Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Slaapkamer aan kind afgeven

Hoi,

Ik heb sinds een jaar een nieuwe relatie en mijn partner is met zijn dochter van 4 bij mij komen inwonen op mijn appartement met 2 slaapkamers. Ze slaapt samen met mijn dochter van 5 op haar kamer. Wij zouden graag verhuizen naar iets groter ,maar hier in de buurt is het zo duur dat we liever nog wat gaan sparen om iets te kopen. Mijn vraag is; is het acceptabel om als ouders onze kamer af te geven voor een tijd aan een van de meisjes, zodat ze toch hun eigen kamer hebben tot we genoeg bijeen hebben gespaard?

Gekke vraag

Waarom vraag je dat? Dat moet je toch gewoon helemaal zelf weten?
Mijn ouders sliepen in de achterkamer op de bank, mijn twee zussen en ik op één opklapbed in de voorkamer en mijn broer in de slaapkast (bedstee).
Woningnood was in de jaren 60 nog een ander ding dan nu.

Ik zou niet zoveel waarde hechten aan alle twee een eigen kamer met 4 en 5 jaar.
Ieder een eigen bed is genoeg.

Niki73

Niki73

03-09-2019 om 15:51

Samen

Als ze richting de puberteit gaan, is een eigen slaapkamer wel wenselijk (dat is wat anders dan noodzakelijk). Nu zou ik de meiden nog rustig een tijdje samen laten slapen. Maar als er redenen zijn om het anders te doen, dan doe je het toch anders?

Banu

Banu

03-09-2019 om 15:53 Topicstarter

Ik vraag maar raad ik vind het belangrijk voor mijn dochter die volgend jaar naar het eerste leerjaar gaat toch haar nachtrust heeft en toch leuk om huiswerk te maken op haar eigen bureau. Maar ik ben bang dat het een raar zicht zou zijn voor hen als wij in de woonkamer slapen. Maar misschien geen slecht idee !

Flavia

Flavia

03-09-2019 om 16:10

niet nodig

de 6 kinderen van mijn vriendin zijn inmiddels ergens tussen de 10 en de 25 en slapen nog steeds 2 aan 2 hebben behalve de oudste nooit een eigen kamer gehad.

Huiswerk maken doen ze toch niet in hun slaapkamer maar in de keuken of de woonkamer, ook mijn dochter doet dat en haar vriendinnen ook.

als jij het fijn vind om steeds je woonkamer te verbouwen en op te ruimen en altijd tegelijkertijd naar bed te gaan, en dat je bed in de woonkamer staat als je ziek bent dan houd niemand je tegen.

Lente

Lente

03-09-2019 om 16:19

Zo te lezen woon je in België

In Nederland zou het ondenkbaar zijn dat een 5-6 jarige een bureau nodig heeft om huiswerk te maken. Maar ik heb begrepen dat dit in België anders werkt. Dat huiswerk bedoel ik

Denk jij dat je dochter ergens apart wil zitten voor haar huiswerk? Mijn ervaring is dat kinderen dat huiswerk het liefste (en soms het beste) maken aan tafel in de woonkamer/keuken.
En het lijkt mij dat je dochter niet opeens meer nachtrust nodig heeft dan nu. Zit de jongste nu druk te doen als er geslapen moet worden? Als daar een probleem zit, zou ik daar op focussen.

Als je een rustige thuiswerkplek wilt, kun je afspraken maken met de meiden. Bijvoorbeeld van 16 - 17 uur (als voorbeeld) op maandag en woensdag is de slaapkamer van de meiden gereserveerd voor dochter 1, voor huiswerk of misschien eens alleen spelen. En dan bedenk je voor dochter 2 ook een afspraak wanneer zij graag de kamer alleen wil hebben.

Hoe gaat het tussen de meiden onderling? Speelt dat ook mee bij jouw vraag?

Zelf zou ik het als volwassene prettig vinden om eens apart te kunnen zitten, geen zin in die voetbalwedstrijd, uitgebreid bellen met mijn vriendin zonder dat iemand daar last van heeft. Of in het weekend uitslapen terwijl de ander de meiden opvangt.

