Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 01:48

Nederlanders maken te weinig baby's

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2171359-nederlanders-maken-te-weinig-baby-s.html

Hoe belangrijk was jullie situatie bij het bepalen of het eerste kind mocht komen? En of er nog een mocht komen? Stel dat de overheid het financieel aantrekkelijker zou maken om meer kinderen te krijgen, zou dat iets uitgemaakt hebben jullie?


Pug

Pug

04-05-2017 om 07:33

situatie?

Wat bedoel je met situatie? financieel? leeftijd?

Wat betreft een derde, nee. Ook al hadden we geld toe gehad, denk ik. Zelfs in een auto passen maar 2 stoeltjes en op een fiets...

Andrea

Andrea

04-05-2017 om 08:10

Nee

Wij zitten ver bovenmodaal qua inkomen. Bijdrage van de overheid speelde voor ons dus geen rol. En bij ons had de eerste veel eerder mogen komen. Duurde veel te lang (bijna 3 jaar voor ik zwanger was).

En een derde wilde ik om diverse redenen sowieso niet.

@Emma

@Emma

04-05-2017 om 08:24

Baby's maken

Dat vind ik kroeg-taal. Een baby krijg je. Maar dit terzijde
Hier was de economische situatie belangrijk maar niet allesbepalend. De sociale situatie was voor mij een stuk belangrijker. Financieel aantrekkelijk maken door de overheid lijkt me niet goed. Financiële ondersteuning krijgen van de overheid wel, er is een klein nuanceverschil vind ik (kinderbijslag), net als éénouderkorting. Dat maakt het ook niet financieel aantrekkelijk om te gaan scheiden ofzo maar je kunt het wel goed gebruiken.
Wat betreft leeftijd: ik had liever tien jaar eerder een kind gekregen, maar dat kon gewoon niet, er was geen relatie. Dat is bij veel vrouwen en niet te onderschatten reden om geen kind te krijgen.
Er is ook nog iets als keuzevrijheid: veel mensen willen gewoon geen kind en tegenwoordig is dat minder erg dan 50 jaar geleden.

Plan Christenunie

Ik geloof dat het de Christenunie was die tijdens de verkiezingscampagne het plan lanceerde, om 1000 euro te geven bij de geboorte van een kind (eerste of volgende, wet ik niet meer). Aanvankelijk dacht ik: wat een rare manier om meer kinderen te laten komen. Maar na uitleg begreep ik het beter: kinderen kosten in het begin heel veel geld, maar de kinderbijslag wordt pas achteraf uitbetaald. Dat duurt minstens drie maanden en als je pech hebt zes maanden. Dan is de duurste periode al voorbij. Het zou dus de eerste aanbetaling van de kinderbijslag kunnen zijn.
Dat vind ik dan wel weer een goed plan. Ik ben net oma geworden van een meisje, dus enigszins gekleurd. Kleindochter is op 10 april geboren, dus pas eind oktober krijgen de jonge ouders de eerste kinderbijslag (198,38, voor 3 maanden). Ouders hebben een redelijk inkomen, waar ze beiden hard voor werken, maar zijn niet rijk. Het zijn jonge mensen, die pas beginnen met alles. zo'n eerste tegemoetkoming zou zeker helpen om de start voorspoedig te laten verlopen. Overigens: het gaat nu ook echt goed, heel goed zelfs, met alledrie.
Kosten mogen best een rol spelen in de overweging hoeveel kinderen je op de wereld wil zetten. Sommige mensen zullen zich vooral druk maken om de grootte van de auto. Maar het mag geen armoedekeuze zijn of je wel of geen kinderen wil.

Tsjor

Emmawee

Emmawee

04-05-2017 om 08:26

Omstandigheden

Bij ons heeft destijds vooral de slechte woonsituatie de boel zeker twee jaar vertraagd. Dat in combinatie met nog weinig stabiliteit qua inkomen.
Als de overheid wil dat er meer kinderen komen, dan moeten ze nog eens goed nadenken over de flexibilisering van de arbeidsmarkt. En huizen bouwen. Dat komt ten goede aan iedereen en het maakt het makkelijker om eerder een gezin te stichten. Lijkt me beter besteed geld dan het invoeren van een baar-premie.

Emmawee

Emmawee

04-05-2017 om 08:29

Tjor, gefeliciteerd!

