Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Peuters en skaters - wat vinden jullie?

Met peuterzoon van 3,5 ben ik regelmatig in het nabijgelegen park. Daar is een grasveld met een pierebadje en een paar niet al te inspirerende speeltoestellen (glijbaan, draaimolentje, wipkip, klimrek dat alleen uit stalen buizen bestaat en voor zoon te lastig is). Vlak daarbij is een skatebaan. Die skatebaan bestaan uit een aantal betonnen obstakels, de meeste niet zo hoog, die ideaal zijn voor peuters om op te klimmen op met het 12" fietsje overheen te rijden. Wat mijn peuter dus ook doet, en vele peuters en kleuters met hem. Maar ja, het is een skatebaan, en er komen dus ook grote jongens met skateboards. Vandaag een kleine aanvaring gehad met een jongen van een jaar of 15 die maar bleef herhalen 'dit is geen speelplaats' (pas later bedacht ik dat het dat natuurlijk wel was, alleen voor pubers). Ik trachtte het jongmens wat tegemoet te komen door kind naar de kleinere hobbeltjes aan de rand te verbannen, maar dat was de puber niet genoeg, hij wilde duidelijk dat al die kleine kinderen oprotten. Wat ze niet onmiddellijk deden. Er waren trouwens nog andere skaters die zich er minder druk om leken te maken, maar dat terzijde.

Wat vinden jullie? Moet zo'n jongen een tikje inschikken en zich maar neerleggen bij het feit dat een deel van de baan door grut wordt gebruikt om met hun Loekietjes te oefenen, of staat hij in zijn recht als hij vindt dat het grut moet opduvelen? Ik kan zijn chagrijn wel invoelen, er zijn wel andere (peuter)speelplaatsen, maar geen andere skatebaan. Aan de andere kant: die baan is echt enorm uitnodigend voor 3jarigen.

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

07-06-2009 om 20:46

Oei, lastig!

Als moeder van een al even ondernemende peuter ben ik natuurlijk geneigd te zeggen dat die skatebaan gedeeld moet worden. Zoveel leuke peuterspeelplaatsen zijn er toch ook weer niet? Aan de andere kant: zo'n puber wil skaten zonder zijn nek te breken over een piepklein brakkie op een fietsje. Kan ik me ook iets bij voorstellen. Zijn er geen tijden waarop de skatebaan redelijk pubervrij is? Onder schooltijd of 's ochtends vroeg in het weekend? Formeel heeft de puber meer recht op die skatebaan (denk ik), al betalen peuterouders ook gemeentebelasting .
Groetjes
Massi
PS: Ben pas met mijn leerlingen naar 'de grootste skatebaan van Europa' geweest, in Amersfoort, en bedacht toen inderdaad hoe leuk dochter het zou hebben gevonden om over al die hobbels te steppen/fietsen/klauteren.

Fraz

Fraz

07-06-2009 om 21:15

Ook eens

met de skater. Als er geen pubers skaten dan kan je uk best lekker fietsen op een skatebaan, Zijn er pubers die willen skaten dan helaas pinda kaas en ukkies aan de kant. Want veel te gevaarlijk en voor skater de enige plek om te skaten en speciaal bedoeld voor skaters

Maylise

Maylise

07-06-2009 om 21:29

Ook eens met de skater

Samen delen is in dit geval denk ik te lastig. Een peuter op een fietsje vormt een obstakel die het lastig maakt voor de skater. Bovendien is het voor beide partijen gevaarlijk. Skaters gaan vlug en nemen echt de hele baan in beslag.

Dit is een skatebaan dus die is voor bedoeld voor skaters. Niet voor peuters. Mocht er nou geen enkele skater aanwezig zijn kan je peuter wel even laten fietsen daar maar als er een skater langskomt zou ik peuter weghalen.

Voor peuter zijn er genoeg alternatieven, voor de skater minder.

