Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Beddegoed

Beddegoed

21-08-2017 om 11:02

Wel of geen tweepersoons bed/twijfelaar?

Zoon van 15 krijgt door wat schuiven met kamers (grote broer is de deur uit) een nieuwe kamer. Nu heeft hij zijn zinnen gezet op een Groot Bed (twijfelaar of echt tweepersoons). Ik vind dat eigenlijk niet zo nodig, maar echt goede argumenten daarvoor heb ik niet. Volgens hem hebben zo'n beetje al zijn klasgenoten een groot bed.
Hoe zit dat bij jullie? Ben ik te streng en is het normaal om je kinderen een groot bed te geven?

Beddegoed

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-08-2017 om 11:09

waarom niet?

Waarom zou je het niet doen?

'niet echt nodig' vind ik altijd een wat apart argument. Er is maar weinig écht nodig. De meeste dingen zijn gewoon leuk, of handig of wat dan ook maar.

Is het wat om een maximum budget voor de nieuwe kamer vast te stellen en hem binnen dat budget zijn eigen keuzes te laten maken?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 11:16

Tweepersoons

Als een tweepersoons bed past, dan gewoon een tweepersoons bed kopen. Ik versta onder tweepersoons trouwens ook 1.40 m. Ik zag dat sommigen dat al onder twijfelaar scharen. Ik zou dus een bed van 1.40 m. neerzetten.

Als je zoon het huis uit gaat, kun je overwegen om dat bed mee te geven of te bewaren voor logeerbed.

Dat jij het niet nodig vind is moederlijke preutsheid. Vermoedelijk staat een tweepersoonsbed voor jou voor 'met z'n tweeën, wie weet zelfs seks'. En je zoon denkt 'lekker groot!'

Triva

Triva

21-08-2017 om 11:33

klasgenoten...

zijn natuurlijk geen argument. Ik ken zat pubers op een kamer van 2 bij 3 of die een kamer moeten delen. Geef hem inderdaad een budget en je ziet wat hij belangrijk vindt (vergeet het nieuwe duurdere beddengoed niet).

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 11:40

Beddengoed

kun je zo duur maken als je wilt. Het hóeft geen Hema-kwaliteit te zijn.

Lou

Lou

21-08-2017 om 11:48

Leuk juist

Je zegt het zelf al: 'niet echt nodig' is geen sterk argument. Persoonlijk zou ik het geweldig vinden om voor deze keuze te staan, dochter heeft daarvoor een veel te kleine kamer. Als je het kan betalen en zoon wordt er blij van, zou ik het doen. Een budget afspreken inderdaad, en hem dan zelf laten kiezen.

hier vorig jaar

wij hebben zoon vorig jaar een 120 x220 bed gegeven. Hij hoefde niet zo nodig een 2persoons en we maken t altijd zelf. Hij moest wel een langer bed en een nieuw matras dus maar meteen een iets breder gedaan. 140 wilde hij niet en zo zijn we op 120 uitgekomen, nu vindt hij t erg prettig om zo breed te liggen,hahah

Dees

Dees

21-08-2017 om 11:54

nou

Ik heb genoeg argumenten tegen hoor en dat heeft niets met preutsheid te maken.

Beddengoed moet gekocht worden, bed en matras ook......beddengoed moet gewassen worden. Als het andere bed nog goed is is er geen enkele reden om het te vervangen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 12:07

Soms hoeft de reden niet praktisch en noodzakelijk te zijn

Als geld geen probleem is, dan is het gewoon leuk om een nieuw bed te mogen. Je zou het zelfs nog in de vorm van verjaardagscadeau kunnen gieten als je het eigenlijk een dure grap vindt voor 'zomaar'. Of 50/50 als je een eigen bijdrage redelijk vindt.

Het beddengoed van mijn dochter droogt snel, behalve het hoeslaken. Bij Ikea, Jysk, Action of iets dergelijks kun je redelijk voordelig een hoeslaken, dekbed en -hoes kopen. Het enige wat ik een beetje gedoe vind is de lakens verschonen. Haar bed staat in een hoek, dus lig ik helemaal over haar bed heen om de hoek rechts achterin te kunnen pakken. Wij hebben zelf twee eenpersoons-dekbedden, dat is beter behapbaar. En we kunnen eromheen lopen voor het hoeslaken.

Lusithania

Lusithania

21-08-2017 om 12:31

Hier

Eerst wilde de oudste een bed van 140 breed en later de jongste.
'Natuurlijk' vond ik het niet nodig maar bood aan om te zoeken op marktplaats (wel zelf betalen). Daarna naar de ikea en daar begonnen ze op -100 euro voor de aanschaf van beddengoed.

