Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Pretpark: Hoe hou je het leuk?


Vrouw85

Vrouw85

20-03-2022 om 07:42 Topicstarter

Thanks voor alle tips

wij gaan altijd graag naar Disneyland omdat wij dat leuk vinden. Belangrijkste tip met kleine kinderen. Buggy mee. Niet te lang blijven. Wij gingen meestal 's morgens vroeg en dan al na de lunch weg. En dan eventueel 's avonds nog even maar altijd met een rust moment. Verder zoek naar snelle attracties waar kinderen gelijk in kunnen. Disney heeft die altijd wel. Ik ben zelf niet dol op de efteling omdat de wachtijen voor bijna alle attracties altijd zo idioot lang zijn. Meerdere attracties met een lange wachtrij achter elkaar met kleine kinderen is geen succes. 

Niet blijven als de kinderen gaan jengelen en moe zijn. En onthoud. Jullie doen dit omdat jullie het leuk vinden en niet omdat de kinderen het persé willen dus niet gaan zeuren tegen ze omdat het zo duur is en leuk is en ze de bootjes zo leuk zijn (of zo). Wij hebben het altijd wel leuk gehad. Ook toen onze jongste nog maar een peuter was. 

Voor een peuter en kleuter is een hele dag op een kermis (wat veel pretparken gewoon zijn) wel wat veel. Ik zou dan bijv. in de Efteling het Sprookjesbos doen op het gemak, die sprookjes kennen ze en dat dan in levenden lijve te zien vinden veel kleintjes prachtig. Daarna lekker wat eten op een terrasje in het park en weer naar huis.

Efteling is wel al leuk voor kleintjes, althans, een deel. En het is ruim opgezet, veel groen. Veel nieuwe indrukken zorgen altijd voor prikkels, bij iedereen. Dat kun je doseren door een paar dingen uit te kiezen, zoals carnaval festival, droomvlucht en sprookjesbos.
Ik zou met zulke jonge kinderen met eigen vervoer gaan, zodat je naar huis kunt als dat nodig is. En de peuter misschien nog een dutje laten doen tussendoor.

Overigens verschilt het ook per kind. Ik was echt gek op pretparken en ging al vanaf dat ik vier was in alle achtbanen waar ik in mocht. Ik hield helemaal niet van drukte en veel mensen op elkaar, maar gek genoeg vond ik dat in pretparken geen probleem.

Miin kind is nu 9 en wil nog steeds niet naar de Efteling. Schoolreis gaat er dit jaar naartoe en ik vrees dat hij de enige is die niet blij gaat zijn.

Heedt nog trauma ervan van toen hij 4 was en we met mijn zus (en haar 3 jaar oude dochtertje) erheen zijn geweest.

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 09:42:

Miin kind is nu 9 en wil nog steeds niet naar de Efteling. Schoolreis gaat er dit jaar naartoe en ik vrees dat hij de enige is die niet blij gaat zijn.

Heedt nog trauma ervan van toen hij 4 was en we met mijn zus (en haar 3 jaar oude dochtertje) erheen zijn geweest.

Hoezo een trauma van een bezoekje aan de Efteling toen hij 4 was? Dat hij het toen niet leuk vond, dat kan, omdat het voor hem destijds gewoon niet leuk wás, maar daar op je 9e nog steeds een "trauma" van te hebben, lijkt me wel wat vergezocht.

tja het was toen niet leuk, waarom zou hij het nu dan inschatten als leuk uitje? Hij zal het (als hij er eenmaal is) vast wel leuk vinden maar zijn herinnering is dat het niet leuk is.

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 10:03:

tja het was toen niet leuk, waarom zou hij het nu dan inschatten als leuk uitje? Hij zal het (als hij er eenmaal is) vast wel leuk vinden maar zijn herinnering is dat het niet leuk is.

Gewoon er niet teveel nadruk op leggen. Hij gaat een dagje uit met klasgenoten, dus focus vooral op de lol daarvan. Wáár ze dan heen gaan, is niet eens belangrijk, hij gaat gewoon lekker met vriendjes een dag fun hebben.

Vrouw85

Vrouw85

20-03-2022 om 10:29 Topicstarter

MamaE schreef op 20-03-2022 om 09:20:

Efteling is wel al leuk voor kleintjes, althans, een deel. En het is ruim opgezet, veel groen. Veel nieuwe indrukken zorgen altijd voor prikkels, bij iedereen. Dat kun je doseren door een paar dingen uit te kiezen, zoals carnaval festival, droomvlucht en sprookjesbos.
Ik zou met zulke jonge kinderen met eigen vervoer gaan, zodat je naar huis kunt als dat nodig is. En de peuter misschien nog een dutje laten doen tussendoor.

Overigens verschilt het ook per kind. Ik was echt gek op pretparken en ging al vanaf dat ik vier was in alle achtbanen waar ik in mocht. Ik hield helemaal niet van drukte en veel mensen op elkaar, maar gek genoeg vond ik dat in pretparken geen probleem.

Mijn driejarige peuter was ook zeer teleurgesteld dat hij nog niet in de python mocht 😅. Kleuter daarentegen wilde niet eens in max en Moritz.

