Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Puber eens laten koken

Laten jullie je puber(s) af en toe een avondmaaltijd koken?
Hebben jullie daar (stilzwijgende) regels bij? Regels over wat er gekookt wordt, wie dat bepaalt, of het gezond moet zijn of niet, in hoeverre er rekening wordt gehouden met huisgenoten met een bepaalde voorkeur of juist afkeur voor iets, wie er opruimt (en wanneer) en wie betaalt? 


Gisteren tomatensoep uit blik en pasta met wortel, ui en gehakt.

Vandaag snert uit blik, aardappels, kipfilet en tuinboontjes.

Ja, als je geen vakantiebaantje hebt, dan moet je als puber maar op een andere manier nuttig zijn.

dan

dan

09-08-2023 om 11:44

Zonnig77 schreef op 08-08-2023 om 21:14:

hmmm, mijn pubers zijn 15 en 13 en koken nooit. Jongste vindt het wel leuk om af en toe te helpen, maar haakt ook gauw weer af. Oudste geef ik wel eens de opdracht om ‘even de hamburgers te bakken’ en dat gaat dan wel oké, maar zet niet aan tot meer. Daar komt bij dat mijn zoons weinig lusten en behoorlijk eenzijdig eten. Ik moet er eigenlijk dus niet aan denken om ze al voor me te laten koken

Zelf ben ik gek op koken. Vroeger thuis nooit hoeven koken en was toen ook veel te druk met andere dingen.

Het komt vast allemaal wel goed.
Ben nu wel benieuwd hoe ze reageren als ik zou voorstellen dat ze allebei 1x per week of om de week een maaltijd koken.

Dat eenzijdig eten komt vaak op latere leeftijd wel goed. Of in elk geval dat ze meer lusten dan voorheen.

Zonnig77 schreef op 08-08-2023 om 21:14:

hmmm, mijn pubers zijn 15 en 13 en koken nooit. Jongste vindt het wel leuk om af en toe te helpen, maar haakt ook gauw weer af. Oudste geef ik wel eens de opdracht om ‘even de hamburgers te bakken’ en dat gaat dan wel oké, maar zet niet aan tot meer. Daar komt bij dat mijn zoons weinig lusten en behoorlijk eenzijdig eten. Ik moet er eigenlijk dus niet aan denken om ze al voor me te laten koken

Maar nu kook je waarschijnlijk ook minstens 2 keer per week iets dan ze lusten. Waarom ze die maaltijd dan niet zelf laten maken?

Vandaag heeft man gekookt (dus is de kipfilet kurkdroog), met gebakken aardappeltjes en sla uit de moestuin.

Zoon heeft de was opgeruimd, de stofzuiger aangezet en de keuken gepoetst.

Mijn fictieve schoondochter gaat nog blij zijn met zoon.
😊

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 19:50

Poezenmeisje schreef op 09-08-2023 om 19:29:

Vandaag heeft man gekookt (dus is de kipfilet kurkdroog), met gebakken aardappeltjes en sla uit de moestuin.

Zoon heeft de was opgeruimd, de stofzuiger aangezet en de keuken gepoetst.

Mijn fictieve schoondochter gaat nog blij zijn met zoon.
😊

Je moet ook geen kipfilet bakken. Beter kippendijfilet. Zit meer smaak aan en is veel minder droog.

I know...
Ik koop daarom ook altijd kipdijfilet, maar op mijn werkdagen heb ik dus keukenpersoneel.

Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 19:50:

[..]

Je moet ook geen kipfilet bakken. Beter kippendijfilet. Zit meer smaak aan en is veel minder droog.

Jawel hoor, alleen moet je die kipfilet dan eerst even marineren in rijstolie, zout en aardappelzetmeel, en dan bakken in een mix van roomboter en rijstolie. Heerlijk sappige kipfilet. 

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 20:16

ToetieToover schreef op 09-08-2023 om 20:13:

[..]

Jawel hoor, alleen moet je die kipfilet dan eerst even marineren in rijstolie, zout en aardappelzetmeel, en dan bakken in een mix van roomboter en rijstolie. Heerlijk sappige kipfilet.

