Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Moeder

Moeder

30-11-2009 om 14:13

Mannen horen baby’s niet huilen

Agussie, daarom moeten wij vrouwen er dus altijd uit....ze kunnen er niets aan doen onze mannen (tot soms grote ergernis, een zetje in de rug, of een gemeende schop onder het dekbed) maar nee ze kunnen het niet helpen. My ass, ze leren het maar, vind ik.

Moeder (gaaaaaaaaaaaaaap)

AMSTERDAM – Moeders die zich afvragen waarom zij ‘s nachts altijd uit bed moeten wanneer de baby van zich laat horen, krijgen van Britse onderzoekers het antwoord: mannen horen het gehuil simpelweg niet.

Onderzoekers ontdekten dat babygehuil voor (zelfs sterk vermoeide) vrouwen het geluid bij uitstek is om hen wakker te krijgen, maar dat het bij mannen niet eens in de top-10 voorkomt. Wie een man wakker wil krijgen doet er beter aan huilende wind na te bootsen of het autoalarm te ontsteken.

Ook een zoemende vlieg zou bij het mannelijke geslacht meer indruk maken dan babygehuil.

Anders

“De studie toont aan dat sommige geluiden, een snurkende partner bijvoorbeeld, door beide seksen hetzelfde ontvangen worden”, zegt onderzoeksleider David Lewis tegen de Daily Mail. “Terwijl andere geluiden, zoals huilende wind, mannen bijvoorbeeld meer storen dan vrouwen.”

Deze verschillen tussen de beide geslachten zou te maken hebben met het oerinstinct: mannen zouden onbewust meer gefocust zijn op gevaren die het hele gezin bedreigen, terwijl vrouwen meer letten op het welzijn van enkel de kinderen.

Onbewust

Onderzoekers kwamen tot deze conclusie door tests te analyseren waarbij onbewuste hersenactiviteit gemeten werd bij slapende mannen en vrouwen. Hieruit kwam eveneens naar voren dat vrouwen niet alleen vaker wakker worden dan mannen, maar dat ze daarna ook moeilijk opnieuw inslapen.

Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van het MindLab instituut en is onderdeel van een groter onderzoek naar het belang van een goede nachtrust. Hoeveel mannen en vrouwen voor deze resultaten getest werden, is niet bekend gemaakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

30-11-2009 om 14:18

Ha ha

hoe moet je dat nou leren? je kan toch niet leren iets in je slaap te horen?
Ik geef mijn man een schop en zeg: kind huilt. Nou moet jij. En dan gaat ie gewoon. Dat kun je wel afspreken.... maar nee leren dat wordt lastig....

krin

krin

30-11-2009 om 14:18

Jaja

"Wie een man wakker wil krijgen doet er beter aan (...)het autoalarm te ontsteken.
Ja, holbewoners waren ook al bang dat dieven er met hun mooie auto vandoor gingen, natuurlijk.
Volgens mij weten die mannen gewoon dat hun vrouw er wel uit gaat als zij maar lang genoeg doen alsof ze het niet horen.
Maar goed. Als een baby met alleen een vader in huis 's nachts papa wil waarschuwen, moet hij dus een mug nadoen. Hoe lang duurt het voordat de evolutie zoiets regelt?

Moeder

Moeder

30-11-2009 om 14:59

Knutselen maar

Ik zat al helemaal te verzinnen, een babyfoon (naast papa's hoofd natuurlijk) die automatisch een mug nadoet, goed hard natuurlijk, als er een kreet van een baby doorkomt, zoiets moet toch te maken zijn? (en inderdaad muggen doen mij niets, papa daarentegen gaat als een bezetene op jacht....)zoemmmmmmmmmmmmm

Moeder

Starry Night

Starry Night

30-11-2009 om 15:47

Die onderzoeken...

