Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Lavendel

Lavendel

07-09-2020 om 20:23

Sint en/of kerst vieren

Mijn kinderen zijn 13, 10 en 7. Het is het eerste jaar dat we geen sint-gelovige kinderen meer hebben. Jammer, maar mijn ervaring met de oudste twee is dat het toch nog leuk blijft. Zo kijken zij ook altijd nog naar het Sinterklaasjournaal.

Nu zouden mijn man en ik wel iets willen veranderen aan pakjesavond. We deden dat altijd ouderwets: een zak voor de deur met een (bescheiden) aantal pakjes erin. Maar omdat de twee jongsten in de eerste week van november jarig zijn, zit het altijd dicht op hun verjaardag.

We willen daarom de pakjes dit jaar onder de kerstboom leggen. Dat vinden wij net zo gezellig en er zit wat meer tijd tussen de verjaardagen en kerst.

Nu vind ik het wel leuk om nog iéts te doen op 5 december. Maar wat? Geen surprises, dat moeten ze al voor school. Een dobbelspel gaat geheid verkeerd met onze ASS'er (middelste). Misschien een kleinigheidje in een zak? Ik houd niet van kleine troepjes geven om het geven.

Iemand nog leuke ideeën of ervaringen?

vingerhoedje

vingerhoedje

07-09-2020 om 20:39

surprise

Het leuke van een surprise traditie is dat hij jaren mee kan. Bij mijn ouders thuis hebben we altijd surprise gespeeld tot mijn ouders geheugenklachten kregen. Met de kleinkinderen. (die in het begin gelovig waren.)
Inmiddels hebben wij thuis de surprise traditie voortgezet. Erg gezellig..

De schoen

Het enige dat wij hier nog doen aan Sinterklaas is 'de schoen'. De avond voor Sinterklaas zet ik een schoen voor hun slaapkamerdeur en doe er een kleinigheidje en wat strooigoed in.
Een vijl voor dochter, fietslampjes voor zoon, een nieuwe kam voor mijzelf, een kerstlampje voor de inwonende student. Letters.

Het is toch ieder jaar weer een verrassing blijkbaar.

Kinderen zijn nu jongvolwassen maar als puber hadden we nog een zak en/of gingen we lootjes trekken, bij mij of bij hun vader. Maar ze gingen steeds meer liever met vrienden afspreken en het werd minder belangrijk.

Voor mijzelf geef ik ze dan nog even een 'schoen'. Dat is dan toch even gezellig.

Chris

Chris

07-09-2020 om 20:53

Een leuk gedekte ontbijttafel

Als verrassing. Met wat kadootjes en versierd met pepernoten natuurlijk.

Kerst is altijd anders

Dan Sinterklaas vind ik. Qua kadootjes. Wij vieren met de studerende kinderen en aanhang nog steeds Sinterklaas elk jaar. Geen surprises, maar wel gedichten, veel gedichten. Heerlijk. Even t jaar in gedachten doorlopen en wat dingen memoreren, wat commentaar leveren, en vooral heel veel lol. Ik geloof niet dat ik dat zou kunnen met kerst. Gedichten. Dat hoort gewoon niet. Voor ons tenminste. En kale kadois zonder de gedichten..,dat is echt drie keer niks. ( vinden wij he)

We trekken nu wel lootjes natuurlijk. En daarnaast gaat iedereen elk jaar toch ook nog stiekem ‘ los’ met allerlei extra dingetjes. niet idioot duur allemaal, maar ook geen zakken vol overbodige meuk. Gewoon leuke, lollige , nuttige en te consumeren dingen. Ik herinner me trouwens wel dat de overgang van de door ons verzorgde ‘zak’ naar ‘iedereen doet even actief mee’ wel een paar jaar kostte. En dat was denk ik rond de leeftijd die jouw kinderen nu ongeveer hebben. Dat ik best druk was met de jongste helpen kado's regelen of bestellen of gedichten schrijven of weet ik veel. Maar dat was even doorzetten.

