Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Rita verdonk en angstzaaierij

Gisteren was zoon van zes compleet in tranen. Hij had bij een vriendje blijkbaar een soort van Sinterklaasjournaal op een commerciele zender gezien. Rita Verdonk bleek de vijand van Sinterklaas te zijn en uit te zijn op de macht. Daarbij had een meester op school, bij wijze van grapje, verklaard dat hij de broer was van Verdonk en dat als Verdonk straks de baas zou zijn, alle jongetjes in roze balletpakjes moesten gaan gymmen. Nu is mijn zoon nogal een serieuze, dus die gelooft dat natuurlijk allemaal meteen. Dikke tranen.

Aan de ene kant wekte het op mijn lachspieren en tegelijkertijd ben ik zo boos. Dat hele Sinterklaasgedoe loopt steeds meer uit de hand. Elke zender heeft een eigen verhaal, het een nog enger dan het andere. Het lijkt wel of de commercie elk jaar meer het Sintverhaal in de klauwen krijgt en steeds verder gaat om de aandacht te trekken. In de winkels, de folders, de abri's bij de bus met filmposters. enz enz.

Ik baal hier zo van. Nog vijf weken te gaan en ze zijn nu al over de rooie.

Ik heb voor thuis al besloten de kabel eruit te trekken en het Sinterklaasjournaal te verkopen als de enige echte waarheid.

Maar al die verschillende verhaallijnen die ze toch oppikken, hoe klets ik mij hier nou uit? De verleiding is zo groot om het grote geheim alvast maar op te biechten. Want om mijn kind zo van streek te zien vanwege een flagrante leugen, wat sinterklaas uiteindelijk gewoon is, vind ik echt niet leuk en het maakt me zelfs verdrietig. Hoe doseren jullie?

Marieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

04-11-2009 om 09:31

Vertellen

Ik zou het dus gewoon vertellen. Dan is sint nog spannend zat, maar niet meer té eng. Tranen enzo, dat gaat mij allemaal veel te ver.

100%mama

100%mama

04-11-2009 om 10:17

Yep

al zoonlief hier zo erg over de rooie zou gaan van een verhaal van Sinterklaas dan zou ik het, hoe moeilijk dan ook, vertellen. Het feest zal er idd niet minder om worden denk ik.....Tranen en angst gaan ook mij te ver.

josiem

josiem

04-11-2009 om 10:33

Gossie

Dat is ook echt eng, in een roze balletpakje moeten gymen. Ik zou niet alles opbiechten. Net als bij gewone films is een film/serie met sinterklaas niet echt.
Dus je idee het alleen bij het sinterklaas journaal te houden zou ik ook doen.

sabje

sabje

04-11-2009 om 11:11

Jaa vertellen

Mijn zoon was 7 of 8 en helemaal in tranen hij durfde de school niet in want Sinterklaas was er, zo'n verdriet ,toen heb ik hem ter plekke verteld dat ie niet bestaat en dat het een verkleden man is. Hij was helemaal opgelucht en zijn angst was over.
Ik heb het ook niet op al die verhalen hoor ik probeer dat echt te vermijden en alleen het Sinterklaasjournaal te kijken. Mijn dochter van 6 gelooft nog en dat vind ik zelf nog heerlijk (stiekem hoop ik nog steeds dat ie toch echt bestaat hahaha)
Maar al die verhalen ik vind ze te houd het gewoon simpel maar ja wie ben ik.

Hilde

Hilde

04-11-2009 om 11:21

De enige echte

Sinterklaas is die van "Dag Sinterklaas", met Bart Peeters en Jan Decleir. Zo was het voor onze kinderen, die nu al lang niet meer geloven, maar de reeks nog altijd top vinden. Ik weet niet of die reeks in Nederland ook zo gekend is? Ik wou dat het al op tv was toen ik nog een kind was
Alle andere Sinten die ze zagen, waren geen "echte" Sint, maar hulp-Sinten of valse Sinten.
Ik snap al die angstzaaierij niet goed: het hoort toch een feest te zijn voor de kinderen, en geen nachtmerrie? Wat stom om kinderen zo bang te maken....

Bastet

Bastet

04-11-2009 om 12:40

Hilde (ot)

Ohja,geweldig,ze lopen aan het einde vd aflevering over het dak,terwijl het sneeuwt,ik vond het zo'n prachtige sfeervolle serie!!Dat was echt mijn favoriet toen mijn kinderen nog geloofden.
Groetjes,bastet

maan.

maan.

04-11-2009 om 13:45

Hier..

Hier toen ze klein waren keken ze (af en toe) naar het sinterklaasjournaal maar al gauw was het niet boeiend genoeg. Het laatste jaar dat jongste geloofde zijn we op het commerciele verhaal overgestapt (kindernet? dit jaar op rtl in ieder geval).

