Jesse_1
10-03-2009 om 22:13
Spelen en tv/computer/pc
Hier in huis (3 kinderen van groep 1 tot groep 5) hebben we 1 tv-verslaafde en 2 liefhebbers van (vooral) de pc.
Per dag heb ik een bepaalde tijd ingesteld dat 'de beeldschermen aan mogen' en in die tijd proberen we dan gelijk te verdelen voor wie er achter de pc mag, etc. Op zich werkt dat goed. (De tijd en het tijdstip is niet persé iedere dag hetzelfde).
Nu zit ik alleen met het "probleem" als er vriendjes komen spelen. Aan de ene kant wil ik degenen zonder vriendje niet benadelen door hen de beeldschermtijd te ontzeggen, aan de andere kant merk ik dat degenen mèt vriendje zich vaak niet los kunnen maken van het beeldscherm en dus niet meer met hun vriendje spelen. Ik vind het niet erg als het vriendje dat ook wil, dat ze dan bijvoorbeeld een half uurtje achter de tv hangen, maar als de wensen verschillend liggen is dat dus wel lastig.
Zijn er anderen hier die hiermee te kampen hebben of er juist een oplossing voor hebben gevonden? Vanmiddag een klein drama gehad met jongste van bijna 5, die alleen nog bij zijn broer achter de pc wilde kijken en "nergens anders meer zin in had" en die ik ondanks allerlei dreigementen danwel beloftes ergens toe kon brengen, behalve dat hij niet meer achter de pc mocht kijken, maar toen ook nog niet meer wilde spelen...
NB tv en pc bevinden zich beiden beneden in de woonruimte.
Jesse

sus-anne
11-03-2009 om 08:44
Zo doen wij het
hier mag de tv pas aan als we gaan koken,zo rond vijf uur.op dat tijdtsip zijn de vriendjes dus al naar huis.
de pc mag alleen s,avonds na het eten gebruikt door de kinderen,als het huiswerk af is,de schooltas gepakt ,mogen ze op de pc.
de middelste (15) mag anderhalf uur,de jongste (11) mag een uur.deze regel passen wij al toe vanaf het moment dat de kinderen geboren werden.
heel af en toe mag er op woensdagmiddag ( als het echt heel slecht weer is en ze echt niks anders weten te verzinnen)een dvd gekeken .

maggietel
11-03-2009 om 08:45
Vriendjes/vriendinnetjes mee
Als er hier een vriendje of vriendinnetje mee is dan is het ook wel de bedoeling dat er iets gedaan wordt. Bij slecht weer kan dat wel eens een keer samen tv kijken zijn of zo (laatste half uurtje van speelafspraak bijv.), maar eerst wordt er zelf gespeeld, geknutseld of weet ik veel wat. Wordt er alleen maar gehangen en gezeurd dan de volgende dag zeker niet iemand mee naar huis of ergens spelen. Ik vind het leuk en gezellig als er andere kinderen meekomen maar ik ben niet van plan om ze iedere middag te entertainen of politie-agent te spelen. Zoon of dochter moeten ook met meegenomen kind spelen en die niet aan zijn/haar lot overlaten, dan hadden ze hem/haar niet mee moeten nemen maar alleen naar huis moeten komen.

branca2
11-03-2009 om 10:02
Bij ons
Geen regels voor pc of tv of spelcomputer nooit gehad.
Onze redernering is als wij er geen isseu van maken doen de kids het ook niet.Soms zaten ze toen ze jonger waren een paar uur achter die pc of tv en vaak ook dagen niet.Als ik het te veel vond worden waren/zijn ze altijd voor reden vatbaar.Als ik zou zeggen dat ze maar een uur per dag mogen dan weet ik ook zeker dat ze een uur per dag gaan en dat wil ik niet ik laat ze er vrij in en probeer ze te sturen om zelf de goede keuze's te maken.

branca2
11-03-2009 om 10:05
O en
ze (12 en 14)hebben alletwee al jaren een tv op de kamer met video en ze hebben alletwee een laptop en er is een wii.playstation en xbox in huis maar nooit overheersen die dingen in hun dagelijkse bezigheden

mirreke
11-03-2009 om 10:19
Hier
TV vanaf half zes.
PC: we hebben timeslot op de PC's geïnstalleerd. Ieder kind heeft zijn eigen tijd en zijn eigen beperkingen (bv. jongste mag niet op het internet, de ouderen hebben geblokte sites of geblokte programma's). Als de ingestelde tijd bijna is afgelopen klinkt eerst een waarschuwing, en daarna is het afgelopen met computeren. Vanaf timeslot geen problemen meer. Je kunt ook bv. een gastaccount instellen voor bezoekende kinderen (een uitzondering), noem maar op.
Heel handig, duidelijke regels, en geen gezeur.

