Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marietje

Marietje

29-12-2018 om 11:41

Wat is eerlijk? (Meer kinderen dan devices)

Waarschijnlijk een luxeprobleem van verwende kinderen, maar het levert nogal wat gedoe op.
In ons huishouden (1 moeder, twee kinderen 19 en 14) hebben we 1 iPad. Die is van mij, maar in de praktijk is hij vergroeid met de 19-jarige die erop Netflixt, spotified en haar hele sociale leven bijhoudt. Bij afwezigheid van 19-jarige duikt 14-jarige er enthousiast bovenop.
Binnenkort gaat 19-jarige voor een half jaar naar het buitenland. Net rond die tijd kan ik via mijn werk een iPad met korting kopen. 14-jarige ziet dat dus wel zitten en verheugt zich er nu al op dat ze de oude dan een half jaar voor zichzelf heeft. Dat heb ik ook al toegezegd.
Nu gooit 19-jarige de kont tegen de krib. Voor haar is het apparaat onmisbaar om contact met ons te houden, ze is al zo alleen en ver weg, en wat moet 14-jarige er nu mee? Die zit toch alleen maar te minecraften.
Ik heb al gezegd dat mijn besluit vast staat, maar wat zouden jullie het eerlijkst vinden? 19-jarige vindt vooral heel veel oneerlijk. Ik heb gezorgd dat ze op haar 18e goed werkende apparaten had (laptop en telefoon), maar het wordt ook een keertje tijd dat je voor jezelf gaat zorgen, toch?


Jasmijn

Jasmijn

29-12-2018 om 11:49

zelf kopen

Nou, dan laat je die van 19 er eentje voor haarzelf kopen? Probleem opgelost. En trouwens, waar is die laptop dan? Daar kan je ook op netflixen e.d.?

juf Ank

juf Ank

29-12-2018 om 11:58

tja das lekker

Omdat je 19 bent moet je het maar zelf betalen?
Volgens mij meet je met twee maten. Of heeft de oudste ook een IPad gehad toen ze 14 was?
Je hebt het over een luxe probleem van verwende kinderen maar vlg. mij bedoel je vooral je oudste. Ik vind je niet eerlijk klinken; alsof je in dit geval de jongste voortrekt. Je redeneert erg vanuit je zelf omdat het je goed uitkomt, moet de oudste het maar uitzoeken. En zo heb jij geen mot met je 14 jarige over de IPad en is de ander voor je zelf.

Zou je een compromis kunnen maken? Kun je bijv. samen met de oudste een nieuwe IPad voor haar uitzoeken die jullie samen betalen? Of kun je haar bij wijze van voorschot op haar verjaardag alvast een IPad geven voor vertrek?

juf Ank

juf Ank

29-12-2018 om 12:01

Ik had er wel overheen gelezen dat oudste met haar 18 een laptop heeft gehad. maar goed, als jongste dan op haar laptop mag en oudste de IPad mee?

Jasmijn

Jasmijn

29-12-2018 om 12:02

beschikking over ipad

Nou als de 19 jarige al tijden het alleen recht heeft op de ipad, dan is het nu een keer de buurt aan de 14 jarige. En dan wordt het inderdaad een keertje tijd dat de 19 jarige (die blijkbaar op haar 18e een mobiel en een laptop heeft gekregen) ook een keer zelf de portemonnee trekt. Ik zou het niet doen, ik vind 19 jaar een prima leeftijd om zelf voor dingen gespaard te hebben.

Gewoon de oude Ipad aan je dochter meegeven naar haar verre reis en jongste de nieuwe Ipad, waar jij dan ook weleens op kan, of daar vaste tijden voor beiden over afspreken.

Contact houden met een ver kind lijkt me ook wel wat. En natuurlijk kan dat ook anders, maar waarom zou je? Als je kinderen de deur uit zijn is alles, behalve wat je ze natuurlijk allemaal meegeeft, weer helemaal voor jezelf.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2018 om 12:12

Pffff

Die oude ipad is onderdeel van het huishouden, dus die zou hier ook gewoon in huis blijven. Daarbij is het ook jouw ipad.

