Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
angel3

angel3

25-05-2019 om 18:22

Vraag voor ipacarai over AFS en school

Hai
Ik las laatst hier dat jullie ook een AFS student in huis nemen komen jaar. Klopt dat?
Wij zijn nu ook net gematchd en ik loop tegen school aan.
School van mijn eigen kinderen is zo leuk en erg geschikt en onze kinderen willen dat ook graag.
Alleen school zegt dat ze vol zitten in v5. Hoe pak ik dit nu handig aan of accepteren en verder kijken? Ik vind best lastig proces met school eigenlijk.....

School wordt steeds lastiger -

Wij nemen zelf niemand in huis dit jaar maar ben inmiddels al jaren vrijwilliger. (we zijn 5 keer gastgezin geweest - en inmiddels heel erg gebruik aan het maken van het lege nest door veel meer buiten schoolvakanties op reis te gaan en dat soort zaken)

In onze regio leg ik meestal het eerste schoolcontact en loop af en toe ook aan tegen de wij zijn vol melding.
Soms is een school ook echt vol - maar heb ook wel eens doorgevraagd en met school wat meer ingezoomd op vakken die niet helemaal vol zitten. En dan blijkt er wel eens meer ruimte te zijn. Soms wijk ik uit naar 4 havo of 4 vwo afhankelijk van land van herkomst en scholing in eigen land.
Voor de Italiaanse AFSers probeer ik (uitzonderingen daargelaten) wel in te steken op 5 VWO. Zij moeten hun schooljaar halen en doen dat meestal ook prima.
Voor Aziatische AFSers is de 4e sws meer geschikt (heb er zelfs weleens 2 in de 3e gehad en dat werkte geweldig) 5 is mooi voor leeftijdgenoten en sociale contacten voor de Latino's maar als ze op de grens zitten qua leeftijd is 4 havo nog niet eens zo slecht - daar zit ook instroom bij uit 4 vmbo en soms wat zittenblijvers.
Als een school flexibel kan/wil zijn is een combi van 4 en 5 soms ook te doen. Bijvoorbeeld kunst/gym en wat vakken met plek in de 5e en andere vakken in de 4e.
Soms is dat roostertechnisch wat lastig - maar als je niet heel rigide vasthoudt aan het idee dat alles binnen een stroom moet passen, dan wordt het al makkelijker.

Ik weet dat de meesten verwachten in 5 te komen - maar heb nu bv een portugese knul in 4 havo zitten op een kleine school in Noord Friesland en hij is er enorm positief over. (en school over hem - en hij was bijna 17 bij aankomst)

Maar ondanks flexibiliteit aan onze kant merk ik wel dat scholen vaker roepen dat ze vol zitten of gewoon zonder meer nee zeggen. Bij ons in de regio (noorden van het land) valt het mee maar het is niet meer zoals het vroeger ging.

Wil wel even met je meekijken voor een insteek / plan de campagne. Als je via [email protected] vraagt naar het email adres van Erika - regio Noord, dan kijk ik even naar mogelijk insteek.

angel3

angel3

26-05-2019 om 20:43

Dank je

Hai dank voor je uitgebreide uitleg. Geeft al iets meer denkrichting. Ik kan ook sparren met ons eigrn regionale contract vanuit AFS. Ik ga er weer mee ad slag.
We krijgen een Scandinavische dame van bijna 18. Excellente leerling in eigen land en aardig maatsch volwassen. Dus 4v of 4h lijkt echt niet passend. Dat flex rooster is wel goede insteek. Tenx
Grts

je hebt gelijkt

zeker geen 4 inderdaad in haar geval.

Je kan voor haar misschien kijken of er meer mogelijk is in combi's met extra kunst/kultuur/maatschappij lessen enzo. 1 van onze Italiaanse dochters deed naast 5 gym ook mee met Grieks en latijn in de 6e en zat bv bij het debat team van school (ze kon niet helemaal mee doen maar was er als een soort extra bij - en heeft daar heel veel van geleerd, Was ook het jaar dat ze in het lagerhuis kwamen op landelijke tv dus gaf meteen een extra dimensie) En verder heel belangrijk om veel activiteiten binnen haar interessegebied buiten school te zoeken. Ze zal snel Nederlands leren dus dat maakt het ook makkelijker.

Leuk dat jullie het gaan doen! Hoop dat jullie een mooi jaar hebben!

En jullie coordinator kan je zeker ook op weg helpen. (doe haar de groeten)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.