Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Sterkamp - ervaring?

Hallo allemaal,
Graag hoor ik wat de ervaringen zijn van ouders/kinderen i.v.m. de sterkamp. In het archief heb ik het eea gelezen, allemaal positief. Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn met een minder leuke of slechte ervaring tijdens het verblijf in de sterkamp.
Wij overwegen onze dochter (9j) daar te sturen, zij vindt het wel leuk. Wij moeten snel beslissen, want er zijn nog maar een paar plekken vrij. De beslissing vind ik moeilijk, 6 dagen en 5 nachten ver weg van huis met mensen die dochter niet kent....
wie wil zijn/haar ervaringen delen?
Alvast bedankt!
Kaat2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanmelding

Mij leek het ook heel geschikt voor de kinderen. Ben ook benieuwd wat de ervaringen zijn.
Zoon had ik aangemeld omdat hij het op school zo moeilijk had en zich moeizaam kon handhaven maar voor het zover was kwam het traject bij de autismepolie aan de orde en daarmee kwalificeerde hij zich niet meer voor het kamp, dat zou eerst afgewacht moeten worden. Dat heeft daarna nog 3/4 jaar geduurd voor hij zijn eerste afspraak had en dat vond ik erg jammer. Mogelijk dat hij er concreet iets aan gehad had in de tussentijd. Nu ging het met hem van kwaad tot erger.
Dochter heb ik geprobeerd aan te melden voor het brugkamp, het leek me handig dat ze concreet wat vaardigheden kon opdoen voor de grote overgang naar de middelbare school. Maar de aanmelding kon pas in januari en dan kwam er een intake tegen de zomer, zodat je pas op het laatste moment weet of kind meekan. Dat heb ik maar niet afgewacht en ben maar weer zelf begonnen kind voor te bereiden.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-06-2011 om 02:23

Belangrijk.

Gaat het om een kind dat snel heimwee heeft of is het er eentje dat graag uit logeren gaat? Volgens mij staat of valt het daarmee.

dihanne

dihanne

30-06-2011 om 09:43

Wij zijn niet positief

Hoi Kaat2,

Wij zijn niet positief over het Sterkamp (onze dochter is vorig jaar mei geweest, toen was ze 10).

Belangrijk is wel dat onze dochter Asperger heeft, dus dat zal zeker uitmaken. En dit was haar eerste kamp. En het regende die week continu. Ons verhaal zal dus waarschijnlijk niet van toepassing zijn op jullie, maar je vraagt naar ervaringen, dus hier die van ons.

Ik vond de intake en alles eromheen goed verzorgd. Ook de begeleiders e.d. vond ik prettig. Ik vond het spannend, maar had er ook vertrouwen in. Programma zag er prima uit enz.

Toch is het niet zo goed uitgepakt, zal aan dochter gelegen hebben, maar ook aan het kamp.

Ten eerste zetten ze het kamp heel positief neer, alles is COOL & VET. Onze dochter vond het kamp echter niet zo leuk, en heeft dat ook tegen haar begeleider gezegd. Dan is het jammer dat ze daar je kind niet kennen, want het feit dat ze dat gezegd heeft, is voor haar doen een enorme prestatie. En dat ze dat durfde, is ook een teken dat de begeleiding goed was. Maar ze hebben dat maar matig opgepakt. Ze hebben een lijstje met haar gemaakt van dingen die ze wel leuk vond (prima, natuurlijk) maar daar bleef het bij. Ze had wat meer steun nodig gehad.

Dochter heeft zich erg verveeld. Ze leest nooit, maar daar heeft ze veel gelezen (ook niet negatief natuurlijk, maar het klopt niet). De tijd tussen de programma-onderdelen was voor haar oersaai. Aansluiting met de groep was minimaal en dat is vreemd, want thuis en op school (maar ook als we op een camping zijn) sluit ze zich vrij makkelijk aan bij andere kinderen.

Ik dacht dat ze qua leeftijd in het midden zou zitten, maar ze zat echt bij de jongere (met haar 10,5 jaar). De meeste waren ouder, en een aantal zeker door de wol geverfd: dochter vertelde thuis dat het Sterkamp een psychiatrisch kamp was (hadden de groepsgenoten gezegd).

Ze was er dus van overtuigd dat er iets mis met haar was. Terwijl wij natuurlijk altijd het verhaal hebben van 'iedereen is anders bla bla'(maar met niemand is iets mis).

