Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Vera

Vera

10-05-2018 om 14:26

Moederdag en pubers


40er

40er

12-05-2018 om 10:20

Over moederdag

Hier is oma juist belangrijker. De moeder van mijn schoonvader word altijd vereerd met een bezoekje. We gaan eerder niet naar (schoon)moeder dan oma overslaan.
Ze krijgen trouwens allemaal wat plantjes voor tuin/balkon.
En ik? Als het goed is krijg ik ontbijt op bed. Als het goed is hè. En man zorgt altijd voor een cadeautje.
Vaderdag is altijd relaxed, minder bezoekjes af te leggen, voor schoonvader vieren we het altijd eerder, gaan we een keer uit eten.

Lou

Lou

12-05-2018 om 10:51

Astrid

"Laat maar komen die zondag. Totaal gedresseerd komen mijn allang uitwonende kinderen op bezoek en schenken voor mij de koffie in en ik wuif vanaf mijn troon.
Réken maar van yes. En na de afwas zet ik ze weer buiten."

Grapje hoop ik? Dat klinkt erg ongezellig. Hoe gaat het in het echt?

Paasei

Paasei

12-05-2018 om 12:20

Gefeliciteerd Tango!

Al ben ik dan een dag te laat... Ik moet juist lachen om Astrid's stukje. Inderdaad, je alles en dag lekker laten aandragen en daarna gaan ze weer. Heerlijk rustig..

Ons uitwonend kind moet werken komend weekend en ik had dan ook niet gerekend op aandacht voor moederdag. Des te leuker toen hij met zijn vriendin spontaan van de week op de stoep stond (ze wonen een eind weg). Met bloemen.. Thuiswonend kind was er toevallig ook dus dat werd onverwachts een iets vroegere moederdag. Helaas net die dag geen goed weer dus geen bbq.. we zijn gaan gourmetten (waarbij de jongste riep dat het hem een 'kerst-vibe' gaf..

Zondag gebeurt er niet veel.. man en ik hebben helaas geen moeder meer. En verder staat hier alles in het teken van het eindexamen, dat maandag voor jongste begint.

Astrid

Astrid

12-05-2018 om 13:51

Lou/paasei

Lou, Paasei begreep het, droop het er niet van af?

Maar ik ben wél serieus in het feit dat ik totaal geen bezwaar heb tegen moederdag, Valentijnsdag enz. Sterker nog, ik heb Valentijnsdag ooit omgedoopt tot Kinderdag. Ze kregen dan een kleinigheidje en mochten kiezen wat we aten, langer opblijven, een spelletje of film erbij.
Het is helemaal niet erg in mijn ogen om eens op een vaste datum stil te staan bij het een en ander.

Elke dag of elke andere dag waardering klinkt leuk, maar veel vaker heb ik het vermoeden dat mensen dat zichzelf aanpraten om teleurstelling te voorkomen.
Mijn vriendin heeft niks met dat soort dagen zegt ze. Feit is dat ze door haar autistische man en kinderen "vergeten" wordt en het minder pijn doet als zij zegt dat ze er toch niet om geeft.( haar woorden)

Ik denk ook dat mensen nauwelijks een echt bezwaar kunnen hebben tegen een kadootje. Dat schaadt niemand toch? Maar lees het hier op het forum vaker, dat hoor je allemaal niet leuk/ over the top/ commercieel te vinden en dus niet aan mee te doen. Of soms zelfs dat ouders en schoonouders als een soort worden gezien waarbij je best zo min mogelijk mee te maken kunt hebben om zo min mogelijk verplichtingen en last van ze te hebben.

Hoe het hier gaat?
Oma en opa zijn uitgenodigd, mijn ex zelfs, kinderen met aanhang voor een BBQ-grillplaat op mn te kleine balkon. Oma krijgt chocola omdat ze niets wilde bedenken en wel van snoepen houdt. Maar ze krijgt van mij een heerlijke avond. Omdat ik dankbaar ben dat ik haar nog heb. En dat voelt op zo'n dag al helemaal niet als een verplichting als ik haar zie genieten van iedereen die er is.
Of ik zelf iets krijg van de kinderen weet ik niet. Ik heb gezegd dat wat helpen met het eten fijn genoeg is.