Voor kleintjes waarschijnlijk wat heftig, maar voor grotere kinderen erg leuk omdat er tenminste wat gebeurt.. en nu ze niet meer geloven in sinterklaas willen ze nog steeds dat commerciele verhaal zien (en waarom ook niet, ze kijken hier bijna nooit tv).

Het hele rita-verdonk-gebeuren komt me niet bekend voor.. was het misschien een flauw youtubefilmpje ofzo? Of een reclamemiskleun?

Vroeger was niet alles beter, maar toen had je gewoon een sinterklaas die kwam met zijn boot naar spanje en dan één keer een sinterklaasfilmpje-met-verhaal op TV en dat was leuk en een beetje spannend. Geen geneuzel erom heen of twee concurrerende films, concurrerende zenders enz enz..

Valt me trouwens nog mee dat er geen sinterklaaspudding of sinterklaashagelslag in de winkels ligt

Hoogtepunt geloof

Reageren die 6 - 7 jarigen misschien zo omdat ze op het punt staan van hun sinterklaasgeloof af te vallen?
Ik zou idd ook vertellen dat zo'n sinterklaas niet bestaat. En dat het vooral een feest is en dat er niks engs gebeurt.

neteret mut

neteret mut

04-11-2009 om 15:58

Vroeger

is mij al heel jong verteld dat sinterklaas niet echt was, dit ivm grote angst voor vooral zwarte piet. Ik moet toen 4 of 5 geweest zijn en heb netjes mijn mond erover gehouden tegen andere kinderen en vanaf dat moment plezier gehad inhet feest. Ook bij mijn kinderen was de serie met Bart Peters favoriet.
Gisteren zag ik de musical film Een huis in de schoen/een huis voor Annabel, gewoon een leuk verhaaltje en leuk gemaakt maar ws voor de kinderen van nu te tam en langzaam. Het boek had ik al toen ikzelf nog jong was en nu pas de film gezien. Lang leve het downloaden in dit geval.

Prulletje

Prulletje

04-11-2009 om 20:22

Pelle

Dat vertelde je niet zomaar. Dat IS ook echt zo!

Prulletje

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 09:44

Vroegâh

"Vroeger was niet alles beter, maar toen had je gewoon een sinterklaas die kwam met zijn boot naar spanje en dan één keer een sinterklaasfilmpje-met-verhaal op TV en dat was leuk en een beetje spannend. Geen geneuzel erom heen of twee concurrerende films, concurrerende zenders enz enz.."
Zodra je het woord 'vroeger' in je mond neemt lijk je tegenwoordig al een taboe bij de kladden te hebben In dit geval vind ik echter toch vrij hardnekkig - evenals degene die het bovenstaande postte - dat er wel iets voor de manier van vroeger te zeggen valt...
Voor mij was Sinterklaas een onzichtbare man, die vooral in mijn hoofd gestalte had en een keer per jaar op tv verscheen. Mijn enige matige of zelfs slechte Sinterklaasherinneringen betreffen de keren dat hij op school verscheen. Hij droeg de verkeerde schoenen, hij haalde altijd dezelde kinderen naar voren, globaal gezegd.... hij viel altijd tegen, hij kon nooit tippen aan mijn fantasie en zijn verschijning ondermijnde mijn geloof in hem.
Het feit dat iedereen tegenwoordig zo krampachtig 'over DE ECHTE Sinterklaas' moet gaan reppen om er nog uit te komen impliceert voor mij al dat het uit de hand loopt, inderdaad door al die verschillende versies van Sinterklaas. Arme kinderen...

duifje

duifje

05-11-2009 om 18:44

Zelf

Ik vind dat alle sinterklaasprogramma's, films e.d. echt overtrokken. Wij kijken alleen naar het sinterklaasjournaal en pas vanaf de nieuwe afleveringen. (a.s. woensdag.) Eigenlijk vragen de kinderen ook niet om meer. Ik vind het ook jammer dat er overal sinterklaas gevierd moet worden, alle sportclubjes, muziekclubjes, bibliotheek, werk van pa, werk van moeder etc... Wij beperken dat zoveel mogelijk. Ik vind het veel leuker om een middag thuis te knutselen voor de sint.
Ik vond die sint met bart peeters ook echt heel mooi. Maar hij ziet er heel anders uit als de sint uit het sinterklaasjournaal.
Ik zou het zelf heel jammer vinden dat je het geheim moet verklappen vanwege een tvprogramma, misschien kun je dan gewoon beter niet kijken?

groeten Duifje

anders

anders

06-11-2009 om 09:46

Ik vraag me toch een aantal dingen af

los van of het over sinterklaas gaat: wordt er met jou afgestemd wat je kind bij een vriendje ziet? Is je kind mischien sowieso wat angstiger aangelegd? Je kan ook zonder dat je aan je kind het geheim over sinterklaas vertelt met hem een gesprekje aangaan over wat hem zo angstig maakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.