Maylise

Minet

Minet

07-06-2009 om 21:45

Skaters, herken het van zoons

Zoons zijn hier beiden fanatiek skateboarder.
In onze straat is in het park een prachtig skatepark aangelegd, waar dus ook vaak kleine kinderen met/zonder fietsjes zijn. Zoons gaan voor veiligheid voor zichzelf EN anderen, dus verzoeken de kleine kinderen zonder skateboard/skates van de baan af te gaan. Regelmatig hebben ze daardoor aanvaringen met ouders van peutertjes die vinden dat ook hun liefje op de skatebaan mag. Nou, dat vind ik dus niet, mijn zoons ook niet, daar is de baan simpelweg niet voor gemaakt. Er zijn legio speeltuintjes in de omgeving die welvoor peuters zijn. En wil de ouder met peuter dan toch perse dat peuterlief zijn nekje breekt op de skatebaan, dan gaat deze ouder maar op tijden daarheen dat skaters op school zitten.

Tango

Tango

07-06-2009 om 21:52

Ook eens met skater

Ik kan me best voorstellen dat zo'n baan aantrekkelijk is voor peuter, hoewel, als het zo'n half-pipe achtig ding is dat je vaak ziet, lijkt het me alleen maar gevaarlijk. Maar het is een skate-baan en dus bedoeld voor skaters. Op het moment dat er skaters zijn, mogen zij er dus op en niet de peuters op fietsjes. Inderdaad ook gevaarlijk. Als zo'n skater stunts uithaalt en tegen zo'n peuter botst kan dat nare gevolgen hebben.
En verder kunnen peuters inderdaad overal op hun fietsjes rijden en skaters niet overal skaten. Je bent waarschijnlijk ook niet blij als de skaters over de peuterspeelplaats gaan skaten.

Fraz

Fraz

07-06-2009 om 22:12

Ja tango precies

en als zo'n puberslungel dan op zo'n lief klein jochie botst wie krijgt dan de schuld ???

Ik hoor zo'n peutermoeder al uitvallen tegen grote pummel...

Meestal vind ik dat pummels wel beter rekening kunnen houden met kleine ukkies maar in dit geval toch echt niet. Het zou het zelfde zijn als zeggen ik kan zo lekker oefenen en skeeleren op de snelweg. En ach als ik op de vluchtstrook blijf kan er toch niet zo veel fout gaan ??

maan.

maan.

07-06-2009 om 22:24

Skaters

Wat leuk dat jullie een skatebaan hebben; hier is voor de puberende jeugd gewoon écht niks te doen.. die worden dus iedere keer weggejaagd uit het peuterspeeltuintje om de hoek..

de omgekeerde wereld dus een beetje.

'Ja maar wij vinden het leuk om hier rond te hangen en op de schommels kun je zo lekker zitten en we kunnen nergens anders rondhangen want dan worden we weggestuurd.'

Terecht dat de pubers uit de peuterspeeltuin worden weggestuurd, ook al vinden ze het nog zo leuk en gezellig het is niet HUN plek.

En dat is in dit geval met het peutertje op de skatebaan hetzelfde. Alleen heeft het peutertje geluk dat ie nog niet naar de basisschool hoeft zodat ie tijdens schooltijd als de pubers er niet zijn eventueel wél met mama daar kan spelen.

amk

amk

07-06-2009 om 22:47

Kan het niet laten

of met papa natuurlijk.

(wél met mama daar kan spelen)

Nasha 1st

Nasha 1st

07-06-2009 om 23:42

Toch de skater

hier jarenlang ergernis omdat de pubers het peuter- en kleuterplein bezetten met hun skateborden, tot ze inderdaad een mooie skate-baan kregen....dan vind ik dat ik niet mijn peuters en kleuters in hun vaarwater moet laten....eerlijk is eerlijk....als mijn peuter/kleuter puber is, mag hij op de skate-baan en niet meer op het kleuterplein )

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 23:45

Helaas temet

De p/kleuter moet inpakken. Het is echt hartstikke ongewenst en loei-en-loeigevaarlijk, zo'n uk op een skatepark.

Tirza (met skater)

Draai het om

M'n puber kan zo heerlijk van het peuterglijbaantje skaten, maar nou was er zo'n peutermoeder die vond dat hij dat niet kon doen als zij er met haar peuter was. De peuter zat alleen op het klimrek, dus mijn puber zat niet echt in de weg...