Ik ben lang niet op t forum geweest, dus dat wist ik niet.
Gefeliciteerd, wat bijzonder om mee te maken.

Groeten, Maw.

Emmawee is me voor

Dat wilde ik nog toevoegen: afgezien van die bijdrage in de kosten (stom woord, baarpremie, van kinderbijslag zeg je ook niet dat het baarinkomen is) zijn zaken als werk en huis veel belangrijker: de flexibilisering van de arbeidsmarkt is echt een probleem; het gebrek aan sociale huurwoningen en de prijzen van huurwoningen ook, de problemen op de hypotheekmarkt ook.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-05-2017 om 08:45

Ja hoor

Een sterke kinderwens houd je meestal niet tegen vanwege de financiën, maar ik ken mensen voor wie de kosten voor kinderopvang een grote hobbel waren. De meeste gezinnen hebben nu eenmaal niet honderden euro's per maand over, en dat is wel wat je kwijt bent aan opvang.
Het risico van stimuleren van gezinsvorming is wel dat de toch al traag verlopende emancipatie nog weer een paar jaar wordt teruggeworpen. Vrouwen nog vaker, misschien wel langer, uit het arbeidsproces. En als er drie kinderen zijn wordt de wil/energie om te kunnen blijven werken minder, en dan is het in het gros van de gezinnen toch de moeder die uren mindert en zo haar positie op de arbeidsmarkt nog meer verslechtert.

Emmawee

Emmawee

04-05-2017 om 08:49

Ja expres een stom woord

Ik wilde ermee aangeven dat het voor mij zo voelt. Als een soort beloning voor geleverde diensten. Als het om een tegemoetkoming in de kosten gaat, zou ik eerder de kinderbijslag met twee kwartalen vervroegen.
Maar het is bedoeld als stimulans om meer kinderen te gaan krijgen. Dat wekt bij mij ergernis op, vooral als er ondertussen zoveel zekerheden worden afgebroken.
Bovendien, de keuze om kinderen te willen krijgen wordt minstens 9 maanden eerder gemaakt. Het lijkt me daarom ook nog eens weinig effectief.

@Emma

@Emma

04-05-2017 om 09:25

Tsjor

Ik ben het met je eens, zeker ook met flexibiliseren op de arbeids- en woningmarkt. Maar hoe kom je erbij dat de eerste maanden de duurste zijn? Mijn ervaring is dat kinderen naarmate ze ouder worden alleen maar meer gaan kosten. Ik verlang terug naar de tijd dat ik alleen maar luiers, rompertjes en hapjes hoefde te kopen. De eerste maanden was ik trouwens nog te slap om ook maar iets te doen dat geld kost Babyuitzet geheel via Marktplaats of kringloopwinkel. Na een jaar moet toch alles weer weg, tenzij je meerdere kinderen krijgt natuurlijk.

Kinderopvang

Wij kregen ons eerste kind toen we 27 en 28 jaar waren. Een baarpremie had niks uitgemaakt, we konden ons financieel prima redden. Daardoor kon ik stoppen met werken om voor onze dochter te zorgen. Betaalbare en beschikbare kinderopvang had dan wel weer heel veel uitgemaakt, ik ben uiteindelijk jaren thuisblijfmoeder geweest omdat kinderopvang ofwel peperduur was (in de jaren voor de huidige regeling) of gewoon niet beschikbaar (ellenlange wachtlijsten).

Ik denk dat het faciliteren ouders om zorg- en werktaken te combineren een grotere impuls op het geboortecijfer hebben dan meer kinderbijslag of een premie.

skik

Lusithania

Lusithania

04-05-2017 om 09:44

Hier

Zwanger worden is bij mij/ons uitgesteld tot na de Paralympics

En nummer 3 (4? 5?) Waren heel welkom als ze langer dan de minimaal 18 weken dat ik zwanger was.

Triva

Triva

04-05-2017 om 10:26

tsjor

Gefeliciteerd.
Ze krijgen overigens al op 2 okt de eerste kinderbijslag.

Scepti

Scepti

04-05-2017 om 10:49

Vol = vol?

Goh, Nederland was toch al vol? We hebben toch geen ruimte voor vluchtelingen (en hun kinderen)? Raar...

