Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Osteopathie

Ik zat over nieuw onderzoek te lezen over osteoporose en borstvoeding en dat wilde ik eigenlijk delen. (er is haar verteld dat haar osteoporose ook door het geven van borstvoeding veroorzaakt werd). http://www.bestforbabes.org/science-you-can-use-does-long-term-breastfeeding-give-you-bigger-bones?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+BestForBabes+%28Best+for+Babes%29
R

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Interessant

Ik heb vorige week een botscan gehad (voor wetenschappelijk onderzoek, niet omdat ik wat mankeer) en daaruit bleek dat ik uitermate sterke botten heb. Je moet tussen de 0 en -2 zitten en ik zat boven de +2. Heb totaal zes jaar bv gegeven. Verder heb ik een allesbehalve botdichtheidsbevorderende levensstijl.

skik

Kari1

Kari1

22-11-2012 om 16:37

What's new?

Dat borstvoeding op de lange termijn niet leidt tot osteoporose, of m.a.w. dat osteoporose op latere leeftijd niet vaker voorkomt bij vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, is echt niet nieuw. Deze Finnen hebben 16-20 jaar na de laatste bevalling gemeten dat vrouwen die meer dan 33 maanden habben gevoed een "greater bone size" hadden.
Dat heeft niet zoveel te maken met Biene's situatie en zij heeft dan ook niet veel aan dit onderzoek. Biene kreeg TIJDENS de borstvoedingsperiode te maken met osteoporose en niet zo'n beetje ook ("In de afgelopen maanden heb ik inzakkingsfracturen gekregen in twee rugwervels, een teen gebroken en is het implantaat in mijn kaak los komen te zitten.")
Het is niet gewoon dat een jonge vrouw, wel of niet borstvoedend, zo'n ernstige osteoporose heeft. Dat wijst op iets aparts in het botmetabolisme. Soms is er een oorzaak te vinden in de botten zelf, darmen,(bij)nieren, (bij)schildlkier e.a. Soms wordt er geen directe oorzaak gevonden maar moet "gewoon" worden geprobeerd om de botten weer zo snel en zo goed mogelijk sterk te krijgen, om nog meer ellende te voorkomen. De endocrinoloog heeft daarnaar gekeken. Geven van BV kan onder die (ongewone) omstandigheden een verzwarende factor zijn voor het skelet en ik denk dat Biene daarom het advies kreeg om dat af te bouwen.
Het onderzoek van die Finnen doet daar niets aan af.
Kari

Biene M.

Biene M.

22-11-2012 om 22:27

Galaxias

Ik begrijp niet zo goed wat dat artikel met mijn situatie te maken heeft, dat heeft Kari al uitgelegd.

For the record: ik geef nog steeds borstvoeding (endocrinoloog is daar niet blij mee), kind is nu 20 maanden. Mijn botdichtheid was wat verbeterd en mijn bloedwaarden ook, maar deze maand is er toch weer achteruitgang geconstateerd.

En ook for the record: tijdens zwangerschap en lactatie neemt bij álle vrouwen de botdichtheid af. Doorgaans gelukkig niet met als resultaat osteoporose. Die botdichtheid herstelt zich wel weer. Maar ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken alle zwangeren en borstvoedende moeders op het hart te drukken aan hun vitamine D suppletie te denken.

Groet, Biene

Biene M.

Biene M.

22-11-2012 om 22:39

Wat vliegt de tijd

Ze is alweer bijna 23 maanden!

Prema

Prema

22-11-2012 om 22:57

Advies vit. d

"Maar ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken alle zwangeren en borstvoedende moeders op het hart te drukken aan hun vitamine D suppletie te denken."

Het vervelende is dat ik dat advies nooit gekregen heb, terwijl ik toch meteen toen ik zwanger wilde worden en toen ik eenmaal zwanger wasm, naar de huisarts ben geaan, voor dit soort adviezen. Ik heb toen wel advies gekregen om foliumzuur te slikken.

Verloskundige heeft het me ook niet verteld.

Het ziekenhuis, waar ik twee weken rond de bevalling heb gelegen, ook niet.

Ook het consultatiebureau heeft mij nooit op het belang van extra vit. D gewezen. En dat vind ik toch echt hun taak. Bij ieder bezoek heb ik gemeld dat ik "nog" borstvoeding gaf (al leek ze dat niet veel te interesseren, zeker niet na 6 maanden).

