Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Ik heb soms wat moeite met wie zich alleenstaande moeder noemt. Dus vandaar de poll, om te peilen of mijn idee van alleenstaande moeder misschien niet klopt. 

Peiling

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Maximaal 7 antwoorden.

294 stemmen
45%
21%
12%
6%
11%
2%
4%

Mugs schreef op 15-04-2024 om 09:01:

[..]

Nee, dat doen 'wij' niet, dat en passant straffen van partner en kinderen, dat doet die dader zelf hè

Ik bedoel ook niet dat de dader niet verantwoordelijk is voor wat hij heeft gedaan, ik bedoel dat de collateral damage van gevangenisstraf soms erg groot is voor naasten die daar niets aan kunnen doen. Ik heb ook niet echt alternatieven; sommige mensen wil je al dan niet tijdelijk uit de maatschappij hebben, en we kunnen de rest moeilijk zweepslagen geven op het dorpsplein.

Ik denk dat het hier meer om een 'gevoel' gaat dan om een echte definitie. Als iemand zich presenteert als 'alleenstaande moeder' dan geeft dat bij omstanders denk ik het idee dat iemand zielig is, hulp nodig heeft, het financieel of anderszins zwaar heeft en dat soort dingen. En die het dan liefst met een dapper, kranig glimlachje vertelt ("neenee, het gaat heus wel hoor"). Inderdaad: de slachtofferkaart. Ik zie eigenlijk geen andere reden waarom je zoiets in een gesprek zou gooien.

rutiel schreef op 15-04-2024 om 12:46:

Ik denk dat het hier meer om een 'gevoel' gaat dan om een echte definitie. Als iemand zich presenteert als 'alleenstaande moeder' dan geeft dat bij omstanders denk ik het idee dat iemand zielig is, hulp nodig heeft, het financieel of anderszins zwaar heeft en dat soort dingen. En die het dan liefst met een dapper, kranig glimlachje vertelt ("neenee, het gaat heus wel hoor"). Inderdaad: de slachtofferkaart. Ik zie eigenlijk geen andere reden waarom je zoiets in een gesprek zou gooien.

"Een gevoel ".... Ik heb "een gevoel " dat TO en haar collega's een stelletje jaloerse nare roddeltantes zijn die een ander het licht in de ogen niet gunnen. 

rutiel schreef op 15-04-2024 om 12:46:

Ik denk dat het hier meer om een 'gevoel' gaat dan om een echte definitie. Als iemand zich presenteert als 'alleenstaande moeder' dan geeft dat bij omstanders denk ik het idee dat iemand zielig is, hulp nodig heeft, het financieel of anderszins zwaar heeft en dat soort dingen. En die het dan liefst met een dapper, kranig glimlachje vertelt ("neenee, het gaat heus wel hoor"). Inderdaad: de slachtofferkaart. Ik zie eigenlijk geen andere reden waarom je zoiets in een gesprek zou gooien.

Ik vind alleenstaande moeders ook dapper en sterk dus respect juist van mij voor die vrouwen. Niet zielig want niet een hand vol maar een land vol mannen. Soms als vrouwen ervoor kiezen het alleen te blijven doen nog meer respect. Ik vind niet dat ze een slachtofferkaart trekken.  

Moederkareltje schreef op 15-04-2024 om 13:13:

[..]

Ik vind alleenstaande moeders ook dapper en sterk dus respect juist van mij voor die vrouwen. Niet zielig want niet een hand vol maar een land vol mannen. Soms als vrouwen ervoor kiezen het alleen te blijven doen nog meer respect. Ik vind niet dat ze een slachtofferkaart trekken.

Dat is precies waar het om gaat Moederkareltje. Jij hebt een bepaald beeld van alleenstaande moeders (in dit geval dapper en sterk), terwijl er natuurlijk geen prototype 'alleenstaande moeder' bestaat. Er zijn ploetermoeders die naast een lapzwans van een vader en zonder geld alles in hun eentje moeten te zien klaren. En er zijn moeders die aan de wettelijke definitie 'alleenstaande moeder' voldoen terwijl ze zich ondersteund weten door familieleden, en zich om geld niet hoeven te bekommeren.