Triva

Triva

21-08-2017 om 12:43

kaaskopje

Tikje beter lezen: geef het kind een budget, zeg wat daarvan betaald moet worden én vergeet niet dat er NIEUW, ander beddengoed gekocht moet worden. Het oude beddengoed past namelijk niet meer Dat je het zo duur kunt maken als je zelf wil is evident maar zo kan de zoon zelf beslissen of hij het geld aan een nieuw bed gaat besteden of liever het oude houdt.

Triva

Triva

21-08-2017 om 12:46

kaaskopje

'Het enige wat ik een beetje gedoe vind is de lakens verschonen. Haar bed staat in een hoek, dus lig ik helemaal over haar bed heen om de hoek rechts achterin te kunnen pakken. '

Serieus? Jij maakt het bed van je dochter nog op? Ook als het niet makkelijk gaat?

Paasei

Paasei

21-08-2017 om 12:53

Twijfelaar

Voor oudste aantal jaren geleden gekozen voor een twijfelaar; 120 x 200 cm. Pastte beter in zijn kamer dan 140 cm, geeft toch net iets meer loopruimte. Beddegoed vervangen bleek niet zo nodig, alleen de onderkant (molton/hoeslaken). Een 120 kan best met een eenpersoons dekbed. Later, toen hij verkering kreeg, bleek het bed ook handig te kunnen met zn twee.
Ondertussen woont ie op zichzelf, in een kleine flat, en blijkt die 120 weer heel handig te zijn. Hij woont inmiddels samen met de vriendin maar liefde maakt een smal bed breed..

Jongste heeft zijn kamer over genomen en heeft een 120 gekregen voor zijn verjaardag. Ondertussen zijn twijfelaars vel makkelijker verkrijgbaar dan toen. Die van hem komt van Wehkamp. Was incl matras nig geen eur 300.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-08-2017 om 13:13

2 zoons op kamers

Oudste vorig jaar, en jongste dit jaar (afgelopen weekend). Beide hebben een grote zolderkamer in hun studentenwoning, dus ruimte genoeg. Oudste wilde een groot bed, maar dan vooral in de lengte, en ook wel iets breder dan normaal. Dus dat is een 120x210 geworden. Daar hoort nieuw beddengoed bij, wat ook lang niet overal in die maat te koop is, gelukkig wel op internet. Ik zie dit als een soort van 'uitzet' die ze nu mee krijgen omdat ze uit huis gaan, dus we hebben zeker niet het allergoedkoopste gekocht (maar ook niet echt duur). Jongste wilde heel graag een 2-persoons (zijn vriendin zal er ook regelmatig zijn), dus die heeft een 140x200 gekregen. Ook met nieuw beddengoed, want die maat hebben we thuis niet. Hij had dus ook een nieuw dekbed nodig... Dus, als (gebrek aan) geld niet de reden is om het niet te doen, dan zou ik het gewoon doen. En het oude éénpersoonsbed bewaren als logeerbed later, als hij het grote bed meeneemt op kamers. Lastig opmaken is een argument, maar dat zou ik hem lekker zelf laten doen... Ik maak al jaren de bedden van mijn zoons niet meer op, ik vraag ze op zaterdag om het af te halen, en geeft ze schoon om erop te doen. Dat doen ze dan vaak pas als ze weer naar bed gaan. (maar gisteren heb ik toch wel het nieuwe bed van jongste van het nieuwe beddengoed voorzien, hij was zelf heel druk bezig met kasten in elkaar zetten).

Ook de huisgenoten van beide zoons hebben overwegend 140-breed bedden, nieuw of 2-de-hands.

Beddegoed

Beddegoed

21-08-2017 om 13:15

Wat een boel reacties!

Leuk om al die verschillende verhalen te lezen. @Kaaskopje: met preutsheid heeft het niets te maken hoor, puur met de houding van zoon. Hij zegt nogal makkelijk 'en dan kopen we dit, en dan heb ik dat nog nodig...' en voor je het weet heb je duizend euro uitgegeven.
Die vanzelfsprekendheid vind ik lastig. We hebben het niet slecht en het zou financieel wel kunnen, maar blijkbaar zijn we er niet in geslaagd onze eigen (relatieve) zuinigheid op de kinderen over te brengen.

Beddegoed

Beddegoed

21-08-2017 om 13:17

IJsvogeltje goede tip

Van dat budget vind ik een goede tip, die ga ik even met mijn man bespreken.
Bedankt!

zebra

zebra

21-08-2017 om 13:24

mits er plek genoeg is

zou ik er geen probleem mee hebben als er een groter bed zou komen. Beddengoed hoeft niet duur te zijn. Is het bed het enige wat vervangen zal worden of komen er nog meer andere spullen/meubels? Anders hem het beddengoed laten betalen en jullie het bed met matras?