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik eigenlijk een vent ben en mijn vent eigenlijk een vrouw. HIJ werd altijd wakker van hun gehuil, ik slaap namelijk veel dieper. En HIJ kan altijd alles vinden hier in huis, ik ben altijd alles kwijt. En IK kan uitstekend inparkeren, hij niet.
Wat een onzin allemaal, pft

Mamvantwee

Mamvantwee

30-11-2009 om 16:10

Hier andersom

Ik word ook niet zo snel wakker van de kinderen. Mijn man wel! En toen we nog over-oververmoeid waren van twee nachtbrakers, werd ik op een gegeven moment helemaal niet meer wakker als er een krijsconcert werd gegeven - man wel.
Ik kan ook beter inparkeren (ligt ook wel aan het feit dat hij meestal op de fiets zit en elke dag in de auto), hij heeft meestal een engelengeduld met de kinderen en ik niet. We werken allebei parrtime, 4 dagen, dus ook dat hebben we niet-standaard verdeeld. Hij kan koken, wassen, huishouden....en ja het is toch echt een vent.

groet, Mamvantwee

Femke_

Femke_

30-11-2009 om 20:26

Ik ben geen echte vrouw...

Ik wist het zelf natuurlijk allang, maar gelukkig is het nu wetenschappelijk bewezen: ik ben geen echte vrouw! Ik werd nooit wakker van gehuil van de kinderen (en we hebben het toch 4 keer geprobeerd) maar van een mug word ik gek (net zolang tot ie dood is)! Gelukkig dat mijn man geen echte vent is....die word namelijk wel wakker van de kids. Enige uitzondering...als hij niet thuis is sta ik binnen 2 tellen (denk ik hihihi) naast mijn bed.
Femke

Nou ik wel!

Ik sta in de familie bekend als: "als er een bom voor d'r bed ontploft slaapt albana nóg door..." En dat is écht waar, niks gelogen aan...Ooit(toen ik jaar of 7/8 was) was er een grote brand aan de overkant van ons huis...het was nog spannend of ons huis ontruimt moest worden. De héle straat stond in pyama op straat....allleen ik sliep...En wel met mijn slaapkamerraam pal tegenover de brand dus. Zelfs kinderen uit het eind van de straat waren wakker en stonden op straat en al die zwaailichten stonden ook pal onder mijn raam. Wat baalde ik de volgende dag dat ik dat spectaculaire niet meegemaakt had! Voor medeleven was ik nog te jong denk ik...Wel zaten de volgende ochtend dus de zonen van die buren bij ons in de kamer en het stonk in de hele straat (en wijde omtrek) dát is het enige dat ik ervan meemaakte. Iedereen op school lachte me uit, want die brand was natuurlijk het gesprek van de dag.
Toen ik zwanger was, was ik ook doodsbenauwd dat ik de baby niet zou horen. Iedereen stelde me gerust dat zodra je moeder bent er iets gebeurd waardoor je je kind wél hoort. En zowaar...het ís zo. Zij zijn het enige dat ik wel hoor en waarvan ik wakker wordt. Vreselijk onweer, zelfs een keer een aardbeving, een grote kast die bij de (demente) buurman omviel en waarvan de hele buurt wakker werd...ik hoor het niet, maar mijn kind al bij een klein huiltje. Gelukkig heb ik ook een man gevonden, die bij elk klein kuchje van buiten al rechtop in bed zit. Die 'beschermt' mij denk ik dus maar. Met de aardbeving ging hij op zolder kijken omdat hij dacht dat er werd ingebroken (dit alles heb ik dus ook niet gehoord...zucht), met die grote kast bij de demente buurman is hij zelfs met een andere buurman wezen kijken wat de demente buurman nu weer uitgesprookt had....en hebben ze de kast weer rechtop gezet en bij onweer doet ie het raam dicht...
Hij hoort de kinderen dus ook.
Dus zodra ze huilden...gaat 1 van ons erheen. Soms ik...(ik ben toch al wakker en slaap zo weer verder) soms man (dan doe ik gewoon of ik nog slaap...sssttt niet verder vertellen)en soms discuseerden we in bed wie er nu uit zou gaan.
Dus ergens in ons systeem moét wel een bepaald soort zendertje zitten dat ingesteld wordt zodra je kind geboren wordt. Het is ongelofelijk zelfs...
't is trouwens nu weer 'over' (15 en 11) als er nu 's wat is...hoor ik ze pas als ze al pal naast me staan...(en schrik me een hoedje).
groeten albana

Kiki

Kiki

01-12-2009 om 09:22

Nou mijn man hoort niets

geen baby, geen autoalarm, geen mug en geen handgranaat. Hoe ik dat van die handgranaat kan weten?