Als er niemand van de doelgroep op een bepaalde plek is kun je er wat mij betreft doen wat je wilt, maar zodra de doelgroep er is...even plaats maken.

(OK nee, dit gaat niet altijd op...ik zou toch wel steigeren als de halfpipe of peuterplaats 's nachts als afwerkplek gebruikt werd, ook al ligt de doelgroep dan al op 1 oor)

zon

zon

08-06-2009 om 06:17

Hier ook

Mijn peuters vinden de skatebaan ook geweldig, vooral om op te rennen, klimmen en af te glijden. Ik vind echter dat als er skaters zijn mijn peuters plaats moeten maken voor de skaters. Ze weten ook dat ze alleen daar mogen spelen als er geen anderen zijn dus ditlevert ook nooit problemen op.

Bastet

Bastet

08-06-2009 om 07:29

Eens met de skater

Ik ben het eens met de skater,en vergeet ook de veiligheid niet!Als er wat gebeurt,krijgt de skater de schuld!!
Dus hij heeft groot gelijk.
Groetjes,Bastet

Skater heeft gelijk

Het is veel te gevaarlijk voor die kleintjes als er ook skaters zijn. Skaters kunnen geen kant op en worden overal weggestuurd en dan zouden ze ook op de skatebaan niets kunnen doen omdat het er wemelt van het kleine grut. En peutervingertjes zijn niet echt bestand tegen skatewieltjes vrees ik, om over de hoofdjes nog maar te zwijgen als er een skateboard door de lucht vliegt als een truc mislukt. Nee hoor, skatebaan is voor skaters.

reina

reina

08-06-2009 om 09:46

Eens met skater

De skater heeft gelijk, hij komt daar om te skaten, want daar is dat baantje voor en dan is een peuter erbij veel te gevaarlijk. Ik durf te wedden dat peutermoeders het ook geen goed idee vinden als hij op de wipkip gaat zitten, ieder zijn plek. Zolang er geen skater is kan de peuter lekker op de skatebaan spelen en zolang er geen peuter is mag de puber lekker op de wipkip, maar zodra de doelgroep er is ligt het anders.

Temet

Temet

08-06-2009 om 11:57 Topicstarter

En wat is temet aan het doen?

Temet bezint zich op een brief aan het stadsdeel met een verzoek om een leukere peuterspeelplaats. Gewoon 2 skatebanen

Ik heb nog niet eens alle reacties gelezen, maar de koppen spreken al boekdelen. Maar de reacties zijn allemaal in het nette, toch, dus geen reden voor een andere nick.

Meestal zit ik met zoonlief inderdaad tijdens schooltijden in het park (op mijn thuisdag) of in het weekend in de ochtend, wanneer het tienervolkje nog een gat in de dag slaapt. En het komt ook vaak voor dat er maar 1 skater is, en dan gaan we elkaar een beetje uit de weg en is eigenlijk ook geen probleem. Gisteren was de eerste keer dat de tegenstelling zo duidelijk opkwam (voor het eerst in twee jaar, bedenk ik me nu, want zolang komt zoon daar al).

Dat het link is, dat snap ik ook, en ik hield/houdt zoon dus ook weg bij hellingen waarvan meteen al duidelijk is dat daarop geskatet (hoe schrijf je dat?) wordt. Probleem is natuurlijk dat die skaters ook wel eens willen wisselen, of dat er (zoals gisteren) een paar mensen bijkomen.

Overigens maak ik ook in het geheel geen bezwaar tegen pubers op de peuterspeelplaats, als die pubers maar niet de kleintjes pesten. Maar je ziet geen pubers op de peuterspeelplaats. Ook pubers zijn niet gecharmeerd van een wipkip

Maar goed, de boodschap is duidelijk: alleen tijdens schooltijden en in het weekend in de ochtend op de betonnen hellinkjes klimmen (en roepen dat je op een piratenschip zit..)

Groeten,

Temet

mar

mar

08-06-2009 om 12:55

Omdraaien

Wat doe je als je met je kind lekker op het peuterspeelplaatsje wil spelen en er is iemand die met zijn skateboard de glijbaan etc. in gebruik heeft, omdat dat zo'n leuke nieuwe uitdaging is?