Nee. De kinderen zouden echt zwaar chagerijnig zijn als we Sinterklaas zouden skippen . En wij ook . Sterker nog. Ik kriijg er opeens echt zin in!

Koffiekop

Koffiekop

07-09-2020 om 21:46

Hier Sint

Al sinds jaar en dag met mijn familie, aan mans kant is er geen familie meer. We hebben als familie de werkwijze dat het het ene jaar op 5 december is, bij een van ons of bij mijn ouders en het andere jaar is 5 december voor de schoonfamilies. Helder en duidelijk voor alle partijen.
Wij trekken al sinds het oudste kleinkind niet meer gelooft lootjes (sinds een paar jaar via lootjestrekken.nl). We kopen en cadeau voor max. 15 euro en maken daar een gedicht bij. Dat is in principe optioneel, maar eigenlijk heeft iedereen altijd een gedicht, ook de kleinkinderen. Er was afgelopen jaar nog maar 1 gelovige in het gezelschap. Ik denk dat dat dit jaar afgelopen is. Dan doen we dus allemaal een cadeau met een gedicht. De ouders doen voor hun eigen kinderen dan ook nog wat in de zak, mijn ouders ook. Het wordt altijd toch weer meer dan we dachten 😉.
Zo iets kan natuurlijk ook gewoon met ‘alleen’ je eigen gezin.

Geen Sint meer

Sinterklaas is wat mij betreft het leukste feest dat er is. Met speculaasjes bakken bij oma, zak voor de deur, warme chocomel, liedjes zingen. Maar dochter studeert in het buitenland en is er met Sint niet maar met Kerst wel. Dus dan maar cadeautjes met Kerst. Wel gezellig hoor, maar toch wat sja, weet niet, gewoon geen Sint.

skik

Je kinderen zijn nog klein

Zeker je jongste wil vast nog cadeautjes krijgen. Dus misschien toch een zak en dan met lootjes cadeautjes voor elkaar kopen? Houd je toch een beetje de sinterklaas gedachte: wat zou ik krijgen n mag iedereen sinterklaas voor elkaar spelen en jij niet alleen voor hun.

Hier ooit een keer gelezen (dacht ik):
Something they want,
Something they need,
Something to wear,
Something to read

Is een leuke richtlijn voor cadeau ideeën

Yaron

Yaron

08-09-2020 om 09:02

Nog een paar jaar Sint

Ik ben ook de jongste en toen ik niet meer in de Sint geloofde wilden mijn ouders ermee stoppen, maar dat was echt niet leuk, iedereen in de klas kreeg cadeaus en ik kon er niet over meepraten. Het jaar erna hebben we het toen weer gewoon gevierd tot ik naar het vo ging.

Lavendel

Mijn oudste is half oktober jarig, dat scheelt niet zo heel veel met jouw jongste twee. Voor mijn gevoel is Sinterklaas ook altijd vlak na zijn verjaardag, maar voor kinderen ligt dat toch wat anders.

Als ik zie hoe enthousiast mijn kinderen altijd zijn geweest over Sinterklaas (ze zijn nu bijna 15 en 11) dan zou ik dat niet graag schrappen. Wat we hier bij zoon zien is dat zijn verjaardag vaak een gelegenheid is voor een of meer wat grotere cadeaus waarvoor de budgetten van de familieleden bij elkaar worden gelegd, terwijl Sint juist gaat om een zak vol niet al te dure dingen. Daar zit dan ook best vaak kleding bij trouwens (rare kerstsokken, sloffen, dat werk). En uiteraard surprises en gedichten, al ben ik daar meestal degene die de kar trekt (ik zal mijn bloedjes dit jaar wat meer achter de vodden zitten). Partner komt uit het buitenland en heeft niet zoveel met de goedheiligman.

Maar ik zou dus de Sint erin houden en niet de cadeautjes onder de boom gaan leggen. Het zijn in mijn beleving echt twee heel verschillende dingen en kerstcadeautjes zijn maar een povere vervanging voor Sinterklaas.

