Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Met 2 op 1 k

Hallo allemaal,

Wij hebben een dochter van 1,5 jaar en zijn sinds deze week zwanger van een 2de, normaal wouden wij nog 2 jaar wachten, maar omwille van mijn moeder die terminaal was en ondertussen overleden is probeerden we zwanger te raken zodat ze het nog wist.

Echter is het huis waar wij nu in wonen te klein, we hebben 3 kamers maar nergens bergruimte, we overwegen om de 2 kinderen op 1 kamer te laten slapen totdat de erfenis verdeeld is en we ons droomhuis kunnen bouwen.

Mijn vraag is zou het de kinderen slecht doen om een 2 tal jaar bij elkaar op de kamer te slapen? Ik voorzie om te verhuizen in 2026/2027 tenzij we een perfect huis vinden kan het al vroeger.


Wat is er slecht aan? Ik heb tot mijn 15de ongeveer met 2 zussen op een kamer geslapen, daarna nog een jaar met 1 zus, heb ik niets aan overgehouden hoor

Ik zou de baby dan op jullie kamer laten slapen. Jullie moeten toch wel wakker worden als de baby huilt, je peuter niet.

Bij ons heeft nr.2 het eerste halfjaar bij ons op de kamer geslapen, daarna samen met de oudste op een kamer. Dat is ongeveer 5 jaar zo gebleven. Geen enkel probleem.

ThomasenBieke

ThomasenBieke

10-09-2023 om 21:35 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 10-09-2023 om 21:22:

Ik zou de baby dan op jullie kamer laten slapen. Jullie moeten toch wel wakker worden als de baby huilt, je peuter niet.

We waren sowieso van plan een cosleeper te nemen en ze een 6 tal maanden bij ons te laten slapen.

Kan prima hoor, mijn kinderen schelen ruim 2 jaar van elkaar en hebben jaren bij elkaar op de kamer geslapen. Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Geen probleem toch? Ik heb 5 jaar samen met m’n zusje op een kamer geslapen. Toen kwam er nog een baby er werd de zolder verbouwd. We hebben er niets aan overgehouden (behalve fijne herinneringen en een goede band). 

generaties aan kinderen slapen met meerderen op 1 kamer en wereldwijd is het nog steeds het meest voorkomende.   Theoretisch zou dan voor de hand liggen om te vragen of het schadelijk is als een kind zijn kamer juist niet deelt. 

Gefeliciteerd met de zwangerschap! 🥰
En gecondoleerd met het verlies van je moeder.🥀

Ik heb tot mijn 7e een kamer met mijn oudere zus gedeeld en was het eigenlijk alweer vergeten haha. Was wel fijn om daarna een eigen kamer te hebben, maar die jaren heb ik geen nare herinneringen aan (behalve 1 nacht dat zus ziek was en van het bovenste bed naar mijn bed spuugde en ik daarna boven moest slapen wat ik doodeng toen nog vond). Maar daar ben ik helemaal overheen gekomen hoor. 

Het komt wel op z'n pootjes terecht 🙂

Het eerste jaar (of langer als kind nog niet doorslaapt op 1 jaar) zou ik kind bij jullie houden.

Kind 1 zit niet te wachten op een broer of zus die haar de hele tijd wakker houdt.

Mijn oudste sliep altijd gewoon door als de jongste wakker werd. Sleeping like a baby is de uitdrukking die daarbij past. 😉

Geen zorgen over maken. Ik heb met mijn broer op 1 kamer geslapen tot ik het huis uitging, generaties die zo geleefd hebben. 
Voor onze verhuis naar een tweede woning, bestond onze "slaapkamer" zelfs uit een stapelbed in de badkamer; dus echt, geen zorgen over maken. 

Mijn dochter en zoon schelen twee jaar. Zoon zou in het begin bij ons slapen. Totdat dochter elke keer naast me stond om te kijken naar haar broertje. Helaas sliep hij altijd en als ik dochter eenmaal op bed had werd zoon weer wakker. Ik was kapot. Oplossing: met z’n tweeen op een kamer. Iedereen blij. Dochter sliep weer normaal. Zoon maakte nauwelijks geluid, dus ze werd nergens wakker van. Dit hebben ze 8 jaar volgehouden. Af en toe vind ik ze nog bij elkaar in bed. Of ze slapen op verzoek in mijn bed waarbij ik een ander bed krijg toegewezen. Ik denk dat ze ook hierdoor een leuke band met elkaar hebben. Hoor je dat geroezemoes terwijl ze eigenlijk moeten slapen. Kon daar ook wel van genieten.

Onze zoons van 4 en 6 delen al 3 jaar een kamer. Gaat prima. Worden meestal niet eens wakker als de ander keer wakker wordt in de nacht.

Wij gingen een huis bouwen toen jongste 6 weken was. Samen in een kamer in een woonunit en ze sliepen allebei gewoon prima. Na een jaar weer apart in het huis en moesten ze even wennen.

absor schreef op 10-09-2023 om 21:46:

generaties aan kinderen slapen met meerderen op 1 kamer en wereldwijd is het nog steeds het meest voorkomende. Theoretisch zou dan voor de hand liggen om te vragen of het schadelijk is als een kind zijn kamer juist niet deelt.

Dit is eigenlijk best een goeie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.