karenm2
26-05-2025 om 20:43
School is heel negatief over mijn kind
Mijn jongste zoon van 4 (bijna 5) heeft problemen op school. De juf en nog meer de IB’er kijken erg negatief naar hem en ze maken zich veel zorgen over zijn gedrag. Ik doe mijn best om met hun in gesprek te blijven en ook te vragen of ze positief naar hem kunnen kijken maar dat helpt niet zoveel en het wordt alleen maar erger. Mijn zoon heeft observaties en onderzoeken gehad en dat is nu ook besproken maar daar komt ook niks duidelijk uit. Buiten dat ze zich zorgen maken over zijn ontwikkeling maar dat is natuurlijk heel erg vaag. Vandaag weer een gesprek gehad en het advies is dat hij dit schooljaar nog blijft in zijn klas maar dat hij daarna naar een observatieplaats gaat, ergens waar hij ze naar zijn gedrag kijken en hij ook les krijgt dan. Maar dat is niet op zijn school dat is helemaal ergens anders. Het voelt alsof ze van hem af willen. Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.
Hebben jullie tips (geen kritiek want ik doe mijn best en ik ben een goede moeder voor mijn kinderen) hoe ik het nu verder kan aanpakken. Ik heb zoveel stress en ik weet niet wat te doen. Ik wil het beste voor mijn zoon. Maar dat is niet hem wegsturen. Ik weet dat in gesprek blijven belangrijk is en meewerken met hulp maar hoe doe ik dat als ze steeds meer hulp willen zonder dat die hulp echt helpt.

Stimpie
01-06-2025 om 11:37
BritgetJones007 schreef op 01-06-2025 om 10:40:
[..]
Jawel, dat doen scholen wel. Maar daarvoor is we l een juf nodig die hiervoor open staat. Zeker juist bij die kleintjes nog in groep 1. En ja, op advies van een Orthopedagoog ook nog. Dat andere ouders daar niks van weten, dat komt door de privacy. Het kan namelijk ook voorkomen dat een kind zich heel erg overweldigend voelt en onveilig en daarom letterlijk om zich heen gaat slaan. Of een kind die nog nooit in de opvang heeft gezeten en die rustiger op moet bouwen met aanwezigheid van moeder en dit in kleine stapjes afbouwen. En ga zo maar door.
Serieus? Ik werk al héél lang in het onderwijs, ben in allerlei rollen op tig scholen geweest. Regulier PO, SBO, SO in verschillende soorten. Maar nog nooit heb ik dit meegemaakt.

Gingergirl
01-06-2025 om 11:39
Biebel schreef op 01-06-2025 om 10:12:
[..]
Onwerkbaar kan ik me voorstellen. Onnodig? Moeder herkent het kwalijke gedrag van haar kind niet. Is dat omdat hij het thuis niet doet of is dat omdat ze thuis er anders mee omgaat?
Door te laten zien wat hij doet (en ja, dat is ingewikkeld met privacy enz) in de klas is ze misschien sneller geneigd te zien dat het meer is dan alleen maar de juf moet het beter doen.
Moeder in de klas is niet wenselijk, maar misschien kan een video opname die tijdens de observatie gemaakt wordt, en tijdens een gesprek getoond wordt(*), iedereen helpen. Want mss ziet ze wat ze zelf anders doet en wat juf helpt. Of begint ze te beseffen dat ze het niet kan af doen met hij is nog klein en de school doet het verkeerd. Of merkt ze dat wat ze thuis afdoet met ‘ach het is nog een kleintje’ in de echte wereld als probleemgedrag wordt ervaren.
Met (*) tonen bedoel ik dat het niet verstuurd wordt, maar alleen mag worden gezien door moeder.
Die optie gaf ik ook al aan en die wordt in de praktijk ook wel gebruikt hoor. Vaak is het wel zo dat ouders ook dan toch vaak in de modus blijven hangen dat het aan school of juf ligt.

Gingergirl
01-06-2025 om 11:44
BritgetJones007 schreef op 01-06-2025 om 10:40:
[..]
Jawel, dat doen scholen wel. Maar daarvoor is we l een juf nodig die hiervoor open staat. Zeker juist bij die kleintjes nog in groep 1. En ja, op advies van een Orthopedagoog ook nog. Dat andere ouders daar niks van weten, dat komt door de privacy. Het kan namelijk ook voorkomen dat een kind zich heel erg overweldigend voelt en onveilig en daarom letterlijk om zich heen gaat slaan. Of een kind die nog nooit in de opvang heeft gezeten en die rustiger op moet bouwen met aanwezigheid van moeder en dit in kleine stapjes afbouwen. En ga zo maar door.
Nou ik werk al zeer lang in het onderwijs en ken veel scholen maar ken er geen 1 die zo werkt en nog nooit een ortho meegemaakt die dat adviseerd. Regels vanuit het samenwerkingsverband zijn daar meestal ook heel helder in.
Dat bij de kleuters een ouder er heel eventjes bij blijft als kindje moet wennen op de wendagen is natuurlijk iets heel anders.