Hier van jongs af aan wel aan dit soort dagen gedaan. Gewoon net een tandje harder lopen dan normaal, een extra knuffel of attentie. Niks mis mee. Die andere 365 dagen doe ik dat ook en met Moederdag staat ze extra-éxtra in het zonnetje.

Lou

Lou

12-05-2018 om 14:07

Astrid

Ja het droop ervanaf maar de meningen zijn zo enorm verdeeld dat ik even twijfelde

Mijn dochter maakt er juist een veel te groot punt van. "Ik moet nog naar de stad hoor, een cadeautje kopen. Maar wat dan, pffft, moeilijk hoor." Terwijl ik al eerder heb gezegd: was mijn auto of zo, daar doe je me echt een plezier mee. Maar ZIJ vindt het leuker om een cadeautje te kopen. Dan denk ik toch wel even: gaat het niet om wat IK leuker vind?

Maar goed, erg belangrijk vind ik het allemaal niet eigenlijk. Ik voel mij dagelijks gewaardeerd als moeder. Helemaal vergeten zou ik dan wel weer jammer vinden...

Astrid

Ik heb er ook geen bezwaar tegen een cadeautje te krijgen. Helemaal niet
Maar emotioneel heb ik niet zoveel met Moederdag. We vierden het vroeger thuis ook niet echt. Dus ik kan het prima meevieren maar het is niet een dag waar ik intrinsiek veel mee heb.

En zo zijn er wel meer feestdagen die voor sommige mensen heel veel betekenen maar voor anderen niet. Als ik met Onafhankelijkheidsdag in Amerika ben dan wil ik uiteraard best naar de parades en het vuurwerk kijken, met een vlaggetje zwaaien en barbecuen in het park. Heel leuk en gezellig om dat mee te maken en ik geniet er dan ook echt van. Echter intrinsiek en emotioneel hecht ik er voor mezelf geen waarde aan. Ik beleef het als een buitenstaander. Terwijl het voor veel Amerikanen dus wel een dag is die heel belangrijk is en waar ze veel waarde aan hechten.

En zo sta ik ook tegenover Moederdag. Ik zou het prima vinden om het uitgebreid te vieren maar emotioneel raakt het me niet echt. Ik zou er niet uit mezelf aan denken dat het Moederdag is bijvoorbeeld. Dus ik vind het ook niet zo erg als het niet gevierd wordt. Misschien speelt ook wel mee dat ik na de dood van mijn eerste man een aantal jaar alleen met de kinderen ben geweest. Er was dus niemand om een moederdag te organiseren en de kinderen waren nog klein. Natuurlijk maakten ze iets op school maar daar bleef het bij. Dus als gezin hebben we ook geen traditie van het samen vieren.

Er zijn ook feestdagen waar ik wel veel waarde aan hecht, met name christelijk religieuze feestdagen. Die vind ik wel belangrijk om te vieren en dan hecht ik wel veel waarde aan tradities en samen als familie deze dagen beleven.

Astrid

Astrid

12-05-2018 om 14:46

Lou

Gelukkig
Nee stress voor een kado of de plank misslaan is niet de bedoeling.
Ze probeerden dat met kerst hier ook hoor, een kado dat zij geschikt vonden, maar daar heb ik korte metten mee gemaakt. Mijn lijstje..mijn pleziertje

hier gaat net de bel

dus ik doe open, gilt jongste, hele grote puber...das mijn pakje! Hopelijk zit dr iets voor mij in hahha.

Lianne T.

Lianne T.