Nou een aantal jaar geleden woonde ik in het Laakkwartier in Den Haag, toen de politie midden in de nacht de immer gevaarlijke Hofstadgroep (ironie) wilde arresteren.
Prompt gooide een van die jochies een handgranaat naar de politie, dus ik (en de rest van de wijk) rechtop in bed
Want dat maakt een herrie, een handgranaat. Mijn man sliep gewoon door. Dus de volgende dag toen wij de deur uitgingen en regelrecht in de nieuwsbusjes van verschillende landen liepen en honderden politie en legermensen (en die dag en die avond niet meer terug naar huis konden) wist mijn man niet wat hem overkwam

Dus het is hier in huis al jaren de running gag dat mijn man door een handgranaat heen sliep.
Dat maakt de uitdrukking 'ze kunnen een bom naast me afsteken' een stuk realistischer.

Ik hoor overigens alles, als je een papiertje laat vallen zit ik rechtop in mijn bed

Albana

Ben je mijn zusje? Ik slaap ook door vrijwel alles heen, zelfs als de telefoon naast mijn bed gaat, maar de kinderen hoor ik huilen. Genistus hoort ze overigens nog een fractie eerder, maar die wordt dan ook bijna overal wakker van.

Kinderen wel

Van de kinderen word ik al wakker als zij nog aan het bedenken zijn of ze wel of niet zullen gaan huilen
Maar voor de rest slaap ik ook heerlijk overal doorheen. Nachtbrakende buren (die dan om 3 uur 's nachts besluiten dat ze nog wel ff weg kunnen in die mercedes met lekke uitlaat), schietpartij in een nabijgelegen straat, bom naast mijn bed , nee ik hoor het niet.

Mijn man heeft het precies andersom. Die wordt overal wakker van, behalve van de kinderen. Tenzij ik niet thuis ben, wat bijna nooit gebeurt, of als ik erg ziek ben. Dan is ook hij bij de eerste kik wakker.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-12-2009 om 12:47

Hier ook andersom

manlief word van alle geluiden van ALLE kinderen wakker, en ik NIET.
en ik weet precies hoe dat is gekomen.
Toen oudste was geboren had ik een hele zware bevalling met een KS gehad, met erg veel napijn, ik kon me nauwelijks bewegen en het duurde echt weken voordat ik weer vrolijk mijn bed uit kon springen.
Dus als zoonlief wakker werd voor een flesje, ging man eruit, bracht hem bij mij, dan hield ik hem nog even zoet met mijn pink, hij maakte de fles, die ik aan hem gaf en daarna bracht hij hem weer naar bed, stapte in zijn eigen bed en viel weer als een blok in slaap..
en sindsdien gaat het altijd zo... hij word overal wakker van en regelt alles snachts. Ik hoor het gewoon niet, want ik HOEF het niet te horen, want hij gaat er toch wel uit...
Als hij niet thuis is ( nachtje stappen) dan word ik wel van elke kick wakker! Dan is het nl mijn verandwoordelijkheid... als manlief ziek is, dan slaap ik er ook op en hoor ik alles.

greot, polly
beroepsluie doos

Yvon Meijer

Yvon Meijer

01-12-2009 om 20:33

Broer

Hier meegemaakt; broer is op de stoel naast het wiegje van zijn baby in slaap gevallen, baby brult de hele straat bij elkaar maar broer wordt echt niet wakker; pas als schoonzus thuiskomt en hem wakker schud met de mededeling dat zijn kind huilt. Ik geloof niet dat je wakker worden kunt leren, hoe hard hij ook geschopt wordt

krin

krin

01-12-2009 om 20:43

Mijn moeder

mag altijd nog graag vertellen dat ze een onbedaarlijk krijsende baby pal naast het oor van mijn slapende vader legde. Als test.
Hij sliep onverstoorbaar verder.

Dat klinkt prachtig lara!

