Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Tot welke leeftijd lazen jullie voor?


Tot ze zelf konden lezen. Toen ze net leerden lezen hebben we samenleesboeken gelezen.  

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 11-03-2024 om 14:20:

tot heden, nu 7 jaar. Zowiezo voor school oefenen we iedere dag met lezen. Eerst lees ik een tekst/verhaal zelf voor. Daarna lezen we de zinnen om en om. En daarna leest mijn dochter de tekst in haar eentje. Dus het is meer leren lezen dan kinderlijk een boekje voorlezen. Ik zing nog steeds elke avond één kort liedje bij haar voeteind aan bed. Dat vind ze fijn en is voor mij een kleine moeite! Ieder kind is anders en vooral doen wat werkt voor jouw kind.

Je bedoelt het vast anders, of niet en hebt een ander beeld dan ik, maar ik vind voorlezen helemaal niet kinderlijk. 

(Juist voorlezen om te leren lezen voelt voor mij kinderlijk). 

Mijn dochter had al snel dat ze liever zelf las, want dat deed ze een stuk sneller dan dat ik kon voorlezen. Bij zoon vond ik op den duur geen boeken meer die hem interesseerden. Beide kinderen vonden "een verhaal vertellen" veel leuker dan voorlezen, vooral als hun vader dat deed, die heeft een grote fantasie en precies ook hun humor. Dus zolang de kinderen nog meegingen op vakantie en er een gezinskamer was, werden er verhalen verteld. 

En nu nog even de leeftijden erbij: voorlezen tot een jaar of 8-9, verhalen vertellen tot 17 jaar.

Nog eens edit: vond het eigenlijk wel jammer dat het voorlezen stopte, vond het leuk om te doen. En je hebt mooie kinderboeken! Ben nu "De torens van februari" van Tonke Dragt van de bibliotheek aan het luisterboeken.

Hier zijn ze 8 en 11 jaar en we lezen nog elke avond voor. Soms worden ze samen voorgelezen, soms apart. Beetje afhankelijk van in welke boeken ze zin hebben, sommige boeken zijn voor de jongste nog wat moeilijk te volgen.
Nu lees ik oudste voor uit Skandar.

Nog wat boeken die ze graaf leest en/of uit voorgelezen wordt:
- de magische apotheek
- warrior cats
- percy jackson 
- harry potter
- het geheime dierengenootschap
- ravelijn

Tot ze niet meer wilden.  Bij mijn zoon was dat denk ik tot een jaar of 12 en mijn dochter iets eerder.

Mevrouw75 schreef op 11-03-2024 om 15:39:

[..]

Je bedoelt het vast anders, of niet en hebt een ander beeld dan ik, maar ik vind voorlezen helemaal niet kinderlijk.

(Juist voorlezen om te leren lezen voelt voor mij kinderlijk).

Voorlezen om te leren lezen doen we hier thuis vooral om te leren met tempo lezen. Dat is wel handig in groep 3. Door boekjes voor te lezen leert ze zelf niet sneller lezen. Bij ons is lezen nu vooral iets wat we doet op een ‘formele manier’ ipv kinderlijk.

Dus eerst ik een tekst lezen , dan om en om een zin lezen, en dan zij de tekst helemaal. Elke dag minimaal 10 minuten


En met kinderlijk bedoel ik trouwens niks negatiefs ofzo he maar letterlijk het woord zelf.

Brachiosaurus

Brachiosaurus

11-03-2024 om 19:01 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 11-03-2024 om 13:56:

[..]

Hoe oud is ‘wat ouder?’
De Morrigan Crow serie vonden man en dochter (9) leuk, maar na boek 2 werd het toch wat ingewikkeld ofzo geloof ik. Ze zijn er iig mee gestopt omdat man vond dat dochter wat ouder moest zijn om het echt leuk te vinden.

Maar na de hele HP lijkt het me wel geschikt.

Dochter is 12. Ik ga eens kijken naar de serie, bedankt. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 11-03-2024 om 17:54:

[..]