Groeten,

Temet

Bregje

Bregje

08-09-2020 om 09:47

suprise

Wij doen sinds vorig jaar suprise thuis, super leuk! Maar ik vind het ook jammer om zelf geen cadeatjes meer te geven dus we geven zelf ook nog cadeautjes erbij, ik ken zoveel mensen die niets meer doen als de kinderen niet meer geloven, terwijl wij het altijd gezellig vinden en leuk! En zelf doen mijn man en ik ook cadeautjes voor elkaar. Mijn man vind het vreselijk om het met kerst te doen, dan wil hij liever uitgebreid koken als hij zelf niet hoef tewerken.

Tamar

Tamar

08-09-2020 om 09:52

Hier geen kerst

Dus een duidelijke zaak: Sint wordt stevig gevierd met de volwassen kinderen, ze hebben het er al maanden over. Met surprises, gedichten, zelfgebakken pepernoten, noem maar op. De kado's zijn eigenlijk minder belangrijk, die vallen vaak in de categorie mutsen, sokken of snoep, en iedereen 1 klein dingetje dat hij echt wil. We trekken lootjes. En de buitenlandse familie krijgt een pakket chocoladeletters opgestuurd, met een gedicht voor het hele gezin. Zij vieren geen Sinterklaas, maar dat pakket vinden ze geweldig.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-09-2020 om 12:12

Een hele maand tussen verjaardag en Sint!

Weet je hoe láng dat is voor een 7-jarige? Ik zou zeker nog 3 jaar doorgaan met Sinterklaas en dan overleggen met de kinderen.

7 jaar

de halve klas zal nog geloven en hij heeft dan geen kado. Oei das lastig voor zon jong kind. Niet verraden dat Sint niet bestaat maar wel uitleggen waarom je met kerst wat krijgt. Ik zou nog een jaar of wat sint vieren, desnoods wat kleiner en dan langzaam overstappen naar Kerst.

Ik heb trouwens altijd onder de kerstboom wat pakjes gelegd,al vanaf jongs af aan tot vorig jaar aan toe. Sint was hier niet groots maar wel met dingen die ze graag wilden en soms riepen ze dan...oo ik had graag dit of dat gehad ( vaak iets kleins waarvan ik dacht...ooo okee) en dat legde ik dan vaak onder de boom. Elke keer kwam er een kadootje bij met naam erop. Wat werd er dan veel gevoeld en geraden inderdaad gekke sokken of een foute kersttrui of iets voor sport.

Jaina

Jaina

08-09-2020 om 17:34

Wel

Ik zou dit jaar nog gewoon sinterklaas vieren met cadeautjes voor iedereen. Ook al gelooft niemand meer je kinderen zijn nog best klein dus om nu al gelijk de sinterklaas traditie op te geven zou ik niet doen. Wel misschien een goed idee om alvast iets te introduceren qua lootje trekken of zo. Dan hoe je zelf de verantwoordelijkheid voor het feest maar maak je de kinderen ook alvast actieve deelnemers. In de komende jaren kan je dan wat meer toe groeien na een feest waarbij iedereen een bijdrage levert.
Wij doen zelfs met volwassen kinderen nu nog steeds een kleine sinterklaasviering. Al is kerst wel een grotere viering omdat dan iedereen vrij is en het makkelijker is om met hele gezin samen te komen. `ik heb meerdere keren geprobeerd om sinterklaas helemaal af te schaffen, zeker nu we al jaren niet meer in Nederland wonen maar de kinderen willen het toch nog altijd vieren.

Lavendel

Lavendel

08-09-2020 om 19:30

Bedankt

Voor alle input! Ik ben er anders over gaan denken door jullie bijdrages. Het is inderdaad wel erg leuk om Sinterklaas te blijven vieren. Dat wilden we ook wel, maar ik wilde wat anders dan de standaard zak met pakjes voor de deur. Hoewel ik door jullie berichten inzie dat dat echt nog leuk is, ook als de kinderen groter zijn.

