voor de temperatuur. Omgekeerd kan het zijn dat ik aan het eind van de zomer een te dunne jas aan heb voor de temperatuur. Het kan dus best zijn dat ik op verschillende dagen in het jaar een dikke of dunne jas aan heb bij dezelfde temperatuur.

Wat ik veel gekker vind, is dat ik soms jongeren met lekker zomerweer in een winterjas met bontkraag zie. Vinden ze dat leuk? Geen geld voor een zomerjas? Waarom?

Milcham

Milcham

25-06-2017 om 22:50

Zomerjas

In mijn gezin heeft niemand een zomerjas. Heeft niets met geld te maken, maar meer met het aanbod. Zulke leuke jassen zijn er niet en je draagt ze bizar weinig.
Als het niet zo lekker is doen we een sweater of een vest aan. Als de winterkleding nog niet is opgeruimd kan het zo maar gebeuren dat iemand dan zijn winterjas aan doet. Zonder bontkraag, dat dan weer wel.

bieb63

bieb63

25-06-2017 om 22:56

Idem als micham

Sterker nog, wij hebben geen specifieke zomer en winterkleding (en ook geen voor of najasrs). Sterker nog ik loop echt in de winter niet met dikke truien, als de kachel thuus of op her werk op 20 graden staat. En ja natuurlijk hebben we dikke einterjassen en dunne hemphes voor de zomer, maar verder niks bijzonders,
.

Winterjas, Kaaskopje.

Mijn zoon loopt met aardig zomerweer ook gerust in zijn winterjas, ik ook trouwens.
We gaan 's morgens al zeer vroeg de deur uit en niet in een warme auto. 's Middags is het lastig om er mee te sjouwen of mijn handen zijn al vol, dan heb ik hem dus aan. Ook ga ik soms om 17.00 uur aan het werk en kom dan 's avonds laat thuis, ook dan is een warme jas dan wel eens prettig.
Geen bontkragen overigens.

Saar

Saar

26-06-2017 om 00:11

Nee maar je bent wel

Nee, naar je bent wel de enige die er over door blijft praten en ook in het draadje zichzelf gaat herhalen.
Wat is t, een trauma?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2017 om 00:34

Ja maar ja maar Milcham en Wil

Dragen jullie in juli (bijvoorbeeld) dan echt nog een gewatteerde winterjas, stel dat dat jullie winterjas is? Bij 21 graden bijvoorbeeld?

Ik moest vanaf mijn 9de altijd zo'n 5 km fietsen. 's Morgens om 8 uur. Fris of niet, dan deed ik in de zomer echt geen winterjas aan. Zo rond eind september kwam die weer tevoorschijn. Ik kan me wel herinneren dat ik in mei nog een winterjas aan had. Ik kom niet op de naam van die jassen. Het was wollige stof met een rits en kraag. Dat ik dat onthouden heb, komt omdat ik examen deed en het zo koud was, dat die jas ook echt nodig was. Dat komt in mei wel vaker voor, dat soort koude dagen. Dan zeg ik niet uit principe 'het is mei, dus geen winterjas meer', maar vanaf juni tot zo'n beetje eind september kijk ik er altijd wel een beetje van op als iemand een als winterjas herkenbare jas draagt.

Kaaskopje.

Nee, dat is waar, niet meer in Juli, daar heb je wel een punt. Dan is de winterjas wel opgeborgen. Mijn dikke donzen winterjas draag ik dan weer niet bij een short en teenslippers.

Bedoel jij met je jas misschien een Robe Manteau?

Als tussenjas heb ik hiervoor een trenchcoat, vaak wel een vestje eronder anders is het stofje toch nog te dun in Mei. Of van die nep leren gevallen als het wat sportiever mag.
Daar gaat vaak wel een lekkere sjaal bij, zou de smaakpolitie dat wel goedkeuren denk je?

Wat een gedoe eigenlijk, nu moet ik morgen weer gaan nadenken of mensen niet verbaast zijn als ik mijn hoge dichte schoenen aan trek met een wat dikkere jas omdat het minstens 12 graden is afgekoeld ...dilemma's....

