LindadR
10-11-2008 om 09:41
Wat als wij er niet meer zijn?
Een beetje zwaar onderwerp, maar wel iets waar ik op dit moment veel over nadenk.
Wat gebeurt er met onze kinderen als wij er allebei niet meer zijn? Wie gaat voor hen zorgen, waar gaan ze wonen?
Ik weet dat we dit in een testament moeten laten vastleggen (dat gaan we ook binnenkort laten doen), maar wie vraag je om voogd van je kinderen te worden? Ik vind het een hele moeilijke keuze. Ik kan bij ieder stel wel iets bedenken waarom wij hen niet moeten vragen. Maar goed, niemand zorgt natuurlijk zo goed voor je kinderen als je zelf kunt.
Wat hebben jullie geregeld, mocht deze situatie zich voorvallen? Wie mag voogd worden van jullie kind(eren)?
Linda

angel3
10-11-2008 om 09:53
Hier
Het leven is nogal veranderlijk en dat zal ook zo zijn voor de voogden. Ik ga er dus helemaal NIET vanuit dat de voogden ook de daadwerkelijke zorg op zich zullen nemen. Het kan zomaar zijn dat diegene ziek wordt of dat hun eigen kind zeer ziek wordt of dat ze in finacieel zwaar weer komen etc etc. Dus dat vind ik dan zo moeilijk te overzien dat dat eigenlijk niet belangrijk is.
Ooit heb ik een artikel gelezen hierover waarin geadviseerd werd om de voogden IN de familie te zoeken omdat familiebanden iets bestendiger zijn dan vriendschapsrelaties (al zal dat niet voor iedereen gelden). Kies niet voor opa en oma want die zijn simpelweg te oud. Blijft over eventuele broers/zussen. Wij hebben mijn zus en zwager gevraagd.
Waarbij het er dus uiteindelijk om gaat dat ZIJ ervoor zorgen dat de financien van de kinderen goed geregeld zijn en dat ZIJ ervoor zorgen dat de kinderen bij elkaar blijven en dat ze op een goede plek terecht komen al dan niet bij hunzelf.
Voogden zijn niet verplicht de zorg zelf op zich te nemen maar moeten gewoon zorgen dat de zaakjes voor de kinderen goed geregeld worden. Ja daar moet je wel iemand voor vinden die je 100% vertrouwt maar om te zeggen dat ze in de opvoedingslijn moeten passen en dat soort dingen dat heb ik maar laten varen.
Succes

Manda Rijn
10-11-2008 om 10:57
Aha de jaarlijkse voogdij vraag
hier gaat dochter naar mijn schoonzus en zwager, allebei gek op hun eigen kinderen en meteen positief toen we er over gingen praten. Verder zijn er geen geschikte kandidaten, ik moet het nog wel een keer gaan vastleggen aangezien misschien mijn eigen zus het er niet mee eens is. De rest van mijn zeer kleine familie vond dit ook de beste oplossing.

Maylise
10-11-2008 om 12:12
Wisselen
Het wisselt ook vaak door de jaren heen wat het meest geschikt is. Dus ook als je nu de voogd vastlegt kan je daar best over een paar jaar heel anders overdenken. Het is denk wel een situatie die regelmatig geëvalueerd moet worden.
Ik had in eerste instantie mijn moeder tot voogd benoemt. Goede keuze want ze was nog vrij jong en energiek. Toen ze wat ouder werd en mijn situatie was veranderd (meer kinderen) hebben we een van de schoonzusjes benoemd. Later nog met de gedachte gespeelt dit naar een ander schoonzusje te veranderen maar toch bij haar gelaten. Hele goede vrienden van mij heb ik ook aangedacht maar het nadeel is dat de vriendinnen die het meest in aanmerking kwamen allebei in het buitenland wonen en dan ook nog buitenland wat mijn kinderen niet kennen. Voor hun leven zou dat toch te ingrijpend zijn geweest. Schoonzusje staat overigens wel degelijk anders in het leven dan wij maar ik vertrouw haar en ze is een goede moeder en een oprecht en goed mens. Dus vandaar die keuze.
Uiteindelijk hebben we het nog een keer veranderd en ditmaal heb ik mijn inmiddels volwassen pleegzoon tot voogd benoemd. Die staat nog steeds in het testament als voogd voor de drie jongste nog minderjarige kinderen. Overigens weet ik niet of hij die practische zorg op zich kan nemen als hij straks eenmaal priester is maar dat kunnen de andere volwassen kinderen met behulp van de rest van de familie wel. Hij is in elk geval iemand die zal proberen om de juiste beslissingen te nemen en die zeer betrouwbaar is dus dat vind ik het belangrijkste. Wel moet ik nog even kijken of hij straks ook de beheer van de erfenis van de jongste drie op zich kan nemen als hij eenmaal gewijdt is of dat ik dat beter bij iemand anders neer kan leggen.
En zo blijf ik toch steeds wat veranderen. Maar ik heb er goed vertrouwen in dat mocht het mis gaan met ons ze er wel uitkomen met alles.
Maylise

tonny
10-11-2008 om 13:36
Van beide kanten
wij hadden van beide kanten (man en ikzelf) een zus/broer gevraagd. Deze mensen zouden dan in de gegeven situatie zo handelen als het beste zou zijn voor de kinderen. Van te voren kun je dat niet inschatten.
Inmiddels zijn ze op eentje na 18-plus, gelukkig is de regeling nooit nodig geweest. Maar het is wijs er tijdig over na te denken.
tonny

