Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Patriesie

Patriesie

08-11-2019 om 07:32

Ruzie over de tv

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Zoon, 16 jaar, wil na school (15:15 uur) graag gamen en 's avonds na het eten ook tot 21:30 uur. Hij heeft een tv op zijn slaapkamer waar hij de PlayStation op kan aansluiten maar hij zit het liefste in de woonkamer.
Partner komt om 16:15 uit zijn werk. Gaat douchen en wil daarna lekker ontspannen voor de tv maar krijgt dan strijd met mijn zoon. Zoon wil niet steeds naar boven om te gamen en partner wil niet continu naar het gamen kijken.


vlinder72

vlinder72

08-11-2019 om 08:02

Gamen

Bij ons wordt er niet beneden gegamed.

Scheelt in ieder geval een discussiepunt.

Maar goed bij jullie is het blijkbaar wel normaal en is je partner het weer gewend om de rest van de middag / avond voor de tv te hangen.

Lastig.

Ik ben minder aardig. Ik denk dat ik bij ruzies zou zeggen. Kind jij gamed boven en partner geen tv tot na 8 uur (behalve als er een wedstrijd te zien is). Geen gezeur over de tv. Ter ontspanning gelijk na werk kan je ook een boek lezen, wandelen, eten koken , netflix op je telefoon kijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-11-2019 om 08:08

Patriesie

Ouders gaan voor, natuurlijk, en al helemaal als de zoon ook nog een TV op z'n kamer heeft.

Emmawee

Emmawee

08-11-2019 om 08:24

Nou inderdaad

Dit zou hier thuis geen enkel discussiepunt geven. Ik zou hooguit zeggen dat we hebben gehoord hoe je zoon het graag wil en dat we daar best een keer (!) rekening mee willen houden.
Ik wil ook nog wel luisteren naar argumenten waarom het voor hem minder fijn is om op zijn kamer te gamen (misschien is daar iets aan te doen). Maar verder gaan we niet.

Zeur

Je zoon kan al zo'n 1,5 uur in de huiskamer gamen voordat je partner na werk en na douchen in de huiskamer komt zitten. Die moet echt niet zeuren als hij dan boven verder kan gamen.

skik

Lanza

Lanza

08-11-2019 om 09:38

Quote:

Ik ben minder aardig. Ik denk dat ik bij ruzies zou zeggen. Kind jij gamed boven en partner geen tv tot na 8 uur (behalve als er een wedstrijd te zien is). Geen gezeur over de tv. Ter ontspanning gelijk na werk kan je ook een boek lezen, wandelen, eten koken , netflix op je telefoon kijken.

Wauw ... wat gaan er hier toch veel vrouwen op een wonderlijke manier om met hun partner. Hij is niet je kind die je regels kunt opleggen, hij is een volwassen man. Hij mag zelf weten wat hij doet na zijn werk, net als dat jij dat zelf mag weten. Puber kan op zijn eigen kamer gamen, dat zou ik wel als regel stellen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-11-2019 om 11:04

ruzie over de woonkamer

Dat is meer het probleem dan ruzie over de tv, toch? Herken dat wel uit de tijd waarin ons gezin opgroeide. Altijd was er wel een die schoolboeken op de eettafel uitspreidde, meldde 'ik zit hier veel lekkerder' en als er verder niemand anders thuis was, liet ik dat zo. Waarom niet.

Als de tv aan ging (we hadden destijds geen spelcomputer, dat was de oertijd dus) dan had de huiswerkmaker geen andere keus dan naar boven vertrekken en op de eigen kamer zitten. Alle vier hadden ze een eigen kamer, eigen bureau, maar wij ouders niet. Als het om woonkamergebruik ging, gingen wij voor.

Ik denk dat bij TS misschien meespeelt dat zoon niet de zoon van haar partner is? Iets met loyaliteit?

Gamen in de woonkamer zou niks voor mij zijn, tenzij het om een enorm grote woonkamer met aanbouw gaat of zo. Al die onrust, liever niet. Gamen op eigen kamer.