12-05-2018 om 17:55

Dit jaar krijg ik een super moederdagcadeau

We waren vorige week op vakantie in Turkije en gingen een dag met een gids op pad.
Dat ging prima en hij stelde voor te lunchen bij een heel prettig Turks restaurant. Ach ja, laten we maar doen. Vaak wordt alleen de gids daar beter van.
Maar de gids had gelijk, heerlijk eten van een supervers en smakelijk buffet.
De eigenaar had een kookboek gemaakt in het Engels over haar familiekeuken. En dat eten serveert ze ook in het restaurant.
En dat kookboek krijg ik met Moederdag van mijn puberzoon.

Echt win-win hier in het kwadraat
- hij heeft zonder veel moeite een perfect cadeau ( ik had hem getipt hierover, daar zou hij zelf niet op komen)
- ik krijg iets wat ik echt leuk vind
- we gaan allebei lekkere dingen eten
- we hebben allebei een leuk souvenir van de vakantie

Hij mag/moet koken morgen. Ik denk niet dat hij iets kiest uit dit boek. Dat is weer teveel moeite
Hij mag wel uitslapen. Dat ontbijt maak ik zelf wel.

Noor

Noor

12-05-2018 om 20:35

Ben gek op moederdag!

Mijn verjaardag geef ik niks om, dan loop ik de hele dag te sloven om mijn bezoek te bedienen, net zoals op de verjaardagen van mijn gezin. Maar móederdag, da's mijn dag. Dan doe ik niks, geef de pubers opdrachten, laat me kopjes thee aandragen en ik verzin niet eens wat we eten, laat staan dat ik het maak! Wat denk je zelf, 't is moederdag! Ben gek op moederdag, en de kinders gaan blijmoedig in mijn gekte mee 😊.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-05-2018 om 20:57

Ik geef er niet veel om

en man vergeet het meestal. Zoons ook toen ze nog echt puber waren. Inmiddels student, en aan een kleine hint (of alle folders die in de studentenhuizen bekeken worden op zoek naar koopjes) hebben ze genoeg. Ze zijn allebei thuis dit weekend (nou ja, slapen en eten dan), en ik heb het sterke vermoeden dat jongste geregeld heeft dat ze gezamenlijk een kado hebben. Toch wel leuk dat de opvoeding ook op dit vlak resultaat gehad heeft. Ik zal denk ik wel zelf voor het uitgebreide ontbijt en een lekkere avondmaaltijd moeten zorgen, maar dat lukt me dan ook echt wel, ik ben toch altijd als eerste wakker.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-05-2018 om 10:44

Wel grappig

Ik vind moederdag wel grappig, vanwege het gerommel in huis.
Ik kreeg gisteren van de jongste van 9 de opdracht om een kwartier voordat ik op zou staan dit te melden. Dit heb ik keurig gedaan.
En toen ik beneden kwam stond er een prachtig ontbijt op de salontafel voor mij klaar. Verse koffie, een niet goed afgebakken stokbrood en smeerkaas. En de tv stond aan. Het leek hem leuk om samen met mij tijdens dit ontbijt naar Pokemon te kijken En ik kreeg een op school gemaakt knutselwerkstuk.
Mijn puber ligt nog op bed, net als paps.

Ik neem dit soort dagen echt niet serieus hoor. Ik kan me voorstellen dat het over is als jongste naar het vo gaat.

Hahaha dendy

Wat klinkt dat gezellig!

het doet me denken an een anekdote aan mijn eigen jeugd. Ik schijn samen met broertje mijn moeder ooit verrast te hebben met een ontbijt op bed, bestaande uit een boterham met hagelslag gegarneerd met pakken augurk. We schijnen zo verwachtingsvol naast haar bed te hebben gestaan dat ze het allemaal braaf heeft opgegeten..,,

Ingrid ( niemand hier heeft so far door dat het Moederdag is geloof ik..)

