Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2016 om 18:16

Registratie doodgeboren kinderen


Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2016 om 11:14

Kaaskopje

Ik weet natuurlijk niet wat jullie hebben uit de tijd van de geboorte van jullie zoontje. Ik weet ook niet hoe dat toen gebruikelijk was.

Maar nu is het dacht ik zo dat van een kind dat vanaf 24 weken zwangerschap levenloos geboren is aangifte moet worden gedaan. Het kindje krijgt een naam en er komt een akte. Ik dacht dat het een overlijdensakte is, maar daar kan ik naast zitten. Ik dacht dat de clou van de kwestie juist is dat een kind pas opgenomen wordt in de GBA als er een geboorteakte is en dat dat nu rechtgezet wordt door ook een geboorteakte te maken.

Maar je hebt helemaal gelijk dat het krom is dat er alleen overlijdensakte zou zijn. Want ook overleden kinderen worden geboren. Dus....misschien zit ik er naast met wat ik dacht.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2016 om 12:07

Aagje

Nee, daar gaat de nieuwe mogelijkheid tot registreren juist om. Een levenloos geboren kindje bestaat niet voor de wet. Vandaar dat levend geboren kinderen al wel geregistreerd konden worden.

Ik begrijp de verwarring hoor.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2016 om 12:15

Eeeuh

Ik dacht dat ik beweer wat jij nu zegt. Maar blijkbaar niet duidelijk genoeg.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2016 om 12:22

Toch nog even

Dat levenloos geboren kindje bestaat nu wettelijk ook al vanaf 24 weken zwangerschap. Vanaf dat moment moet er namelijk verplicht aangifte worden gedaan en valt het onder de wet op de lijkbezorging.
Het kindje kwam alleen niet in de GBA omdat er daarvoor niet de juiste akte werd opgemaakt. Dat voelde heel begrijpelijkerwijs voor veel mensen niet goed, omdat het door het ontbreken van opname in de GBA niet als deel van het gezin genoteerd werd. Dat wordt nu rechtgezet. Ik dacht doordat er een geboorteakte komt, maar in dat laatste kan ik me vergissen.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2016 om 12:42

Aagje

Ik heb het opgezocht en ... verhip je hebt gelijk.

"Geboorteakte
Momenteel is het al mogelijk voor ouders om een speciale akte te laten opmaken bij de burgerlijke stand voor een doodgeboren kind. Met de nieuwe afspraken kunnen zij een geboorteakte krijgen."

Dat was in ons geval nog niet aan de orde. Mijn man komt net thuis en hij heeft zijn herinneringen beter op orde dan ik. Hij vertelde dat wij in het gemeentehuis waren en hierover hebben gesproken en toen was toevallig de begrafenisondernemer ook daar. Hij heeft vervolgens alles voor ons verzorgt. Maar dit was vrijwillig. Wij kregen in het ziekenhuis de keuze tussen dat het ziekenhuis het zou afwikkelen, of dat we zelf voor een begrafenis/crematie zouden zorgen en voor dat laatste hebben wij gekozen, omdat de ziekenhuiskeus wel erg cru was in onze ogen.

Yvonne

Yvonne

28-09-2016 om 13:48

Ook nog even opgezocht

Ook nu worden doodgeboren kindjes al wettelijk erkent met de akte van levenloos geboren kind. Ook voor kindjes van onder de 24 weken zwangerschap kan deze akte worden opgemaakt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/documenten/publicaties/2016/03/10/levenloos-geboren-kind-akte-en-naamskeuze

Alleen de wet op de lijkbezorging geldt wel pas vanaf 24 weken zwangerschap.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2016 om 13:58

Aha

Dan is er sinds wij ermee te maken hebben gehad al het een en ander veranderd en heb ik dat niet meegekregen. Zo leer ik hier ook weer van.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2016 om 14:40

Yvonne

Ik wist dat in een aantal gemeenten men ook aktes opmaakt wanneer het kindje voor de 24 weken levenloos geboren was. Maar ik dacht dat je daarvoor afhankelijk was van de welwillendheid van een gemeente. Alleen maar mooi als dat niet zo is.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.