Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Telefoon kind, do's en don'ts?

Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een telefoon + abonnement voor zoon.
Ik zit zelf bij t-mobile, dus dacht doe ik voor zoon ook, maar op hun site is mij niet helemaal duidelijk wat hun kind-abo nu precies biedt.

Nouja zoek vooral tips, wat hebben jullie en wat zijn de voor- en nadelen er van en waar moet ik aan denken? Dus kom maar op!


Hoe oud? Wat gaat hij er mee doen? Waarom een kind abo?

Onze dochter heeft een abonnement voor 3000MB en 200 belminuten. Zo kan ze buitenshuis ook een beetje tiktokken of snapchatten. We zitten soms lang in de auto naar familie en dan is een abonnement wel fijn. 

Amber82

Amber82

24-02-2022 om 07:41 Topicstarter

11 jaar. Hij zal vooral spelletjes en appen doen op de telefoon. Tiktok etc is hij niet van.

Met abonnement bedoelde ik overigens ook sim only, vooral dat eigenlijk. En dan niet de duurste telefoon.

Hier Sim only van simpel. Heb ik zelf ook, goedkoop en echt nooit storing ofzo. Dochter heeft een oude iPhone van mij, geloof een 8S ofzo. 

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/telefoonabonnement-kind

Heldere info. Jij sluit sim af, maandelijks te wisselen, altijd bereikbaar

Ik zou gewoon prepaid doen. Thuis en op plekken waar ze vaker komen kunnen ze op de wifi en verder hoeven ze wat mij betreft niet heel de dag online te zijn. Bellen kan dan wel als het nodig is.

Amber82

Amber82

24-02-2022 om 11:09 Topicstarter

Dank voor jullie info!
Prepaid wil ik liever niet, omdat hij ook zelf met de trein gaat reizen en wil niet dat het gebeurd dat hij niet kan bellen of info kan opzoeken om de reis te wijzigen.

Ik zal simpel nog eens bekijken, maar neig nu toch naar t-mobile, omdat ik daar zelf ook bij zit.

Nog een andere vraag, ik heb wel eens iets gehoord over toestemming vragen voor het plaatsen van apps? Kent iemand dat?

Amber82 schreef op 24-02-2022 om 11:09:



Nog een andere vraag, ik heb wel eens iets gehoord over toestemming vragen voor het plaatsen van apps? Kent iemand dat?

Toestemming moeten ze sowieso vragen als ze nog geen 13, 16 of 18 zijn, hangt af van de app welke grens ze hanteren.

Maar je kunt bij apple in elk geval een account hebben waarmee jij bepaalt of een kind een app kan installeren of niet. Of ook deactiveren. 

Highly annoying als je als ouder toestemming geeft maar de stiefouder dat niet goed vind en zonder overleg de app weer verwijderd. (Ik ben van de overleg met kind strategie, en zij van de ik controleer alles en ze mogen weinig strategie) Ik zie wel de verschillen in resultaat: mijn zoon laat gewoon alles zien en overlegd of iets slim is om te doen met mij of zijn vader. Maar heeft wel zijn eigen telefoon gekocht en eigen accounts aangemaakt waar stiefmoeder geen controle over heeft. 

MamaE schreef op 24-02-2022 om 10:24:

Ik zou gewoon prepaid doen. Thuis en op plekken waar ze vaker komen kunnen ze op de wifi en verder hoeven ze wat mij betreft niet heel de dag online te zijn. Bellen kan dan wel als het nodig is.

Ervaring leert inmiddels dat de schoolwifi niet altijd stabiel is en je toch je lessen wil volgen met je digitale lesmaterialen. Zoon heeft nog 2 boeken, de rest is digitaal. Dan ben je erg blij dat je dan toch op je telefoon iets kunt doen want je chromebook heeft dan ook geen connectie.

Ook wifi in de trein is niet heel stabiel en daar moet je snel kunnen schakelen.

En bellen? Dat is ouderwets, dat doe je via watsapp, dus ook digitaal. Het hele sociale leven is bijna online. Zeker nu ze door de pandemie daar toe veroordeeld werden zullen de pubers niet makkelijk weer terug gaan naar minder online. Netflix, spotify, huiswerk, spelletjes avonden alles doen ze online.