Als je geen eigen slaapkamer meer hebt, wordt je eigen leefruimte kleiner. Terwijl jij en vriend 's avonds wakker zijn. De meiden niet.

Wat andere mensen ervan vinden, zou ik me niets van aantrekken.

margaretha

margaretha

03-09-2019 om 16:56

zeker het eerste leerjaar

moet je als ouder erbij zitten. Is meer een kwestie van samen het huiswerk doen. Is veel handiger om dat dan aan een grote tafel te doen

Banu

Banu

03-09-2019 om 18:02 Topicstarter

Dankje voor de reacties allemaal!

Dees

Dees

03-09-2019 om 18:14

Hoogslapers enzo

Je zou ze wat privacy kunnen geven door bijvoorbeeld hoogslapers te kopen met een bureau en kleding kast eronder. Dan kun je de kamer misschien nog verdelen met een gordijn of divider of iets dergelijks. Zo hebben ze ieder een eigen plekje om te slapen, hun kleding op te bergen en om aan te tekenen/knutselen of spelen. Onder het bed is vaak ook nog wel ruimte daar zouden dan kisten met speelgoed kunnen.

Je zou daar de grootste slaapkamer voor kunnen gebruiken zodat je voor jezelf nog een aparte kamer over hebt (mits het allemaal past hé) waar je een tweepersoonsbed in kwijt kunt.

Waarschijnlijk zullen ze de eerste 2/3 jaar nog geen huiswerk meekrijgen van school dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Olivia

Olivia

03-09-2019 om 19:51

mooie kamer

Wij hadden voor onze dochter een hele mooie kamer opgeknapt toen de naar de middelbare school ging. Incl. bureautje met allerlei leuke accessoires, maar huiswerk maken deed ze het liefste beneden aan de eettafel.
Wij hebben als ouders wel de kleinste slaapkamer genomen, omdat de kinderen toch meer op hun kamers spelen/chillen e.d. (alles behalve huiswerk maken als ouders lig je toch alleen maar in bed, ik ga daar niet zitten chillen of een boek zitten lezen.

Hoewel ik het prima zou vinden om de kinderen een eigen kamer te geven. En zelf een opklapbed of bank of hoekje afgescheiden in de woonkamer te hebben.
Wij hadden een kastje met boeken en schrijfspullen naast de eetkamertafel waar, na het eten, het huiswerk gemaakt werd, tot nog in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

En nu

Dochter maakt al jaren haar huiswerk voornamelijk in haar eigen kamer, achter haar bureau. Er staat een stoel voor mij als we een keer iets samen doen.
Zoon heeft zijn bureau nog nooit gebruikt en als hij thuis huiswerk maakt, hij doet het tegenwoordig vooral op de bibliotheek of de uni, dan zit hij aan de (open) keukentafel en loopt af en toe even met de tekst op zijn laptop naar mij toe in de zitkamer.

@Emma

@Emma

03-09-2019 om 22:30

hier

Dochter van 18 heeft de mooiste en de grootste kamer van de hele stad. Ik slaap in de bezemkast. Wat heb ik daar een spijt van 😑
Huiswerk, vriendinnen, hobby, aankleden, facetimen, make-up, werkelijk alles speelt zich aan de keukentafel af. Haar kamer is één grote t..*...zooi 🙄
Maar ja, over een paar jaar heb ik het huis alleen en dan zal ik haar missen. Je kunt niet alles goed doen.

Lanza

Lanza

06-09-2019 om 11:27

Ik zou

de meiden samen laten slapen, maar hen wel de grootste kamer geven en er echt een leuk plekje van maken voor allebei. Het voelt nu voor de dochter van je vriend alsof ze op de slaapkamer van jouw dochter mag slapen. Het zou goed zijn als jullie haar het idee geven dat het vanaf nu ook echt net zo goed haar kamer is.

Dit kun je doen door de grootste kamer (jullie kamer nu, denk ik?) aan hen te geven en bijvoorbeeld met een kamerscherm twee plekjes te maken. Je hebt ook stapelbedden die de kamer verdelen in twee stukken. De ene stapt aan de ene kant uit bed en de andere uit de andere kant, als je het bed dan in het midden van de kamer zet, hebben ze toch allebei hun eigen plek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.