Ook de lactatiekundige heeft mij niet aangespoord om vit. D te slikken.

Ik kwam zelf een keer toevallig achter dit advies toen ik op Internet wat opzocht voor mijn kind over vit. D. Ik denk dat ik het toen op de site van het Voedingscentrum zag staan. Maar toch gek, want ik had daar al veel vaker gekeken, ook tijdens mijn zwangerschap. Kan het zijn dat dit advies er later bij is gekomen? In de tussentijd was nl. ook de aanbevolen dosering voor mijn kind verdubbeld.

Hoe, van wie, had ik dit advies moeten krijgen? Waarom is de voorlichting aan zwangeren en verse moeders in NL toch zo slecht?!

(Maar gelukkig heb ik geen last van mijn botten, en mijn moeder heeft op haar tachtigste ook nog geen broze botten, dus hopelijk heb ik geluk met mijn aanleg...)

Hombre

Hombre

23-11-2012 om 10:30

Osteopathie is niet osteoporose

Het eerste is een (omstreden) alternatieve geneeswijze en het laatste een algemeen geaccepteerde aandoening.

Laten we a.u.b. de grens tussen alternatief en regulier een beetje duidelijk houden.

galaxias

galaxias

23-11-2012 om 13:58 Topicstarter

Foutje

Ik zie inderdaad dat ik mijn kopje boven de posting osteopathie heb staan ipv osteoporose. Stomme fout.
G

Hombre

Hombre

23-11-2012 om 15:43

Galaxia

Dank voor je gracieuze reactie!

galaxias

galaxias

24-11-2012 om 00:17 Topicstarter

Ombre

Het is Galaxias

Vitamine d

de afgelopen tijd zijn de advieen m.b.t. vitamie d inderdaad bijgesteld. Tegenwoordig moeen alle baby's het krijgen (ook als ze kv krijgen), en de hoeveelheden, ook voor volwassenen, zijnomhoog gegaan.

Maar dat je tijdens zwangerschap en lactatie d moet bijslikken is nou niet bepaald nieuw, dat kreeg ik bij mijn oudste (nu 13) al te horen.

Volgens mij is de voorlichting in Nederland helemaal niet zo slecht, maar je moet natuurlijk ook zelf info inwinnen en niet verwachten dat je alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgt.

Biene M.

Biene M.

24-11-2012 om 15:05

Galaxias

Ik zit toch nog met het ongemakkelijke gevoel dat je mijn situatie niet snapt of niet gelooft in de toedracht. Dat zou gewoonlijk natuurlijk niet uitmaken, maar nu je me hier zo hebt aangeroepen met een misplaatst artikel en verder niet op mijn reactie terugkomt, wringt dat wel. Ik heb wat informatie voor je gezocht, het lijkt me dat je die vanuit professionele interesse wel zult willen lezen. Helaas in het Engels en alleen het eerste stuk in lekentaal.

http://www.mamashealth.com/pregnancy/osteoporosis.asp

http://www4.sdstate.edu/eam/upload/2002-Kalkwarf-Specker_Bone-Mineral-Changes.pdf

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

galaxias

galaxias

25-11-2012 om 19:13 Topicstarter

Biene

Ik zat het artikel waarvan ik de link plaatste te lezen toen ik aan jou dacht. Ik meende me te herinneren dat er toen tegen jou verteld is dat botontkalking veroorzaakt werd door borstvoeding. Dat is wel heel erg door de bocht en bovendien onjuist. Als je borstvoeding geeft (zeker als je dit lang doet) zal het uiteindelijke resultaat dus zijn dat je botten sterker zijn dan die van een vrouw die geen borstvoeding geeft. Ik ga jouw linkjes zeker lezen. Enne, ik ben geen leek en beheers het medische engels goed. Dat moet ook wel omdat ik voor mijn opleiding veel medische literatuur heb moeten leren.
G