Zeespiegel
01-06-2025 om 11:57
karenm2 schreef op 29-05-2025 om 15:36:
[..]
Ja misschien heb je wel gelijk dat meewerken de enige oplossing is. Dat heb ik tot nu toe ook steeds gedaan. Maar dit vind ik echt een grote stap, ook voor een kind van 4. Dat alles weer verandert, dat is heftig voor kinderen. Dat weet ik zeker omdat ik vroeger heel vaak van school moest wisselen (niet speciaal onderwijs maar dat maakt niet uit denk ik).
Ik denk dat daar wel verschil in zit, van school wisselen, omdat een andere school beter is afgestemd op wat het kind nodig heeft, zie ik toch anders dan van school veranderen omdat het gezin verhuist. Het ene is een verandering in het belang van het kind. Het andere een verandering ongeacht het kind.
Het is allebei natuurlijk wel een stevige verandering, maar als de nieuwe school beter is afgestemd op het kind, gaat het om een verandering ten goede.

Zeespiegel
01-06-2025 om 12:03
karenm2 schreef op 29-05-2025 om 15:45:
[..]
[..]
Tja maar als dat waar is wat je zegt snap ik niet waarom de ib of de orthopedagoog dat niet meteen gezegd hebben. Ze zeiden dat de observatie en onderzoek door de orthopedagoog nodig was om voor hem de hulp te regelen die hij nodig heeft. Maar nu is dat niet waar en moet hij daarvoor eerst nog een jaar naar een speciale klas. Waar ze in het begin niks van gezegd hebben.
Omdat het om verschillende soorten hulp gaat, het ene is een kleine interne bijsturing. Wanneer het zo is, dat de juf je kind gewoon net wat anders kan benaderen, dan blijkt dat uit een keertje meekijken in de klas.
Blijkbaar is het niet zo simpel in dit geval, en dan is er meer onderzoek nodig. En dat kan de school niet zelf.

tsjor
01-06-2025 om 12:30
Joszy schreef op 01-06-2025 om 09:11:
Doen scholen dat? Ouders laten meekijken? Het lijkt me nogal een verstoring van de les voor alle kinderen omdat er een ouder bij wil/moet blijven? Voor je het weet willen alle ouders wel een keer een dagje meedraaien, de leerkrachten 'advies' geven etc.
Gaat het hier over alle scholen? En gaat het hier over alle ouders? Is dat een redenatie op basis van jaloezie: als zij dat mag, dan wil ik dat ook bij mijn kind?
Leerkrachten moeten sterk genoeg zijn om 'nee' te zeggen tegen zomaar zeurende ouders. Of iets uitgebreider voor de verontwaardigde ouder: Nee, uw kind gaat nog niet naar speciaal onderwijs.
Toen mijn dochter in groep 1 zat mocht je als ouder altijd een keer een dagje mee komen lopen, zelf kiezen. Was geen probleem, als die oudere zich maar op de achtergrond weet te houden. Dus stil kan zijn, niet mee bemoeien.

tsjor
01-06-2025 om 12:37
Zeespiegel schreef op 01-06-2025 om 12:03:
[..]
Omdat het om verschillende soorten hulp gaat, het ene is een kleine interne bijsturing. Wanneer het zo is, dat de juf je kind gewoon net wat anders kan benaderen, dan blijkt dat uit een keertje meekijken in de klas.
Blijkbaar is het niet zo simpel in dit geval, en dan is er meer onderzoek nodig. En dat kan de school niet zelf.
Maar dit is wel een punt dat Karenm2 niet goed begrijpt. Dus ik zou het gewoon nog een keer vragen op school: 'ik snap het niet goed wat er nou gezegd is, kunt u het nog een keer uitleggen.' Of soms: 'ik dacht dat ik het begreep, maar toen ik het aan anderen moest vertellen kon ik dat niet, dus ik snapte het toch niet goed genoeg.'

