Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd lezen jullie kinderen een echte krant?

Hier 3 koters van 7/9/12. Sinds een paar jaar hebben we de kidsweek en de kidsweek junior in huis. Oudste (net brugklasser) leest de kidsweek (die net van naam verandert is trouwens, heet nu '7 days'), jongste leest de junior versie, middelste leest allebei.

Wegens de nieuwe naam/upgrade van de kidsweek had zoon een paar bijna-gratis-proefabbonnement-bonnen gekregen om aan vrienden of klasgenoten uit te delen. Toen er hier gisteren een klasgenoot was, en zoon vroeg of die misschien zo'n bon wilde, merkte de jongen in kwestie wat verbaasd op dat hij het NRC las. En dus niet echt meer behoefte had aan een 'junior' krant.

Nou hebben wij ook het NRC in huis, maar behalve de junior wetenschapspagina op zaterdag, of af en toe eens een interessant sportverslag, heeft mijn zoon daar echt nog geen interesse in, in het NRC. (Hij kijkt wel regelmatig naar het volwassenenjournaal, en heeft dus zijn eigen krant, dus de actualiteit enigszins volgen doet ie wel)

Maar ik zat me zomaar opeens af te vragen wat nou normaal of gemiddels is. Zoon is een relatief 'jong' kind voor zijn leeftijd, dat weet ik, maar een 12 jarige die elke dag het NRC doorspit lijkt me eerlijk gezegd ook niet echt gemiddeld.

Vanaf welke leeftijd lezen jullie kinderen een echte krant?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

11-09-2009 om 13:41

Niet

Hoi Ingrid

Op de lagere school lazen ze wel kidsweek maar nu niets meer, 13 en 15 jaar. Volgens mij leest bijna geen klasgenoot de krant, 2 en 4 atheneum. Ik ben al blij als ze een boek lezen. Jammer maar volgens mij gewoon.

groet

Saar

Begin

Hier een dchter die net zo oud is als jouw zoon. Zij is in de 2e helft van groep 8 begonnen met af en toe de Volkskrant te lezen. Ze begon met de films maar breidt dat steeds meer uit. Ze kijkt sinds ongeveer dezelfde tijd ook naar het grote journaal ipv het jeugdjournaal, hoewel ze daar ook nog wel eens meekijkt met broertje en zusje.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-09-2009 om 13:51

Kidsweek

Hier zoon van 12 die sinds een jaar Kidsweek leest en naar het journaal kijkt. In de gewone krant heeft hij echt nog geen interesse.

Jujube

Jujube

11-09-2009 om 13:59

Hier

Dochter van 13 (2 gym) leest ook de Kidsweek. Ze kijkt af en toe naar het journaal. Oudste (16) leest wel geregeld de krant (wij lezen het Parool) en volgt het nieuws redelijk goed via het journaal en internet. Jongste (11 jaar) leest de Tina.
Groet,
Jujube

MaximeM

MaximeM

11-09-2009 om 14:24

Hier niet

Hier niet, kinderen zijn 11 en 14 jaar en niet geintereseerd in de krant of het journaal. Soms horen ze daar wat van mee als wij kijken maar gaan niet uitzichzelf kijken.

Maxime

Bastet

Bastet

11-09-2009 om 18:19

En hier....

Kidsweek leest jongste van negen in haar klas,al sinds groep 5.Ze kijkt ook wel mee als er journaal aanstaat.En ze kijkt vaak zelf even op Nu.nl.
Middelste van 12 kijkt journaal,bladert soms de krant door.Oudste leest vooral de krant,als ik die heb.Hij is 17.
Groetjes,bastet

tonny

tonny

11-09-2009 om 18:21

Leuke vraag!

Hangt nogal af van hun belangstelling. Ze hebben een fanatiek krantlezende pa (dagelijks NRC en een regionale krant, daarnaast soms andere dagbladen bij acties) maar zelf lezen/lazen ze niet fanatiek. Nou ja, sport.

En jongste dochter heeft wel wat belangstelling voor de wetenschapsbijlage, maar vindt het al gauw te lang.