(voor de goede orde, ik bedoel dit ironisch, ik denk dat vluchtelingen een belangrijke bijdrage aan de maatschappij en de economie kunnen leveren als we ze de kans geven)

Li

Li

04-05-2017 om 11:00

teveel babies

Kijk om je heen, nergens een flink stuk natuur. Van mij mag het wel wat leger hoor. Die vergrijzing lost zichzelf op natuurlijke wijze op.

En die vergrijzing lost sneller op als er geen jonge aanwas is. Te weinig geld, te weinig zorg, die oudjes zijn zo verdwenen. Wel jammer als het nou net jouw ouders betreft.

skik

Li

Li

04-05-2017 om 11:31

ik heb het ook over onze generatie, niet alleen over onze ouders. Voor jouw ouders ben jij ook nu al verantwoordelijk. Ook als je geen zes broers en zussen hebt en er alleen voor staat, zoals ik.

Bevolkingen groeien en krimpen nu eenmaal. Zolang het bij ons niet zo is als in China met hun één kind-beleid, mogen we niet klagen. Gewoon slimme oplossingen verzinnen en accepteren dat we voorlopig veel geld en tijd aan zorg kwijt zijn. "Te weinig geld" is een politieke keuze. En er komt niet opeens meer geld als we onze beperkte natuurlijke hulpbronnen nog meer moeten delen.

We zijn een van de dichtst bevolkte landen ter wereld, waarom moet dat nog meer worden? Het milieu mag ook wel eens bovenaan staan.

Jouw reactie doet me denken aan Midas Dekkers die eens een gloedvol betoog hield over de milieu-onvriendelijkheid van het krijgen van kinderen. Hard, maar hij had wel gelijk denk ik. Je kunt een levenlang miepen over milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, dito vervoer en eetgewoontes maar het allermeest help je het milieu door geen kinderen op deze wereld te zetten, of in elk geval eentje minder dan je had gepland.

Voor de verzorging van onze bejaarden en het op peil houden van de pensioenen had hij niet echt een oplossing, kan ik me herinneren...

Li

Li

04-05-2017 om 12:34

Wist ik niet, maar...

ik kan me daar helemaal in vinden. En dat hij niks wist over pensioenen, ach...dat kan je een bioloog niet kwalijk nemen, daar heeft hij niet voor gestudeerd. Overigens ben ik zelf slecht bezig, want ik heb er minstens één teveel op de wereld gezet.... Ze zijn trouwens wel erg leuk hoor, dit ter verdediging.

Maar serieus, als je bevolking maar blijft groeien, schuif je het probleem voor je uit. Eigenlijk is het nu al erg, kijk maar naar de woningnood en de werkloosheid. Aan alles zit een limiet en onze economie kan niet eindeloos doorgroeien ten koste van goedkope arbeid en grondstoffen uit arme landen. Die eisen - terecht - ook een stuk van de taart voor zichzelf op.

Wij zijn economisch gezien allang over ons hoogtepunt heen, de toekomst ligt eerder in Azië. Dus als onze bevolking meekrimpt is dat op de lange termijn alleen maar goed. Natuur kost niks en iedereen heeft er iets aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 14:22

Ik vind dat we niet mogen klagen over de natuur om ons heen. Dat is er nog voldoende in Nederland en zeker ook daarbuiten. Ik kan me voorstellen dat je al winkelend in de Kalverstraat niet het gevoel hebt dat je lekker in het groen loopt, maar even doorreizen en je staat in de natuur. Ga bij Amsterdam Centraal maar eens met het pontje over het kanaal en dan richting Marken met de fiets. Prachtig natuurgebied.

Ik vind het ook wel erg makkelijk gezegd dat de vergrijzing vanzelf opgelost wordt. Ik neem aan dat jij na je 70 geen pil gaat halen om er een eind aan te maken, nee je wilt als je met pensioen mag nog even 'genieten' als het kan. En tijdens dat genieten heb je een huis nodig en krijg je (nog meer) kwaaltjes waarvoor je naar de dokter moet, hulp moet vragen etc.. Dan zul ook jij je of je kinderen zich niet bescheiden opstellen en 'geeft niet' zeggen als je door personeelsgebrek geen zorg kunt krijgen. Maar ook de generaties ná ons, hebben mensen nodig die bepaalde dingen doen. Lesgeven bijvoorbeeld. Er moeten wel voldoende leerkrachten zijn, die de jeugd wat bij kan brengen. Dus hoe smaller het puntje van jongeren is, in een omgekeerde piramide en hoe breder de bovenkant gevuld is met ouderen, hoe wiebeliger de hele punt staat.