Wat iemand ter ontspanning doet, is nogal persoonlijk. Iemand die de hele dag zwaar fysiek werk doet - zoals een van mijn schoonzoons- zou er ongelukkig van worden als z'n partner zou opperen: kom, ga lekker een eindje wandelen .

Jesse_1

Jesse_1

08-11-2019 om 11:16

Als ik overdag de tv in de gemeenschappelijke (!) ruimte aan wil, dan overleg ik dat altijd. Tenzij er een wedstrijd (schaatsen of zo) is. En 's avonds wordt er ook overlegd wat er aan gaat (of niets).
Iedereen doet dat hier... Juist omdat iedereen daar 'last' van heeft.

Jasmijn

Jasmijn

08-11-2019 om 11:37

wat een verschillen

Wat een verschillende meningen. Nou de mijne er dan ook maar bij.
Zoon zou van mij overdag mogen gamen in de woonkamer (als hij maar niet heel erg veel herrie maakt) en tegen de tijd dat mijn partner, dan zou ik het wel voor hem voldoende vinden en tijd om naar boven te vertrekken.
Verder kijk ik overdag geen tv maar als mijn partner graag wil dan kan ik moeilijk zeggen dat dat niet mag toch (ik ben niet de baas over de tv).
Ik heb juist weer een gruwelijke hekel aan schaatsen op tv, dus dat Jesse dat gewoon zonder overleg opzet, daarvan zou ik dan balen ik heb liever de tv uit en een muziekje aan.

Jesse_1

Jesse_1

08-11-2019 om 11:50

Jasmijn

Als ik zou weten dat jij er een gruwelijke hekel aan had, dan zou het niet zonder overleg opzetten natuurlijk .

Het gaat niet over 'de baas zijn', maar over rekening houden met elkaar. Dus als je iets doet wat invloed heeft op het dagelijks leven van een ander, dan overleg je dat. Als je al een tijd samen woont, dan weet je ook waar een ander last van heeft en wat een ander prima vindt.
Mijn partner heeft nog niet zo lang geleden een hersenschudding gehad en toen kon hij geen tv verdragen. Dus de tv heeft hier in de woonkamer een redelijke tijd vrij weinig aan gestaan.
Door de week overdag op mijn niet-werk-dagen is het 'mijn huis' , dus wie dan thuis is, heeft zich wel wat meer te schikken naar mijn grillen .

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-11-2019 om 11:51

Van vroeger

Wij hadden de regel dat vanaf 20.30 de tv voor mama is. Inmiddels zijn de kuikens 20 en 14 en kijken ze zelden nog tv, meestal Netflix op hun iPad of laptop.
Ik weet niet hoe zo’n gamende puber eruit ziet, maar hij heeft natuurlijk net zo goed recht op ontspanning in de huiskamer. Ik kan me ook voorstellen dat je dat na 1,5 uur zat bent als er geluid bij is.

Tv zoon

Is er iets mis met de tv van je zoon dat hij in de woonkamer wilt kijken? Te klein of mindere kwaliteit?

Kijk voor een ander beeldscherm en deel de kosten met z’n tweeën.
Nu wil ik het kijken niet promoten. Alleen meedenken aan een oplossing die de sfeer in huis verbeteren kan.

vlinder72

vlinder72

08-11-2019 om 12:01

Nou lanza

Ik leg thuis niks op aan mijn man.

Maar als ik thuis steeds geconfronteerd wordt met gezeur tussen puber en man over wie de tv beneden mag gebruiken dan laat ik echt míjn mening wel even horen.

juf Ank

juf Ank

08-11-2019 om 12:28

nee vlinder

Ontken het nu niet ineens : je zei wel degelijk dat je man van jou pas na 8 uur tv mocht kijken. Ik verbaasde mij ook over hoe jij blijkbaar met je man omgaat.

Ik zou zoon naar boven sturen. Niet omdat "pa' debaas moet zijn in huis, maar kom op zeg, hij heeft boven zijn gameplek dat is meer dan mooi.
Vader heeft geen andere plek om te kijken.