Ik neem aan dat een 19-jarige een baantje oid heeft(gehad) en daarvan had ze een eigen ipad kunnen kopen. Daarbij heeft ze een laptop en een telefoon gekregen, dat zou voldoende moeten zijn.

Een 19-jarige die volwassen genoeg is om een half jaar naar het buitenland te gaan moet ook in staat zijn om zoiets zelf op te lossen.
En kont-tegen-de krib gooien is erg kinderachtig en zou ik zelf niet accepteren.

Lente

Lente

29-12-2018 om 12:32

Wat zou je doen als oudste niet op reis zou gaan?

Zoals ik het begrijp, ga je sowieso een ipad erbij kopen. Hoe zou je het dan verdelen? Een gezins ipad (de oude) en een alleen voor jou? Of beiden voor iedereen ter gebruik?

Hoe je dat gaat doen, is ook de situatie als oudste terugkomt.
De oude ipad wordt dan ook niet eigendom van jongste. Nee, die heeft geluk dat oudste een half jaar weg is. Dan hoeft er niet gedeeld te worden. En als oudste weer terug is, moet er wel gedeeld worden.
De oude ipad gaat ook niet mee met oudste want het is de gezins ipad en die blijft thuis.

Contact houden in het buitenland kan prima met een telefoon. Skype, whatsapp, geen probleem. Daar is de ipad niet voor nodig.
Ik zou niet weten wat daar oneerlijk aan is.

Marietje

Marietje

29-12-2018 om 12:42

Als ze niet op reis zou gaan

Dan zou ik de nieuwe voor mezelf houden en zouden de kinderen moeten uitvechten wat ze met de oude doen. Dat zou ongeveer drie dagen duren en dan ben ik hem kwijt en hebben de kinderen gewoon ieder hun eigen iPad. Maar ja, zo suf ben ik.
Ik ben wel blij dat de meningen verdeeld zijn, zo vanzelfsprekend is het een of het ander dus niet.

contact via telefoon is prima toch?

Ik zou de ipad ook niet meegeven. Ze kan laptop en telefoon meenemen en dat is voldoende.
Dochter hier skypte op telefoon en wij op ipad. Ging prima, soms op haar laptop en ook dat ging goed. Dus voor de contacten hoeft t niet.

Angela67

Angela67

29-12-2018 om 13:24

marietje

ergens denk ik dat je weet hoe het zal gaan (dat schrijf je ook) en toch open je er een topic over.
is dat omdat vindt dat je 'moet opvoeden' eigenlijk, oftewel: je voelt je schuldig dat je het niet opvoedkundig verantwoord regelt? en dat je eigenlijk de makkelijkste weg gaat kiezen?
of heb je voor jezelf helder wat je belangrijk vindt voor de 19-jarige en de 14-jarige maar je weet nog niet precies hoe je het moet zeggen/regelen?
of vind je het eigenlijk geneuzel van de dames in kwestie en wil je zo snel mogelijk vanhet gezeur af, no matter the costs?
gr Angela

Angela67

Angela67

29-12-2018 om 13:24

ik heb verder geen 'mening' over wat je zou moeten doen, ik bedoel daarmee: afhankelijk van wat mijn probleem zou zijn zou ik iets vinden/doen. Vandaar mijn vragen.
gr Angela

Marietje

Marietje

29-12-2018 om 13:39

Angela

Ik denk dat het afloopt zoals ik in gedachten had, maar vraag me af of ik 19-jarige dan niet tekort doe. Ik denk eigenlijk van niet, de meesten moeten meer zelf regelen en verdienen, maar voor haar voelt het wel zo. Ze vindt het al zwaar om weg te gaan, en om groot te worden in het algemeen, en dan doe ik er nog een schepje bovenop. Maar die oprechte zorgelijkheid van haar gaat naadloos over in verwend zeurgedrag, en de grens is niet altijd duidelijk.
De makkelijkste oplossing is zij de oude mee, 14-jarige de nieuwe, en ik de kruimels.

juf Ank

juf Ank

29-12-2018 om 13:47

ze vindt

het zwaar om weg te gaan? Moet ze stage lopen in het buitenland? het lijkt me toch dat dat eigen keus is; of een consequentie van een eigen opleiding die ze gekozen heeft?