Ik begrijp uit wat je schrijft dat jij meer dan 2 kinderen hebt. Je vindt het land te vol, geeft aan dat minder kinderen dus wel zo prettig is en maakt een grapje over je eigen aantal. Dat komt niet prettig over. Jij hebt de buit al binnen, maar een ander moet zich inhouden.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 14:23

Pug

Je mag zelf invullen wat je bij 'situatie' denkt. Ruimte, financieel, wat je aan denkt te kunnen, e.d..

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 14:27

@Emma

Ik heb met 'baby's maken' letterlijk de titel herhaald, maar om eerlijk te zijn deed dat ook een beetje zeer aan mijn typende vingers. Net zoals ik wat allergisch op 'kinderen nemen' kan reageren. "Krijgen" is ook niet helemaal correct in mijn ogen. "Maken" is in feite waar het op neer komt. Maar het klinkt vervelend.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 14:37

Een kind politiek China

In China heeft men inmiddels spijt van het één kind beleid. Het is verruimd naar twee kinderen, maar dat is te laat. De 'ongelukjes', dus de tweede kinderen die wel geboren zijn, maar niet erkend werden door de overheid, dus officieel niet bestonden, daarom niet mee mochten doen in de maatschappij, mogen zich nu alsnog laten registreren als Chinese burger, maar hebben een gigantische achterstand op het gebied van onderwijs en misschien ook wel in sociaal opzicht. Hoe deprimerend is het als je 'niet bestaat'? Ouders zullen naar vermogen geprobeerd hebben hun kind iets bij te brengen, maar kom daar maar eens mee aan als je een baan wilt hebben. Je zou denken dat jonge mensen nu enthousiast aan de slag gaan voor een tweede kind, maar dat is dus niet zo. Ze durven het niet aan. Ze zijn bang dat ze de kosten niet kunnen dragen en te weinig tijd hebben na alle uren die ze moeten werken, maar ook dat twee kinderen wel érg ingewikkeld zijn. Eentje is al een hele klus, oh help hoe moet dat met een tweede? Ze weten het niet, omdat ze het niemand hebben zien doen. Dus ook China zou eigenlijk dieper in de buidel moeten tasten om jonge ouders te stimuleren tot het krijgen en bij te staan bij het hebben van twee kinderen.

Li

Li

04-05-2017 om 14:42

nee hoor

iedereen moet juist zo veel of zo weinig kinderen krijgen als zij wil. Niks "te weinig". Vrijheid blijheid.

Dat dat leidt tot bevolkingskrimp is helemaal niet erg, zolang het maar niet opeens heel snel gaat, zoals in China. Natuurlijk leidt dat tot problemen, maar constante groei doet dat zeker ook. Je noemt de situatie op de huizenmarkt, nou die gaat echt niet beter worden van bevolkingsgroei. De natuur ook niet. Ik vind het egoïstisch om te zeggen dat de generaties na ons het maar moeten uitzoeken omdat wij zo nodig willen dat ònze oude dag goed geregeld is. Personeelsgebrek zal er niet zijn als we bereid zijn goed te betalen voor zorg. Dat betekent dat we keuzes moeten maken. Ons zorgtelsel bouwen op het feit dat er steeds maar meer jonge, gezonde mensen moeten zijn die het opbrengen is roofbouw.

Overigens heb ik geprofiteerd van een twee halen één betalen aanbieding, dat is pas oneerlijk . Ik kan er dus ook nog eens niks aan doen dat ik 3 kinderen heb.