Boven

Dat zou hier geen enkele discussie geven. Natuurlijk zou zoon boven moeten gamen. Daar heeft hij nu eenmaal zijn plaats om te gamen. Ik vind het vrij logisch dat als je man tv wil kijken dat voorgaat.

Hier speelt dit niet omdat we helemaal geen televisie hebben. De kinderen hebben boven wel een plek om te gamen en via de computer/scherm dingen te zien. In de woonkamer kijken we via een projector wel eens naar een film maar verder is het gewoon lekker rustig. Ik vind dat heerlijk, niet constant dat blikken geluid op de achtergrond van games/televisie.

Dus sowieso zou ik zeker zoon aanmoedigen om boven te gamen, een stuk rustiger.

irm

irm

08-11-2019 om 12:48

Huh

QUote Vlinder
Ik ben minder aardig. Ik denk dat ik bij ruzies zou zeggen. Kind jij gamed boven en partner geen tv tot na 8 uur (behalve als er een wedstrijd te zien is). Geen gezeur over de tv. Ter ontspanning gelijk na werk kan je ook een boek lezen, wandelen, eten koken , netflix op je telefoon kijken. Quote

Serieus dit, nee toch hoop ik ???

Anemone

Anemone

08-11-2019 om 13:22

Poeh

Ik zou sowieso met zijn drieën praten over het vele schermgebruik

En verder lijkt het me logisch dat zoon boven gaat gamen als jullie tv willen kijken. Of ze/jullie gaan gezellig samen eten koken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-11-2019 om 13:27

Wat betreft de quote van Vlinder

Zoals ik het lees, zegt ze alleen iets over wat ze zou doen wanneer er ruzie zou zijn die er steeds is en niet opgelost wordt. Dan is ze niet aardig tegen de beide ruziemakers waarvan er 1 haar man is. Dat is iets anders dan ‘vlinder zegt dat haar man nooit de tv aan mag zetten voor 20:00 uur’.

Lanza

Lanza

08-11-2019 om 13:47

Dan is ze niet aardig

en bepaald dus wel even dat haar man geen tv meer mag kijken voor achten. Dat is nogal wat en daar val ik (en nog een paar anderen) over. Het is alsof ze met de vuist op tafel slaat na een akkefietje tussen twee pubers, maar het gaat over haar man!

vlinder72

vlinder72

08-11-2019 om 13:49

Een idee, het is een idee. Een optie.

"Ik denk dat ik bij ruzies zou zeggen. Kind jij gamed boven en partner geen tv tot na 8 uur (behalve als er een wedstrijd te zien is). Geen gezeur over de tv"

Dit is wat ik schreef. Als ze ruzie maken denk ik dat ik iets als dit zou zeggen. Nu is dit bij ons helemaal geen issue. Tv staat nog maar weinig aan tegenwoordig. Met sport vooral. En ruzie over de tv maakt al helemaal niemand. Gamen doen mijn pubers sowieso boven.

Het is een idee hè. Bij ruzie maken zal je toch iets moeten verzinnen. Maar denk vooral dat ik mijn man rond kan commanderen. Of hij mij.

Lanza

Lanza

08-11-2019 om 14:01

Maar waarom ga jij ertussen

zitten dan? Is je man handelingsonbekwaam? Waarom dit idee om zijn televisie gebruik aan banden te leggen, terwijl er gewoon gegamed en televisie gekeken kan worden op hetzelfde moment? En waarom zou jij daarop sturen?

Boven?

Kind naar boven sturen en dan volgend jaar mopperen dat zoon altijd op zijn kamer zit en niet sociaal is.

Ik zou het eens 'in de groep' gooien. Er zijn meer mogelijkheden. Vader kan ook met koptelefoon op zijn laptop of op de smarttv gaan kijken. Luie stoel erbij.

vlinder72

vlinder72

08-11-2019 om 14:18

Nou lanza

Hoe los jij dit dan op?