Wat klinkt dat prachtig.......moeders horen hun baby met hun hart, niet met hun oren.
Ik denk trouwens wel dat het enigzins genestisch bepaald is...onze oudste slaapt óók overal doorheen! En is dan ook écht niet, écht niet wakker te krijgen.Ooit sliep ze bij een judokamp te midden van het discogeweld in dezelfde ruimte! Gewoon slaapzak uitrollen en ogen dicht. Dit had de leiding nog nooit beleefd. Toen ze al 12 was, en het was oud en nieuw, meldde ze tot onze verassing om 11.30 dat ze moe was....(kamer vol visite bij broer, inclusief kinderen van haar leeftijd). Mijn broer zei voor de grap dat ze dan maar moest gaan slapen...en toen we haar vlak voor 12.00 uur 'kwijt' waren bleek ze dus inderdaad in het logeerbed te zijn gaan liggen waar ze bij normale logeerpartijen ook sliep. En ze sliep als een os. De hele kamer liep leeg en we stonden met zo'n 10 mensen om d'r bed en de hilarische uitroepen waren ook niet op zachte toon en ondertussen bleek het 12.00 uur te zijn getuige het vuurwerk dat buiten in grote getale ontstoken werd, iedereen wenste elkaar natuurlijk het beste, dit alles rond haar bed. Maar mevrouw sliep gewoon door.
We hebben nog gepoogd haar wakker te krijgen om het vuurwerk te bewonderen, maar toen ze opstond (half slaapdronken) zakte ze op de vloer van de slaapkamer weer neer....Ze was ook niet zo licht meer, dus 2 sterke mannen moesten haar weer dat bed in tillen. Uiteindelijk toen we naar huis gingen hebben we haar maar bij broer gelaten. Hoe krijg je zo'n groot slapend kind nog in een auto??? Van de 2de verdieping? We hebben er wél van geleerd....het is nu streng verboden voor haar om d'r ogen dicht te doen als we nog niet thuis zijn.....
groeten albana

Nee hoor

Mijn vriend krijgt dit bericht niet te horen. Ik ga hem toch zeker geen vrijbrief geven. Het klopt overigens wel, tot aan de voorbeeldmug aan toe. Ik zelf slaap overal doorheen tegenwoordig, maar de kinderen hoor ik wel. Alhoewel ik moet zeggen dat ze, nu ze ouder zijn, harder moeten roepen, waren ze babíes dan werd ik altijd enkele seconden voordat ze gingen huilen wakker (raar vond ik dat). Ik merk nu ook dat ik sneller wakker word van een ziek kind dan van een kind met een enge droom of zomaar iets.

Iris

Iris

06-12-2009 om 18:38

Ik hoorde ook niet met mijn oren

Het is wel waar, ik hoorde de baby's ook niet huilen met mijn oren, dat pas in tweede instantie, maar ik kreeg een soort gevoel in mijn buik/maag en dan wist ik dat de baby huilde. Even luisteren, en jahoor, huilen.
Ik kon ook met mijn buik voelen of de baby wakker was en niet huilde, maar gewoon lief in bedje lag. Toch een soort van onzichtbare biologische band. Ik heb dat overigens nog steeds, hoewel de kinderen nu al 10 en 12 zijn, ik voel of er iets is en of ze al wakker zijn 's morgens.

Mathilde

Mathilde

08-12-2009 om 14:41

Dat ligt eraan

Na hun eerste verjaardag vond ik dat ik 's nachts alleen nog voor ultieme noodsituaties naar de kinderen hoef. En sindsdien word ik dus minder snel wakker van hun gehuil, behalve als dat op alarmsterkte is . Mijn man daarentegen wordt wel altijd wakker. De kids slapen nog steeds slecht, maar als mijn man op vakantie is, wel veel beter. Ra ra hoe kan dat . Maarrrrr, als de kinderen niet lekker zijn, hoor ik veel sneller of ze in hun bed liggen te huilen of te snikken, hoe hard de tv beneden ook staat. En dat hoort man dus meestal niet. Het is maar net waar je op ingesteld staat, hoe belangrijk je iets vindt. Zo slaap ik meestal als een blok (ben wel eens door een flinke aardbeving heen geslapen waarbij het huis stond te daveren), maar als mijn wekker 's morgens met een zacht tikje aan gaat, ben ik meteen wakker.

Hij is 11 maar

ik wordt nog steeds een fractie voor hij een kik geeft wakker. Hij hoeft zelfs niks te zeggen. Ik ben gewoon automatisch wakker op het moment dat hij wakker wordt. Terwijl ik toch echt een behoorlijk vaste slaper ben. Best wel balen soms.

100%mama

100%mama

09-12-2009 om 14:27

Hier

hoort manlief als eerste zoonlief......ik slaap rustig door, hahaha. Hij gaat er overigens dan ook altijd uit, eer ik helemaal wakker ben zijn we een half uur verder!

Pappa

Daarom het advies van mijn moeder: je moet je kind al eerste woord "pappa" leren zeggen. Als ze dan snachts roept, roept ze "pappa" en kan je hem aanstoten en zeggen: ze roept JOU!... :0)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.