Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
E-Quality

E-Quality

21-08-2009 om 11:39

Oproep: seksualisering en opvoeding

[ Betaald bericht ]

Doe mee aan een belangrijk onderzoek onder ouders, over seksualisering en opvoeding.

Kinderen staan steeds vaker bloot aan verschillende soorten seksueel getinte beelden in de media. Uit onderzoek blijkt dat deze beelden invloed hebben op hoe jongeren denken over seks en de rollen die passen bij mannen en vrouwen.

E-Quality, kenniscentrum voor emancipatie, gezin en diversiteit, wil graag van ouders weten of zij met hun kinderen over beelden in de media praten en hoe ouders het vinden om hierover met hen te praten. Hebben ouders behoefte aan ondersteuning hierbij en hoe moet die ondersteuning er dan uitzien?

Heeft u thuiswonende kinderen (van alle leeftijden)? En wilt u ook uw mening geven over dit onderwerp? Doe dan mee aan dit onderzoek

Alvast heel hartelijk dank voor uw medewerking.
Hanna Harthoorn


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

22-08-2009 om 10:49

Hmm

Ik heb hem ingevuld, maar kreeg bij het afsluiten van het onderzoek een pagina waaruit ik de indruk kreeg dat het niet opgeslagen/verwerkt is.
Ben benieuwd!

Tja

Nou ik heb meegedaan. Mijn kinderen zijn net vier en twee. Nee, ik praat nog niet over condooms met ze. Ik vindt ook niet dat ze een condoom bij zich moeten hebben. Ik praat ook niet over gelijkwaardigheid en seksualiteit met ze. Wat ik daar moeilijk aan vindt? Tja, ik ben preuts of zo...

Kortom, ik vindt het een heel slecht opgezet onderzoek. De vragen waren gericht op oudere kinderen/tieners. Zeker als hier kwantitieve analyse wordt losgelaten krijg je totaal vertekende antwoorden, gezien ik dus al deze vragen moest invullen over mijn KLEUTER en mijn PEUTER. De optie n.v.t.p. was dan ook een groot gemis.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2009 om 12:40

Op welke leeftijd erover praten

Ik heb de vragen ook beantwoord en bij een vraag werd gevraagd welke leeftijd geschikt is om over ongelijkheid te praten. Ik vind dat zo'n gekke vraag. Daar kies je toch geen leeftijd voor? Dat is onderdeel van hoe je in het leven staat en dus áltijd is verweven in hoe je over bepaalde onderwerpen denkt en praat.

krasje

krasje

22-08-2009 om 13:14

Vragen ongeschikt...

...of dan toch in ieder geval de antwoorden ongeschikt voor als je kleine kinderen hebt.

Kras

Die nog nooit heeft gevonden dat haar 6-jarige een condoom mee moest als ze met een vriendje ging spelen...

Jaymza

Jaymza

22-08-2009 om 13:21

Ja raar

Waarom zou ik erover praten dat meisjes en jongens gelijkwaardig zijn? Dat spreekt vanzelf toch?

Jaymza

koentje

koentje

22-08-2009 om 18:17

Ben het niet met jullie eens,

je kunt op alle leeftijden met kinderen praten over die ongelijkwaardigheid. Maar dan wel aan de hand van concrete dingen die dat kind ziet gebeuren op de televisie bijv.

Ik vond het tropuwens ook een rare vraag of je wel eens benoemd dat meisjes en jongens gelijkwaardig zijn. Dat is inderdaad vanzelfsprekend!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2009 om 18:50

Dan zeg je toch hetzelfde koentje?

Ik zeg dat dat door het hele leven heen verweven zit. Als je speciaal om tafel moet gaan zitten om het onderwerp 'ongelijkheid' eens te bespreken gaat er naar mijn idee iets mis. Hoe je daar over denkt bepaalt hoe je tegenover alles staat. En inderdaad een tv programma kan een mooie aanleiding geven om er iets meer over te zeggen als dat toevallig zo uit komt.