Angela67
11-03-2009 om 11:57
Combi met vriendjes
Jesse,
Volgens mij bedoel jij meer de combi van de een een vriendje op bezoek, de ander wil computeren. En dan draait het erop uit dat degene met het vriendje op bezoek mee gaat computeren?
Ik moet zeggen dat wij het rigoreus hebben opgelost: jongste (4) vindt alleen computeren leuk als oudste (8) meedoet. En oudste mag alleen in het weekend computeren. In principe twee keer een uur, maar omdat oudste jongste dus dingen leert en ze samen racespelletje doen krijgt oudste dus spelenderwijs meer computertijd. Maar door de weeks hebben we dus geen 'last', want vooral oudste vindt het megaleuk en zou het heel moeilijk vinden om nog wat anders te doen.
Als je ooit nog iets met laptop gaat doen, kun je daarmee natuurlijk wel de computeraar ergens anders neerzetten om rustig alleen te spelen. MAar met een vaste pc is dat wat moeilijker inderdaad. Evt. met mooi weer degene met het vriendje op bezoek naar buiten bonjouren?
Groet,
Angela

mirreke
11-03-2009 om 17:58
Vriendjescombi
Met vriendjes geldt hetzelfde: ze hebben allemaal een eigen hoeveelheid tijd, dus onafhankelijk van de tijd van de dag. Bv. een uur per dag voor de oudste. Of dat nu van 8 tot 9 's ochtends is of van 4 tot 5 's middags, of hij verdeelt het in 2 x een half uur per dag (als hij niet vergeet uit te loggen), maakt niet uit. De computer onthoudt hoeveel tijd is gespeeld. Als er met een vriendje wordt gespeeld geldt hetzelfde, gewoon inloggen en als de tijd op is ist'ie op.

mirreke
11-03-2009 om 17:59
Te snel geklikt
Wat betreft het meekijken heb ik eigenlijk geen oplossing. Als het echt een probleem vormt zou ik zeggen, niet computeren als er een vriendje is, of degeen met vriendje speelt op zijn kamer (de pc staat immers beneden), zodat de ander wel mag computeren.

Jolijt
12-03-2009 om 10:39
Net als bij branca
geen regels, ook nooit gehad. De enige problemen ontstaan als er een kindje komt spelen die thuis niet of heel kort tv mag kijken of mag computeren want dan proberen ze het hier een hele middag te doen (wat de ouders dan weer niet goedvinden). Dan stuur ik wel een beetje; even tv kijken met iets te drinken, dan met het speelgoed en een uurtje voor het ophalen mag dan de (spel)computer aan.

branca2
12-03-2009 om 10:51
Ja jolijt
dat herken ik als er vrienden zijn met pc tijd of tv tijd willen ze het liefst hier de hele tijd achter de pc.Mijn zoon verwoorde dat heel goed'als ze thuis zo vaak als ze willen op de pc mogen verveeld het ook wel eens een keer mam en ga je vanzelf andere dingen doen.Eigenlijk moeten die ouders zeggen dat die kinderen heeeeeeel lang verplicht de hele dag achter de pc moeten en niet mogen buitenspelen dan doen ze dat veel liever buiten spelen dan achter de pc." En dat klopt volgens mij ook nog wel zo'n beetje.Slimme zoon heb ik he

Pinkelot
12-03-2009 om 12:44
Ben ik niet mee eens
Het ligt heel erg aan je kinderen, hoe je met het beleid om gaat met de pc. Branca en Jolijt geven aan dat hun geen beperking hebben over het pc gebruik en dat hun kinderen daar zeer goed mee om gaan.
Nou één ding weet ik zeker, dat dat hier met onze oudste niet zo zou werken. Hij wil altijd wel met iets van een beeldscherm bezig zijn. Dus als ik het hier los laat, en we hebben alles al gebprobeerd, dan zit hij heel de dag achter pc, tv, wii of game boy. Kijk bij onze jongste (dochter) zou die geen regels prima gaan, die wil soms even op de pc, maar na een kwartier vind ze het wel weer genoeg en gaat andere dingen doen. Maar onze andere zoon ziet de facinatie van zijn broer en begint ook al. Dus hier zijn wel regels, en genoeg is ook echt genoeg.
Zo zie je bij elk kind/gezin werkt dat anders. Jullie kinderen kunnen er goed mee om gaan, maar niet elk kind kan dat uit zichzelf.
Groetjes, Pinkelot

