Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
schoonmoeder

schoonmoeder

08-07-2020 om 12:21

Wat is een redelijk bedrag voor een cadeau?

Sinds kort ben ik gescheiden. Binnenkort is mijn schoondochter jarig (ze wordt 41) en ik zit even te twijfelen wat een redelijk bedrag is voor een verjaardagscadeau. Mijn inkomen is modaal. Mijn voormalig echtgenoot verdiende véél meer. Wat we toen konden besteden kan ik nu echt niet meer maar ik heb geen idee wat dan wel redelijk is. Iemand tips?


Eerst

Wat gaven jullie eerst uit?

schoonmoeder

schoonmoeder

08-07-2020 om 13:23

oh ja

Ik denk dat dochter en schoondochter samen drie keer meer verdienen dan ik.

Bedrag

Heeft dat er wat mee te maken?

Hoeveel gaven jullie normaal uit aan cadeaus?

Pirata

Pirata

08-07-2020 om 13:32

maakt niet uit

Gaat het om het bedrag of om het gebaar?
Als ze zoveel verdienen, dan kan ze zelf die dure dingen wel kopen.
Een bos bloemen met een zakje zelfgebakken koekjes, daar zou ik zelf blij mee zijn. Bijvoorbeeld. En die bloemen mogen ook nog uit eigen tuin komen.

Action

Bij de action hebben xe echt wel leuke dingen voor in de woonkamer keuken tuin etc. Bos bloemen en kaart erbij lijkt me prima.

Gebaar

Gaat om t gebaar lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2020 om 13:37

Schoon gelijk aan eigen

Wij doen niet echt consequent vaste getallen, maar rond 50 euro is voor ons gebruikelijk. Dat is meer dan voor buiten het gezin.

Nee, geen leuke dingen van de Action!

Als schoondochter van een erg aardige schoonmoeder met een hang naar koopjes zou ik willen zeggen: doe vooral geen leuke dingen voor in huis en al helemaal niet van de Action. De kans op een miskleun is enorm. Mooie bos bloemen en iets lekkers, daar kan je je niet snel een buil aan vallen, maar frutsels voor in huis ...niet doen. De meeste mensen hebben geen plaats over.

Groeten,

Temet

Evelien

Evelien

08-07-2020 om 14:10

Zelfde als je eigen kind

Ik en mijn man krijgen van mijn ouders ieder 50 euro voor onze verjaardag. Van mijn schoonouders een cadeau van max 25 euro. In jou geval zou ik een budget van ca. 25 euro aanhouden, maar in ieder geval hetzelfde bedrag als dat je je eigen kind geeft.
Vraag anders gewoon wat ze wil hebben.

Lou

Lou

08-07-2020 om 14:21

Wat wil je zelf?

"Ik denk dat dochter en schoondochter samen drie keer meer verdienen dan ik."

Dat klinkt alsof je in elk geval geen zin hebt om te veel uit te geven. Klopt dat? Het heeft in mijn ogen in elk geval niets met elkaar te maken.

(Mijn schoonmoeder gaf mij elk jaar 50 euro en mompelde een keer dat het "toch eigenlijk nergens op sloeg", waarschijnlijk ook met een soortgelijke redenering als de jouwe in haar hoofd. Niet dat ze het niet kon missen hoor, maar ik heb inderdaad niet per se geld nodig. Ik heb dat idee snel uit haar hoofd gepraat want ik vind het héél moeilijk om kleding voor mezelf te kopen en dankzij mijn schoonmoeder koop ik nu elk jaar een jurk voor mezelf, dus ik ben heel blij met juist DIE vijftig euro. Van dat verhaal werd zij ook weer blij.)

Verder: hoe belangrijk denk je dat schoonkind het zelf vindt wat jouw cadeau heeft gekost? Wat voor iemand is het?

Verder: géén frutsels voor in huis en zéker niet van de Action.

Tot slot: verplaats je in haar. Wat vindt ze leuk, waar houdt ze van? Een plant, een boek, een fles knoflookolie, weet ik het, er is zo veel fijns op de wereld dat niet zo veel kost.

Zonnehoed

Zonnehoed

08-07-2020 om 14:24

Met zorg uitgezocht

Het gebaar lijkt mij inderdaad veel belangrijker dan het bedrag. Als ze een goed inkomen heeft zit ze echt niet te wachten op dure cadeaus of geld. Ik zou een mooie plant geven voor in de tuin of een goede fles olijfolie en/of balsamico azijn ofzo. Of de ingrediënten voor een feestelijke cocktail mooi ingepakt. Zeker niet iets van de Action, de meeste mensen hebben al genoeg troep.