DeOnbekende
01-06-2025 om 14:59
tsjor schreef op 01-06-2025 om 12:30:
[..]
Gaat het hier over alle scholen? En gaat het hier over alle ouders? Is dat een redenatie op basis van jaloezie: als zij dat mag, dan wil ik dat ook bij mijn kind?
Leerkrachten moeten sterk genoeg zijn om 'nee' te zeggen tegen zomaar zeurende ouders. Of iets uitgebreider voor de verontwaardigde ouder: Nee, uw kind gaat nog niet naar speciaal onderwijs.
Toen mijn dochter in groep 1 zat mocht je als ouder altijd een keer een dagje mee komen lopen, zelf kiezen. Was geen probleem, als die oudere zich maar op de achtergrond weet te houden. Dus stil kan zijn, niet mee bemoeien.
Heel apart en een grote uitzondering, ik heb dat gelukkig echt nog op geen enkele school meegemaakt en er ook nog nooit van gehoord.

Maheiden
01-06-2025 om 17:05
DeOnbekende schreef op 01-06-2025 om 14:59:
[..]
Heel apart en een grote uitzondering, ik heb dat gelukkig echt nog op geen enkele school meegemaakt en er ook nog nooit van gehoord.
Dat mochten wij ook bij onze kinderen in de kleuterperiode. Op onze school hebben we kijkweken. Dan kunnen de ouders een uurtje meekijken in de klas. Ouderbetrokkenheid, erg leuk.
Maar.....kinderen gedragen zich idd. vaak wat anders als de ouder er is. Soms braver, soms wat aanhankelijker.

AnnaNiem
01-06-2025 om 17:32
DeOnbekende schreef op 01-06-2025 om 14:59:
[..]
Dat mocht hier op de 5e verjaardag. Kindjes zijn dan al (bijna) een jaar op school dus dat verstoord niet de wenperiode en voelt extra feestelijk, zeker omdat hier niet getrakteerd werd.

anomarie
01-06-2025 om 17:54
ik heb de nodige werkervaring met dergelijke situaties en ja we laten ouders af en toe juist meedraaien. Bv met een spelletjesochtend of een uitje. Ook om te laten zien wat een kind allemaal moet kunnen in een kleuterklas en wat een juf wel of niet kan. Dat gaat vaak heel onopvallend en geeft ouders inzicht dat hun kind echt iets anders nodig heeft dan wat geboden kan worden. Ook bv ff iets eerder ophalen, werkt in dit soort situaties goed. Je mag van een ouder niet verwachten dat ze de juf zomaar snappen en geloven. Soms is het goed om het met eigen ogen te zien.

duizel
01-06-2025 om 18:12
tsjor schreef op 01-06-2025 om 12:30:
[..]
Je zou maar 30 kinderen in groep 1 hebben en dan dus 30 keer een dag een ouder op bezoek. Lijkt me niet zo fijn als juf.
Ik heb zelf wel ooit gedacht dat het me echt heel leuk zou lijken om een keer een dagje mee te kijken via een webcam. Gewoon een uurtje om zelf te zien hoe mijn kind zich verhoudt in de groep. Hoe gaat dat dan met andere kinderen, in de kring, werken enz.
Natuurlijk snap ik dat dit nooit gaat gebeuren en ik vraag er niet eens naar. Is gewoon nieuwsgierigheid naar mijn kind.
Tegelijk besef ik me dat wij al veel meer meekrijgen als mijn ouders vroeger. Met de berichtjes en foto's via de schoolapp

tsjor
01-06-2025 om 18:18
Of nog erger: dan zijn dat 30 kinderen die eigenlijk allemaal naar speciaal onderwijs zouden moeten gaan, omdat ze in een groep niet te handhaven zijn. De bezoekjes van de ouders zijn dan het minste probleem lijkt mij.

DeOnbekende
01-06-2025 om 18:29
Maheiden schreef op 01-06-2025 om 17:05:
[..]
Dat mochten wij ook bij onze kinderen in de kleuterperiode. Op onze school hebben we kijkweken. Dan kunnen de ouders een uurtje meekijken in de klas. Ouderbetrokkenheid, erg leuk.
Maar.....kinderen gedragen zich idd. vaak wat anders als de ouder er is. Soms braver, soms wat aanhankelijker.
Dat doet iedere school wel in een bepaalde vorm Degene waar ik op reageer heeft het over een dag meelopen.

duizel
01-06-2025 om 21:41
tsjor schreef op 01-06-2025 om 18:18:
Of nog erger: dan zijn dat 30 kinderen die eigenlijk allemaal naar speciaal onderwijs zouden moeten gaan, omdat ze in een groep niet te handhaven zijn. De bezoekjes van de ouders zijn dan het minste probleem lijkt mij.
Uit jouw bericht begreep ik dat alle ouders dit mochten, niet alleen ouders van kinderen waar zorgen om waren.
Ik vind een hele dag meekijken ook wel iets anders als een kijkuurtje oid.