Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Voorlichting over erkenning bij de verloskundige?

In "werk, recht en geld" loopt een draadje over erkenning, waarin ik mij natuurlijk weer gemeld heb want dat doe ik ongeveer in elk draadje waarin het over de regels rond afstamming gaat.

In mijn laatste posting stel ik dat de voorlichting over erkenning (wanneer, hoe, en wat houdt het in) vermoedelijk wel beter zou kunnen, en dat de plek daarvoor mij de verloskundigenpraktijk lijkt - je moet die informatie namelijk bij voorkeur hebben voordat het kind er is.

Heeft iemand van jullie tijdens de zwangerschap voorlichting gehad over erkenning etc, zo ja, van wie, en zou het een goed idee zijn als verloskundigen dit soort informatie zouden verstrekken? Ik kan me niet herinneren of iemand mij van die regels op de hoogte heeft willen stellen toen ik zwanger was, maar ik wist via een andere weg toevallig al hoe e.e.a. in elkaar stak, dus het kan ook dat ik een gesprek daarover de pas heb afgesneden omdat het niet nodig was.

Hoe ging dat bij de andere ongehuwde ouders op dit forum, en wat zou een goede manier zijn om voorlichting te regelen?

Groeten,

Temet

Nou nee

Ieder zijn vak en het lijkt me toch niet handig om tweedehands informatie, want verloskundigen zijn niet de bron of de beheerder van de informatie, bij derden te beleggen.
Het is je eigen verantwoordelijkheid. Voordat je kind geboren wordt. Trouwen regelt automatisch een pakket verantwoordelijkheden naar elkaar dat via overheidsregelgeving besloten is. Wil je dat anders dan zul je je hersens moeten gebruiken en je informeren.
De regelgeving verandert ook nog wel eens. Er zijn rechten bijgekomen voor ouders van gelijk geslacht. De bijstandswet doet een beroep op gezinsconstructies. En dat kan per gemeente verschillen.
Niet voor niets gaan mensen vaak trouwen als er kinderen komen of als er inmiddels een paar kinderen zijn.
Ik maak me wel zorgen over het gebrek aan rechtsbijstand voor minvermogenden. Mensen kiezen soms uit financiële overwegingen voor andere constructies. En dat kan een procedure kosten om het toch weer goed te krijgen voor andere belanghebbenden.
Het is een Nederlandse keuze om mensen te korten als ze samenwonen op hun uitkering. Niet alleen de bijstand maar ook de AOW. Een persoonlijke uitkering zou een deel van dit soort problemen kunnen voorkomen.

Flavia

Flavia

05-10-2019 om 13:54

goed idee

Het lijkt me een goed moment om bij de verloskundige het onderwerp onder de aandacht te brengen.
Maar ook bij bijvoorbeeld zwangerschapsgym, door werkgevers etc.

Ze hoeven de kennis niet zelf te hebben maar het meegeven van een flyer kan al een goede stap zijn.

Informatie van verloskundigen

https://www.babyopkomst.nl/article/kind-erkennen/

Voldoet blijkbaar toch aan een behoefte.
Er is vaak ook informatie in magazines, papier of digitaal, voor (aanstaande) ouders.

" Door Verloskundigen Voor Jou. Welkom op Babyopkomst.nl, hier vind je alle info over zwanger worden, zwanger zijn, je bevalling en de eerste periode na de geboorte.

Geschreven door (en eigendom van) medisch deskundigen(verloskundigen, diëtiste, consultatiebureau arts).
Onze info kun je vertrouwen!"

"Kind erkennen
Als je niet getrouwd bent moet je partner het kind erkennen om wettelijk de ouder te worden.

Als je niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt met de moeder van het kind, ben je als biologische vader niet automatisch de wettelijke vader van het kind.
Om wettelijk de vader te worden zul je het kind moeten erkennen. Je kind erkennen regel je bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont. Enzovoort.........................."

rode krullenbol

rode krullenbol

05-10-2019 om 14:16

"Heu ..."

In dit informatietijdperk zou het in de meeste gevallen toch eigenlijk helemaal niet nodig hoeven zijn om de wet- en regelgeving ten aanzien van erkenning van de vader verteld te krijgen door die of gene? Eén zoekactie op het Internet volstaat om vrijwel alle relevante informatie opgedist te krijgen!

Bij draadjes als dit vraag ik me wel eens af waarom zo'n vraag hier op dit forum wordt voorgelegd en of daar dan wellicht andere bedoelingen bij spelen zijn dan het zich willen informeren.

Rode krullenbol

Temet

Temet

05-10-2019 om 14:24 Topicstarter

op zoek naar info

Ik krijg de indruk dat veel mensen het idee hebben dat alles ok is als de man de geboorte aan gaat geven. En als je denkt dat het allemaal wel goed zit, ga je niet per se actief naar informatie op zoek.

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

05-10-2019 om 14:38

Mijn excuses Temet

In #6 moet "Bij draadjes als dit" zijn: "Bij draadjes als 'Registratie pasgeborene'

Lanza

Lanza

05-10-2019 om 14:54

Veel mensen

hebben geen idee, die denken dat het wel goedzit, omdat ze samenwonen en financieel aan elkaar verbonden zijn.

De wet

Iedere volwassen Nederlander wordt geacht de wet te kennen dus in die zin heb je zelf de plicht om je te informeren. Maar aangezien er toch al zo veel op je pad komt in die tijd en de consequenties ernstig kunnen zijn als het fout gaat, lijkt het me geen slecht idee om een folder mee te laten geven door de verloskundige waarin hier op wordt gewezen. Gedetailleerde kennis hierover vind je elders, maar dan zijn mensen er in ieder geval op gewezen dat je zonder huwelijk of partnerschap als vader geen enkele officiele relatie hebt tot je kind. Net als bij twee moeders alleen de biologische moeder automatisch die status krijgt.

Lanza

Lanza

05-10-2019 om 18:29

Je zal

er versteld van staan hoeveel vaders dit niet weten en hoeveel moeders het wel weten, maar niet actief hun partner informeren, omdat het hen stiekem wel goed uitkomt dat vader niks te vertellen heeft als het aankomt op het kind.

Triest genoeg zien sommige moeders het nog altijd als hun kind/ hun verantwoordelijkheid en hangt de vader er een beetje bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.