Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Oudermishandeling

Opzienbarende cijfers

http://nos.nl/artikel/607857-pubers-mishandelen-ouders-vaker.html

Missen we toch de "vaderfiguur" in de opvoeding?


Psychische oudermishandeling

Ook dat bestaat helaas.
Ik heb een bijna 19 jarige dochter en nog steeds gehuwd met de papa.
Ik schrijf mijn verhaal hier neer omdat ik vind dat het taboe moet doorbroken worden.
Want psychische oudermishandeling bestaat wel degelijk.
Alleen is de hulpverlening nog niet wat het zijn moet.
De eerste 8 jaar stond ik quasi alleen voor de opvoeding van onze dochter. Manlief werkte veel en als hij thuis was hield hij zich op de achtergrond. Door medische problemen was hij op haar 11de veel thuis en zag hij hoe dochter me manipuleerde.
Een voorbeeld:
Vader lag in het ziekenhuis herstellend van zware operatie. Net voor we op bezoek gingen, ontstond er discussie russen mij en mijn toen 11-jarige dochter.
Ze zei sorry, maar ik wou deze niet aanvaarden omdat ik merkte dat dit slechts een woord was en verder voor haar niks betekende omdat ze telkens hetzelfde gedrag herhaalde. Toen nam ze het grootste cuttermes, en ik vroeg (uiterlijk kalm), wat ze daarmee wilde aanvangen. Ze antwoordde, mezelf vermoorden,....geen kind meer.... Ik wist niet waar ik het had.,gelukkig had ik er een geluidsopname van gemaakt want ja, wie zou me geloven? Naar de buitenwereld toe was ze toch zo schattig, altijd beleefd. Maar naar mij toe. Ze duldde geen gezag. We hebben al een heel traject afgelegd. Blijkbaar heeft ze een angststoornis en stemminsstoornis ontwikkelt.
Nu is ze bijna 19 en het is nog erger, ik wordt dagelijks uitgescholden, ik ben de pispaal als ze van school komt. Zit in haar laatste jaar secundair onderwijs. Heeft nooit graag naar school gegaan. Ze zegt met momenten dat ze zich wil zelfmoorden ( ik denk om mij bang te maken), zij wil baas zijn over mij en houdt zich niet aan afspraken en huisregels. Heeft er een hekel aan. Onlangs ging ze naar haar vriendje ( de zoveelste), woont ver van ons. Ze ging de zondagavond terug thuis komen dat was de afspraak. Gezien ze nog maar net een voorlopig rijbewijs heeft, wilden we dat ze voor het donker aan de bushalte was. No way dat ze let mijn wagen zo ver ging rijden. We kregen een bericht , sorry ik ga laat zijn, niet wachten op mij voor het eten. Nog wat later, ik kom niet naar huis vandaag. Daar sta je dan, machteloos, vertrouwen geschonden. De maandag ging ze niet naar school. Het weekend erop vroeg ze mag ik zondagavond niet daar blijven dan vertrek ik van daaruit naar school. Gezien het ouderlijk gezag niet meer aan de orde is volgens de wetgeving in België, kunnen wij niet zeggen wat ze mag en niet mag. We lieten haar gaan, en wisten dat ze niet naar school zou gaan. Ik kreeg een bericht ik kom woensdag naar huis. Sperlde het klaar om naar de dokter te gaan, wij mochten haar rekening aanvullen. En ze had een attest voor 3 dagen. Slim gespeeld. De school kon er toch niet mee lachen. Ik kan zelden iets goed doen voor haar. Ooit zei ze le , jij irriteert me met je leven. Dat kwam hard aan. We hebben hulp gezocht het kan zo niet langer meer ze slokt al onze energie op en maakt ons kapot.

Zijn hier nog ouders met dergelijke ervaringen?

Koffiekop

Koffiekop

29-11-2019 om 22:56

Waarom woont ze dan nog thuis?

En waarom mag ze met JOUW auto weg? Ik zou zeggen, kind, als je je zo aan mij ergert, zoek lekker een kamer en zoek het zelf uit.

Oudermishandeling

@ Koffiekop
Ja kijk, ze loopt nog school laatste jaar, en als ouder heb je onderhoudsplicht tot hun 25 jaar. Tenminste zo lang ze studeren. We hebben info ingewinnen bij een instzntie. Wachten nog op feedback.
Het is niet de bedoeling te breken met haar.

Jasmijn

Jasmijn

30-11-2019 om 12:11

onderhoudsplicht

Ja maar onderhoudsplicht betekent niet dat je je auto moet uitlenen. Ik zou aangeven dat ze bij jullie mag wonen en eten en drinken krijgt. Meer hoef je niet te betalen. Is ze leuk/lief/aardig, kan je altijd wat toegeeflijker zijn, maar voor nu zou ik dat niet doen. Ook geen rekeningen aanvullen dus.
Zo gaat het er hier in ieder geval aan toe en iedereen vind het prima. Zakgeld geef ik allang niet meer, willen ze geld, dan kunnen ze een baantje erbij zoeken.

Koffiekop

Koffiekop

30-11-2019 om 12:18

Ja maar

Als ze zich echt zo naar gedraagt zou ik het geld dat ze kost steken in een kamer. Of dat in ieder geval voorstellen. Blijkbaar vindt ze jullie vreselijk, dus best kans dat ze dat een goed idee vindt. En anders kan ze zich leren gedragen.

Maar om te beginnen zou ik al haar privileges intrekken. Gen zakgeld, niet met jouw auto.
En hoe gaat het met klusjes in huis? Voor wat hoort wat, dus als ze wil dat jullie zorgen voor boodschappen, eten, was, dan kan dat, als zij ook haar aandeel levert. Doet ze dat niet, dan zorgt ze maar voor zichzelf.

Je mag best voor jezelf opkomen, je bent haar bediende niet he.

Oudermishandeling

@koffiekop
Ja de regel is nu dat ze wat geld kan krijgen in ruil voor hulp in het huishouden. Mijn man houdt de tijd die ze eraan besteed bij.

Ik vraag me uberhaubt af of er ook sprake is van een persoonlijkheidsstoornis. Dat zal de vraag worden bij het volgende bezoek bij de psychiater.

Bedankt voor de reacties. Zo heb je eens een andere kijk van mensen die ons helemaal niet kennen en er dus ook niet dichtbij staan.

Oudermishandeling

Vakantie-of weekendjob

@Jasmijn
Ze heeft nu een goed excuus. Feit dat wij afgelegen wonen En het openbaar vervoer niet altijd beschikbaar is. Slechts 2 keer per dag, kan ze nergens geraken.
Vandaar dat wij gestimuleerd hebben voor haar rij ewijs te gaan. Fietsen in druk verkeer heeft ze ook niet geleerd. Dat ligt aan mij. Ikzelf kan het niet, geprobeerd maar gevallen op een paar cm van een boordsteen met mijn hoofd. Never again!

Daarom dat begeleid zelfstandig wonen voor ons het beste lijkt. Dan is ze ook dichter bij het openbaar vervoer.

We zien wel hoe het verder loopt.
Ik stel mij al anders op, en dat vind ze niet normaal. Doe keer normaal krijg ik dan te horen. Reageer daar niet op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.