Annet

Annet

22-08-2009 om 19:42

Hier niet gelijkwaardig hoor

Ik heb mijn dochter al jong geleerd dat meisjes slimmer zijn en jongens sterker.
Oh, misschien leer ik ze dat ze wel gelijkwaardig zijn maar ook verschillend. Maar dat is dan de verborgen boodschap.
Zoon (net 7) heeft dit vanzelf ook meegekregen. Hij zegt dat het vast waar is maar dat hij de uitzondering is...
Dochter is nu 11. Ook nu praten we over verschillen tussen mensen, verschillen tussen meiden onderling, verschillen tussen jongens en meisjes.
Gelijkwaardigheid is geen onderwerp bij haar. Dat is vanzelfsprekend.
Met zoon zal het lastiger worden. Hij heeft nu al door (i.t.t. dochter) dat bepaalde rollen meestal door jongens/mannen vervuld worden. Meisjes/vrouwen in die rol zijn dan een uitzondering. Tja, ik kan het moeilijk ontkennen. Ik geef wel aan dat meisjes dat soort dingen ook kunnen (piloot, brandweerman, ridder, spiderman, superman, etc)

Gerry

Gerry

22-08-2009 om 20:54

Koentje

ja Koentje, dat kan zeker, alleen doet deze enquete dat niet. Deze enquete stelt vragen als:

Zegt u wel eens tegen uw kinderen dat:
- Meisjes op een eerste date geen seks horen te hebben
- Zowel jongens als meisjes condooms bij zich horen te hebben

Lijkt me niet dat je - wat je mening ook is - dat met je kleutr en jonger gaat bespreken.

Er komt wel iets aan bod over de media hoor:
Zegt u wel eens tegen uw kind(eren) dat seksueel getinte beelden van mannen en vrouwen niet altijd realistisch zijn in:

En vervolgens een rijtje media

Nou heb ik persoonlijk op Nick jr nog niet veel seksueel getinte beelden langs zien komen net zomin als in het gemiddelde peuter- of kleutertijdschrift. Tenzij je al iets achter het korte t-shirt van Dora wilt zoeken natuurlijk. Clips, soaps en de rest hou ik buiten ze. Blijft over reclame op billboards en nee, daar heb ik inderdaad geen uitgebreide gesprekken met ze over.

Nog een leuke:

Hieronder staan vijf factoren die van invloed kunnen zijn op jongeren en hun ideeën over (on)gelijkwaardigheid tussen jongens en meisjes en seksualiteit.

Kunt u per factor aangeven hoe groot de invloed hiervan is op de ideeën van uw kind(eren)?

De invloed van ........ is:

Tja, wat zal ik eens antwoorden? Kom over een jaar of tien maar eens terug lijkt me wel zinnig hier.

Kortom, dit is expliciet geen onderzoek voor alle leeftijden, maar totaal gericht op jongeren. Da's best, maar laat mij daar niet mijn tijd mee verknoeien.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2009 om 12:10

Foute ouder

Ik had bij sommige vragen, vraag me niet meer welke, wel het gevoel dat ik een foute ouder was met mijn antwoord. zo van 'o jee, moet ik het daarover hebben dan?'

Maylise

Maylise

23-08-2009 om 21:50

Annet

Meen je serieus dat je de kinderen leert dat meisjes slimmer zijn dan jongens? En op welk wetenschappelijk onderzoek baseer je dat? Dat jongens fysiek vaak sterker zijn dan meisjes snap ik nog maar dat meisjes slimmer zijn? Overigens bij kinderen zie ik vaak genoeg dat meisjes even sterk zijn als jongens:

Met jonge kinderen praat ik niet over de gelijkwaardigheid van man/vrouw. Hopelijk komen mijn gedachten daar over impliciet wel naar buiten. Als ze ouder zijn heb ik daar wel gesprekken over. Ik heb overigens niet de illusie om een gender neutrale opvoeding te kunnen geven waarbij ik de jongens en meisjes ook gelijk behandel. Dar doe ik niet al probeer ik het wel.