Vo lgens mij kan ze inderdaad via telefoon en ergens op een computer best contact onderhouden en is deze reden een beetje manipulatief.

juf Ank

juf Ank

29-12-2018 om 13:50

Marietje

Je kunt toch goed afspraken maken met de 14 jarige en de laptop kan ze toch gebruiken? Of is er verder geen computer in huis?

Ik vind dat je je wel erg afhankelijk en een beetje zwak opstelt met je ;'en ik de kruimeltjes'

Marietje

Marietje

29-12-2018 om 13:55

Juf Ank

We hebben alledrie een laptop. Die van mij gebruik ik zelden nog, is ook 6 jaar oud, alleen voor websites die niet op de iPad draaien. Verder doe ik het meeste op mijn telefoon, maar een groter scherm is natuurlijk veel fijner.

Voet bij stuk houden

Gewoon volhouden wat je hebt afgesproken. Niet toegeven aan zielige verhalen van oudste, zij kiest er neem ik aan zelf voor om naar het buitenland te gaan. Is dus niet zielig en bovendien kan ze contact onderhouden met haar telefoon. Ik begrijp eigenlijk al niet dat zij altijd voorrang heeft gekregen mbt de Ipad. Heb je vaker toegegeven aan haar terwijl je dit eigenlijk niet wilde of het oneerlijk vond?

Flavia

Flavia

29-12-2018 om 14:12

ipad of contact

je hoeft niet perse een iPad te hebben natuurlijk, vrijwel elke tablet voor veel minder kan dit ook aan.
Apple producten zijn vooral een duur status symbool.

Nee

Als ze een laptop en een telefoon heeft dan heeft ze geen tablet nodig. Via laptop en telefoon kan ze prima contact houden en haar werk doen en netflix zien. Een tablet is misschien leuk als extra maar er is geen noodzaak toe dat ze er een heeft. Wil ze perse een tablet kan ze er zelf een kopen. Een ipad is duur maar je hebt ook veel goedkopere tabletten die ook goed functioneren. Ik heb afgelopen jaar een Kindle Fire gekregen, die was iets van 50 euro. Natuurlijk is het beeld niet zo mooi als bij de duurdere tabletten en natuurlijk kan je er veel minder mee. Echter als je films wil kijken oid dan voldoet het echt prima. En voor iets meer geld heb je al een heel redelijk exemplaar.

Mijn kinderen zitten nog op de middelbare school maar ik zou ook niet zomaar een ipad voor ze kopen. Ze hebben een telefoon en ze hebben de beschikking over een laptop, wat handig en soms nodig is voor schoolwerk.Aangezien een tablet geen functies heeft die een laptop/telefoon niet hebben vind ik het onnodig om er een voor ze kopen.

Ik zou dus de ipads thuis houden want die behoren toe aan het huishouden.

Eerlijk

Met 19 zou de leeftijd van "veel dingen oneerlijk vinden" toch eigenlijk wel een beetje voorbij moeten zijn, wil je niet eindigen als verongelijkte PVV'er.

Ik heb 1 zus en mijn moeder probeerde ook altijd alles altijd zo eerlijk mogelijk te verdelen. Met als gevolg dat niemand ooit tevreden was, we altijd met elkaar overhoop lagen, en moeder maar liep te schipperen. Mijn eigen kinderen heb ik al heel snel voorgehouden dat het leven nou eenmaal niet eerlijk is.

kruimeltjes

Kan het zijn dat het verongelijkte mogelijk een houding van jezelf is die je dochter ongemerkt overneemt?