Hier nooit echt problemen mee gehad, maar dochter is enige kind en dat zal ook zeker schelen qua drukte. Ze is altijd al mee gegaan, met 3 maanden was ze al mee naar Slagharen nu zijn wij zelf ook echt gek op pretparken en dochter is ermee opgegroeid. Gemiddeld gaan we minimaal 5 keer per jaar naar een pretpark. Als we een abonnement hadden veel vaker, soms wel 3 keer per week 🤣
Toen ze wat jonger was, gingen we naar de kleinere parken in Nederland. Julianatoren, Duinen zathe, Plopsa Coevorden, Drouwenerzand, Slagharen, Duinrell, De waarbeek. Lekker overzichtelijk, niet teveel attracties die we perce wilden doen, niet te druk. Juist die kleine parken waren toen prima! Tussen 3-4 hadden we een abonnement op de Efteling. Heerlijk op rustige dagen gaan doordeweeks, soms zelfs maar voor een paar uurtjes, geen druk om perce alles te moeten doen. Ik vond het ideaal. Tussen 7-8 nog een jaar gedaan, heerlijk! Vanaf een jaar of 6 gingen we pas naar de grotere parken als het voor 1 dag was. Toverland, phantasialand, Movie park enz. Wat we ook wel eens deden, was meerdere dagen. Bijvoorbeeld Europapark, trip van 2 dagen ipv 1 dag. Dan heb je ook meer rust. Toverland hebben we de afgelopen 2 jaar ook 2 dagen gedaan, tentje gehuurd op de camping. Echt hartstikke leuk en je kan nog eens een uurtje rust bij je tent pakken  

Pejeka1 schreef op 20-03-2022 om 10:06:

[..]

Gewoon er niet teveel nadruk op leggen. Hij gaat een dagje uit met klasgenoten, dus focus vooral op de lol daarvan. Wáár ze dan heen gaan, is niet eens belangrijk, hij gaat gewoon lekker met vriendjes een dag fun hebben.

O nee wij leggen er geen nadruk op en geven aan dat het best een leuk uitje kan worden. Momenteel wordt hij 5 keer per week in elkaar geslagen door een select groepje, dus denk sowieso dat het reisje voor hem een spannende dag gaat worden..

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 11:12:

[..]

O nee wij leggen er geen nadruk op en geven aan dat het best een leuk uitje kan worden. Momenteel wordt hij 5 keer per week in elkaar geslagen door een select groepje, dus denk sowieso dat het reisje voor hem een spannende dag gaat worden..

Een groepje van school bedoel je? Is het dan wel een goed idee om hem mee te laten gaan?

Voor een peuter en kleuter is wachten wel lastig. En dat je na een leuk ritje niet nog eens mag, ook. Daarom zou ik nooit op een zaterdag gaan, dus voor zo'n werk uitje zou ik dan bedanken.

Ik ga 1x per jaar met m'n peuter en kleuters naar een pretpark. Op studiedag. En dan stoppen we als ze moe zijn, ook al hebben we nog het halve park te gaan. En ze gaan gerust ook lekker in de speeltuin spelen als ze dat willen, ook al hebben we die glijbaan ook om de hoek van onze straat en de attracties niet. Dat werkt hier het beste. 

Vrouw85 schreef op 20-03-2022 om 01:20:

[..]

We waren in de Efteling. Die is natuurlijk wel ook voor peuters en kleuters ingericht

En op zaterdag was het nu omdat het een familiedag was van mans werk.

Ik zie genoeg ouders met kinderen in de Efteling inderdaad, en heel wat kleine drama's omdat de dag te lang duurt, de kinderen te moe worden, de ouders te ongeduldig, de afstanden te groot en de rijen te lang.

Als je bereid bent om alleen naar het stukje Efteling te gaan dat geschikt is voor peuters en kleuters, en je aan hun tempo aanpast, en ze lekker eindeloos laat kijken naar wat ze boeiend vinden, en je niet steeds druk maakt of je zelf wel ergens in kan en alles wel gezien hebt, ja dan kun je daar best een leuke dag hebben. Op tijd eten erin stoppen, op tijd even een rustig stukje zoeken met achtbanen, en kleintjes die nog een middagslaapje nodig hebben lekker thuis laten. Of, als het lukt, een tijdje in Diorama gaan zitten voor een tukje in het donker (maar dan moeten daar niet allemaal schreeuwende kinderen rondrennen). En ga dan op een dag door de week buiten de vakantie.

Ja, er zijn ook kinderen van 2 die moeiteloos in de Python gaan. Maar ik zie ook kinderen van 8 of 10 die ademloos naar alle sprookjes willen kijken, wat niet kan want de ouders "willen verder" want "anders zien we niks" en "komen we te laat" etc.

Nog afgezien van de enorme afstanden, op een dagje Efteling loop je al gauw 14.000 tot 21.000 stappen en dat is voor kleintjes best wel heel erg veel.

En dan hoor je weer moeders dreigen "we gaan naar huis hoor, als je nu niet luistert" wat ik altijd een raar dreigement vind, zeker voor de andere kinderen die er beteuterd bij staan.

Mijn advies (maar dat schijnt hier weinig waard te zijn): ga naar een kleiner park dat meer voor kleintjes geschikt is (en waar het voor jullie ook heel leuk kan zijn), en neem een andere keer een dagje vrij en ga dan lekker met alleen je man naar de Efteling.

Ik herken dit eigenlijk helemaal niet. Wij gingen vroeger vaak met onze zoon naar een pretpark of dierentuin. In de Efteling waren we dan van 's morgens een uur of 9 tot 6 uur. Dat ging altijd goed en zo'n dag vloog om. Daarna nog ergens eten en dan viel hij in de auto of trein als een blok in slaap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.