Celia

Celia

08-07-2020 om 14:49

verwenpakket

Ik zou ook voor de spullen gaan die opgaan of qua stijl niet kunnen miskleunen, dus niet dingen van Action voor in huis.

Dus eerder:
- verwenpakketje met badderspulletjes
- fles wijn met (eenvoudige houten) kaasplank met lekkere kaasjes
- bloemen of planten
- thee/koekjes pakket
- chocolade

En een leuke kaart met lieve tekst erop doet het bij mij goed.

Of vragen of ze wensen heef zodat je iets geeft waar ze echt blij mee is. Maar als je bang bent dat ze boven jouw budget uitgaat, dan beter niet vragen.

Nooit

De dingen die jij voorstelt zoals thee of badderpakket geven wij op t werk heel vaak aan collega's die ziek zijn of bv 65 zijn geworden. Naast wat ingredienten uit bv supermarkt of speciaalzaak zit daar 9 van de 10 keer ook iets van de action bij bv de mand waarin alles wordt gedaan. Theeglazen of bv van die stokjes met chocola eraan waar je warne chocomel van kan maken.

Nog nooit rare reacties op gehad.

Poms

Poms

08-07-2020 om 15:20

Het gebaar ...

Onder het mom van “het gaat om het gebaar” heb ik echt de meest ongeïnspireerde kados mogen ontvangen. Spullen die niet in mn huis passen, als kitscherige vazen. Bioscoopbonnen waar je nog zelf geld bij moet leggen on uberhaubt een kaartje te kunnen kopen. Pannenlappen (say what?).

Probeer je te verdiepen in haar! Leest ze graag? Gaat ze graag naar de sauna? Houdt ze van koken? Houdt ze van wijn? Heeft ze een speciale hobby of sport? Waar houdt ze zich momenteel veel mee bezig?

Als ik het echt niet kan verzinnen, en de jarige houdt van een glaasje koop ik vrijwel altijd een fles champagne. Das ook een gebaar, maar tenminste een beetje feestelijk gebaar.

schoonmoeder

schoonmoeder

08-07-2020 om 15:22

Bijdrage aan iets groters

Voor in huis hebben ze 'alles' al en kunnen ze zich van alles veroorloven. Ze zijn geen types voor frutsels of verwenpakketje maar we gaven ze altijd een bijdrage voor iets groters. Daar heb ik geen problemen mee. Alleen is mijn budget nu veel lager dan het hiervoor was en ik ben een beetje op zoek naar een goede verhouding. ( In een breder kader ook van sowieso een nieuw uitgavenpatroon ontwikkelen). Dus vandaar de vraag wat gezien de inkomens een redelijk bedrag voor een bijdrage aan een grotere aankoop (voor hobby gereedschap) zou zijn.

Bloemen

De meeste vrouwen vinden een vaas met een mooie bod bloemen ook superleuk. Nee t is niet nuttig maar t geeft wel even dat ultieme jarigverwengevoel. En een week nog die bos bloemen op tafel is iets wat vaak wordt gewaardeerd.

€25,-

Je wilt echt een bedrag horen als tip. Bij deze

Gewaardeerd

Als jij voor 25 euro iets leuks verzint met een persoonlijke touch dan zal t echt wel gewaardeerd worden.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-07-2020 om 16:01

20 of 25

Euro lijkt mij n mooi bedrag. Zelf word ik erg blij van lekker consumeerbaar, grootte doet er voor mij niet toe. Dus n oranje chocolonely, fles lekkere olijfolie, bijzondere koekjes, lavendelhoning, allemaal geweldig. Liever geen dingen die blijven, muv boeken.

Pirata

Pirata

08-07-2020 om 16:01

Ja Poms

Logisch dat het een léuk gebaar moet zijn. Behoeft wat mij betreft niet eens toelichting.

PS. Die champagne is beslist niet voor iedereen een leuk gebaar. Bovendien is het lastig om een goede champagne te vinden voor een beperkt budget.

Het gaat om een geldbedrag.

"Dus vandaar de vraag wat gezien de inkomens een redelijk bedrag voor een bijdrage aan een grotere aankoop (voor hobby gereedschap) zou zijn."

De jarige heeft al een bestemming.

