Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schoen zetten, hoe vaak?

Hallo,

Ik zou heel graag willen weten hoe vaak jullie kinderen hun schoen mogen zetten en hoe dat volgens de "echte traditie is". en wat doen jullie er dan in ?

Alvast bedankt


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ieder weekend 1x

vanaf dat Sint in onze woonplaats aangekomen is. Dat is altijd een week later dan de tv-sint. En in de schoen krijgen ze iets lekkers en een klein kadootje.

Katrien

Katrien

13-11-2008 om 13:10

Niet op voorhand

Hier komt Sinterklaas enkel de nacht van 5 op 6 december (België, dus geen pakjesavond). Dochter mag dus geen enkele keer op voorhand haar schoen zetten. Of beter gezegd, ze mag wel een schoen zetten, maar die blijft leeg.

Katrien

Dons

Dons

13-11-2008 om 13:16

2x per week

Hier 2x per week. We beginnen zaterdag en dan de dinsdag (komt beter uit dan de woensdag) en dan die vrijdag er op weer en de weken daarna dus op de dinsdag en vrijdag. Ze krijgen meestal een klein cadeautje en soms wat lekkers erbij. Ik doe eigenlijk nooit alleen wat lekkers. Oudste is niet zo'n snoeperd. Papa en mama zetten de 1ste keer en de laatste keer ook de schoen. de meiden vinden dat heel leuk dus heb ik dit meer als compromie verzonnen.

Artemisia

Artemisia

13-11-2008 om 13:50

Hier ook 2x per week, op de zaterdag en de dinsdag, dus ze krijgen in totaal 6 cadeautjes. Het zijn dan ook geen grote dingen hoor, stickervelletjes bijvoorbeeld of andere frutsels die vnl bij de zeeman vandaan komen. Eromheen altijd wat strooigoed, dus ja, ze worden goed verwend . Lastiger vind ik het nu we een kleine baby erbij hebben (4 maand), die mag natuurlijk ook zn slof zetten anders gaan de kleuter- en peuterbroer raar kijken. Maar wat geef je een baby in zn slof? Dingen die geschikt zijn, zijn toch vaak wel wat groter/duurder, en om nou elke keer een romper of een paar nodige sokken in te pakken vind ik ook zo wat. Iemand nog leuke tips?
Artemisia

Yaron

Yaron

13-11-2008 om 13:56

Artesima

Voor de baby: sokjes, slabbetje, bad- of knisperboekje, poppetje van Little People (kun je in een koker per 3 of 4 kopen, dan heb je vaker wat), kleine rammelaar. Babyspeelgoed van de oudsten heb ik ook gedaan, een rammelaar en een telefoontje wat al op zolder in een doos lag. Oudsten wisten toch niet meer dat ze dat hadden.

Hier

ze mogen hem zo vaak zetten als ze zelf willen maar dat heeft inderdaad niet altijd nut
Hier in principe op zaterdag en woensdag en dat zit er wat te snoepen in (pepernootjes, chocolademuntjes oid) met een kleinigheidje zoals stickers, een klein speelgoedje, en 1 keer een kleine chocoladeletter.

Jacoline29

Jacoline29

13-11-2008 om 14:03

2x p/w

op woensdag en zaterdag.Ik heb een schoenzet doos gehaald.Dat is vrnl snoepgoed,maar ik wil er nog kleine kadootjes bij halen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-11-2008 om 14:19

Dochter zet 'm iedere dag,

want je weet maar nooit of sint en piet in de buurt zijn. Er wordt ook iedere avond flink gezongen. Wij hebben hier ook echt geen vaste dagen dat de schoen gevuld is. Zo blijft het een verrassing.

Dendy

sandra75

sandra75

13-11-2008 om 14:29

Ook 2x per week

en wel op de woensdag en de zaterdag. Op de dag dat de Sint weer voet aan wal heeft gezet dan krijgen ze wat lekkers in hun schoen.Op woensdagen komt er een klein cadeautje in.

