Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
*Lotus*

*Lotus*

07-04-2010 om 11:32

Regels tuinspelen

Wij wonen sinds kort in een rijtjeswoning met tuin. Ik moet toch wel erg wennen aan spelen met buurtkindjes. Er staan nog geen schuttingen, dus iedereen speelt bij elkaar in de tuin. Daar heb ik geen problemen mee. Nu gebeurt het vaak dat ze bij elkaar binnen willen spelen. Mijn kinderen zijn 3 en 5, dus ik vind ze daar nog te jong voor. Hier spelen vind ik geen probleem, maar dan moeten ze het wel eerst aan hun ouders vragen. Net als met snoep. Ik wil dat mijn kinderen eerst aan mij vragen of ze snoep mogen en vind dat als wij snoep uitdelen de kinderen het ook eerst aan hun ouders moeten vragen. Ik krijg nu steeds als reactie dat ze dat niet hoeven te vragen en het dus ook echt niet doen. Wat doen jullie in zo'n situatie? Ik vind het echt heel lastig. Zouden jullie dan toegeven of het weigeren, totdat ze het aan hun ouders hebben gevraagd? Ik spreek over kinderen in de leeftijd van 3 t/m 8. Ben benieuwd naar jullie "regels".

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

07-04-2010 om 11:41

Regels hier

Sinds jaar en dag spelen de kinderen uit de buurt niet in de tuin, maar voor op straat. De ongeschreven regels zijn hier als volgt (gezamelijke regels, alle ouders trekken wat dat betreft zo ongeveer dezelfde lijn): Als je bij iemand binnen gaat spelen dan kom je dat thuis even melden, meestal vraagt de ouder waar ze spelen ook nog even of het thuis gemeld is. Af en toe wat snoepen en drinken wordt gewoon ongevraagd gegeven, kinderen hoeven dat thuis niet te vragen. En ja, in de zomer wil het dan wel eens voorkomen dat ze 3 ijsjes op een middag krijgen. Lekker laten genieten dan een keertje vind ik.
Als mijn kind bij jou zou spelen en iedere keer voor een snoepje eerst thuis moet komen van jou om het te vragen of ik het goed vind dan zou ik dat wel raar vinden geloof ik. Mijn kind WEET dat het mag en waarom moet het dan van jou toch nog terug. Dat je voor je eigen kinderen wel die regel aanhoudt is prima, maar als een kind zegt dat het van de ouders mag dan zou ik dat gewoon voldoende vinden.

*Lotus*

*Lotus*

07-04-2010 om 11:48

Puck

Ja is idd wel vreemd misschien dat ze het steeds moeten vragen, maar aan de andere kant gaat het ook om kinderen van 3,4 en 5 jaar. Die zeggen natuurlijk altijd dat het mag. Of ben ik dan zo'n zeikerd w.b snoep en koek.

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

07-04-2010 om 14:02

Wel vragen

van mij moeten ze het wel vragen.
sommige kinderen tegenwoordig hebben een voedsel allergie ofzo...dan zou ik ongevraagd iets hebben gegeven.
niet elk kind is dat zelf even alert op.
ze moeten het van mij vragen ....

100%mama

100%mama

07-04-2010 om 15:26

Ook vragen

Qua spelen lopen ze hier in en uit de tuinen die allemaal grenzen aan dezelfde poort. De "grote" kinderen mogen ook naar het speelveld maar moeten dit komen melden en ook als ze bij iemand binnen gaan spelen.

Snoep moeten ze van mij ook vragen. Niet omdat ik niet door de vingers wil zien dat hij op 1 dag 3 ijsjes eet, maar meer om de andere kinderen ivm eventuele allergie. We hebben in onze straat gem. 20 kinderen tussen de 3 en 9 jaar en sorry, ik kan niet onthouden wie wat wel en niet mag en ze hobbelen in de zomer allemaal door de poort heen. We trekken hier dus gezamelijk 1 lijn in.

Puck

Puck

07-04-2010 om 18:12

Allergie

Tja, van 20 kinderen weet je toch binnen de korste keren wat ze wel en niet mogen ivm een evt. allergie. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Is het misschien een optie om ZELF eens aan de ouders te vragen of zij het goed vinden dat je hun wat snoep of drinken geeft en of er allergiën in het spel zijn. Dan weet je het voor 1x uit eerste hand.
Citaat Pelle: "Echt als je de komende jaren elke keer die kinderen het laat vragen word je gek."
Aanvullend inkoppertje: en de kinderen worden er ook helemaal gestoord van.

amk

amk

07-04-2010 om 18:47

Voordeel

na korte tijd is het wel mega rustig bij jullie want de kinderen waarderen dit ook niet zo en zoeken een andere 'hang'-plek.