Poms

Poms

08-07-2020 om 16:17

Pirata

Kijk, dat jij al weet dat het een leuk gebaar moet zijn is pure winst. Maar leuk is subjectief. Aansluiten bij wat de ander leuk vindt. Dat is inderdaad een mooi gebaar. Maar echt een kunst is m’n ervaring.

Qua champagne; voor mensen waarvan je inschat dat zij dat op prijs zullen stellen natuurlijk. En het mag dan vast ook een zalige cremant zijn. Ipv champagne

Pirata

Pirata

08-07-2020 om 16:18

Of een sekt!

Dees

Dees

08-07-2020 om 19:05

Cadeaus

Mijn moeder heeft er een handje van een flinke verjaardagswensen te uiten. Ik vind een bos bloemen meer dan genoeg. Kinderen geef je cadeautjes en volwassenen een bos bloemen of een kaart of als dat goed voelt neem je ze eens mee uit eten ofzo.

Yaron

Yaron

08-07-2020 om 19:15

Maakt niet uit

Mijn ouders geven iets van rond 25 euro, mijn moeder vraagt altijd wat ik er voor wil hebben, soms iets voor mijn hobby, een andere keer een boekenbon of iets voor in huis. Mijn schoonouders geven altijd 50 euro en een mooi bos bloemen, zij hebben meer te besteden en minder kinderen en kleinkinderen dan mijn ouders. En ik ben met allebei even blij, het gaat niet om het bedrag, maar, vind ik, om de manier waarop je iets geeft. Ik heb ooit een keer 250 gulden van iemand gekregen voor mijn verjaardag, maar daar werd zo achteloos over gedaan, dat ik liever een goedkoper iets krijg, wat wel met liefde wordt gegeven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-07-2020 om 20:12

Schoonmoeder

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat je graag wilt voortgaan in hoe je het altijd deed terwijl je je ook lijkt te generen over het feit dat het dan qua geld niet meer op de oude manier kan.

Ik zou denken dat het feit dat nu alles anders is het ook mogelijk maakt om echt iets anders te doen. Dus dan geen bijdrage aan het cadeau maar iets heel anders in de categorie van dingen hierboven beschreven. Ik zou zelf blij worden van een mooie bos bloemen of een samen een lunch ofzo.

Prikkie

Prikkie

08-07-2020 om 20:46

Nog een mening

Wij krijgen/kregen van mijn schoonouders (minder te besteden) elk €25 voor de verjaardag. Van mijn ouders (meer te besteden) elk - iets ter waarde van - € 50. Broers/zussen meestal rond de €15.
Nu heb ik dit jaar broers/zussen geen geld, maar bloemen gegeven omdat de meesten in dezelfde periode jarig zijn en ik het idee had dat we een envelopje steeds aan het doorgeven waren. Overigens geef ik zelf weinig om bloemen, dus echt blij maak je mij er niet mee.

Maar wat ik vooral wil zeggen: denk niet voor een ander. Mijn man wilde dit jaar een groot (ja, echt duur) cadeau en nu hadden schoonouders bedacht "haha, we vonden dat jullie al rijk genoeg zijn, dus dit jaar geen geld maar speciaal naar de winkel gegaan voor...."

".....een VVV bon" ter waarde van hetzelfde bedrag dus.
Wat we dus niet kunnen gebruiken voor dat dure cadeau.
Tja, we waarderen de moeite en het gebaar, maar het had niet gehoeven.

aleid

aleid

08-07-2020 om 22:23

Bloemen

Of een plant. Of een tegoed-bon voor high-tea al dan niet zelf gemaakt. Quality-time is onbetaalbaar.
En sokken. Altijd goed. Happy socks of die van good moods. (En dan de matchende niet matchende -passend bij iemands persoontje).

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-07-2020 om 23:15

Dat je uitgavenpatroon is veranderd

Zal de jarige vast wel begrijpen. Ongeïnspireerde cadeautjes - tja niet iedereen heeft even veel fantasie. En daarnaast - gewoonten kunnen veranderen, niks mis mee.

Je hebt hier goede tips gekregen TS. Succes ermee en een gezellig bezoek ! (mijn schoonmoeder gaf zelden cadeaus - woonde ver weg, kwam zelden naar een verjaardag - en toch weet ik dat ze om me gaf. De paar keer dat ze wel iets gaf, blijven in mijn gedachten.)

Jaime

Jaime

08-07-2020 om 23:35

Vanuit mij gezien

15 euro broers zusjes
25 vader moeder
50 Eigen kinderen thuiswonend of op kamers

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.