Wel hoor

Zoon kon op die leeftijd een tweepersoonsbed gratis krijgen. Stoere linnenkast erbij en inderdaad, mocht hij uit huis gaan heeft hij vast een startsetje. Samen met zijn grote bureau. Handig als er andere pubers logeren of komen hangen en uiteraard de eerste stappen op het relatievlak.
Ook dochter koos ongeveer die leeftijd voor een tweepersoonsbed, extra groot, bij IKEA, want ze kan er niet tegen als er iemand tegen haar aan ligt. Soms zijn er wel vier pubers op aan het filmpjes kijken of knutselen. Heeft ook een goede linnenkast en inmiddels een breder bureau waar haar naaimachine en laptop beiden op kunnen staan. Om ooit mee te nemen.

Jaina

Jaina

21-08-2017 om 13:49

Ja en nee

In principe geen probleem mee mits er de ruimte is. Maar aan de andere kant ga ik niet zomaar honderden euros uitgeven aan een nieuw bed als het niet nodig is. Als de wens heel sterk is kan het als verjaardagscadeau.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-08-2017 om 14:00

'een nieuwe kamer'

Hij is 15, krijgt een nieuwe kamer. Voor hoe lang?
Misschien gaat hij over drie jaar de deur uit. Hoeveel geld wil je besteden aan die drie jaar?

'Alleen' andere tinten om de kamer 'eigen en nieuw' te maken is een ander verhaal dan een nieuw bed plus matras plus beddengoed. Groot gelijk dat je niet te makkelijk meegaat met zijn vanzelfsprekendheid. Laat 'm maar constructief meedenken en rondkijken wat het allemaal kost.

Bij ons thuis zijn er geen tweepersoonsbedden neergezet, wel was er een fase met stapelbedden voor loge's. Een tweepersoonsbed neemt flink wat ruimte als je niet de 'master bedroom' (maffe term) hebt.

Tweepersoonsbeddengoed scheelt trouwens ook in de was. Trommel sneller vol.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 14:35

Triva

Ja serieus. Als ze eens in de zoveel weken thuiskomt vind ik het erg gastvrij om een opgemaakt bed voor haar klaar te zetten. Ik verschoon het niet elke keer, omdat ze er soms maar één nachtje in slaapt. Zo overleg ik ook wat ze graag eet. Tja, het is wat die verwennerij...

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 14:47

Beddengoed

Ja, die vanzelfsprekendheid getuigt duidelijk nog van gebrekkig inzicht Als je geen moeite hebt met het idee van een tweepersoonsbed, dan zou ik aan een plan van aanpak denken. Zelf wat sparen, misschien een baantje, jullie een deel, verjaardag, Sinterklaas e.d.. Wij hebben een boxspring die nog geen 300 euro kostte en hij ligt heerlijk. Mijn dochter heeft haar eigen bed bij ons in huis gekocht en wel wat beknibbeld op de lattenbodem. Zo'n lattenbodem die niet in een frame (zeg ik dat goed?) zit is wat ielig.

Omdat wij geen tweepersoons dekbedhoezen hadden, heeft ze die ook zelf gekocht. Het is geen katoenen degelijkheid van de Hema, ik twijfel of het van de Action of van Ikea is. Ze voelen zacht aan, zijn heel dun en heel snel droog. Het neemt eigenlijk niet meer ruimte in in de wastrommel dan eentje van wel die katoenen degelijkheid. Ze is er tevreden mee.

specht

specht

21-08-2017 om 14:50

Kaaskopje

Precies, doe ik ook. Ik klim ik zo nu en dan op de ladder om de halfhoogslaper van onze niet meer thuis wonende 23 jarige te verschonen. Het is fijn als je s'avonds laat bij je ouders aankomt en je bed staat opgemaakt klaar.
Ooit gelezen verwennen mag best, zolang als je maar beseft dat je ze soms verwent.
Ook overleg ik wat we eten als de kinderen een keertje komen eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2017 om 15:35

Specht

Wij hebben nogal gefaald in het laten doen van huishoudelijke taken. Nog steeds kan ik me wel eens ergeren aan gemakzucht bij bijvoorbeeld het afruimen na het eten. Maar daartegenover staan weer hele lieve dingen. De verstandhouding is ook goed. En dat is me dan eigenlijk meer waard dan gepriek over een schaaltje wat ze best naar de keuken had kunnen brengen.

Al zijn klasgenoten?