Kari1

Kari1

27-11-2012 om 13:54

Maar galaxias

"Ik meende me te herinneren dat er toen tegen jou verteld is dat botontkalking veroorzaakt werd door borstvoeding. Dat is wel heel erg door de bocht en bovendien onjuist."
Nee, dat is heel erg juist. In het artikel wat jij zelf aanhaalt staat "The mineral extraction from bone during pregnancy and lactation causes a transient decrease in bone mineral density (BMD) in mothers"
En in de literatuurlinks bij datzelfde artikel staat o.a. "Women lose bone during lactation, and this is an important mechanism to provide calcium for human milk." en "The calcium needed for breast milk production is met through renal calcium conservation and, to a greater extent, by mobilization of calcium from the maternal skeleton. Women experience a transient loss of approx 3-7% of their bone density during lactation"
Voor de meeste vrouwen is dat geen probleem, die kunnen dat bot wel even missen en later komt dat allemaal weer goed. Maar daar heeft Biene op dit moment niets aan. Zij kampt met (ernstige) osteoporose op dit moment. Omdat BV zorgt voor extra botverlies lijkt het mij niet zo'n onzinnig advies van de endocrinoloog om haar in overweging te geven met de BV te stoppen.
Zou jouw advies in een dergelijk geval zijn: gewoon doorvoeden, misschien breek je hier en daar nog wat, maar 16-20 jaar na je laatste bevalling is alles weer helemaal oké hoor, daar heb ik pas nog een artikel over gelezen?
Kari

galaxias

galaxias

27-11-2012 om 23:09 Topicstarter

Kari

Het gaat erom dat als je het borstvoedingsproces laat gebeuren dat je botten uiteindelijk sterker (ofwel groter) uit de "strijd" komen. Dus vrouwen die borstvoeding hebben gegeven hebben minder kans om daar (op langere termijn) botontkalking aan over te houden. Mijn advies wordt niet gevraagd en ik ben ook geen dokter dus dat doet niet ter zake.
G

Biene M.

Biene M.

28-11-2012 om 07:28

Jee galaxias

Ben je nu zo halsstarrig, of gaat dit gewoon echt je verstand te boven? Kari legt het geweldig goed uit, jouw reactie op haar slaat de plank ongelooflijk mis. Heb je inmiddels de artikelen gelezen?

galaxias

galaxias

28-11-2012 om 11:13 Topicstarter

Biene

Ik ben niet halstarrig. Voor jou betekend het dat jou botontkalking op dit moment ernstiger is en dat kan gerelateerd worden aan de borstvoeding. In het algemeen betekend het dus dat het geven van borstvoeding op langere termijn de kansen op botontkalking minder maakt.
Heb ik het nu wel goed verwoord.
G

galaxias

galaxias

28-11-2012 om 11:13 Topicstarter

Foutje

Halsstarrig ipv halstarrig

Biene M.

Biene M.

28-11-2012 om 11:52

Wat mij stoort, galaxias

Als het over "in het algemeen" gaat, waarom haal je mij er dan bij? Dat suggereert in mijn ogen dat
- mijn arts uit haar nek kletst (incl. alle wetenschappelijke publicaties over dit onderwerp) of
- ik het niet goed begrepen heb of
- zoals Kari aanhaalde iemand met PLaO zich niks van botontkalking moet aantrekken en vooral door moet gaan met bv omdat je botten er op de lange termijn zo sterk van worden of
- dat je het niet begrepen hebt of
- dat je over mijn rug probeert te scoren met een positief weetje over osteoporose en bv wat helaas niets met mij te maken heeft.

Als je mij erbij sleept zonder dat je ook maar de indruk werkt dat dat uit betrokkenheid is, dan komt dat op mij uiterst onaangenaam over.

Je zat er gewoon naast in je eerste posting en in je later berichten zie ik niet terug dat je dat onderkent. Dan kun je zeggen dat je niet halsstarrig bent, maar dat lijkt me een loze bewering.