Toen ik haar op vrijdag op ging halen, schrok ik me rot. Het kind was verstijfd, haar gezicht leek wel van plastic, heel raar. De begeleiders vertelden alleen maar dat ze het goed gedaan had. Zelf vertelde ze niets. Toen ze in bed lag, hoorde ik haar heel hard huilen. Ben ik erbij gaan zitten, en toen zei ze 'nu je me toch betrapt hebt, wil ik wel vertellen dat het verschrikkelijk was'. En kwam er een heel verhaal over heimwee, eenzaamheid, verveling, verwarring door wat de andere kinderen gezegd hadden enz.

Een paar dagen later kwamen er ook positieve verhalen, dat de bonte avond heel leuk geweest was.

Op de terugkomdag hebben we het er met de begeleiding nog over gehad, maar ik vond dat ze daar wel wat oppervlakkig op reageerden. Sterkamp is COOL&VET en voor een andere ervaring voelde ik weinig ruimte. Ook tijdens telefonisch overleg tijdens het kamp had ik al eens gezegd dat het naar mijn gevoel niet goed ging, maar dat werd ook weggewuifd.

Kortom: wij hebben er spijt van. Het heeft onze dochter geen goed gedaan, en kost ook nog eens veel geld, natuurlijk.

Overigens had ik wel het idee dat andere ouders wel tevreden waren. Tijdens de terugkomdag had ik wat korte gesprekjes bij de thee e.d. en daar hoorde ik wel positieve verhalen. Dus hopelijk krijg je nog meer reacties.

Ik zou wel even kijken naar de leeftijdsopbouw in de groep. In de groep van mijn dochter zou 9 jaar uitzonderlijk jong zijn geweest.

vriendelijke groet,
Dihanne

jutter

jutter

30-06-2011 om 10:28

Ervaring sterkamp en maankamp

Ervaring hier. Ik weet niet precies wat jouw zorgen/twijfels zijn, dus zal mijn ervaringen maar even neer zetten.
Mijn dochter is toen zij 8 was naar Sterkamp gegaan (en met 9 jaar naar Maankamp).
Heimwee: Zij was jong, maar heeft geen tijd (naar eigen zeggen) gehad voor heimwee. Zij hebben op kamp een speciaal avondritueel en de leiding blijft in de slaapkamer tot alle kinderen slapen. De kinderen slapen op kamers met minimaal 4 tot maximaal 8 kinderen. Gezellig, maar toch overzichtelijk.
Veiligheid: Er gaan 15 mensen aan leiding mee op maximaal 30 kinderen. Verder zijn de dagen en activiteiten erg gestructureerd. Kinderen worden goed in de gaten gehouden. Nadat de kinderen 's avonds naar bed zijn, neemt de leiding de dag door en spreekt door hoe de volgende dag er uit zal komen te zien. Kortom degelijke planning etc.
Resultaat: Mijn dochter heeft heel veel geleerd op Sterkamp, buiten dat zij het gewoon een heel leuk kamp vond. Zoals de onderzoeken al aangeven was de verdieping na Maankamp van het geleerde helemaal geweldig. Mijn dochter klaagde zelfs dat zij pas als zij naar middelbare school gaat weer op kamp kan.
Wij hebben verder geen negatieve ervaringen opgedaan met het kamp.
Kortom mijn dochter en ik bevelen het van harte aan!
In mijn optiek komen er zaken aan de orde in Sterkamp waar iedereen wat aan zou hebben. Ik herkende in ieder geval heel veel zaken, die ik tijdens werkgerelateerde cursussen heb geleerd.

Hoop dat je wat aan mijn nogal lang post hebt.

groet, Jutter

Kaat2

Kaat2

30-06-2011 om 12:22 Topicstarter

Bedankt!

Hartelijk dank allemaal!
Dihanne en jutter, ik heb heel veel aan jullie reacties, het helpt mij mijn gedachten meer op orde te zetten. Jutter: ik weet ook niet precies wat mijn zorgen/twijfels zijn..... Ik probeer steeds mijn reele twijfels te onderscheiden van de zorgen van een ontaarde-overbezorgde-moeder van een kind dat nog nooit op kamp is geweest
Ik kom later meer schrijven/reageren, ben nu aan het werk.
Meer reacties zijn heel welkom!
groetjes, Kaat2

KGO

KGO

01-07-2011 om 16:41

Ervaring

Onze oudste is er ook geweest toen ze 9 jaar was. Ze heeft t heel leuk gevonden, heeft een hele leuke tijd gehad. Maar qua effect viel t wel tegen. Dat komt waarschijnlijk omdat er bij haar ook meer speelde (Asperger).
Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.