LindadR
10-11-2008 om 13:54
Verhuizen of niet?
Ik denk ook dat mijn schoonzus en zwager het beste "geschikt" zijn om hiervoor in aanmerking te komen. Het enige probleem dat ik zie, is het feit dat zijn in de buurt van Haarlem wonen en wij in Brabant. Het lijkt mij voor kinderen niet fijn om ook nog te moeten verhuizen, als je zo iets drastisch meemaakt. Of moet ik me daar nog niet druk over maken?
Linda

Juliëtte
10-11-2008 om 14:06
Daar gaat het niet om
Zoals Angela al uitlegt, je benoemt iemand waarvan jij denkt dat hij/zij het beste de belangen behartigd namens je kinderen. Dat hij/zij er voor zorgt dat ze op de juiste plek verder worden opgevoed.
Dat kan bij hen zijn maar ook bij iemand anders. Samen met de rechter zullen ze bekijken wat het beste is voor je kinderen.
De vraag of het een probleem is dat zij in brabant wonen en jij in het noorden is niet relevant bij het benoemen van een voogd. Levens veranderen. Stel dat ze wel dichtbij hadden gewoond, tegen de tijd dat jullie er beiden niet meer zijn, is schoonzus misschien weduwe, of ernstig ziek, of is zwager zijn werk verloren, zitten ze in de bijstand of wat dan ook. Dan heb je ook grote kans dat ze zeggen: beste rechter, het spijt ons maar dit is niet mogelijk. Het is dus nooit zeker waar tzt je kinderen zullen wonen.
De rechter bepaalt uiteindelijk (hopelijk in goed overleg met de benoemde voogd(en) ) bij wie de kinderen zullen wonen. Of dat de voogden zijn of iemand anders, dat is niet aan jou.
Met een testament bepaal je alleen maar WIE jouw/jullie wensen mbt de kinderen behartigd en het is geen 100% garantie dat zij ook voor je kinderen zullen zorgen.
Juliette

Asa Torell
10-11-2008 om 14:09
Sluit me aan bij de rest
dus: ga er van uit dat de voogd iemand is die het regelt voor de kind(eren), en niet per se degene bij wie ze gaan wonen. Hier hebben we om die reden wel mijn ouders gekozen, dan hoeven wij ons niet zo het hoofd te breken welke schoonzus of nicht het meest geschikt is, en of dat wel zo blijft. Ik heb wel met mijn ouders afgesproken dat het eventueel kan veranderen (bijvoorbeeld als de jongere broers van ons beiden, meer gesetteld zijn) en zoja, dat we dat laten weten.
Overigens woont hier geen familie of goede vrienden in de buurt, dus aan verhuizen zou waarschijnlijk niet te ontkomen zijn. Zou zelfs wel duitsland kunnen worden. Maar ja, we hopen er maar niet op .

tonny
10-11-2008 om 14:10
Zo is dat juliette....
je zou het als ouders graag anders willen, maar je moet mensen kiezen in wie je het vertrouwen hebt dat ze zo wijs mogelijk zullen handelen.
tonny

3 kids mam
10-11-2008 om 19:30
Niet geregeld
Ik denk niet dat ik dat op dit moment kan beslissen. De situaties waarin mensen zitten veranderen per jaar dus ik kan nu echt niet zeggen wie onze 3 kinderen kan opvangen. Wie nu geschikt is hoeft dat per slot van rekening dat over een paar jaar niet meer te zijn. 3 kinderen neem je niet zo maar even er bij en ik wil dat ze ergens komen waar op dat moment ook ruimte en aandacht voor ze is. Nu zijn mijn ouders nog jong en gezond, straks misschien niet meer. Nu heeft mijn zus zelf nog geen kinderen en wel een vaste relatie, zij zouden de zorg nu prima op zich kunnen nemen, hebben zij echter zelf ook 3 kinderen over een paar jaar dan wordt dat misschien wel een stuk lastiger. Goede vrienden hebben 3 kinderen maar acht ik wel geschikt die van ons er bij te nemen indien nodig maar die zijn over 2 jaar misschien geëmigreerd naar Zweden en dan wordt het weer een ander verhaal. Een nicht van ons kan geen kinderen krijgen. Staat verder van ons af maar is misschien wel een hele goede keus omdat zij heel graag kinderen wil en er ook de mogelijkheden voor heeft.
Mijn man en ik hebben beide onze ouders nog en ik heb met hen afgesproken dat zij samen kijken naar een zo goed mogelijke plek voor onze kinderen. Zij weten wat wij belangrijk vinden en kunnen op het moment zelf met verschillende mensen in onze directe omgeving gaan kijken wat de beste plek is voor onze kinderen. Ik vertrouw hen daarin volledig.

nyed
10-11-2008 om 19:47
Wel geregeld
Wij hebben gekozen voor mijn zus.
Mochten wij (ouders) er niet meer zijn dan zal mijn zus dus gaan zorgdragen voor onze 3 kinderen.
Dit is notarieel vastgelegd.
Ook is er een tweede keuze vastgelegd nl. mijn ouders en als 3e keuze mijn schoonouders.
Het geeft een veilig gevoel dat de kinderen in een warm nest komen als wij er eventueel niet meer zouden zijn.
En ook al woont mijn zus in Den Bosch en wij in Noord-Holland, het feit dat er iemand voor ze klaarstaat die ze geborgenheid en liefde geeft ook al moeten ze gaan verkassen naar een andere woonplaat, dat is het voornaamste.
Ze zal dan gewoon hun tweede moeder worden en evenveel van ze houden als van haar eigen kinderen.