Ik denk dat ze vooral de gratis kranten in het OV lezen. Niet zo diepgaand, dus.

Nee, als het van jongeren afhangt, zover ik dat zie, dan ziet het er zwaar uit voor het abonneebestand van de landelijke dagbladen. Want geld hebben ze er niet voor over.
Oh ja, oudste nam vanaf 21 abonnementen, maar uitsluitend met acties. NRC Next en Trouw. De andere zoon AD, vanwege de sport.

tonny

Annet

Annet

11-09-2009 om 20:51

Hier ook de 7days

Die hebben we deze week voor het eerst in de bus gehad. De krant is wel wat serieuzer geworden. De leeftijdsaanduiding is nu vanaf 12 jaar (eerst was dit 11 of 10?). Nu dus echt voor kinderen in het VO.
Dochter (brugpieper) is blij met deze krant. Elke dag een krant is nog teveel van het goede. Zo'n wekelijkse krant is precies goed qua nieuws van de wereld. En daarnaast natuurlijk ook nog de games, tv, etc.
De gewone krant (in ons geval Volkskrant) is ze nog niet aan toe. Misschien over 1-2-3 jaar wel.
Dochter is geinteresseerd in wereldnieuws. Ik heb zeker gemerkt dat dit ten goede komt aan haar algemene ontwikkeling. Maar als ze niet zo geïnteresseerd was, waren we niet aan een krant begonnen.

margje van dijk

margje van dijk

11-09-2009 om 22:50

Nauwelijks

Mijn zoon krijgt de kidsweek van een buurjongen en hij leest ze bij vlagen (en dan meteen hele stapels). Niet helemaal synchroon met de actualiteit, dus.

De Volkskrant ligt hier 's ochtends op tafel, en de kinderen willen altijd alledrie het uitgebreide weerbericht lezen. Ook snellen ze de voorpagina soms. Als er iets heel interessants is gaan ze het hele artikel lezen.

Maar de hele krant, welnee.

Overigens had ik vroeger een vriendinnetje met een ouder broertje dat altijd op zijn knieen (of languit) op de grond lag met het NRC uitgespreid, die hij helemaal uitspelde, elke dag opnieuw. Ik was zelf een jaar of 10, dus hij was 11 of zo. Later is hij hoogleraar geschiedenis geworden. Misschien heeft het jongetje van jouw kennis ook ambities?

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2009 om 23:07

Mijn jongste dochter (16)

zei tegen het einde van de vakantie 'Weet je ma, ik heb de héle vakantie nog geen krant gelezen!' alsof dat een prestatie was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij verrast was doordat ik hieruit mocht concluderen dat ze in schooltijd de krant dus wel leest. Ik heb haar onderschat

Maylise

Maylise

11-09-2009 om 23:28

Wisselend

Mijn dochter van 13 leest nog geen krant. Ze kijkt ook nog steeds naar het jeugdjournaal al begint ze dat nu wat kinderachtig te vinden. Mijn zoon van 10 leest ook nog geen krant.

Mijn zoon van 16 leest wel vaak de krant. Wij hebben zelf een abonnement op de Volkskrant (nog wel, ik overweeg een overstap naar de NRC maar het tijdstip van bezorging houdt mij tegen) en daarnaast koopt mijn man (die niet goed Nederlands kan lezen) vaak los een arabische of franse krant. Die leest mijn zoon dan ook. Hij kijkt ook dagelijks naar het nieuws. Hij is zeer geïnteresseerd in het nieuws en is vaak beter op de hoogte dan ik.

Maylise

Bastet

Bastet

12-09-2009 om 07:30

Tonny

Dat is toch niet zo vreemd dat jongeren niet snel een abonnement nemen?Een krant is niet bepaald goedkoop!
Groetjes,bastet

Waarom een abbo?? (geldverspilling..)

