Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-10-2025 om 07:54
Ik heb een jong kind (2) en zelfs nu al loop ik er regelmatig tegenaan dat veel maatschappelijke ontwikkelingen me niet aanspreken en dat ik mijn kind liever zou laten opgroeien in een andere wereld zogezegd. Als kijk naar snelle/drukke kindertv van tegenwoordig of nadenk over influencers en sociale media. Als ik langs alle ongezonde aanbiedingen in de supermarkt loop. Als ik extreemrechtse politici hoor praten. Als ik weer een rapport lees over prestatiedruk, toegenomen burn-outklachten etc. Het zit in zoveel facetten, maar kort samengevat komt het erop neer dat ik liever een langzamere, gemoedelijkere, socialere samenleving zou zien.
Op 2-jarige leeftijd heb je daar natuurlijk nog wel veel invloed op. Schermtijd doen we bijvoorbeeld nog niet, om maar iets heel simpels te noemen. Maar ik weet dat de leefwereld van kinderen die naar school gaan alweer een heel stuk groter wordt.
Ik vraag me af hoe andere ouders hiermee omgaan en naar kijken. Niet per se of je inhoudelijk dezelfde zorgen hebt, maar meer vanuit je eigen wereldbeeld:
Voed je gevoelsmatig eerder tegen de maatschappij in op of met de stroom mee? En hoe ga je opvoedkundig om met eventuele maatschappelijke ontwikkelingen die je niet zinnen?
07-10-2025 om 03:05
Moree schreef op 07-10-2025 om 00:13:
[..]
Goed dat je dit doet en eerlijk gezegd mag dat best wel geapplaudiseerd worden.
Het is zo ‘makkelijk’ om het te laten en op de automatische tour mee te gaan want zo gaat de maatschappij en ontwikkelingen. Maar met de intensivering van techniek en dat zoveel van onze focus naar een wereld op het scherm gaat, verliezen we een stukje menselijke waarneming. Observatie, ogen die op wat ‘verder’ zijn gericht ( vooral figuurlijk bedoelt)
En het in gesprek blijven met je kinderen maakt wel dat ze goed leren nadenken, vanuit een veilige basis, over wat iets kan betekenen, kunnen vergelijken, mening en ervaring van hun ouder horen, hier zelf over nadenken, kritisch leren bekijken en ontdekken wat ze er zelf van vinden.
Oeps, ging iets verkeerd.
Ik deed wat editing en drukte op verkeerde knop.