Als ze wat ouder zijn dan raad ik ze aan de tweede sexe te lezen van S de Beauvoir.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

23-08-2009 om 22:01

Slimme meiden

Over het algemeen presteren meisjes beter op school dan jongens, ongeveer tot hun 15e, 16 jaar. Daarna slaat de mannenmaatschappij toe en ontdekken ze dat vrouwen met hersens niet gewaardeerd worden.

Tirza

Aanrader/leestip....

'verschil mag er zijn' van Martine Delfos.

Over de overeenkomsten en verschillen tussen mannen en vrouwen, of jongens en meisjes. Niet op zijn popi-jopi-mars-en-venus-achtig. Wat wetenschappelijker. maar ik vond het erg verhelderend en interessant. Ook qua kijken naar/opvoeden van je kinderen.

ingrid

Maylise

Maylise

24-08-2009 om 12:10

Slimmer

dat meisjes het gemiddeld op school beter doen vind ik geen bewijs voor dat ze ook slimmer zijn. Schools leren is tenslotte maar een vorm van het laten blijken van intelligentie. Er zijn genoeg intelligente mensen die op school niet helemaal uit de vorm komen.

In elk geval probeer ik mij tegenover de kinderen te onthouden van dit soort opmerkingen. Ik wil proberen hun zo lang mogelijk een gelijkheidsideaal voor te houden. De realiteit haalt dat toch vlug genoeg in.

Geen sex op de eerste afspraak is iets waar ik ook geen voorstander van ben maar dat houd ik zowel de jongens als de meisjes voor; dat sex wat mij betreft alleen op zijn plaats is een langdurige serieuze relatie.

Maylise

Annet

Annet

24-08-2009 om 13:15

Maylisse

Ja, dat meen ik serieus. Ik breng mijn dochter bewust wat tegengas bij ter voorbereiding op alle vooroordelen die nog gaan komen en ter compensatie van alle ongelijkheden die kinderen al vanaf zeer jonge leeftijd om zich heen zien.
Of het wetenschappelijk juist is, maakt mij niet uit.

Maylise

Maylise

24-08-2009 om 14:00

Izar

Oh wat stom... Ik vind het echt jammer dat er geen edit functie op dit forum zit. Dat zou mij wel goed van pas komen

Maylise

Maylise

Maylise

24-08-2009 om 14:03

Annet

Maar je zoon dan? Ik vind het tegenover hem niet zo aardig eigenlijk. Het is geen feit zover ik weet dat meisjes slimmer zijn maar als je het wel zo tegenover de kinderen brengt gaat je zoontje er misschien ook in geloven.

Annet

Annet

24-08-2009 om 18:34

Met zoon komt het wel goed

Zoon is 7, dochter is 11.
Zoon is zich nu al bewust van het feit dat de meeste spannende en interessante rollen door mannen worden ingevuld. Hij komt niets te kort dus. Hij wordt als jongen al bevestigd door de maatschappij, elke dag weer.
Zoon vindt dat hij de uitzondering is, als jongen is hij toch zo slim als meisjes. En dat ontken ik echt niet.
Het scheelt wel dat ze bijna 5 jaar schelen. Misschien was ik niet aan dergelijke uitspraken begonnnen als ze sneller op elkaar waren gekomn. Maar achteraf ben ik er toch blij mee dat ik dat tegengas gegeven heb. Juist nu ik bij zoon merk hoe hij al zoveel bevestiging krijgt. De verschillen vallen me echt op.

Annet

Annet

24-08-2009 om 22:04

Rollen

Mijn 7-jarige zoon ziet dat bij de brandweer vooral mannen werken, bij de politie ook. In het vliegtuig zijn de piloten mannen en de stewardessen vrouwen. Ridders waren pas belangrijk, jonkvrouwen hoeven alleen gered te worden. Op vakantie zien we bergbeklimmers, bijna alleen mannen en een enkele vrouw. Hij trekt dit soort conclusies zelf. (hij is nogal een denker)
Dochter van 11 stelde op 7-jarige leeftijd vragen als: kunnen vrouwen ook piloot worden? brandweerman? dokter? etc. Zoon hoeft niet te vragen of hij die beroepen kan doen. Hij ziet ze elke dag om zich heen.
Nu is ze 11 en ziet ze dat op het schoolplein veel meer moeders dan vaders staan, dat de moeders veel vaker meehelpen op school. Op het journaal ziet ze dat de politici en andere belangrijke mensen in NL vooral mannen zijn. Onze dokter en tandarts zijn mannen, de assistenten zijn vrouwen. Voorbeelden genoeg dus voor allebei.
Thuis zien ze een vader en een moeder in een gelijkwaardige rol, zowel qua werk (beiden parttime) als qua huishoudelijke taken.
Zelf wil ze het later graag anders. Zij gaat dan haar interessante baan doen en haar man mag voor de kinderen en het huis zorgen