Deze discussie ga je niet winnen 🤣 

Laten we het maar bij jonge koks houden. 

Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 20:16:

[..]

Deze discussie ga je niet winnen 🤣

Laten we het maar bij jonge koks houden.

Discussie? Ik wilde niets winnen hoor, ik wilde iets geven: een welgemeende tip. 

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 21:13

ToetieToover schreef op 09-08-2023 om 21:11:

[..]

Discussie? Ik wilde niets winnen hoor, ik wilde iets geven: een welgemeende tip.

Was een grapje.. dacht nog, ik zet er een extra smiley bij dan is dat iig duidelijk. 

Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 21:13:

[..]

Was een grapje.. dacht nog, ik zet er een extra smiley bij dan is dat iig duidelijk.

Oh ok. 

Bij ons werd er vanaf het 16e jaar één dag in de week gekookt. Koken houdt hier in: Zelf bedenken wat er gekookt wordt of een recept opzoeken, kijken in de voorraad welke boodschappen er nog voor nodig waren en die boodschappen halen. Kosten zijn voor mij en partner. We houden rekening met elkaar bij het bedenken van het recept, en dan kan het voorkomen dat een gezinslid eens minder lekker eet, maar niet dat dat ene gezinslid de hele week niet lekker eet.

We hebben een paar afspraken gemaakt:

- De dag wordt per week afgestemd afhankelijk van de planningen die we hebben. Ruilen mag in overleg met degene met wie geruild wordt. 

- Opruimen is voor degene die gekookt heeft, de afwas is voor een ander. 

- Er wordt niets besteld en er is een budget, willen ze duurder koken dan leggen ze bij.

- Een gezonde maaltijd, en altijd met groenten. Alleen in overleg af te wijken daarvan. 

Beetje off topic maar wel grappig (vind ik, jullie waarschijnlijk niet). Omdat ik weer aan het werk ben en mijn 18-jarige nog vakantie houdt, heb ik haar de afgelopen week wat meer ingezet bij klusjes. Niets dramatisch, niveau vaatwasser uitruimen. Van de week moest er worden gekookt, de vuilniszakken gewisseld en de keuken opgeruimd na het koken. Ik vroeg of ze de vuilniszakken wilde wisselen (drie in totaal). Zuchten en steunen, ‘dat is vies.’. Ok, dan mag je ook de keuken opruimen en het fornuis schoonmaken. ‘Nee, dat is echt een vreselijke klus.’ Net of ik het voor mijn lol doe… Ze doet wel eens wat, maar vooral de leuke klusjes. Of althans wat zij leuk vindt. Zo besteedt ze gerust een half uur aan het intensief poetsen van het kasteeltje in het aquarium.

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 23:08

MMcGonagall schreef op 09-08-2023 om 22:51:

Beetje off topic maar wel grappig (vind ik, jullie waarschijnlijk niet). Omdat ik weer aan het werk ben en mijn 18-jarige nog vakantie houdt, heb ik haar de afgelopen week wat meer ingezet bij klusjes. Niets dramatisch, niveau vaatwasser uitruimen. Van de week moest er worden gekookt, de vuilniszakken gewisseld en de keuken opgeruimd na het koken. Ik vroeg of ze de vuilniszakken wilde wisselen (drie in totaal). Zuchten en steunen, ‘dat is vies.’. Ok, dan mag je ook de keuken opruimen en het fornuis schoonmaken. ‘Nee, dat is echt een vreselijke klus.’ Net of ik het voor mijn lol doe… Ze doet wel eens wat, maar vooral de leuke klusjes. Of althans wat zij leuk vindt. Zo besteedt ze gerust een half uur aan het intensief poetsen van het kasteeltje in het aquarium.

Ooh zo is mijn oudste ook. 

Dan vraag ik of hij de keuken even wil doen terwijl ik boodschappen doe. Zuchten, steunen. En dan gaat ie heel demonstratief de woonkamer netjes maken en stofzuigen. 

Ik heb toch geholpen zegt ie dan..

Zelfs mijn onderbroeken lagen gisteren netjes gevouwen in de wasmand.
👍

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.