Amber82 schreef op 24-02-2022 om 07:41:

11 jaar. [...] En dan niet de duurste telefoon.

Denk er wel aan dat ze op de middelbare school een redelijke telefoon nodig hebben met vooral veel opslagruimte voor alle apps.

Met 11 jaar gaat hij waarschijnlijk over een half jaar naar de middelbare school?

Na jaren prepaid en daarbij vaak oplettend of er nog wel genoeg beltegoed op stond, ben ik 2jr geleden overgestapt op goedkoopste abonnement met onbeperkt bellen en heb deze recent verlengd. Bij start twee jr geleden, ook een nieuwe Samsung bij hen gekocht. een iPhone is veel duurder.
Geen idee of ik op mijn Samsung een app kan blokkeren. Ik neem aan van wel.

Ysenda schreef op 24-02-2022 om 11:25:

[..]

Ervaring leert inmiddels dat de schoolwifi niet altijd stabiel is en je toch je lessen wil volgen met je digitale lesmaterialen. Zoon heeft nog 2 boeken, de rest is digitaal. Dan ben je erg blij dat je dan toch op je telefoon iets kunt doen want je chromebook heeft dan ook geen connectie.

Ook wifi in de trein is niet heel stabiel en daar moet je snel kunnen schakelen.

En bellen? Dat is ouderwets, dat doe je via watsapp, dus ook digitaal. Het hele sociale leven is bijna online. Zeker nu ze door de pandemie daar toe veroordeeld werden zullen de pubers niet makkelijk weer terug gaan naar minder online. Netflix, spotify, huiswerk, spelletjes avonden alles doen ze online.

Als de school wil dat kinderen in de les op internet zitten moeten ze zelf zorgen dat de wifi het doet. Ik vind het heel raar dat ze van ouders verwachten dat kinderen hun beltegoed of mobiele data opmaken aan dingen die school gewoon zou moeten regelen.
Voor reizen met de trein zou ik dan inderdaad een klein abonnementje nemen waar hij niet overheen kan.
Blijkbaar ben ik dan inderdaad heel ouderwets want ik bel nooit via whatsapp. 

Amber82

Amber82

24-02-2022 om 14:45 Topicstarter

Valeria schreef op 24-02-2022 om 11:33:

[..]

Denk er wel aan dat ze op de middelbare school een redelijke telefoon nodig hebben met vooral veel opslagruimte voor alle apps.

Met 11 jaar gaat hij waarschijnlijk over een half jaar naar de middelbare school?

Nee hij wordt bijna 11 en gaat dus na de zomer eerst nog naar groep 8. Dus de duurdere telefoon kan nog wel even wachten, dus een goedkopere die het sowieso redt tot de middelbare school. Ben zelf van de Samsung en daar zijn wel veel mogelijkheden, maar dan zit je toch al snel tussen de 150 en 200. 

Ysenda, dank voor je uitgebreide reactie. Jouw uitleg maakt ook dat ik geen prepaid wil en sim only kan best goedkoop. Bij tmobile kan het voor 11 euro met 3000mb internet en 120 belminuten. Dat moet prima haalbaar zijn. 

Amber82 schreef op 24-02-2022 om 14:45:

[..]

Nee hij wordt bijna 11 en gaat dus na de zomer eerst nog naar groep 8. Dus de duurdere telefoon kan nog wel even wachten, dus een goedkopere die het sowieso redt tot de middelbare school. Ben zelf van de Samsung en daar zijn wel veel mogelijkheden, maar dan zit je toch al snel tussen de 150 en 200.

Ysenda, dank voor je uitgebreide reactie. Jouw uitleg maakt ook dat ik geen prepaid wil en sim only kan best goedkoop. Bij tmobile kan het voor 11 euro met 3000mb internet en 120 belminuten. Dat moet prima haalbaar zijn.

Mijn kinderen hebben dat bij tmobile idd.

En een samsung van rond de 200 euro, maar met voldoende opslagruimte. Overigens heeft er bij de oudste al wel 2 keer nieuw glas à bijna 100 euro op gemoeten

Ik heb Hollandsenieuwe voor €8pm. 5000mb ( 1000mbextra vanwege ziggo) en onbeperkt bellen. Ik kom er makkelijk mee rond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.