*Lotus*

*Lotus*

07-04-2010 om 19:18

Haha amk

Tja, misschien woon ik dan in een wat "mindere" wijk, maar hier word gewoon snoep om 17:00u gegeven. En niet 1, maar meerdere. Over die allergieën had ik nog niet eens nagedacht. Het is nu ook makkelijker om even door de tuinen heen te lopen of ze wat mogen, doordat er geen schuttingen staan. Straks zal het ook anders zijn idd. Een goeie tip is idd met de andere ouders er over te hebben.

Ook niet

Hier spelen kinderen tussen de 3 en de 12 jaar. En qua snoep delen we allemaal wel eens wat uit...soms dit soms dat, meestal goedkoop. Waterijsjes 10 voor 1 euro of losse snoepjes. Dat hoeven ze niet te vragen thuis. Er is 1 meisje dat gluten heeft...van 4-5 jaar en dat weten we gewoon allemaal....Haar moeder heeft dat gewoon overal aangekondigd toen ze de leeftijd had om buiten te spelen én een foldertje over gluten en wat je dan mag in ieders brievenbus gedaan er nog bij. Hetzelfde foldertje had ik trouwens al van een klasgenootje van jongste.
Dat is echt wel te onthouden, zulke uitzonderingen en ik denk dat de ouders daar echt wel allert op zijn...die zorgen zelf wel dat iedereen die maar per ongeluk misschien aan hun kind met allergie iets zou kunnen geven op de hoogte is.
groeten albana

Hanne.

Hanne.

08-04-2010 om 09:37

Spelen wel, snoep niet

Hier is het ook een beetje de zoete inval. Als ze binnen komen spelen moeten ze het thuis gaan melden.

Bij twijfel (ja ik heb het al gezegd) bel ik er soms even achteraan, of lopen we samen even.

Snoepjes hoeven ze, als ze bij mij spelen, niet te gaan vragen. In mijn huis/tuin gaan ze ook mee met mijn patroon. Ik ga er vanuit dat als een kind oud genoeg is om zelf buiten te mogen spelen hij/zij het ook meldt als het iets niet mag. Ik deel ook gerust om 17.00 nog wat uit, mijn kinderen eten rond die tijd vaak wat. Bij kinderen waarvan ik weet dat ze dan slecht eten probeer ik het te beperken, of iets kleins aan te bieden.

Wat ik moeilijker vind is dat ze nu veel buiten de tuinen spelen, en ik er dan geen zich op heb. Aan de ene kant kan dat betekenen dat ze zich de hele middag niet melden, en om 17.00 thuis komen met giga dorst en honger, maar het kan ook betekenen dat ze allemaal bij hun eigen ouders om wat lekkers gaan vragen (voor de hele groep)...

ayla

ayla

08-04-2010 om 09:49

Allergie

bij ons wordt ook heel veel buiten gespeeld, ze lopen bij elkaar de tuinen in en uit. Het is al eens gebeurt dat oudste met coeliakie een sultana keeg van een vriendelijk buurmeisje. Dochter was toen nog maar net op dieet en had het niet door. Gelukkig zagen wij het, ze had nog maar 2 happen genomen. Ik heb het het buurmeisje uitgelegd, sultana afgenomen en ben even naar de betreffedne ouders gegaan om uit te leggen wat dochter heeft en waarom ze de sultana niet mag. Ik hoop dat dochter ondertussen zelf zo alert is dat ze niets meer aanneemt. Ik ga namelijk niet alle ouders hier in de buurt nalopen om ze te waarschuwen.

Yaron

Yaron

08-04-2010 om 10:20

Hier

Ik deel wel eens snoepjes uit aan de buurtkinderen als ze hier spelen, ook wel na 4 uur. Om 6 uur heeft dat volgens mij geen effect meer op de eetlust, wel laat ik het dan bij 1 of 2 snoepjes of dropjes. IJsjes ook wel met het mooie weer, de andere ouders hier in de buurt doen dit ook wel. Soms krijgen ze dus 2 keer snoep, maar sommige dagen ook helemaal niet. Als ze binnen gaan spelen bij een ander moeten ze dit even melden.