Ik hoor je weer een berg commentaar geven maar nog geen zinvolle oplossing horen geven. Puber wil blijkbaar niet boven gamen als de partner van TS wel beneden tv kijkt.

Maar goed ik leg tv helemaal niet aan banden. als ze er maar niet tegen mij over lopen zeuren. Doen ze dat wel dan geef ik zeker mijn visie erop. En dat is uit dat ding beneden. Gaan ze ruzie erover maken dan verzinnen ze allebei maar wat anders. Of ze dat doen is een tweede. Ik ben meestal helemaal niet thuis voor 18.00 uur maar klaag er niet over tegen mij.

Ruzie tussen pubers en een ouder kunnen behoorlijk heftig zijn en ze kunnen ook flink bij de andere ouders gaan lopen zeuren en drammen. Natuurlijk zeg je dan los het onderling maar op maar het wordt op een gegeven moment echt vervelend. Anders zou TS ook geen draadje starten. Zij zit hiermee en wil graag tips. Zij zit er nu ook tussen. Maar als iedereen mijn idee idioot vindt prima maar kom dan met iets anders in plaats van iemand die wel een inhoudelijke reactie geeft af te lopen kraken alsof ik thuis mijn man rond commandeer.

Ziggy

Ziggy

08-11-2019 om 14:23

Het

was hypothetisch, he, van vlinder. Maar ik denk dat ze een suggestie zou doen omdat er - al lang blijkbaar - gekibbeld wordt. Dan doe je als de rijdende rechter een suggestie om het geschil te beslechten. En dan trek je niet een van de partijen voor. Die partijen zijn immers gelijkwaardig, zeker als ze beide al lang kibbelen. Dus suggereer je dat er niemand naar de televisie kijkt. Al was het maar omdat de puber anders boos naar boven stampt, terwijl hij roept dat het niet eerlijk is. Zeker omdat in het geval van ts de man in kwestie waarschijnlijk niet de vader van de jongen is, waardoor het extra gevoelig ligt. Vlinder zou waarschijnlijk snakken naar een beetje rust in de tent, terwijl de heren daar niet voor kunnen zorgen.

Zou jouw man een zestienjarige, die niet zijn zoon is, gewoon verbieden om beneden te zijn?

Ik vind het zelf trouwens ook wel fijn dat mijn zoon beneden gamet, zodat ik wat toezicht kan houden. En ik geniet ervan dat hij nog graag beneden bij ons is. Ik zou hem niet graag het gevoel geven dat hij niet welkom is. Het is bij ons overigens ook de regel dat de tv niet voor 20.00 uur aangaat. Voor de volwassenen dan, voor de kinderen juist niet na 19.00 uur (en maar beperkt overdag). Het zou me van mijn man ook tegenvallen als hij al overdag tv zou gaan kijken. Rampen en parlementaire debatten, al dan niet in Engeland, nagelaten. Maar goed, ik ken mijn man, he, dus ik weet wat hij normaal gesproken doet en wil doen.

Lanza

Lanza

08-11-2019 om 14:24

Je kunt gewoon de regel stellen

dat de woonkamer voor iedereen is en dat daar tv kijken voor gamen gaat. Hij mag in de woonkamer gamen als er niemand is, maar zodra er iemand gebruik wil maken van de woonkamer voor een ander doeleinde, dan moet hij plaatsmaken. De woonkamer is immers voor iedereen en bestemd om te 'wonen'. Het is geen gamekamer.

Het mooie is dat hij ook kan gamen op zijn kamer, dus er is geen probleem. Hij moet alleen leren dat hij geen recht heeft de woonkamer in te nemen, omdat het een gemeenschappelijke ruimte is.

Lanza

Waarom gaat tv kijken boven gamen eigenlijk? Het is net zo min een tv kamer als een gamekamer, lijkt mij.

Floria

Floria

08-11-2019 om 14:29

iedere dag?

Heeft die jongen geen huiswerk, sport...?