Wat ik me nou afvraag.....

(zie titel draadje) ....wat is hier nou precies 'leuk' aan?

Enige wat deze discussie bij mij triggert is de vage herinnering dat ik heel vroeger een vriendinnetje had die met pasen haar zomerkleren aankreeg en in de herfstvakantie weer overschakelde op winterspullen. Al sneeuwde het met pasen, en al vielen de mussn tijdens een vroege herfstvakantie van het dak van de hitte. Ik vond dat wel bijzonder.

Maar voor de rest...leven en laten leven lijkt me. De één zijn interne thermostaat staat nou eenmaal wat hoger of lager afgesteld dan de andere...,

Ingrid

Milcham

Milcham

26-06-2017 om 08:42

Kaaskopje

Ik heb nog een tussenjas maar die heb ik al in geen maanden gedragen. Gisteravond vond ik het wat fris en toen heb ik een wollen vest aan gedaan. Mijn winterjas is op zolder.
Als straks een vest echt niet meer kan doe ik het tussenjasje aan en als ik het met alles te koud krijg komt mijn winterspul weer van zolder. Ik heb dan een weekje nog wat overlap ivm wasgoed en ik wil zeker weten dat het mooie weer over is. Meestal ergens eind oktober.
Ik heb niet echt winter- en zomerspul, maar in mijn wintertas zitten wat truien, t-shirts lange mouw, dikke rokken en jurken, maillots, verschillende vesten en dus die winterjas. In de zomertas zitten topjes die alleen te dragen zijn (hemdjes draag ik het hele jaar), dunne rokken en jurken, korte broeken, korte renleggings ed.
En bij 21 graden ga ik gewoon zo naar buiten. Als het 's ochtends koud is een vest.

Mijntje

Mijntje

26-06-2017 om 09:07

Aagje/Saar

Ik krijg ook meteen een deja-vu

Mijntje

Mijntje

26-06-2017 om 09:08

pipo

Maar je noemt het nu al "leuke verschillen met kleding". Dat is een hele vooruitgang, want je zus doet het allemaal heel anders dan jij, toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2017 om 10:17

Ingrid

Dat doen meer mensen. Weer of geen weer, zodra het officieel lente is gaan de winterspullen de kast in. Ik vind dat gewoon zielig voor de kinderen. Het kan tot in mei nog behoorlijk koud zijn.

Half a twin

Half a twin

26-06-2017 om 11:22

had vroeger zo'n buurvrouw

Met Pasen gimgen de winterjassen naar zolder, na de voorjaarsschoonmaak. Ook als Pasen eind maart viel, liepen die kinderen te kleumen op straat, want iedere dag een uur verplicht buiten spelen. Soms haald3n wij ze binnen bij ons, vond dat als kind al zo zielig.

pipo

pipo

26-06-2017 om 12:44

Kleren

Over mijn zus kan ik niet uitgepraat raken nee zoals zij dat doet met de kleding van haar kinderen.
Maar ook op school zie je echt van alles voorbijkomen en vriendinnetjes van mijn dochters die een maand geleden nog met dikke jassen aan liepen met bijna 20 graden die worden nu s'ochtends als het nog fris is al zonder jas gebracht op school en dan zie je het kippenvel op de armen zo zielig

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2017 om 12:47

Ja leuk hè

Pipo

vlinder72

vlinder72

26-06-2017 om 13:07

Pipo

Zonder jas naar school kan ook een keuze zijn. Zo draagt mijn zoon het liefste geen jas 's morgens als het later op de dag warm wordt. En waarom niet? Omdat hij anders tijdens het buitenspelen zijn jas aan moet. Afspraak is blijkbaar ja mee = jas aan. Dus laat hij zijn jas thuis. Ook als het nog wat fris is 's morgens.