Tango

Tango

13-05-2018 om 15:23

Dank, Paasei

Voor de felicitaties!
Hier was het nu wel heel slecht gesteld hoor. Ik had gisteren gezegd dat ik niets hoefde te hebben voor moederdag maar het wel fijn zou vinden als er iemand anders dan ik zou koken. Dochter moet echter werken tot 19.00 u. dus kon niet koken. Wel zou ze ontbijt voor me maken. Kwam uiteindelijk niets van terecht omdat ze gisteravond weg wat gegaan en diep in de nacht appte dat ze elders sliep. Was totaal de afspraak niet, ook omdat ze een beetje fit moet zijn voor haar examens.
Ze was net 10 minuten thuis en ik heb haar gezegd toch wel teleurgesteld te zijn. Ze zou vanavond wel wat lekkers voor me meenemen zei ze. Ben benieuwd.
Omdat ik nog steeds niet wil koken gaat man zo maar de boodschappen halen en met zoon koken. Onverwacht komt mijn moeder nog even langs eind van de middag, dus net nog even snel iets voor haar gehaald.

Martje

Martje

13-05-2018 om 17:34

Lunch

Vanochtend zijn onze pubers om 11 uur naar de supermarkt gegaan en hebben een heerlijke lunch gemaakt.

zo gaat het al jaren en ik vind het heerlijk. Het gerommel in de keuken, het onderling overleggen en het zachtjes naar de tuin gaan om een bloemetje in een borrelglas te zetten.

En daarna allemaal aan tafel.

Daarnet nog naar mijn moeder geweest.
Voor mijn moeder neem ik wat mee. Van mijn kinderen hoef ik geen cadeau.

Pirata

Pirata

13-05-2018 om 18:50

Heu

Staat er hier toch een puber te koken ter ere van moederdag... en dat met de moederdagloze opvoeding.
Gelukkkg kon ik hem een recept onder zijn neus duwen. 😁
Er viel al een klein pondje couscous over de keukenvloer trouwens....

En hier

Tussen oudste en jongste kind zit tien jaar. Met als gevolg dat een aantal gezinsrituelen een lang leven beschoren was. Sommige tot vervelens toe: schoenzetten, de Opblijfavond . Maar aan het kleffe croissantje uit zo'n rolletje dat je eerst stuk moet slaan op het aanrecht ben ik ondertussen wel erg gehecht. Dus dat kreeg ik vanochtend weer braaf op bed gepresenteerd, met verse jus en een kop koffie. Man krijgt op vaderdag dezelfde behandelng , voor hem declameren ze ag ook nog een zoetsappig versje dat uit jongstes kleutertijd is blijven hangen

Ik wil voor hem dit versje op zeggen,
dit pakje geven, dat heeft hij verdiend.
Mijn vader, is niet alleen mijn vader.
Mijn vader is mijn allerbeste vriend!

Doenja

Doenja

13-05-2018 om 22:48

Niet verwacht. Intens beleefd

Mijn dochter was vandaag ook jarig dus voor mij ging moederdag naar de achtergrond. Maar toch kreeg ik twee heerlijke dozen chocola en thee! Was enorm verrast en blij.

Dees

Dees

14-05-2018 om 11:01

Vera

En heeft het geholpen?

@nnemoon

@nnemoon

14-05-2018 om 11:42

Werken

Ik moest van het weekend werken dus ook op Moederdag helaas niet thuis. Ik moest om half 8 weg. Zoon van bijna 14 stond om half 7 al naast mijn bed met zijn cadeautje. Ik kreeg bodylotion en hij vertelde er goudeerlijk bij dat ik er twee kreeg want het was één plus één gratis. Super toch om je dag zo te beginnen. 's Avonds hadden de mannen ook lekker voor me gekookt. En in plaats dat ik met de trein naar huis moest kwamen ze me met de auto helemaal ophalen bij mijn werk.

Pennestreek

Pennestreek

14-05-2018 om 11:42

Net als Noor

Ik roep altijd dat ik niets doe/wil hoeven doen op moederdag. Cadeaus hoeven niet, maar zijn natuurlijk welkom.