Mar

Vriendelijk uitleggen dat de glijbaan bedoelt is om te glijden....en niet om te skaten. En of ze zo vriendelijk willen zijn om ....

Tango

Tango

08-06-2009 om 15:23

Goed idee, temet

Die brief aan de gemeente. Dat had ik inderdaad nog willen toevoegen. Want het peuterspeelplaatsje is duidelijk niet aantrekkelijk genoeg voor peuters dat ze uitwijken naar de skatebaan. Bij een aantrekkelijker speelplaatsje is dat niet meer nodig.
En tot die tijd lekker blijven spelen met je peuter op de skatebaan, maar wel als er geen skaters in de buurt zijn.

Margriet*

Margriet*

08-06-2009 om 16:23

Temet

Verspilde moeite in je eentje een brief schrijven aan de gemeente. Verenigt u en je bereikt meer, weet ik uit ervaring. Wij gaan misschien het jeugdjournaal halen met ons clubje in Slotervaart. Allemaal kijken woensdagavond als het over de straatspeeldag 2009 gaat. Maar wij zijn al een jaar bezig......

Herken het wel van mijn zoon

Fervent BMX-er, had laatst ook een probleem met een kind dat languit op ramp ging liggen. Hij waarschuwen en waarschuwen en uiteindelijk ging het fout natuurlijk
Moeder van het kind gillen en krijsen, politie erbij en alles was de schuld van de oudere jeugd, terwijl zoon en vrienden bleven herhalen dat het geen probleem is als ze daar maar komen om te skaten en niet om dwars te liggen.
Nu is het bij zoon en vrienden zo dat welke leeftijd the kids ook zijn,als ze daar met skates of skateboard of bmx fiets zijn krijgen ze alle ruimte en altijd in overleg met de kleintjes gaan als de ouderen een bepaalde ramp ff voor zichzelf willen hebben. De kleintjes worden truukjes geleerd op hun nivo heel leuk, maar degene die daar alleen maar komen om de sporters (het is sport) tot last te zijn tja die zullen het weten ook.
In een skatepark heb je echt niets te zoeken als je er alleen maar komt om rondjes te rennen.
Net zo min als jeugd van 16 iets op de schommels van de kinderspeeltuin te zoeken heeft.

zon

zon

08-06-2009 om 20:42

Speeltuinen

Het klopt dat er heel veel speeltuinen zijn voor peuters en kleuters maar daar zit vaak maar weinig uitdaging in. Bij ons in het dorp zijn een aantal speeltuinen maar allemaal toch met maar weinig uitdaging. De grootste speeltuin heeft een glijbaan, wip wap, schommels, wipkip, rekstok en klimrekje. Best veel dus maar zelfs mijn bijna 4 jarige vindt er al weinig uitdaging meer. Ze klimt overal tot aan de top maar echt spannende en moelijke dingen zijn er niet te doen. Voor oudere kinderen is er dus al helemaal niks meer aan.
Ik denk toch dat er ook voor jongere kinderen veel meer uitdaging zou moeten zijn. Het mag best wat spannender allemaal. En zo'n grote skatebaan om af te glijden of te rennen is in elk geval spannender dan het 1,5 meter hoge klimrekje in de speeltuin. Jammer dat er voor kleuters en basisschool kinderen niks is met meer uitdaging. Of is dat in andere dorpen of steden wel meer aanwezig?

reina

reina

09-06-2009 om 07:07

Uitdaging

Niet al het spelen hoeft voorgekauwd te zijn, kinderen die geen speeltuin ter beschikking hebben zoeken hun eigen uitdaging (wie klimt er nog in een boom bijv.?. Een gemeente kan niet voorzien in de speelbehoeftes van alle kinderen, dat hoeft ook niet, vind ik. En als je zelf een tuin hebt kun je daarin datgene zetten wat jij leuk vind voor jouw kind.