Hier leest oudste (bijna 16) de spits als het haar zou uitkomt (die neem ik mee als ik boodschappen doe). Wij hebben verder alleen een zaterdagabbonement op Volkskrant en Regionale krant. We hádden vroeger wél een abbonement, maar zeker met internet bij de hand vindt ik het zó 'achterhaald nieuws'....Oke er is iets gebeurd en je wilt er wat diepgravender over weten, dan zoek ik betreffende artikelen gewoon op internet op. Qua stukjes op internet neig ik dan trouwens nog steeds naar betreffende kranten en de nrc vindt ik ook prettig.
Als er écht wat gaande is qua nieuws weet de krant van die ochtend het meestal nog niet. En dat geeft me een 'achterhaald' idee. Pfff zit ik hier met m'n krantje een leuke opinie te lezen van een iets dat door de ontwikkelingen in de tijd allang achterhaald is! En dat irriteerd me. Dan maar geen krant en op de p.c. nieuws lezen, dan ben lees ik tenminste up-to-date.
Oudste heeft hetzelfde idee en leest wel vaak gratis kranten (en dan neemt ze ze voor ons mee na schooltijd), de weekendkranten leest ze alleen als toevallig haar oog valt op een interessant stuk. Of ze moet zich vervelen, dan kan het zijn dat ze 'm pakt en begint te bladeren en dan leest ze vaak ook wel vrijwel alles. Op zich houden ze hier wel van lezen, maar het moet ze wel raken. En blijkbaar heb ik hetzelfde als zij, pas nog gooide oudste de krant geïiriteerd weg omdat een bepaald stuk 'toch al niet meer klopte'.
Oudste kijkt ook wel eens op internet, of het journaal mee, maar niet dat ze dat bewust 'bijhoud' ofzo.
Toch heb ik wel de indruk dat ze aardig weet hoe het in de verdere wereld ervoor staat. Als over 'iets'gepraat wordt in huis, weet ze er altijd van en praat ze mee (geeft haar mening). Daarvan zal dan de meeste kennis wel afkomstig zijn uit gratis kranten her en der en misschien wat van toevallig meegekregen journaals.
Als de zaterdagkranten niet zo dik waren zouden we die ook afschaffen. Maar nu zijn de bijlagen erbij wel de moeite waard.
Jongste (11) kijkt soms het jeugdjournaal en (op school) het weekjournaal. En is verder nog meer geïnteresseerd in duikelrekken en trampolines dan in nieuws.
Ik denk dat kranten op den duur in zeer zwaar weer komen...dat de generatie na ons amper nog abbonnementen zullen nemen (onze kinderen zeg maar), het kost véél geld, er zijn gratis goedkopere alternatieven, het is niet bepaald up-to-date etc. etc.
Alleen wij hebben nog een soort nostalgies gevoel dat een krant op papier moet zijn en ritselen en dat ie zo lekker voelt en vouwt enzo, maar hoeveel generaties zullen dat nog hebben? En buiten dat het is gewoon (belachelijk!!) duur, dus zonde geld.
groeten albana

Bastet

Bastet

12-09-2009 om 10:41

Albana

Dat ben ik met je eens!Maar het AD bijvoorbeeld,heeft de site veranderd,zodat nu nog maar een fractie van het nieuws op de site staat,zeker wat betreft het regionale nieuws.Als meer kranten dit gaan doen,stellen de sites weinig meer voor helaas.
Groetjes,bastet

reina

reina

12-09-2009 om 10:45

Albana

Ik ben het met je eens, je kunt nieuws via zoveel andere kanalen binnen krijgen dat kranten inderdaad achterhaald gaan worden. Gek genoeg heb ik dat niet met mooie tijdschriften, die lees en herlees ik ik constant, maar nieuws is zo snel oud dat ik het vaak al gelezen heb op internet oid tegen de tijd dat ik het in een krant lees.

Dom en hoelang

Enne hoelang denk je dat dat nog zo blijft izar???
(geen internet onderweg/in trein etc.) en dan hebben we het over de trein....alwaar de gratis kranten je zowat om de oren vliegen!
En voor bastet...Ik vindt het dom van het A.D. (en er zijn er nog meer)gratis vergelijkbare kranten zijn er namelijk genoeg, kranten die alleen online zijn en géén papieren uitgave hebben en buiten dat zijn die afgeschermde stukken binnen no-time wél te lezen ergens op een illigale site ofzo (als je dan per sé dat stukje wil kan 't alsnog ). Tsja zit je wel met wat reclame erbij, maar dat heeft de papieren versie ook...(en daar betáál je nog wel voor!!!)
groeten albana

IngridT

IngridT

12-09-2009 om 19:01 Topicstarter

Interesting....

en ik ben in elk geval blij te horen dat ik geen cruciaal stuk opvoeding gemist heb, en dat een 12 jarige die de kidsweek/7days leest al best heel aardig bezig is qua nieuws...