Vic

Vic

24-08-2009 om 23:15

Apart

Ik ontmoet de laatste tijd alleen maar vrouwelijke artsen. Tijdens mijn laatste vliegreis was de captain een vrouw (ik hoop toch maar dat die geen labiele pms-buien hebben) en het cabinepersoneel m/v. Politici in alle bestuurslagen zijn ook steeds vaker vrouwen. Mijn kinderen (v) zien geen beperkingen in wat ze later willen worden, al is dat momenteel leerkracht en clown
En on topic, ik was wel van plan ze te adviseren om verstandig om te gaan met seks, en daar past wat mij betreft geen seks op een eerste date bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 00:22

Adviseren

Adviezen zijn altijd verstandige uitspraken, tenminste dat is de bedoeling. Adviseren om meteen de eerste keer aan seks te doen doet geen een verstandige moeder denk ik. Maar wat zeg je als dochterlief thuiskomt na een eerste date en openhartig vertelt dat ze seks gehad heeft? "Foei, hoe kón je!"? Of: Ik hoop dat jullie voorzichtig zijn geweest en dat het goed was (of zoiets, ik zou niet weten wat ik uitkraam op zo'n moment). Het is gebeurd, er iets negatiefs van maken is een heel slecht idee lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 00:50

Annet

Leg je bij bepaalde situaties ook uit waarom het vooral mannen of vrouwen zijn en niet alleen maar 'mannen zijn sterker en vrouwen slimmer'? En dat het ook steeds normaler wordt dat vrouwen bepaalde zogenaamde mannenberoepen uitoefenen? Ridders wisten niet beter, maar moderne mannen wel.
Het is waar dat mannen anders in elkaar zitten dan vrouwen. Ze kunnen inderdaad in tijdmeting harder rennen en schaatsen en in krachtmeting meer kracht zetten dan vrouwen. Dat maakt mannen inderdaad voor sommige beroepen geschikter dan vrouwen en bij sporten zal het nooit gemengd kunnen bij kracht- en snelheidssporten om die reden. Maar dat feit op zich is geen prestatie. Dat er verschuivingen plaatsvinden naar een situatie waarin vrouwen wel de top bereiken of hun aandeel leveren op een marineschip, vredesmissies e.d. is óók een feit. De politie in Noord Holland heeft een vrouwelijke korpschef. Een heel belangrijk persoon in de Europese politiek is Neelie Kroes, een vrouw. De bondskanselier van Duitsland is een vrouw. Er zijn ook mannelijke stewards trouwens. Voorbeelden zat die een meisje van 11 zeker zal begrijpen en een jongen van 7 al wel voorgeschoteld kunnen worden. Ik hoop dat je tegen je dochter, toen ze 7 was wel gezegd hebt dat ook zij piloot kan worden? Tegen dat zij op de arbeidsmarkt komt kan het best zijn dat het in steeds meer bedrijfstakken niet meer zo vanzelfsprekend is dat het een mannenwereld is.

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2009 om 09:21

Ff steen in de vijver gooien

Wat is er mis met sex op de eerste date?? Waarom hoort dat niet?

Pluk53

Pluk53

25-08-2009 om 09:27

Tinus, sex

wat is jouw definitie van sex, Tinus ( remember BC)

Tihama

Tihama

25-08-2009 om 09:54

Ingevuld

Waar ik enorm mee worstel is de tegenstrijdige boodschap die ik mijn kinderen (vooral dochter) meegeef.

