Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-09-2019 om 18:35

Meer jongetjes dan meisjes ?

Pas kwam ter sprake dat er zoveel meer jongetjes dan meisjes geboren worden. Kan toevallig zijn natuurlijk, maar bij de zwangeren/jonge ouders die wij ( mijn dochters en ik) kennen is dat de laatste tijd zo. Zijn er jaren waarin er inderdaad meer jongens of juist meer meisjes geboren worden ?

Triva

Triva

25-09-2019 om 19:09

Volgens mij

worden er elk jaar iets meer dan 50% jongens geboren. Volgens mij zijn er na conceptie nog meer jongens maar gaan er meer jongenembryo's dood/miskraam. Heb even geen tijd om cijfers te zoeken

Caesar

Caesar

25-09-2019 om 19:32

Valt wel meer hoor

Inderdaad ietsje meer jongens dan meisjes, maar het verschil is klein, dat merk je niet in je eigen omgeving:

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/01/waarom-er-meer-jongens-zijn-dan-meisjes-1480663-a35689

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2019 om 21:33

Caesar

"dat merk je niet in je eigen omgeving:"

Juist wel, daar werkt je eigen misvormde waarneming juist het beste Statistisch gezien kan het ook zomaar gebeuren dat er alleen maar jongens of juist meisjes in je omgeving geboren worden.

Ik denk dat je niet heel vreemd opkijkt als je tien keer een 1, 2 of 3 gooit met een dobbelsteen. Maar de kans op tien keer achter elkaar een jongen is nagenoeg net zo groot. En reken maar dat je dan wel vreemd op gaat kijken.

Caesar

Caesar

26-09-2019 om 07:26

Precies. Als iemand merkt dat er in de eigen omgeving meer jongetjes worden geboren, dan berust dat op toeval. Een ander zal meer meisjes geboren zien worden.
Het gemiddelde verschil is echter zo klein dat je dat niet kan terugzien in je eigen omgeving. Wat je op kleine schaal wel ziet zijn statische afwijkingen, waar juist weer een grote kans op is.

Overigens is de kans op 10 jongetjes achter elkaar ongeveer 0.1%. Niet heel groot, maar het gebeurt dus wel afentoe.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-09-2019 om 15:06

Caesar

"Overigens is de kans op 10 jongetjes achter elkaar ongeveer 0.1%."

0.5^10 als ik me goed herinner, ja.

"Niet heel groot, maar het gebeurt dus wel afentoe."

Ik wou dat de kans op de jackpot zo hoog was, dan kocht ik 1000 loten en won ik zeker!

Floria

Floria

26-09-2019 om 16:22

Alleen meisjes

Een tijdje terug las ik over een dorp waar de laatste jaren alleen maar meisjes werden geboren.

Het was 10 tegen 0, heb ik net opgezocht.

Caesar

Caesar

26-09-2019 om 16:29

Floria

Dat kan dus heel goed. De kans is ongeveer 0.1%

Floria

Floria

26-09-2019 om 16:37

Zeker

Kan het, het leek me toch echt gebeurd te zijn immers

Ik denk wel dat men daar bij iedere nieuwe zwqngerschap steeds harder denkt dat het NU wel een jongen zal worden. Maar met een baby per jaar kan het toeval misschien nog wat langer voortduren.

Dees

Dees

26-09-2019 om 18:29

Hier

Oké ik woon in een redelijk kinderrijke buurt. Kinderen vanaf 0 tot basisschoolleeftijd zijn voornamelijk meiden hier. Dus hier is het het tegenovergestelde gelukkig zijn er een paar jongens hierheen verhuisd maar het was een grote meidembedoening hier.

Triva

Triva

26-09-2019 om 22:39

Caesar

Caesar

26-09-2019 om 23:05

Triva

Een kans van 0,024% (of 1 op de 4096). Geen hele grote kans, maar groot genoeg om afentoe eens voor te komen. De kans om de Staatsloterij te winnen is vele malen kleiner....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.