Vriendje van zoon zal idd wel de uitzondering zijn die de regel bevestigt...

Ingrid (enne Lidwientje, om een of andere dubieuze reden zeiden wij hier altijd 'Kids-WEEK', en niet 'Kids-WIEK', dus de oude naam was -althans voor ons- op zijn minst half nederlands. Misschien moeten we de nieuwe versie dan maar heel recalcitrant 'ZEUVEN days' gaan noemen ipv 'SEVEN days'..LOL!)

Maylise

Maylise

13-09-2009 om 01:20

Albana

Ik vind een kranten abonnement absoluut geen geldverspilling. De krant opzeggen zou ik dan ook niet vlug doen als er geen financiële noodzaak is. Hoewel ik elke dag een losse krant kopen ook wel een fijn alternatief vind.

Ik lees niet graag van een schermpje af. Internet is prima om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen maar ik ga geen diepgravende analyses lezen op een scherm. Natuurlijk zijn er prima websites die gratis hele interessante informatie brengen (zoals arts&letters daily) maar wat mij betreft geen vervanger voor de krant.

Ik vind het heerlijk om 's ochtends de dag te beginnen met de krant en als ik die informatie op internet zou moeten lezen zou ik dat gewoon niet doen. Natuurlijk kan je dan wel gaan printen maar nou niet echt een activiteit waar ik 's ochtends vroeg zin in heb.

Dat kranten achterhaald nieuws brengen lijkt me ook wat overdreven. De meeste kranten worden een paar uur voor publicatie gedrukt. Natuurlijk missen ze wel eens belangrijke ontwikkeling of wat nieuws maar dat vind ik niet echt interessant. Ik lees een krant ook niet om alleen de feiten te weten (die kan ik wel via de radio horen) maar vooral vanwege achtergrond artikelen en informatie. Dat is niet vlug achterhaald. Zo koop ik elke maand Le Monde Diplomatique, een supplement van een Franse krant wat zeer interessante en diepgaande artikelen brengt van vaak meerdere paginas. Vaak niet erg actueel meer maar daarom absoluut niet minder interessant.

Dat veel kranten terugkomen van alle artikelen gratis aan te bieden kan ik me voorstellen vanuit de krant. Die artikelen zijn namelijk niet gratis om te maken en uiteindelijk moet er toch winst gemaakt worden. Of het een goede beslissing is weet ik niet want duidelijk is inderdaad dat kranten momenteel veel te verduren hebben onder de gratis "kranten" (meer verzameling pers berichten dan krant maar enfin) en internet. In elk geval zullen kranten naar mate minder mensen abonnementen nemen toch op zoek moeten gaan naar andere inkomsten bronnen. DMV enkel advertenties een website met achtergrond artikelen die door betaalde journalisten zijn gemaakt te financieren is ook niet meer zo makkelijk. Dus wat is dan de oplossing? De gebruiker vragen te betalen? Ik vind het vrij fair maar denk wel dat het heel lastig wordt. Mensen betalen nou eenmaal niet graag voor virtuele dingen.

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat er mindere kranten verkocht worden. Ik denk toch dat kranten in zijn algemeenheid (evenals week- en maandbladen) wel degelijk een wat diepere laag kunnen aanbieden in het nieuws op een manier die de gratis kranten zeker niet doen en internet in beperkte mate. Er zijn zeker goede sites op internet met geweldige informatie en interessante artikelen maar uiteindelijk kost ook dat geld en dat zal ergens vandaan moeten komen.