Dons

Dons

13-11-2008 om 15:50

artemisia

Mijn dochter was toen op 2 november geboren (inmiddels net 3 jaar) en toen heb ik tegen bij oudste gezegd dat zolang de kindertjes nog geen echte schoentjes hebben, ze geen schoen hoeven te zetten. Dit ging er in als zoete koek. Op pakjesavond kreeg ze wel de nodige cadeautjes. Misschien een idee?

kommetje

kommetje

13-11-2008 om 18:56

Elke dag

Hier mogen ze de schoen elke dag zetten, ik weet immers niet wanneer Sinterklaas langskomt? Er gaat 2x wat in, een marsepein-muisje oid.

angel3

angel3

13-11-2008 om 19:55

Elke dag

Ze mogen elke dag hun schoen zetten maar er zit niet altijd iets in....soms vergeten ze het weer. Ik doe er circa 3 keer iets in, een kleine frutsel met iets lekkers.
Ook schrijf ik een breif van Sint of Piet aan de kinderen en vorig jaar stond er een lego bouwwerk van Piet. Die had met zoons lego gespeeld!!! wat een pret. Zoon was helemaal trots en vertelde het aan iedereen die het wilde horen...ha ha. Schattig

Sjillie

Sjillie

13-11-2008 om 20:47

Hier

elke zaterdag dat sint in het land is en in de laatse week een keer extra.

Hier gaan ook kleine dingen in de schoen, zoals pen etc. en snoepgoed.
En net als Angel3 gaat er een brief van zwarte piet erbij in, kids weten niet wat ze meemaken!!!!!

gr Sjillie

Fonneke

Fonneke

13-11-2008 om 21:17

1x per week

Hier mogen de kinderen de schoen elke zaterdagavond zetten. Voor het eerst op de zaterdag dat de Sint in Nederland is aangekomen. Ik doe er dan een klein kadootje in.
Ik heb, net als Dons, ook tegen de kinderen gezegd dat alleen kinderen met echte schoenen een schoen zetten. Vonden ze prima. En natuurlijk kreeg de kleinste vorig jaar op pakjesavond wel kadootjes.

dc

dc

14-11-2008 om 07:18

1 keer

vroeger mocht ik ook maar 1 keer m'n schoen zetten, de avond voor sinterklaas (4 december). En dat ga ik met mijn zoontjes ook doen. De oudste is nu 2,5 en dit jaar voor het eerst.

Ik snap het hele idee van 1 keer per week enzo niet. Je hebt er al zo snel kerst achteraan.

Hier altijd 1x ,en dc vraagje?

hier mochten ze altijd 1x per week de schoen zetten.
( alleen jongste doet het nu nog)
een paar jaar terug vond dochter haar vriendenboekje er in terug,waar Piet in geschreven had.
vond ze helemaal geweldig!

DC ? Ik snap het hele idee van 1 keer per week enzo niet. Je hebt er al zo snel kerst achteraan.

bedoel je dat je met kerst ook pakjes uitdeelt?
doen wij hier niet hoor,Sint is pakjesfeest,Kerst is bij ons geen feest van Cadeautjes .

1x per week.

dc

dc

14-11-2008 om 07:39

Sus-anne

met kerst krijgen ze inderdaad cadeautjes, en dan ook van de hele familie, dus voor mij is het dan wel welletjes.

Ik woon trouwens in frankrijk, dus mijn zoontje kan niet het gevoel krijgen minder te krijgen dan vriendjes, want die krijgen bij sinterklaas enkel wat van mij

Hier

waren er weken bij dat ze elke dag mochten en er ook wat in kregen,Oma haalde ook vaak wat voor in de schoen.
en ook wel eens dat ze een keer of 3 wat kregen in de week.
Bij ons op school deden sommige moeders ook moeilijk over hoe vaak je de schoen vulde ze keken mij vaak boos aan zo van "goh hebben ze nu alweer wat?"Ja moet ik dan eerst over leggen of ik ze wat in de schoen mag doen???Dat doen hun toch ook niet als ze 3 x per jaar op vakantie gaan.