Hebben echt bijna alle 15 jarigen een tweepersoonsbed zoals je zoon zegt?
Nou, mijn zoon niet en de jongelui waarmee hij omgaat ook niet.
Als je op deze leeftijd toch alles nieuw moet kopen en de slaapkamer is groot genoeg vind ik het niet raar ofzo, dat is weer een ander verhaal.

Mijn zoon moest op jongere leeftijd een nieuw bed, dat werd dus een éénpersoons en die is nog prima. Logés liggen op de slaapbank op zijn kamer. Nou zou ik ook niet weten met 15 jaar met wie hij in bed had moeten kruipen.
Een vriendinnetje van 13/14 jaar?

Ik lees hier reacties over jongelui die op kamers gaan. Oké, maar we hebben het over een 15 jarige in dit verhaal.

Een nieuw dekbed enz. hoeft toch ook helemaal niet als hij er alleen in ligt? Een éénpersoonsdekbed is 1.40m, dat kan prima op een 2 persoonsbed liggen.

Een twijfelaar vind ik helemaal onhandig, wat is daar de meerwaarde van? Ruim in je eentje, te klein met zijn tweeën.

Tango

Tango

22-08-2017 om 22:49

Tussenweg

Dochter hier was ook 15 toen ze een ander bed kreeg. Was echt aan vervanging toe. Te goedkoop gekocht, metalen bed. Bodem was bijna doorgezakt en het ding kraakte vreselijk. Ze heeft toen, tweedehand, een bed van Ikea gekregen, eenpersoons, waar je tweepersoons van kan maken. In eerste instantie gebruikte ze hem vooral als eenpersoons, maar de laatste tijd wordt hij niet meer ingeklapt en is het dus vooral een tweepersoons. Neemt wel veel plek in want 1.60 m breed. Maar dochter vindt het blijkbaar prima. Ze heeft een redelijk ruime kamer. Dochter heeft een vriend en daarnaast komen er vaak vriendinnen slapen. Dus het bed wordt volop gebruikt. Ze heeft gewoon eenpersoons hoeslakens en 1 tweepersoons dekbed met 2 slopen. Binnenkort maar eens een setje bijkopen. Was een hele goedkope van Leenbakker, dus daar kan er nog wel eentje bij. Dekbed heeft ze nog niet. Er ligt nu meestal een deken overheen. Soms gebruikt ze een zomer ofwel winterdekbed van ons, maar net wat wij niet gebruiken. Maar die is dan eigenlijk te smal want wij hebben een bed van 1.40 m breed en smallere dekbedhoezen. Ik zoek dus nog een leuke aanbieding voor een tweepersoons dekbed, 2.20 m breed.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-08-2017 om 08:08

Hier ook

Dochter heeft ook een tweepersoonsbed. Van Ikea Ze moest een nieuw matras en toen hebben we direct de hele bups vervangen voor een tweepersoons. Oude bed verkocht en zo was het uiteindelijk helemaal niet duur. Ook handig als er een loge van haar blijft slapen en dat gebeurt best vaak. Zij heeft er trouwens gewoon een 1persoonsdekbed op liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2017 om 09:11

Tango

Mijn dochter had een wat te dun dekbed op haar bed, waardoor er in de winter aldoor halfbakken oplossingen opgelegd werden. Vorig jaar heb ik voor een tientje een dekbed gekocht bij Jysk voor extra dus, zodat ze in de zomer gewoon die oude nog kan gebruiken en die van een tientje is verrassend warm. Ik heb er een keer onder geslapen, dus zelf getest . Deze is 2.00 m breed, dus niet wat jij zoekt, maar bij Jysk kun je wel voordelig slagen.

Marie

Marie

23-08-2017 om 09:25

Tango - Lidl / Aldii

Tango - bij de Lidl en Aldi hebben ze zo nu en dan ook dekbedden van 240x220 cm die niet zo duur zijn.

Verder heeft dochter van 19 sinds twee jaar een bed van 140 cm. Eenvoudige van de Ikea.
Dochter van 21 heeft uitschuifbaar Hemnes-bed van Ikea en die staat afwisselend periodes wel en soms niet uitgeschoven. Daar heeft ze dubbele 1-persoonsset bij. Jongste heeft dekbedden van 200x200 cm. Langzamerhand bijelkaar gezocht met aanbiedingen. Eerst gebruikten we die zelf ook voor de caravan. Hoezen hadden we dus al.

Lente

Lente

23-08-2017 om 10:18

Aldi xxl dekbed volgende wee woensdag

260x240
ook overtrekken voor die maat

Tango

Tango

23-08-2017 om 22:13

Bedankt!

Aldi zit hier om de hoek en Jysk hebben we ook in de buurt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.