Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Spoed - vraag over huisarts

Weet iemand of een huisarts een telefonisch consult mag weigeren? Ik kan er zelf op internet niets over vinden, maar misschien is hier iemand aanwezig die daar meer over kan vertellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor de vuist weg

Ik vind het een onduidelijke vraag. Je kunt een huisarts niet dwingen om op een bepaalde manier te communiceren (ik wil telefonisch, ik wil per email, ik wil een via de app).
Het kan zijn dat een huisarts geen telefonisch spreekuur heeft.
Het kan zijn dat een huisarts over de uitslag van een onderzoek niet telefonisch wil praten maar face-to-face.
Het kan zijn dat een huisarts niet via de telefoon een diagnose wil stellen.

Kortom, er zijn vele praktijken en er kunnen veel redenen zijn waarom een huisarts geen telefonisch consult doet.

Tsjor

Jeekaa

Jeekaa

28-03-2013 om 10:55 Topicstarter

Tsjor

Huisarts heeft telefonisch spreekuur.
Zoon van 2 heeft twee weken geleden munt van 20 cent ingeslikt. Meerdere malen telefonisch contact over gehad (op advies van huisarts). Kreeg laatste gesprek sterk idee niet serieus genomen te worden, ook aangegeven.
Muntje is nu eindelijk met ontlasting mee gekomen, wilde dit doorgeven aan huisarts en nogmaals benadrukken dat ik het vervelend vindt dat zij me af probeerde te schepen. Assistente weigerde echter om me in te plannen voor telefonisch consult.

muntje

muntje

28-03-2013 om 11:07

Je serieus genomen voelen

dat is jouw kwestie, niet die 20 cent.

Want nu die eenmaal is verschenen, is er geen medisch probleem meer toch?

Opoe zei: 'wat erin haat door de roeper, komt eruit door de poeper' Dat is misschien wat rechtlijnig, scherpe voorwerpen geven beschadiging, maar een rond muntje, ach.
In ons fotoboek zit nog een verweerd dubbeltje geplakt, zwart uitgeslagen na een reis door ingewanden.

Misschien net iets teveel

'Meerdere malen telefonisch contact over gehad...' Misschien net iets teveel? En als je wild edoorgeven dat het allemaal goed gekomen was had dat ook aan de assistente gekund. Een gesprek over 'je serieus genomen voelen worden' zou ik niet telefonisch doen, je kunt dan beter een consult inplannen.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2013 om 11:19

Jeekaa

Blijkbaar heb je meermalen met de huisarts aan de telefoon gezeten over dit onderwerp. Huisarts heeft haar plicht hiermee dus gedaan. De huisarts kon ook niet meer doen dan met jou afwachten tot het muntje zou vallen.
De assistente kan doorgeven dat het muntje inmiddels uitgepoept is. Daar is toch niet opnieuw een afspraak voor nodig?

Sorry jeeka, maar dit snap ik niet

Ik ben het eens met Tsjor: als je iets wilt doorgeven aan de huisarts dan doe je dat toch via de assistente? Daar zijn die mensen nou juist voor. Ik begrijp werkelijk niet waarom het nodig zou zijn zoiets persoonlijk met de huisarts te bespreken.

Ik heb trouwens in voorkomende gevallen wel eens inhoudelijke medische vragen ook aan de assistent gesteld. Dan was dus de boodschap: dit is wat er speelt, ik vraag me af of ik hiervoor een afspraak moet maken, weet u dat of kunt u dat aan de arts voorleggen. Als er dan niet direct een antwoord gegeven kon worden werd ik dan later teruggebeld, hetzij door de arts, hetzij door de assistent nadat die de arts had geraadpleegd. Dat is voor alle betrokkenen stukken sneller en efficiënter dan steeds maar achter die arts aan te bellen.