Maylise
12-03-2009 om 13:17
Net als bij branca en jolijt
Hier mogen ze op de PC wanneer ze willen. Als er vrienden zijn gaan ze zelden op de PC. Wel gaan ze veel met de Nintendo Wii spelen. Dat is ook natuurlijk echt een spelcomputer die uitnodigt om samen te spelen. Ik heb hier verder geen restricties op. Als ze een middag achter de wii of de ps2 willen zitten vind ik het prima. Soms gaan ze als er een vrienden zijn naar een film kijken op TV. Andere keren wordt er echt gespeeld. Buitenspelen blijft heel geliefd.
Als mijn zoontje een vriendje op bezoek heeft bijvoorbeeld en mijn dochter niet en zij gaat dan met de ps2 spelen dan wil zoontje echt niet meespelen of kijken. Hij gaat met vriendje wat anders doen. Hij weet immers dat hij straks of morgen of wanneer dan ook er weer op mag. Juist omdat ze niet alleen één uur per dag mogen of alleen na 17:00 maakt het hem echt niks uit of zusje nou wel of niet achter de ps2 zit.
Maylise

Guinevere
12-03-2009 om 13:27
Niet
Er wordt hier niet gecomputerd als er kinderen op speelbezoek zijn. De meeste computerspellen zijn op 1 persoon ingesteld dus dat vind ik geen sociale activiteit, dan zit er altijd één te niksen. Ik maak wel eens een uitzondering voor het racespel van de playstation, dat kun je wel met zijn 2-en doen. Voor de rest moet zoon maar wachten tot zijn vriend weg is. Dat weet hij en het levert geen problemen op.

Jesse_1
12-03-2009 om 22:21
Inderdaad juist de combi
Ik doelde inderdaad juist op de combinatie met vriendjes van broer(tje).
Dus kind A en kind C hebben een vriendje mee, en kind B niet. Nu wil kind B tv-kijken.
Moet ik hem nu het tv-kijken ontzeggen (en hem dus in zn eentje laten spelen), of laat ik hem wel tv kijken met als gevolg dat kind C nu ook tv gaat kijken ipv met zn vriendje te spelen?
Beeldschermtijden helemaal los laten werkt hier niet. Kind B is een tv-junk, de tv gaat op een gegeven moment wel uit, maar pas na minstens 2 uur tv kijken (en dan rustig echt elke dag!). Kind A is een pc-junk, ik weet echt niet of hij op een gegeven moment überhaupt de pc nog uit zou doen (vooral omdat hij niet echt een 'speel kind' is).
Ik moet zeggen dat kind B zo'n erge tv-verslaafde is, dat hij liever tv kijkt dan een vriendje uitnodigt (dus als ik tv altijd toe zou staan, zou hij geen vriendjes meenemen, omdat ik vind dat een vriendje komt om te spelen en niet om samen tv te kijken - en als dat vriendje dan geen tv wil kijken, heeft het vriendje pech, want van sociale omgangsvormen heeft kind B dan geen last).
Met andere woorden: ik denk echt dat ik mijn kinderen moet behoeden voor te veel beeldscherm omdat ze hierin hun grenzen niet kennen. En op zich gaat dat dus prima, behalve als er vriendjes zijn.
Daarbij heeft kind A overigens vriendjes die ook pc-liefhebbers zijn en hier ook het liefst achter de pc zitten.
Maar goed, mijn probleem is dus dat ik één van mijn kinderen moet 'benadelen' omdat de ander een vriendje bij zich heeft. Een oplossing zou kunnen zijn om de beeldschermtijd standaard te verplaatsen naar 17.00 op maandag en dinsdag (ik krijg dan wel ernstig muitende kinderen!), maar ik weet niet of ik daar wel helemaal achter sta.
Mochten er nog goede oplossingen zijn, dan hou ik me aanbevolen!
Jesse

Jolijt
13-03-2009 om 08:52
Jesse
Als kind B tv wil kijken dan mag dat hier. Als kind A + vriendje mee willen kijken, ook goed. Als kind C dan ook wil kijken maar het vriendje van C niet, dan heeft C pech. Dat is het gevolg van een vriendje mee naar huis, dan speel je samen. De tv loopt niet weg, wil je het programma niet missen dan wordt het opgenomen, maar je gaat iets doen met je vriendje.
Hetzelfde voor de (spel)computer; is het iets dat je met z'n tweetjes kan doen best, maar niet een kind van ons aan de toetsen en een vriendje dat ernaast hangt. Wat anders vind ik het als een van onze kinderen iets nieuws heeft/weet en het vriendje zit aan de toetsen om het ook te proberen.

jasset
13-03-2009 om 10:15
Geen regels
HIer geen echte regels voor de pc, hoewel ik wel eens zeg dat het lang genoeg is geweest. Ook voor de 2 kinderen( 11 en 4) geen aparte regels.
Jongste is erg leergierig en doet voornamelijk educatieve spelletjes. Ik zie niet zo'n probleem in computeren, als ze darnaast ook nog maar genoeg andere dingen doen. met vreidnejs mag er ook gecomputert en tv gekeken worden, maar niet heel de middag, en alleen als ze allebei willen.