Overbevolking

http://www.overpopulationawareness.org/nl/

Ik vraag me af of het echt zo erg is dat er een krimpende bevolking ontstaat. Misschien dat er dan eindelijk eens meer werkgelegenheid, ook voor ouderen zal zijn. Het idee dat alle jongeren voor alle ouderen moeten zorgen is ook maar een platte voorstelling.
Gezonde mensen zorgen voor mensen met beperkingen. Maar er zijn ook veel ouderen gezond tot op hoge leeftijd. Dat zie je wel aan de vrijwilligers in de groep gepensioneerden.
Het idee dat ouderen niet meer productief zouden zijn is ook te nuanceren. Natuurlijk zijn er ook ouderen die niet meer productief zijn maar er zijn ook veel ouderen die echt nog wel wat productief zijn maar daar niet de kans voor krijgen. Of die wel productief zijn maar niet meer in de ratrace maar bij stichtingen en verenigingen of als schrijver of dichter of kunstenaar. Of, wat hier ook verteld werd, als vrijwillige buschauffeur.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 14:54

Het is eerder ter sprake gekomen

Bij draadjes over kinderbijslag, waren sommigen van mening dat het heel terecht zou zijn als vanaf kind 2, dus bij kind 3 en meer, geen kinderbijslag meer wordt betaald. Ik was en ben het daar nog steeds niet mee eens, juist omdat dat als ontmoedigingsbeleid voelt. Jonge ouders zouden zich niet bezwaard moeten hoeven voelen als ze meer dan twee kinderen willen.

In Finland krijgen álle ouders een kartonnen doos gevuld met een baby-uitzet.
http://www.fittevrouwen.nl/zwanger/waarom-finse-babys-een-kartonnen-doos-slapen/

De overheid zou in mijn ogen meer geld uit moeten trekken om het voor mensen met een krappere tot beetje ruimere beurs mogelijk te houden om het aantal kinderen te krijgen wat ze denken aan te kunnen, in plaats van het gevoel te geven dat het na kind 1 of 2 wel welletjes is. En de kinderopvang? Gratis voor iedereen. Werken en daarmee actief bijdragen aan het betaalbaar houden van alles wat een maatschappij nodig heeft, moet niet ontmoedigd worden door de kosten van opvang. Daar zou het bedrijfsleven misschien ook een steentje aan bij kunnen dragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 14:57

AnneJ

Als er minder geboren worden dan er doodgaan, krimpt het aantal mensen. Mensen die zo brutaal zijn om ons land als toevluchtsoord te kiezen worden door meer mensen dan je lief is vies aangekeken en zelfs weggestuurd als ze met een tas vol zorgspullen voor de deur staan bij een oudere die thuishulp nodig heeft.

Ja Kaaskopje

Lijkt me handiger dat die mentaliteit dan eens verandert. En volgens mij kan dat wel. We zitten nu net weer in een golf vreemdelingenhaat, maar ook in de jaren zeventig en tachtig had je zieken en ouderen die openlijk hulpverleners met een migrantenachtergrond of gewoon met een kleur afwezen.
Sinds ze in de grote steden in de meerderheid zijn zie je dat echt niet meer zo vaak. Het is ook een kwestie van wennen.
En uiteraard zorgen dat de hele gemeenschap een basis van bestaan heeft en niet tegen elkaar uitgespeeld wordt.

Li

Li

04-05-2017 om 15:11

Kaaskopje

Wat betreft kinderbijslag en kinderopvang ben ik het helemaal met je eens. Ik ben beslist niet anti-kind, maar vind de krimp gewoon geen ramp. En je zult toch met me eens zijn dat groei niet eindeloos kan doorgaan. De volgende generatie, die ook van zorg en geld moet worden voorzien, moet dan nog weer meer kinderen krijgen en zo gaat het maar door. De bevolking groeit nu nog steeds, alleen vlakt de groei af.

En wat thuishulp betreft: bedoel je nu dat er oude mensen zijn die geen zorg willen van "kolonialen", zoals mijn hoogbejaarde vader ze noemt? Tja, die zitten in gedachten weer in het Nederland van hun jeugd. Ook dat lost zich vanzelf op als deze generatie (en misschien ook nog de onze) uitsterft.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2017 om 16:10

Het probleem is juist dat er geen groei meer is door geboorte, maar door immigratie. Dus wat er nu geboren wordt, zou niet minder moeten worden en dat gebeurt wel. Ik vind dat de overheid moet voorkomen dat het krijgen van kinderen als een luxe gezien gaat worden, die je je alleen kunt veroorloven als je zekerheid hebt met je werk en je inkomen en dat je aan het aantal kinderen kunt aflezen dat het al dan niet mensen uit de hogere inkomens-kringen zijn.

Jee, kolonialen, zegt je vader dat? Nou ja, net zo erg als swartjes zoals mijn schoonmoeder pleegde te zeggen. Wáren het maar alleen hoogbejaarden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.