Groeten,

Temet

Jeekaa

Jeekaa

28-03-2013 om 11:29 Topicstarter

Verduidelijking

Na inslikken contact gehad met huisarts. Moest na 2 dagen uitgepoept zijn, anders zou doorsturen naar het ziekenhuis nodig zijn (volgens huisarts dus). Na 2 dagen moest ik toch nog langer afwachten en na 3 dagen weer terugbellen. Na die 3 dagen moest ik na 5 dagen nogmaals terugbellen.Dit was dus steeds op aanraden van huisarts zelf, dan kan mij nu toch niet aangerekend worden dat ik te vaak gebeld zou hebben?
In dat laatste gesprek is me gezegd dat ik muntje waarschijnlijk gemist had. Aangegeven dat ik 100% zeker wist dat dat niet het geval was en gevraagd waarom er in eerste instantie sprake was van doorverwijzing. Antwoord was: 'omdat ervaring leert dat muntjes vaak gemist worden in de ontlasting'.

Maar goed, nog steeds geen antwoord op mijn vraag of telefonisch consult geweigerd mag worden.

Zorgplicht

Als zo evident is dat er aan de zorgplicht is voldaan, ja, dan kan een telefonisch consult volgens mij geweigerd worden. Er bestaat geen telefoonplicht.
Het ging ook niet om een consult (advies vragen) maar om het doorgeven van informatie en om een klacht.
Je kunt zelf besluiten om alsnog een afspraak te maken.

Tsjor

P

P

28-03-2013 om 13:59

Natuurlijk mag dat geweigerd worden in jouw situatie. Al die andere keren mocht je bellen. Nu wil je bellen dat het muntje er is, nou prima; dan bel je en de assistente geeft het door. Ik zou niet weten waarom jij daarvoor precies de huisarts wil hebben.

Het was in dit geval helemaal niet nodig om de huisarts nog te spreken. De huisarts heeft het prima gedaan: door steeds contact te houden wist hij/zij dat je kind het goed maakte ondanks het ingeslikte muntje. Zou je kind verstopt zijn geraakt, buikpijn hebben gekregen of andere klachten hebben ontwikkeld dan zou de huisarts zeker hebben doorverwezen. Dat was nu niet nodig, zo blijkt ook wel.
Ik zie niet in dat er een telefonisch consult geweigerd is. De assistent heeft je te woord gestaan en terecht geconcludeerd dat het niet nodig was om de arts nog te spreken. Je verwacht te veel, denk ik.

Wel voorstellen

Ik kan mij wel voorstellen dat Jeekaa nog even met de huisarts had willen praten. Hij is in eerste instantie niet duidelijk geweest. Als ik het goed begrijp wil hij eerst dat het muntje er binnen een paar dagen uit het lichaam is anders richting ziekenhuis. Dit gebeurd niet en vervolgens wordt Jeekaa aan het lijntje gehouden, wacht nog maar een paar dagen en nog een paar dagen. Dan had de huisarts in eerst instantie moeten vermelden dat als er klachten komen ze kontakt op moet nemen, niet als het muntje er nog niet uit is. Jeekaa wil (denk ik) graag aangeven dat ze ongeruster is gemaakt dan nodig en daardoor zich niet serieus genomen voelt. Ik vind dat de huisarts best even tijd hieraan had mogen spanderen. Denk overigens wel dat Jeekaa zich moet bedenken wat ze wil bereiken met dit gesprek. Als het alleen om gal spuwen gaat dan zou ik mij de tijd en ergernis besparen. Als ze wil vertellen wat dit soort onduidelijke berichtgevingen voor uitwerkingen hebben in de hoop dat de arts er wat leert zou ik alsnog een gesprek aanvragen.

Jeekaa

Jeekaa

28-03-2013 om 16:04 Topicstarter

Juist joost

Ik vind dat de arts het niet handig aangepakt heeft en daar wil ik een gesprek over. Jullie hebben gelijk dat ik daar beter een afspraak voor kan maken en dat zal ik dus ook doen.
In mijn ogen kwam het over als dat huisarts ervan uitging dat ik dat muntje gemist zou hebben en dat daarom niet doorverwezen werd. Dat vind ik niet kloppen omdat daarmee mijn verzekering dat ik het muntje niet gemist heb aan de kant werd geschoven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.