Ik denk

dat het vanzelf ook wel minder wordt. Nu is alles nog nieuw, iedereen doet aardig, niemand heeft nog duidelijk zijn/haar regels gevormd. Ik denk dat het vanzelf wel minder gaat worden met snoep en spelen, zeker als er straks wel schuttingen staan en ze minder makkelijk toegang krijgen tot alle huizen.

Mijn dochter mag alleen bij iemand naar binnen als ik weet waar ze is, dat moet ze dan eerst vragen. die keren dat ze wel ongevraagd elders zat heb ik aangegeven wat bij ons de regel is, wat een ander daar dan van vindt doet er niet toe vind ik, ik wil weten waar ze is en niet paniekerig de hele wijk af moeten zoeken.

Snoep wordt er hier wel uitgedeeld maar niet zo veel en ook niet vaak. Soms een ijsje in de zomer, van die mini waterijsjes zijn dat. Mijn dochter is nu 7 dus met haar kan ik goed afspraken maken. maar ik vind het soms nog steeds lastig, dan zit het buurjongetje in mijn tuin de boel om te scheppen omdat de buurvrouw de deur tussen onze tuinen 'gezellig' heeft open gezet, dan zit haar kind in mijn tuin en mijn dochter bij hen. Prima als ik ook buiten ben maar ik ben nu ook vaak binnen met de baby. Lastig soms dus hoe je dan met elkaar afspraken moet maken, als ik met de baby bezig ben heb ik geen tijd om het buurjongetje uit mijn tuin te trekken.

Zuinig

Ik denk dat het best meevalt...als je namelijk aan 10 kinderen moet delen,deel je heel anders dan aan 1 of 2. Aan 10 kinderen worden het 'losse snoepjes' dus 1 dropje of 1 wijngummetje, ik ken zat kinderen die thuis altijd van die kleine zakjes snoep krijgen in plaats van 1 losse. En over het algemeen zijn de snoeptijden aardig gelijk...de meeste kinderen krijgen rond een uurtje of 3/4 wat en daarna niet meer. Als er kinderen om half 6 hier spelen en ze willen alsnog snoep zeg ik ook nee...want dat zou ik mijn eigen kinderen ook niet geven en gemiddeld genomen eet bijna elk kind rond een uur of 6 een maaltijd....zo moeilijk is dat niet. Die ijsjes zijn voor in de zomer als het erg warm is, als ze dan de hele dag buiten zijn is zo'n waterijsje wat eigenlijk alleen ingevroren ranja is geen onnodig iets zo tussendoor...Je drinkt zelf toch ook meer als het warm is? En aan drinken komen ze soms amper toe omdat ze zo druk zijn.
Overigens wonen hier geen te dikke kinderen in de straat en wat mijn eigen betreft die mogen eerder meer wegen dan minder...ze kunnen het er juist wel bij gebruiken een extra kilo of 2. Ook hebben mijn kinderen nog nooit een gaatje gehad...dus valt dat even mee? Zeker gewoon verstandige ouders in de straat die zo wel snappen dat uitdelen vlak voor het eten niet zo handig is. En die je dat dus niet in tweevoud schriftelijk hoeft aan te bieden.
groeten albana

Gaatje

mijn dochter krijgt thuis geen snoep, ik heb het gewoonweg niet in huis. Behalve met verjaardagen en sint maarten, kermis/koninginnedag en we hebben dropjes in de auto, meer niet. En toch heeft ze een gaatje gehad in een kies, ondanks goed poetsen met goede tandpasta. Verder zie ik hier ook geen dikke kinderen in de straat, er zijn er een paar wat stevig maar dik kan ik ze niet noemen. Mijn dochter zelf is een sprietje. Een vriendinnetje van haar krijgt thuis wel veel snoep (vind ik) en die is ook niet dik. Dus dat snoep, gaatjes, dik verhaal is niet echt een topic hier.

Hanne.

Hanne.

08-04-2010 om 14:09

Valt wel mee hoor

de hoeveelheid snoep valt wel mee hoor, ik schrijf wel een 'snoepje' maar ik heb eigenlijk helemaal geen snoep in huis (in de trant van dropjes etc).

Als ik iets uitdeel zijn is het vaak een kaakje of een paar zoute stokjes. Als er minder kinderen zijn ook wel fruit of een stuk komkommer.