Tjee, ik ben hier echt boos over zeg. Mens, geef toch eens toe dat je fout zat.

galaxias

galaxias

28-11-2012 om 14:23 Topicstarter

Biene

Ik ben blijkbaar niet goed in het overbrengen wat ik bedoel. Ik ga er niet nog een poging aan wagen want die komt vast en zeker ook niet goed uit de verf.
Gelukkig ben je niet gestopt met de borstvoeding en is je botdichtheid toch enigszins hersteld. Daar ging het mij om. Ik vind het namelijk heel erg als vrouwen stoppen terwijl ze dat niet wilden en terwijl dit wellicht ook niet medische noodzakelijk was. (maar nu begeef ik mij weer op glad ijs, want ook die uitspraak zal vast wel weer niet goed zijn).
Ik vind het jammer dat je boos bent over iets wat ik goed bedoelde.
G

Kari1

Kari1

28-11-2012 om 21:32

Goh galaxias

"In het algemeen betekend het dus dat het geven van borstvoeding op langere termijn de kansen op botontkalking minder maakt."
Galaxias, daar gáát het hier helemaal niet over. Het gaat er hier over dat vrouwen TIJDENS de BV botmassa verliezen, oftewel dat hun botten TIJDENS de BV ontkalken.
"Ik vind het namelijk heel erg als vrouwen stoppen terwijl ze dat niet wilden en terwijl dit wellicht ook niet medische noodzakelijk was." Als je dit aan Biene linkt dan ben ik bang dat het nog steeds niet begrijpt.
Er was/is voor Biene zeker een medische noodzaak om in overweging te nemen de BV te stoppen. Biene heeft daar, met kennis van alle feiten, een eigen gewogen beslissing in genomen. Ik zou daarom willen zeggen: gelukkig heb je je eigen afweging kunnen maken (en dat zal best wat gekost hebben), en niet: Gelukkig ben je niet gestopt met de borstvoeding. Als de afweging op wel stoppen was uitgekomen was dat net zo'n goede keus geweest, namelijk: Biene's keus.
Kari

galaxias

galaxias

28-11-2012 om 22:46 Topicstarter

Kari

Als je je eigen reactie's op de eerste postings over dit onderwerp (vorig jaar) terug leest dan zie je dat ook jij je twijfels had over dit onderwerp. Na die eerste vier maanden borstvoeding gaat de botmassa zich herstellen, en Biene's kind was inmiddels acht maanden.
Vandaar de link met Biene en of het echt medisch noodzakelijk was om te stoppen. Zij heeft dus weloverwogen de beslissing gemaakt om niet te stoppen en dat is dus precies wat ik steeds probeerde duidelijk te maken..... (grote zucht). En natuurlijk is het uiteindelijk altijd je eigen keuze. Ik heb ook keuze gemaakt waarvan ik later (met andere informatie) toch een rotgevoel aan over hield.
Dit is overigens mijn laatste posting in dit draadje, want het vreet energie (voor iedereen) die ik op dit moment even niet heb.
G

Biene M.

Biene M.

29-11-2012 om 06:43

Nou nou

Galaxias slaat de plank in haar een-na-laatste berichtje weer enorm mis en dat is door Kari weer perfect verwoord. Uit galaxias' laatste bericht blijkt dat ze er nog steeds niets van begrijpt.

Galaxias, het is heel normaal dat die artikelen die ik gaf je boven de pet gaan, want op het gebied van endocrinologie bén je gewoon een leek, daar hoef je je niet voor te schamen. Misschien is het wel een goed idee als je binnen één van de organisaties waar je lid van bent aan iemand die daarvoor gestudeerd heeft vraagt om dit fenomeen inzichtelijk te maken voor anderen in de organisatie en je tot dan van commentaar hierover te onthouden.

En ik wil je zeer dringend verzoeken mij niet meer zo ergens bij te slepen. Ik ga forumbeheer ook vragen dit draadje te verwijderen, want hier wordt niemand wijzer van.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

29-11-2012 om 18:09

Verwijdering draadje?

Biene, jouw postings en die van Kari zijn duidelijk, dank voor de uiteenzetting. Ik ga weer de vitamined-capsules opsnorren, wel zo goed om in te nemen.
Eerlijk gezegd zou ik het wel zo kies vinden als FB dit draadje verwijderd en uit het archief laat. De topicstarter noemt jou in de titel met de verkeerde aandoening, zet er een artikel bij en concludeert te kort door de bocht/verkeerd. Als het om mij zou gaan zou ik daar meer dan een vervelend gevoel over krijgen. Je zou fb kunnen verzoeken om het draadje te verwijderen. Ik vind de privacy in deze nogal geschonden.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

29-11-2012 om 18:14

Aanvulling

Excuses voor de enorme spelfout, en ik zie nu dat je zelf al hebt aangegeven dat je om verwijdering gaat vragen. Terecht. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.