Dus nee, ik vind een abonnement geen geld verspilling. Mijn oudste al volwassen kinderen lezen ook de krant en waarderen die zeer. De oudste twee die al op zichzelf wonen hebben geen vast abonnement maar kopen wel los zeer regelmatig een krant. Zeker de oudste leest veel kranten en pikt elke dag wel een paar kranten ergens op. De tweede wat minder vaak maar ook zij koopt/leest regelmatig een krant. Ze wonen trouwens in landen waar een abonnement minder gewoonte is dan in Nederland en waar mensen meer losse kranten kopen.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

13-09-2009 om 08:07

In amerika

...verdwijnt de ene goede kwaliteitskrant na de andere. Ik vind het erg. Kranten voegen iets toe: opinie, achtergrond, kunst en cultuur. Ik vind kranten gewoon fysiek al leuk. De geur van het papier en de inkt, hoe het voelt om je verse krant lekker uit te spreiden op de keukentafel, de leesroutine die je hebt (vooral met weekendkranten). Ik lees er verschillende door elkaar (losse verkoop, soms een proefabonnement), ook Britse, Canadese, Marokkaanse (in het Frans dan wel). Ik heb zelfs nog een wat oudere vriendin die mij allerlei knipsels opstuurt uit de kranten die *zij* leest. Ik waardeer dat enorm.
Over kinderen: ik weet niet hoe het zal aflopen met abonnementen, maar de 7Days/Kidsweek vinden mijn leerlingen (ruwweg 12 tot 16) erg leuk. Ik vind het zelf ook een sterke krant, heel goed toegespitst op de doelgroep. Gebruik er best vaak iets uit tijdens de les.
Groetjes
Massi

Kidsweek

oudste hier van negen leest de kidsweek (geen wiek, ook nooit op z'n engels gezegd hier). Mijn moeder heeft hem een abbonnement gegeven, omdat ze door had dat hij altijd koppensnelde in de krant (VK) en bij logeerpartijtjes bij haar ging hij weleens het h-a-h blad voorlezen.

Verder kijken ze hier samen naar het Jeugdjournaal. jongste is zes.

groetjes van Purk

Oke geen geldverspilling maar extreem duur!

nou oke dan, geen geldverspilling,laten we het zo niet meer noemen.
Maar wel extreem duur voor wat je ervoor krijgt. Nou weet ik ook best dat het duur is om een krant te schrijven, drukken, bezorgen, dat hoef je me niet te vertellen. Maar het resultaat (een dagelijks pak papier in je bus) is niet meer van deze tijd.
Een geldeelte van die stukken interesseren mij zowiezo al niet, andere weer wel (en zo zal het velen vergaan, tenslotte is de krant voor een gróte groep geschreven en moet er iets instaan wat iedereen aanspreekt). Dus uiteindelijk lees ik de helft 'vlotjes door' voor ik naar m'n werk ga. De p.c. moet namelijk ook nog aan...ik moet m'n mail checken (wie weet heb ik vrij!!!). Dat mail checken duurt altijd langer dan ik wilde (beantwoord er meteen 2) en hoeperdepoep naar m'n werk. Krant blijft thuis (ja op de fiets leest het zo lastig zo'n krant).
Op het werk heb ik wel internet, op vrijwel elke werkplek én radio's en als het nodig is ook nog t.v.'s (ook handig voor een teletextje tussendoor).
Dus als ik om 17.00 uur moe maar voldaan naar huis fiets is ál dat nieuws dat vanmorgen nog nieuws was toch écht oud nieuws hoor.
Dan lees ik misschien nog wat dingen uit de krant die écht mijn interesse hebben, wat diepgravender, wat colums of meningen.
En dan begint het 18.00 uur journaal al weer en worden andere dingen belangrijk.
Voorzover ik weet (ligt ook aan welke krant) betaal je rond de 300 euro en soms zelfs 400 euro per jaar voor zo'n krant. En dat alles voor een beetje doorbladeren 's morgens!
En het gaat me er niet eens om dat we dat niet zouden kunnen betalen (dat kunnen we namelijk best) maar ik voel me met zoveel geld dat je betaald voor een abbo gewoon enigzins 'opgelicht', en dat gevoel wordt alleen maar errug versterkt als ik overal om heen gratis kranten kan krijgen en hetzelfde gratis op internet kan lezen.
Opinie kan je trouwens ook prima lezen met een weekblad, denk b.v. aan vrij-nederland (hebben wij samen met de buren, voor 150 euro per jaar en bij een weekblad geeft het niet als het een dagje of wat later komt). en er zijn ook zat sites die genoeg diepgravende artikelen schrijven.
Een krant is gewoon niet meer van deze tijd. De nieuwsverspreiding gaat té snel. We hebben geen moeder meer thuis die de hele dag het huishouden doet en dus ook tussendoor die krant kan lezen. En gaan vader meer die tussen de middag thuis komt warm eten. En ook al geen tieners meer die dan óók komen.
Ik denk echt dat de kranten op 'uitsterven' staan, mits ze rigoreus andere wegen inslaan, dan hebben ze nog een kans (en dat is niet laten betalen voor sites, dat gaat écht nooit iemand doen...).
Maar voor wat serieuze opniniebladen(wekelijks) is in nederland best nog plek hoor. En dan doe je er een weekenduitgave bij ofzo.
groeten albana