Maar op zich is een koekje natuurlijk niet beter dan een snoepje.

Vic

Vic

08-04-2010 om 21:11

Vroegah

Ik woonde vroeger met mijn ouders in een flat waar heel veel kinderen woonden. Ook toen gingen we al met groepjes kinderen elke middag alle moeders langs om snoep te vragen. Ik denk dat wij (ik i.i.g.) vroeger veel meer snoepten dan wat kinderen nu krijgen, en toch waren we allemaal sprietjes.

100%mama

100%mama

10-04-2010 om 08:27

Niets veranderen

"Tja, van 20 kinderen weet je toch binnen de korste keren wat ze wel en niet mogen ivm een evt. allergie. Dat lijkt me niet zo\'n probleem. Is het misschien een optie om ZELF eens aan de ouders te vragen of zij het goed vinden dat je hun wat snoep of drinken geeft en of er allergiën in het spel zijn. Dan weet je het voor 1x uit eerste hand."

Nou eh, nee eigenlijk en waarom? Het is hier in de straat onderling zo geregeld en als iedereen er goed bij vaart zie ik niet in waarom we dit veranderen. Het werkt goed zo eigenlijk!

Puck

Puck

10-04-2010 om 12:46

100%mama

Maar HOE is het dan bij jou in de straat geregeld? Lotus weet namelijk juist niet wat nu juist de "regels" zijn.

100%mama

100%mama

11-04-2010 om 09:44

Dank pelle

zo is het dus geregeld en voor hier werkt dat goed en belangrijker....het is duidelijk voor de kinderen juist omdat iedere ouder zich aan deze "regel" houd. Overigens kan het overal anders gaan en elke regel zal de juiste zijn zolang het werkt. Voor Lotus is het om te kijken wat het beste bij haar zou passen.....

*Lotus*

*Lotus*

11-04-2010 om 21:07

Idd zelf kijken wat past en nog iets...

Hmm.. ik denk wat Manda Rijn ook schrijft dat het heel anders zal gaan als we schuttingen hebben. Mijn dochter van 3 loopt nu dus steeds naar ouders toe om te vragen of ze binnen mag spelen, zonder dat ze het met mij heeft overlegd. Heel irritant. Bij haar heb ik dus wel de regel dat ze alles moet vragen nu. Bij de oudste van 5 denk ik dat ik wat soepeler kan zijn w.b snoep. Ik ga het toch maar eens met de buren overhebben wat zij aanhouden voor regels. Een duidelijke regel is op zich wel makkelijk.
Super bedankt voor het delen van jullie ervaring!
Nu heb ik nog een vraag over buiten de tuin spelen. Onze huizen zijn in een cirkel gebouwd. Alle tuinen grenzen aan een plein, waar ook auto's rijden om geparkeerd te worden achter het huis. Ik vind dat ze hard rijden en als er 1 uit een tuin schiet dan denk ik niet dat ze op tijd kunnen remmen. Nu spelen alle kinderen op dat pleintje achter en dat willen mijn kids natuurlijk ook. Aaaah ik moet volgens mij leren loslaten, maar ik zal het mezelf nooit vergeven dat 1 van mijn kids onder een auto ligt. Wat zouden jullie doen?

Puck

Puck

12-04-2010 om 09:55

Idd, leren loslaten

Moeilijk hè om je kinderen zonder direct toezicht van jou buiten te laten spelen. Als alle kinderen daar bij elkaar spelen dan zou ik zeker die van 5 al wel mee laten spelen. Hoe meer kinderen er spelen des te meer zijn de automobilisten zich ervan bewust dat ze rustiger moeten rijden (althans dat hoop je dan maar). Je kunt ze nu eenmaal niet altijd veilig onder je vleugels houden.

Puck

Puck

12-04-2010 om 12:34

En zo'n poppie heet...

... Victor Veilig.
Wanneer je daarop googelt dan zie je wat Pelle bedoelt.

Puck

Puck

12-04-2010 om 14:17

Uhh pelle

Juist ja, ben nog niet helemaal wakker geloof ik

*Lotus*

*Lotus*

12-04-2010 om 20:21

Ja zo'n ding moeten we hebben

Dat is perfect. Ik zat nog te denken om een briefje bij alle 25 huizen in de brievenbus te doen met de vraag of ze er op willen letten, maar dat komt misschien erg vijandig over. Zo'n ding is handig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.