Erica

Erica

26-06-2017 om 14:05

Tja

het is soms 's morgens ook nog een beetje fris voor een korte broek, maar om daarom maar de hele dag een lange broek aan te doen? En inderdaad: jas mee is, of jas aan of ermee sjouwen. Dan maar heel even fris. In de eerste pauze om half tien is het al lekker zonder jas en met korte broek.

Half a twin

Half a twin

26-06-2017 om 14:58

vlinder

In de tijd dat ik de kinderen nog bracht nam ik de jassen mee naar huis om die reden. Wachtte ik tot de bel ging, kinderen in de rij, jas aanpakken en naar huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2017 om 15:01

Pipo

Ik maak ook wel eens de keus om met kippenvel op mijn armen naar de trein te gaan, omdat ik wéét dat het een uur later al warm genoeg is voor zonder jas. En dan loop je er de hele dag mee rond, als je hem wel aan zou trekken. Je moet ook bedenken dat kinderen soms een ander thermostaatje hebben dan volwassenen. Ze lijken soms minder moeite met hitte te hebben, maar als ze actief zijn, valt het met de kou ook wel mee. Kinderen die jij zielig vinden kunnen bewust voor een jasloze dag gekozen hebben. Mijn dochter heeft het bijvoorbeeld snel warm en loopt er in mijn ogen soms te koud bij. Maar dat wordt resoluut weggewapperd met 'pff, ik heb het hier al warm in!'.

Erica

Erica

26-06-2017 om 15:02

mensen verschillen

Dit weekend was ik op stap met drie vriendinnen. De een had drie laagjes aan, de ander twee en de derde een. De eerste heeft het namelijk altijd koud en de derde heeft het eigenlijk altijd warm of nooit koud. De tweede zit daartussenin.

Kijk naar je eige

Ik werd er altijd doodziek van, dat commentaar van anderen als mijn dochter van toen een jaar of 6 besloot dat blote voeten in ballerina's heel goed kon als het sneeuwde. Nee, ze kreeg er geen blaasontsteking van, ook geen griep. Ja, ze heeft heus sokken en zelfs laarzen en winterschoenen in de kast. Nee, ze beweert bij hoog en laag dat ze het niet koud heeft. Moet ik haar dan gaan dwingen om iets warms aan te trekken om de schoolpleinmoeders tevreden te houden?

skik

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-06-2017 om 18:39

Zoon

Mijn zoon fietste jarenlang tot de mussen dood van het dak vielen met handschoenen, muts en sjaal naar school. Vond hij lekker. Als we dan vroegen of hij daar niet mee geplaagd werd zei hij: "Nee, waarom? Zo kennen ze me toch ook?"

Toevallig vroeg ik vorige week (30 graden) toen hij zoekend rondkeek voordat hij naar de fysio ging of hij zijn handschoenen zocht. Vragen we bijna nooit hoor!

pipo

pipo

26-06-2017 om 21:46

wel erg

Wel erg extreem de kleding keuze van je zoon voor op de fiets meestal zie je het andersom bij jongens dat ze eerder te koud als te warm gekleed gaan.
Zo erg heb ik het bij mijn zus zelfs nog niet meegemaakt

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2017 om 09:50

Pipo

Het is maar wat je erg vindt. Discussies met mijn kinderen over te warme of te koude kleding vind ik nutteloos. Als ze het te warm of te koud hebben, trekken ze wel iets anders aan. Er ligt genoeg in hun kast.

We vinden het altijd wel fijn als onze kinderen doen waar ze zich goed bij voelen en zich niet laten beïnvloeden door een buurvrouw, vriendje of tante die vindt dat het anders moet. Prima toch?

vlinder72

vlinder72

27-06-2017 om 10:32

Erg

Erg?

Waarom vind je dat erg dan? Iedereen mag toch zelf weten wat ze aan doen. In de groep 8 klas van mijn dochter zit een jongen die altijd een bermuda draagt. Altijd. Ook in de winter. Zijn keuze.

Laat je zus haar kinderen maar kleden zoals zij dat wil. Jij hebt er geen last van. Die kinderen worden vanzelf ouder en gaan dan ook zelf keuzes maken. Of niet. Ook goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.