Voorlezen om te leren lezen doen we hier thuis vooral om te leren met tempo lezen. Dat is wel handig in groep 3. Door boekjes voor te lezen leert ze zelf niet sneller lezen. Bij ons is lezen nu vooral iets wat we doet op een ‘formele manier’ ipv kinderlijk.

Dus eerst ik een tekst lezen , dan om en om een zin lezen, en dan zij de tekst helemaal. Elke dag minimaal 10 minuten


En met kinderlijk bedoel ik trouwens niks negatiefs ofzo he maar letterlijk het woord zelf.

Dat ligt denk ik aan het kind, mijn kinderen, pikten het lezen bij het  voorlezen op, na wat uitleg van onze kant (dat was voordat ze naar groep 3 gingen).

Wat overigens niet wil zeggen dat je van veel voorlezen kinderen automatisch enthousiaste lezers maakt. Beide kinderen heb ik enthousiast voorgelezen, maar zoon vond het niet xo boeiend en het is z'n hobby niet. Mijn dochter vindt lezen wel leuk, ondanks dat ik haar minder lang heb voorgelezen dan zoon, omdat ze liever zelf las.

Tot een jaar of 13. Boeken van Thea Beckman en over de tweede wereldoorlog, heerlijk! Ik mis het echt. Gelukkig kan ik mijn voorleesei kwijt voor de klas maar er gaat niets boven voorlezen op bed met je eigen kind tegen je aan hangend 🥰

Een mooie serie om voor te lezen vind ik de Noorderlicht trilogie van Philip Pullman.

*Het gouden kompas
*Het listige mes
*De amberkleurige kijker

Voor onze dyslect was de gratis Daisy Reader App van https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls echt de redding, zeker voor de boeken van de lijst. 

Snelheid op anderhalf, boek op schoot en meelezen.

Auwereel schreef op 11-03-2024 om 19:54:

[..]

Dat ligt denk ik aan het kind, mijn kinderen, pikten het lezen bij het voorlezen op, na wat uitleg van onze kant (dat was voordat ze naar groep 3 gingen).

Wat overigens niet wil zeggen dat je van veel voorlezen kinderen automatisch enthousiaste lezers maakt. Beide kinderen heb ik enthousiast voorgelezen, maar zoon vond het niet xo boeiend en het is z'n hobby niet. Mijn dochter vindt lezen wel leuk, ondanks dat ik haar minder lang heb voorgelezen dan zoon, omdat ze liever zelf las.

Dat werkt inderdaad bij mijn dochter het best . Elk kind is anders, zelfs als ze van dezelfde ‘fabriek’ komen 😁 mijn dochter vind zelf verzonnen verhaaltjes voor bedtijd nog wel het allerleukst 😁

Tot een jaar of elf. Maar toen de oudste op haar 19e te ziek was om zelf te lezen, werd voorlezen nog erg gewaardeerd.

Ik lees nog steeds voor, mijn oudste is bijna 12. We zijn net voor de tweede keer aan de HP serie begonnen, de jongste (10 jaar) luistert nu voor het eerst mee. Ik ben zelf veel minder lang voorgelezen, maar zolang de kinderen en ik het leuk vinden blijf ik het gewoon doen.

Ik kan de Morrigan serie trouwens van  harte aanbevelen! Mijn oudste heeft die zelf gelezen en was zo enthousiast dat ik ze zelf ook gelezen heb. Alleen jammer dat het zolang wachten is op het volgende deel..

Als ik er zo op terug kijk las mijn moeder ons vroeger heel veel voor, ook overdag. Maar vanaf een jaar of 7/8 las ik liever zelf. 
Dochter leest op zich ook graag zelf, maar vindt voorlezen wel rustgevend terwijl zelf lezen inspanning kost en niet omdat het haar moeite kost want ze leest goed en graag. Ontprikkelen doet dochter altijd non-visueel. Na operaties hebben we ook veel voorgelezen. Zelf lezen lukte op dat moment even niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.