Ik vind zelf dat sex gewoon leuk is en dat je, mits veilig, het prima op een eerste date kunt hebben. Ik vind ook dat er geen liefde bij hoeft te komen. One Night Stands vind ik persoonlijk geen enkel probleem.

Maarrrrr....áls ik mijn dochter dit meegeef en zij zich vrij voelt en ernaar handelt: dan wordt ze geconfronteerd met oordelen, vooroordelen en imagoproblemen. Dan heet ze een slet, een hoer en weet ik veel wat nog meer.

Wat Tops zegt:
"Seksuele gevoelens zijn normaal, of je eraan toegeeft is een tweede"

Het woord 'toegeven' is wat mij betreft cruciaal. Waarom mag je met wederzijds goedvinden samen niet iets doen wat je leuk vindt? Als ik zin heb om te gaan fietsen met iemand, ben ik dan fout als ik 'eraan toegeef'?

Ik geef toe mijn manier van denken is misschien nog wel een ergere steen in de vijver dan die van Tinus.

Ik moet haar dus de dubbele boodschap meegeven dat sex leuk is, maar dat ze er niet aan toe mag geven om te voorkomen dat iemand anders per ongeluk zou kunnen gaan denken dat ze een slet is, waarna ze een sociale outcast wordt. Want het hoort niet.

Ze is pas 8, dit soort gesprekken voer ik nog niet op deze manier. Maar ik vind het verdomd lastig.

Tihama

Pluk53

Pluk53

25-08-2009 om 10:03

My 2 cents

sex, in de vorm van volledige geslachtsgemeenschap ( penetratie ). Op een eerste date: ik link daar dan de begrippen animaal en onvolwassen aan. Dat is "gaan voor de primitieve hormonen". Ik vind dat je je kinderen daar heel serieus op moet voorbereiden. En wel iets minder neutraal dan het geven van een persoonlijke mening.
Maar als het gebeurt (is), dan mag daar geen afschuw over worden uitgesproken. Ieder maakt zijn keuzes, ook je eigen kinderen.

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2009 om 10:16

Pluk

Pluk:
"wat is jouw definitie van sex, Tinus ( remember BC)"
Doet het ertoe? Derde honk en verder, wat mij betreft.

Pluk:
"Op een eerste date: ik link daar dan de begrippen animaal en onvolwassen aan. Dat is "gaan voor de primitieve hormonen"."
En is dat erg dan, dat onvolwassen gedrag?

Pluk:
"Ik vind dat je je kinderen daar heel serieus op moet voorbereiden."
ff misverstand uit de weg ruimen; sex op een eerste date is niet hetzelfde als 'de eerste keer'/ontmaagding.

Pluk53

Pluk53

25-08-2009 om 10:21

Tinus, misverstand?

"ff misverstand uit de weg ruimen; sex op een eerste date is niet hetzelfde als 'de eerste keer'/ontmaagding."
Daarom vroeg ik ook heel specifiek naar jouw definitie. Misschien kun je het toch wat verduidelijken? Betekent ook dat eenieder bij het geven van zijn visie/standpunt moet aangeven wat hij/zij onder "sex" verstaat .

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2009 om 10:22

Verschillende verwachtingen

Tihama:
"Waar ik enorm mee worstel is de tegenstrijdige boodschap die ik mijn kinderen (vooral dochter) meegeef."
Het past bij een punt dat Ellen W ooit tegen mij maakte, en dat ook ging over verschillende en tegenstrijdige verwachtingen rondom sex en relaties; mensen kunnen elkaar daarin behoorlijk kwetsen en teleurstellen.

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2009 om 10:24

Pluk

Pluk:
"Daarom vroeg ik ook heel specifiek naar jouw definitie. Misschien kun je het toch wat verduidelijken? Betekent ook dat eenieder bij het geven van zijn visie/standpunt moet aangeven wat hij/zij onder "sex" verstaat ."
Volgens mij zit dat misverstand zuiver en alleen in jouw hoofd. De vraag was simpelweg: Wat is er mis met sex op een eerste date? De exacte definitie van sex, alsmede de leeftijd en sexuele ervaring van de daters is daarbij verder niet zo relevant.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.