Kruimels bijvoorbeeld en 'verwende kinderen'. Misschien helpt het als je zelf anders naar die zaken gaat kijken. Meer tevreden en zonder snelle vooroordelen, meer observerend, meer naar het grotere geheel, minder naar of het 'eerlijk' is dan wel of het werkbaar is voor iedereen.

bicyclette

bicyclette

29-12-2018 om 23:18

Marietje

"Wat is eerlijk? (Meer kinderen dan devices)"

Er zijn in jullie huis 3 telefoons, 3 laptops en 1 iPad. Dat zijn 7 devices. Er is dus helemaal geen probleem, iedereen heeft al 2 eigen apparaten.
Die iPad neem jij zelf weer in beheer. Daarmee bewijs je jezelf ook een dienst (je bent namelijk niet voor de kruimeltjes).

Flavia

Flavia

29-12-2018 om 23:26

familiespreuk

Voor dit soort verongelijkt gedrag hebben wij een familiespreuk, geen idee van wie het is
maar zorgt bij onze zucht van ja, ja al voor rollende ogen bij de jeugd van 6 en ouder:

het leven is een aan een schakeling van doffe ellende en rampspoed, sorry.

bicyclette

bicyclette

29-12-2018 om 23:34

precies!

Zo is het maar net Flavia! Wij gebruiken soortgelijke woorden. Aangevuld met 'Als ik jou was, zou ik de Kindertelefoon bellen. Zal ik het nummer even voor je opzoeken?'

Lente

Lente

29-12-2018 om 23:45

Vandaag gehoord in de supermarkt

‘ Je eet wat de pot schaft en anders zoek je maar een andere Mama’

Yanea

Yanea

30-12-2018 om 09:13

Marietje

Ik zou in ieder geval geen nieuwe ipad meegeven naar het buitenland. Als die oude kwijt raakt of gestolen wordt, is dat toch minder erg dan wanneer dat met de nieuwe gebeurt.
Dus de oudste dochter krijgt de oude ipad mee, en jij maakt goede afspraken over de tijdbesteding van de nieuwe.

Yanea

Yanea

30-12-2018 om 09:16

En als de 14-jarige geeft afspraken over het delen met jou wil maken, koop je die nieuwe ipad gewoon niet. En blijft de oude ipad dus thuis.

Triva

Triva

30-12-2018 om 09:33

Tjonge

19 en 14 en jij mag de kruimeltjes? Je mag nog blij zijn dat het probleem alleen bij de devices ligt of zijn jouw kinderen je op andere terreinen ook de baas?

Waarom een ipad? Oudste kan ook gewoon een goedkope android kopen. En inderdaad wat een gezeur over 7 apparaten. Die nieuwe zou alleen voor mij zijn.

Marietje

Marietje

30-12-2018 om 13:08

Triva

De kinderen zijn zeker niet ‘de baas’ maar 19-jarige is een wat complex persoontje waarbij ik altijd heb moeten laveren tussen wat is de stoornis en wat de veeleisende puber. Waarbij ik waarschijnlijk ook wel eens voor de verkeerde weg heb gekozen om haar niet overstuur te maken, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om met tegenslagen om te gaan. 14-jarige heeft het soms lastig om haar ‘rechten’ op te eisen tussen een moeilijke zus en een schipperende moeder, maar wordt ook mondiger (met alle gevolgen van dien).
Maar de reacties helpen me wel verder. Ik denk dat ik er wel uit ben.

juf Ank

juf Ank

30-12-2018 om 13:18

nou dan hoop

ik dat ze in het buitenland op haar stage ook hun best doen om haar maar niet overstuur te maken....

Marietje

Marietje

30-12-2018 om 13:37

Juf Ank

Wat is dat nou weer voor een rotopmerking! Net alsof jij de perfecte ouder bent, pfff.
FYI We hebben al begeleiding op afstand geregeld, en ze kan altijd Skypen (op haar laptop of telefoon).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.