Dank voor je uitleg,ik vermoedde al zo iets

angel3

angel3

14-11-2008 om 08:34

Ben toch benieuwd

weten jullie als ouder dan wanneer sint langskomt? zou mijn zoon geheid vragen.... wat is de reden van 1 x per week en waarom die dag? gewoon nieuwsgierig

Schoencadeautjes

Vraag ik me ook af: zijn de cadeautjes in de schoen altijd kleinigheden of zijn er ook ouders bij die grote ofwel dure cadeaus geven in de schoen? Mijn oudste kreeg bij zijn vader vorig jaar een gameboy in de schoen en het jaar daarvoor ook al iets duurs (ben even kwijt wat het ook alweer was). Geeft niks hoor, als hij bij papa is, gelden papa's regels dus ik zeg er echt niks van maar persoonlijk bewaar ik de dure/grote dingen liever voor pakjesavond.

Liesje74

Liesje74

14-11-2008 om 09:16 Topicstarter

Oh je ...

durf het bijna niet te zeggen maar die van ons mag dus elke avond zijn schoen zetten en iedere ochtend zit er iets in van chocolade munten (niet een heel zakje )tot mini doosjes playmobil in het weekend bv, knutseldingetjes en een auto'tje verassingsei. We maken er ook iedere keer weer iets van zoals modderafdrukken op de grond, de wortel aangeknaagt enz. OP pakjesafvodn houden wij het buget dan op 30 euro (spel en playmobildraak) Ik vraag me af of het regio gebonden is want vorig jaar vroeg ik op de peuterspeelzaal hoe vaak de kinderen hun schoen mochten zetten (bij verschillende ouders) en ook zij deden dat iedere avond met de kinderen vanaf het moment dat hij in het land is en zo was het vroeger ook bij ons.

Mag ik eens vragen wat jullie reden is om het niet iedere dag te doen ? financieel of verwennen ? of zo

dankje jullie wel.

Terpi

Terpi

14-11-2008 om 09:23

Hier 3 keer per week

En dan iets lekkers erin, of heel soms een klein kadootje zoals een 4kleurenbalpen of stickers ofzo.
Groet Terpi

Angel3

Het staat in de krant of je je schoen mag zetten. Hier belt zoonlief pappa 's ochtends op op zijn werk om in te krant te kijken of het mag. Vroeger pakte ik zelf gewoon het plaatselijke krantje, maar zoonlief kan nu te goed lezen om te zien dat dat nep is.

*bella*

*bella*

14-11-2008 om 11:53

Afspraken met ouders

Sint spreekt dat af met ons. Zou anders lastig worden, want het ene kind mag dat iid iedere dag en de ander nooit. Dus het ligt bij ons, duidelijk. 2 keer per week trouwens.

angel3

angel3

14-11-2008 om 12:38

Cameron

maar je hoeft ze toch niet elke keer te vullen?
elke dag mogen ze hier zetten en vergeten dat soms dus. Maar soms koemen ze beneden en zit er gewoon niks in. In die 3 weken tot pakjes avond hebben ze misschien wel 15 keer hun schoen gezet en daadwerkelijk 3 a 4 keer er iets in gekregen (iets kleins nu bijv toeter voor op fiets van 3 euro)

Jesse_1

Jesse_1

14-11-2008 om 13:37

Hier 1x per week

Dat hebben wij met Sinterklaas afgesproken. Zoonlief heeft wel eens geprobeerd om door de week ook zijn schoen te zetten en heeft heel overtuigend en hard zijn hele arsenaal Sinterklaasliederen gezongen. Tja... toen kwam er toch wat lekkers in (te delen met broertjes) en een brief van Sinterklaas dat hij hem had horen zingen en toch maar langskwam, maar dat hij een volgende keer echt niet meer zou komen (omdat het zo afgesproken was) - alleen op zaterdag.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

14-11-2008 om 13:39

O ja, vervolg

Zoon heeft het de avond daarna nóg een keer geprobeerd, maar toen zat er dus echt niks in.

judiths mama

judiths mama

14-11-2008 om 13:48

Mama, hoe weet jij...

...wanneer wij de schoen mogen zetten? Tja, dat heeft sinterklaas tegen ons gezegd.
Maar vanochtend vroeg kwam dat er niet zo soepel uit, ik moest er echt even over nadenken!
2 keer in de week, bij ons, op woensdag en zaterdag. Waarom? Weet ik niet, dat deden we vroeger thuis ook zo. Grapppig toch, van die gewoontes die je zonder meer over neemt.

Groetjes, Saskia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.