Bastet

Bastet

09-06-2009 om 07:34

Reina (ot)

Hier op het pleintje zijn we in het rijke bezit van een heuse klimboom!
Dus dochterlief hangt dagelijks als een soort Pippi in de boom..Het bloedsaaie speeltuintje is zelfs voor peuters niet leuk...
Groetjes,Bastet

Speeltuinvereniging

Hier zijn we in het rijke bezit van 5 speeltuinverenigingen. Die 'bezitten' speeltuinen die wél uitdaging bieden, die wat groter en uitdagender zijn dan de gemeentespeeltuinen. Hier zijn ze al van oudsher. Maar je zou er misschien 1 kunnen oprichten? Mensen kunnen dan 'lid' worden (is niet zoveel hoor, dacht 27,50 per jaar per gezin), daarvoor mogen ze alle speeltuinen in en ze bieden aktiviteiten aan voor jong en oud. Voor elke lid doet het rijk er ook nog 's wat bij en ze doen dingen die geld opleveren (oud papier ophalen, verkoop van bloemstukken etc.) en dat alles ten bate van de speeltuin. Voor de aktiviteiten moet je wel iets bijbetalen. Maar het is te overzien.
Vaak komen er ook schenkingen van allerlei verenigingen, van Jantje Beton b.v. of van de grote club-aktie die bewegen voor kinderen wil stimuleren.
Misschien is zo'n vereniging een idee om op te richten? Dan heb je wat meer financiën dan alleen het geld van de gemeente.
groeten albana

Tineke

Tineke

09-06-2009 om 09:48

Speeltuin?

Maar ukkies hebben toch helemaal geen speeltuin nodig met uitdaging? Dat lijkt me leuk voor een echt uitstapje.Het gaat toch om speelruimte? En hoe minder er dan aanwezig is aan vaste toestellen, hoe lekkerder je kunt spelen als kind. Een grote berg zand is pas echt leuk.

Verantwoord

Het lastige van speeltuinen is, dat het allemaal hevig verantwoord moet zijn. Door alle eisen en regels zijn de speeltuintjes, zeker die voor peuters, gewoon te saai geworden. Daarom geven ze de voorkeur aan een gewone boom (onverantwoord, want daar kun je uit vallen) of een skatebaan (onverantwoord, want er kan een puber over je heen skaten) of de slootkant (onverantwoord, want je kunt in het water vallen) enz. Geef die kinders aan de ene kant eens ongelijk dat ze wat avontuurlijkers prefereren boven de overveilige wipkippen...

Bubbels (ot)

leuk nog een moeder van een BMXer waar fietst jou zoon in welke stad en vooral op de skatebaan of ook op dirttrails? Ik vind het zo leuk van die freestylebmxers dat ze zo snel vrienden maken onder elkaar en elkaar op sleeptouw nemen.
Gaat jou zoon wel eens naar die indoor baan burnsite?die van ons willen wel elk weekend daar heen zo gaaf en ook weer zoveel contacten die ze daar op doen ze leren elkaar van alles.Ze hebben hier in het bos trails gemaakt waar veel bmxers opaf komen en op ons weiland zijn ze nu ook met een nieuwe serie trails bezig compleet met startheuvel.Leuke bezigheid dat bmxen!

Guinevere

Guinevere

09-06-2009 om 12:34

Wipkip veilig?

Hmmm, ik vind wipkippen helemaal niet zo veilig. Die kop van die mormels zit precies ter hoogte van het gebit van mijn zoontje. Als ie dus niet goed oplet tijdens het wipkippen klapt ie zó met zijn mond tegen dat houtwerk aan. Vermoedelijk zijn die dingen alleen geschikt voor kinderen vanaf 95 cm ofzo? Wat dat betreft, genoeg gevaar op de wipkip voor peutertjes, scheelt weer, hoeven ze niet naar de waterkant of de skatebaan uit te wijken.

Guinevere

Guinevere

09-06-2009 om 13:20

Reina

Mijn zoon zit de helft van de dag in een boom, als ie de kans krijgt. Eigenlijk is hij dus een aap. Helaas hebben ze één van zijn favoriete klimbomen omgezaagd en vervangen door een gloednieuwe speeltuin. De speeltuin vindt hij mooi, maar hij vond de klimboom nog beter....Nu zit hij dus maar in de bomen in onze tuin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.