Dochter (15) heeft de laatste tijd op iets te grote voet geleefd, dus een cadeau werd het niet, maar wel een heerlijk ontbijtje. Dat vind ik grote luxe, want ik ben altijd de eerste die uit bed stapt en zorgt voor de hond (eerste rondje en ontbijt), het ontbijt voor het gezin, en regelmatig ook nog de vaatwasser leeg haalt. En dan als laatste kan douchen en altijd net-op-tijd of net-te-laat de deur uit ren. Dus ik geniet enorm als ik kan blijven liggen en alles voor me geregeld is! En ze had een prachtige kaart geknutseld, ze is zo creatief, echt geweldig! Zoon (18) was het ontschoten, en hij baalde daar zelf vreselijk van. Hij blokkeert dan, dus heeft ook niet geholpen met het ontbijt. En wordt dan nog bozer op zichzelf. Moeilijk hoor. Ik heb geprobeerd hem duidelijk te maken dat ik het echt niet erg vind. Maar dat hielp niet echt. Hij is enorm streng voor zichzelf...

Ik ben zelf wel even langs mijn moeder geweest. Die geeft er niet om, maar ik ga elk jaar wel even bij haar langs met wat lekkers of een bloemetje. Vind ze onzin, maar stiekem vindt ze het toch wel fijn. Een schoonmoeder heb ik niet meer,

Verder heb ik gewoon in de tuin gewerkt/gestreken/boodschappen gedaan/gekookt, kortom business as usual. Maar het was wel een lekkere dag. Had zelf gezorgd voor een gebakje 's middags, dat was altijd de traditie met mijn schoonmoeder. Die houden we nog steeds in ere, maar dan dus bij ons thuis.

hier

Hier appte de puberella onverwacht of ik thuis was (kinderen zijn in weekend altijd bij hun vader). Ze kwam een doosje chocolade brengen voor moederdag. Ze voegde er nog wel aan toe dat ze eigenlijk twee doosjes had gekocht voor me, maar dat ze zelf zo'n honger had gekregen de avond ervoor. " Ik heb wel de minst lekkere opgegeten hoor mam".

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2018 om 12:51

Voorbij

Ik heb een gezellige dag gehad. Schoonzoon en dochter zouden sowieso zijn gekomen, maar we hebben gister ook heel wat uurtjes in de tuin gewerkt. Er zitten dikke wortels in de grond, dus het gaat helaas niet snel, maar het begin is er. We hebben samen gebruncht en nog voor er een broodje op mijn bord lag, stonden er cadeautjes op. Een vlinderhuisje van man. Het was nieuw voor mij dat vlinders dit soort huisjes prettig vinden. De vlinderstruik staat voor het raam, dus ik ben benieuwd wat ik ga zien. En verder een lekker flesje douchezeep van de Bodyshop van dochter en schoonzoon.

Lou

Lou

14-05-2018 om 13:32

Eindelijk

Hier is eindelijk het kwartje gevallen: koop niet iets maar doe iets, was eigenlijk mijn wens voor moederdag. Vorige jaren is daar nooit iets van aangetrokken maar zowaar, dit jaar, wel. Dochter heeft mijn auto gewassen en gestofzuigd. Fantastisch vind ik het. Ik had het idee wel zelf geopperd maar ben er wel echt blij mee.

Ze wilde ook nog ontbijt voor mij maken maar ik heb haar expres laten slapen. Ik kan juist enorm genieten van een ontbijt in mijn eentje terwijl de rest nog slaapt. Kopje koffie erbij, krantje, kerkklokken op de achtergrond en verder stil stil stil.

En nog een leuk misverstand: ze kwam naar binnen met een plantje. 'Deze is van mij.' Ik begreep: van mij voor jou mama. Dus ik roep oh wat lief en geef haar een dikke knuffel. Maar waarom lacht ze nu ineens zo? 'Neehee. Deze heb ik net gekregen van de buurvrouw voor mijn verjaardag.'