Niet oorzaak, maar bijzaak (izar)

De veranderende positie van man en vrouw in de maatschappij en thuis is niet de oorzaak, 't is maar bijzaak. De werkelijke oorzaak ligt bij de hoeveelheid kanalen die we nu tot onze beschikking hebben bijna 24 uur lang en vrijwel overal om ons heen. Nieuws 'gaat' nu gewoonweg véél sneller dan pakweg 50 jaar geleden van berichtgever naar ontvanger. En dan de toegankelijkheid nog...overal om ons heen en nog een heleboel gratis ook. De kelderende verkoopcijfers van de krantenmaatschappijen van hun 'product' zijn al jaren een feit. Wat dat betreft gaan we gewoon Amerika achterna alwaar ook het idee van die gratis kranten vandaan kwam.
't is jammer maar helaas.
groeten albana

rosa

rosa

14-09-2009 om 08:37

Af en toe

Dochter van 13 leest de 7 days of hoe de Kidsweek nu heet en dochter van 15 leest die ook nog, maar ook regelmatig bij het ontbijt nrc next. Next is wat 'makkelijker' leesbaar. Dochter van 15 moet van school ook naar het journaal kijken inmiddels (maatschappijleer) - dat deed ze ook al.

rosa

Anonix

Anonix

15-09-2009 om 09:13

Uitzondering?

Blijkbaar is mijn oudste een uitzondering. Die leest vanaf 9 jaar de NRC•Next. Wel snelt hij koppen en leest alleen wat hij interessant vindt, maar dat zou hij ook doen met Kidsweek.

Hij leest 'm niet elke dag, maar wel een paar keer per week (hij is nu net 10).

Rembrand

Rembrand

16-09-2009 om 08:49

Nu tien jaar.

Ik lees mijn krant altijd aan de ontbijttafel en heb al jaren de gewoonte dat ik opvallende berichten voorlees aan mijn kinderen. Onze jongste ( 10 ) leest zelf de voorpagina en het regionieuws, en de middelste ( 14) leest de sportsectie. De oudste ( 17 ) ontbijt meestal op een ander tijdstip en leest zelf de krant.
M.

Sancy

Sancy

16-09-2009 om 09:04

Hier

leest de oudste, die nu 10 is, zeker 2 keer per week de krant door sinds ze kan lezen. Eerst alleen de kopjes onder de foto's, toen de berichtkoppen en nu ieder bericht dat haar interessant lijkt. Omdat ze nog lang niet al het nieuws ook kan 'bevatten', praten we regelmatig samen over wat er staat.

Zomersproet

Zomersproet

16-09-2009 om 09:14

Dan pas

Die van mij is net 5 en leest al sinds de zomervakantie de NRC.

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 16:09

Tuurlijk niet

In de (of is het het NRC?) NRC staan ook stripjes!

Mijn kinderen lezen geen krant, anders dan even koppensnellen of een opdracht voor school. Ik ben zelf ook geen krantlezer, ben altijd in 5 minuten klaar.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.