Mijn punt is: de term 'alleenstaande moeder' zegt niet zoveel over je situatie. Dat je het van belang vindt om jezelf als zodanig te profileren kan ik dan ook niet anders verklaren dan vanuit de wens een bepaald gevoel of een reactie bij je toehoorders op te wekken. In jouw geval dus: bewondering.

Mag je -als alleenstaande moeder- dus vooral niet laten weten dat je alleenstaand bent? Want dan profileer je je met een bepaald doel? 
En als je dat even verder trekt, wat mag je dan allemaal nog meer niet vermelden als je je niet wilt 'profileren'?
Goh wat ingewikkeld allemaal!

Poezie schreef op 15-04-2024 om 12:59:

[..]

"Een gevoel ".... Ik heb "een gevoel " dat TO en haar collega's een stelletje jaloerse nare roddeltantes zijn die een ander het licht in de ogen niet gunnen.

O mijn God zeg, wat is jouw probleem?

Volgens mij zegt de term alleenstaande moeder niet zoveel over het gevoel / houding / leefomstandigheden van die moeder.

Wanneer het over werken gaat, of andere dingen dan kan ik best wel eens benoemen dat ik alleenstaande moeder ben en niet kan toveren. Daar zit geen zielig doen achter. Dat het soms rete zwaar is met een eerst tegenwerkende vader en nu een afwezige tegenwerkende vader, dat is bijzaak. Dat zit niet in het woord alleen staande moeder.

Ik denk dat mensen zich ook met co ouderschap of een nieuwe partner alleenstaande moeder kunnen voelen. Immers jij bent diegene die op dat moment de beslissing moet nemen...

EmmaT schreef op 15-04-2024 om 13:46:

[..]

O mijn God zeg, wat is jouw probleem?

Mensen zoals jij, die het normaal vinden om met zijn allen iemand af te branden terwijl je geen idee hebt van de omstandigheden achter de voordeur. Worden stellen die grootouders op hun kinderen laten passen ook op die manier afgebrand? 

Poezie schreef op 15-04-2024 om 14:26:

[..]

Mensen zoals jij, die het normaal vinden om met zijn allen iemand af te branden terwijl je geen idee hebt van de omstandigheden achter de voordeur. Worden stellen die grootouders op hun kinderen laten passen ook op die manier afgebrand?

? Huh?

Ik ga er maar niet op in. 

EmmaT schreef op 15-04-2024 om 15:49:

[..]

? Huh?

Ik ga er maar niet op in.

Je snapt er idd niets van, dus kun je je er maar beter niet mee bemoeien. Houd je mening (gebaseerd op niets) maar bij je.

Poezie schreef op 15-04-2024 om 15:59:

[..]

Je snapt er idd niets van, dus kun je je er maar beter niet mee bemoeien. Houd je mening (gebaseerd op niets) maar bij je.

Jeetje zeg, get off your high horse! 

Mugs schreef op 15-04-2024 om 13:41:

Mag je -als alleenstaande moeder- dus vooral niet laten weten dat je alleenstaand bent? Want dan profileer je je met een bepaald doel?
En als je dat even verder trekt, wat mag je dan allemaal nog meer niet vermelden als je je niet wilt 'profileren'?
Goh wat ingewikkeld allemaal!

Nou, inderdaad, wat een gedoe om het 'goed' te doen....pfff

Kersje schreef op 15-04-2024 om 16:45:

[..]

Jeetje zeg, get off your high horse!

Hoe bedoel je? 

Mugs schreef op 15-04-2024 om 13:41:

Mag je -als alleenstaande moeder- dus vooral niet laten weten dat je alleenstaand bent? Want dan profileer je je met een bepaald doel?
En als je dat even verder trekt, wat mag je dan allemaal nog meer niet vermelden als je je niet wilt 'profileren'?
Goh wat ingewikkeld allemaal!

Je zet dingen gewoon neer en vaak met een bedoeling. Dat is niet ingewikkeld en daar hoef je ook niet drama over te maken als iemand het heeft over profileren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.