En kan die man niet op de tv van die jongen kijken? Misschien is het dan wel zo afgelopen

overigens

hebben wij een zelfde probleem wel opgelost met aparte een gamekamer. Het ging hier niet om het conflict tussen gamen of tv kijken, maar meer tussen gamen en rust

En dus hebben de kinderen van het tuinhuis een gamehok gemaakt, met alles erop en eraan (zelfs zo'n mega groot tv scherm dat ze met z'n vieren samen tweedehands op de kop hebben getikt, betaald naar rato van inkomen/zakgeld)

Maar ja de luxe van zo'n ruimte moet je wel net maar hebben..

Lanza

Lanza

08-11-2019 om 14:38

Hij heeft al een eigen kamer

waar hij kan gamen. De woonkamer is gemeenschappelijk en mag voor andere doeleinden, zoals televisie kijken worden gebruikt. Lijkt me ontzettend logisch.

Ook als je bijvoorbeeld zit te leren in de woonkamer en iemand wil daar iets anders gaan doen, dan kun je beter in je kamer gaan leren. Daarvoor heeft ieder een eigen kamer.

Op deze manier zijn de regels duidelijk en hoef je niet steeds opnieuw de discussie te voeren.

vlinder72

vlinder72

08-11-2019 om 14:42

Waarom ?

Ik ben het met je eens dat gezamenlijk tv kijken voor gamen van een individu gaat.

Maar waarom gaat het tv kijken van 1 persoon in dit geval de partner dan voor het gamen van 1 kind in dit geval de zoon?

Ik denk dat de zoon het daar helemaal niet mee eens is. Dat is waarschijnlijk ook precies de discussie bij TS thuis vermoed ik.

Patriesie

Patriesie

08-11-2019 om 15:18

Wow

wat een enorme berg reacties! Sorry dat het even duurde voordat ik reageerde, ik ben aan het werk maar ik heb nu even de tijd om te reageren. Ik weet niet of het lukt om op iedereen te reageren maar ik ga wel een poging wagen.

Allereerst klopt het dat mijn partner niet de vader is van mijn zoon. Dat maakt het wel wat lastiger voor hem om iets van het gedrag van mijn zoon te zeggen.

Zoals Phryne zegt; na 1,5 uur hebben we (partner en ik) het gamen inderdaad wel gezien. De opmerking van Lanza dat de woonkamer een gemeenschappelijke ruimte is die van iedereen is vind ik een hele goeie. Zoon denkt regelmatig dat alles (woonkamer, pc, cola, chips) alleen van hem is. Dat zal ongetwijfeld de leeftijd zijn maar lastig is het wel. Hij is vaak zelfs verongelijkt als ik zelf een keer op mijn laptop wil maar dat ding is van mij en dat hij er ook op mag dat is een gunst. Zo is het uiteraard met de tv beneden ook maar dat wil er bij mijn zoon nog niet helemaal in. Hij zal het wel moeten leren.

Flanagan zei nog iets over de tv van zoon. De tv van zoon is kleiner dan die beneden. Dat kan ook haast niet anders want mijn zoon heeft maar een kleine slaapkamer dus veel ruimte voor een grote tv is er niet. Zelfs als we hem op zouden hangen kan hij niet veel groter want dan zit hij er veel te dicht op. Ik ga wel kijken wat ik er aan kan doen dat zoon met wat meer plezier boven gaat spelen. We hebben een, eveneens kleine, slaapkamer over. Ik denk dat ik daar een chillplek ga proberen te maken voor mijn zoon met misschien wel standaard de playstation daar.

Vlinder opperde dat je na het werk ook kan ontspannen met bijvoorbeeld een wandeling of eten koken. Nu is het zo dat mijn partner de hele dag zwaar lichamelijk werk doet en er dus niet zo blij mee zou zijn als ik zou zeggen dat hij maar een eindje moest gaan wandelen na zijn werk. Hij is blij als hij mag zitten na zo'n lange dag! Mede om dezelfde reden kook ik eigenlijk altijd. Ik heb een lichamelijk minder zware baan dan hij en ga na het eten wel lekker onderuit op de bank.

Bedankt iedereen voor het meedenken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.