@Lilian1, dochter wordt in november dus 8 en ze zit in groep 5, de leeftijd waarop veel klasgenoten niet meer zullen geloven. En sowieso gaan we iéts doen met pakjesavond, dus ze is echt niet de enige zonder cadeau

Dank allemaal, we hebben er veel aan, vooral het inzicht dat ook grote kinderen Sinterklaasavond nog heel erg leuk vinden.

Sandra

Sandra

11-09-2020 om 20:54

Briefjes trekken

Voor het eerst hebben we dit jaar geen gelovige kinderen meer. Er komt nog wel gewoon een zak met cadeautjes. Daarnaast wil mijn dochter van 10 graag lootjes trekken. Dat gaan we er nu naast doen. Iedereen maakt een lijstje met dingen die bij de Hema te koop zijn (kinderen zijn nog te jong om alleen naar de winkel te gaan, maar ik kan wel bij de deur van de winkel wachten.) Daarnaast moet er een surprise en/of gedicht gemaakt worden.

Dees

Dees

11-09-2020 om 21:04

Hier

Hier is kind 7 en wordt binnen een week na Sint 8. Inmiddels gelooft hij al 2 of 3 jaar niet meer. in de klas moeten ze lootjes trekken en de meesten geloven al niet meer.

Tango

Tango

12-09-2020 om 20:14

Wat we hier doen

Sinds de kinderen niet meer geloven hebben we eerst nog lootjes getrokken, ook met de opa's en oma's erbij. Was niet altijd een succes hoor, want opa en oma van mijn man zijn kant begrepen niet dat ze een surprise en gedicht moesten maken en hadden precies de kinderen getrokken. Daarna haakten ze sowieso af en hebben we nog een tijd met mijn ouders en zus gedaan. Tot we 2 jaar terug zoveel gedoe en geklaag hadden, dat we er mee gestopt zijn.
Wij hebben nu twee jaar een dobbelspel gedaan en dat was dan weer een groot succes. Goede regels maken, grappige en leuke kadootjes kopen met ook nuttige erbij natuurlijk. Ervoor doen we vaak gourmetten, dus helemaal gezellig. En ik koop altijd voor beide kinderen een wat duurder kado.
Denk dat we het zo dit jaar ook weer doen. Al blijft het lastig om ieder jaar weer originele kadootjes te vinden die passend zijn voor iedereen.

Piep

Piep

12-09-2020 om 22:07

Lootjes

Wij trekken lootjes en kopen en klein kado voor diegene. Dat moet altijd iets bij zitten: een gedicht, een suprise, een speurtocht, raadsels oid. En dan doen wij als ouders er altijd een gezinskado bij. Een spel of een uitje oid.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2020 om 11:43

Dees

Kind was dus 5 of 6 jaar toen het geloven stopte. Was dat na eigen ontdekking, of is hij "bijgepraat"?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-09-2020 om 19:20

o.t. Heee Jaina!

Lang niet gezien!

groetjes, Wilgenkatje/Tonny

Dees

Dees

13-09-2020 om 20:17

Kaaskop

Kind geloofd niet in sprookjes als kleuter al niet dus meneer had het zelf bedacht en ik heb het bevestigd heb ook nooit gelogen over Sinterklaas.

Surprisemania

Met mijn familie vierden we jarenlang Sinterklaas dmv lootjes trekken en surprises met gedichten maken. Helaas stoppen we daarmee omdat een aantal vanuit het gezin met meerdere surprises aan de slag moest, als moeder help je toch de kinderen en mijn zusje haar man was ook te druk om de surprise te maken dus ze moest er gewoon vier stuks opleveren. Het werd gewoon te veel. Wij gaan waarschijnlijk het dobbelspel weer nieuw leven in blazen. Hier geen gelovige kinderen meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.