Marsja

Marsja

14-05-2018 om 20:58

hier

weet mijn zoon (17) dat ik niks om moederdag geef. En toch maakt hij elk jaar iets. Ik zei zaterdag nog "doe nou niet want je hebt het zo druk met school". Hij kan prachtig schilderen. Kwam hij toch gister met een schilderij van moeder en kind otter, met de tekst I will always love you. Kijk en dan houd ik het niet droog. En daar doet hij het ook wel een beetje voor, zo lief. Sorry het is gewoon geen gemiddelde puber

Vera

Vera

14-05-2018 om 21:37

teleurstellend

Nou, het was een teleurstellende Moederdag wat de kinderen betrof.
De hints hebben dus niet geholpen (voorgaande jaren wel).

De oudste die nog wel een beetje attent is zit met examens, en daar heb ik wel begrip voor, maar jammer dat er dan ook werkelijk niets uitkwam. Van jongste uiteindelijk 's avonds nog wel een kopje koffie gekregen, yeah.

Verder wel een lekkere en gezellige dag geweest (als ik mijn gezinsleden buiten beschouwing laat). Heb super mijn eigen zin gedaan (hele prestatie voor mij), niet opgeruimd, geen wassen gedraaid, niet gekookt, alleen wat eten opgewarmd . Dat voelde al lekker. En bij mijn moeder langs geweest met een kaart en bloemen. Ze is alleen maar heeft veel sociale contacten, maar dit waardeerde ze wel. Dus dat was gezellig.

Mijn man zei trouwens dat hij de kinderen nog wel iets gezegd had, maar dat het niet hielp. Nou ja, er zijn ergere dingen, maar jammer is het wel.

Dees

Dees

15-05-2018 om 13:14

Vera

Nou zo zie je maar. Je had beter geen hints kunnen geven want nu is het dubbel zo vervelend. Je kinderen waren op de hoogte en toch heb je niet je gewenste feestdag gekregen.

Paasei

Paasei

15-05-2018 om 17:40

Knufffel

De avond tevoren songfestival zitten kijken, tot aan de uitslag. Dan wordt t al gauw na twaalven. Ondertussen komt zoon thuis 'oh zijn jullie nog op' en schuift nog even bij op de bank. En voordat hij uiteindelijk toch maar naar boven gaat, krijg ik ineens spontaan een knuffel 'want het is al moederdag'.. Ik werd er helemaal warm van.. Fysiek contact met zoon is er niet veel meer en dan zo spontaan van hem uit.. ik vond t heel speciaal.

Vera

Vera

15-05-2018 om 17:43

Dees

"Nou zo zie je maar. Je had beter geen hints kunnen geven want nu is het dubbel zo vervelend. Je kinderen waren op de hoogte en toch heb je niet je gewenste feestdag gekregen."

Nou, nee hoor.
Mezelf kennende zou ik dan misschien nog meer gebaald hebben, denkende "had ik toch maar een hint gegeven".

Zoals gezegd, ik vond en vind het jammer dat ze er niets aan deden (behalve kopje koffie), maar er zijn ergere dingen

Perspectief

Ik was wel wat teleurgesteld dat geen van mijn vier kinderen iets aan Moederdag deed. Oké, pubella is druk bezig met haar examens, die is het vergeven. Man had tegen puberjongens gezegd dat het Moederdag was maar die namen niet eens de moeite om naar beneden te komen toen in zondag terugkwam nadat ik een paar dagen weg was geweest om de Elfstedentocht te roeien. Oudste zou langskomen dit weekend maar kwam toch maar niet omdat ze moe was van werken en feesten. Maar goed, die belde dan wel eind van de middag om me een fijne Moederdag te wensen. En ze vertelde dat een feest dat net begonnen was afgelast werd omdat een verenigingslid zelfmoord had gepleegd. Dan is mijn teleurstellende moederdag natuurlijk helemaal niets meer in vergelijking met het ongelooflijke verdriet dat die moeder moet voelen op haar Moederdag. Mijn kinderen zijn er allemaal, in goede gezondheid. Da's toch wel het belangrijkste onderdeel van Moederdag, dat je kinderen er gewoon zijn.

Skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.