Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Suze

Suze

14-07-2013 om 21:44

Welk boek geven als cadeau voor de baby?

Ik wil een vriendin een boek geven voor de baby (is de 2e, de oudste is ca 2,5 jr). Beide jongens (voor het geval dat wat uitmaakt).

Wat zouden jullie mij adviseren als (prenten)boek te geven? Mag een beetje "op de groei" zijn - ahum, is het natuurlijk per definitie .

Ik kan ook naar de boekenwinkel, maar laat me graag door jullie inspireren...

Nils

Nils

14-07-2013 om 22:02

Tips

- Floddertje van Annie M.G. Schmidt, kan ook prima voor jongetjes
- De gele ballon van Charlotte Dematons
- Het groot voertuigenboek van Richard Scarry
- Mama kwijt van Chris Haughton

Leukste

Bij de geboorte van mijn oudste zoon kreeg ik van iemand een plakboek, waarin zij zelf allemaal plaatjes uit reclamefolders had geplakt. Heerlijk boek, ruim twee jaar meegegaan (met kinderhandjes!)

Tsjor

J&j

Het allerbeste kraamcadeau dat ik gekregen heb - bij kind 1 - was het grote Jip & Janneke boek. Maar goed, dat is wellicht wat prijzig. Maar het is een topper gebleken vanaf dat de kinderen 2 waren tot ongeveer 4.

Wat trouwens ook een grappig kraamcadeau is, eerst voor moeder, maar later ook voor kind, is de documentairefilm "Babies" op DVD. Een filmer heeft 4 kinderen uit heel verschillende landen en culturen gedurende hun eerste jaar gevolgd. Ontzettend grappig, en kinderen vanaf een jaar of 1,5 vinden het ook geweldig. Maar goed, da's geen boek.

groeten,

Temet

Vic

Vic

14-07-2013 om 22:27

Twee?

Ik zou voor de baby een voel- of knisperboekje doen en eventueel voor beide nog een prentenboek. Voor peuters is de mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept een leuke, maar die heeft vast iedereen al in huis Of een blokboekje van Dikkie Dik, die is voor de baby ook leuk om voor te lezen.

Egel

Egel

15-07-2013 om 08:45

Liedjesboek

Hoi Suze, er zijn veel prachtige prentenboeken die jaren meegaan. Favoriet van mijn dochter was er jarenlang een zonder woorden (verzonnen we er zelf bij): Monkie. Van Dieter Schubert. Echt een goede keus lijkt me, mooi verhaal met veel prachtige tekendetails.
Van een tante kregen we bij dochters geboorte een prachtig Liedjesboek, eentje met muzieknoten. Daar heb ik heel veel uit voorgezongen. Naar mijn idee bijna onmisbaar in de gezellige opvoeding van dochter en zoon!
Ik was mijn tante erg dankbaar.
Het heet 'alle liedjes met een hoepeltje erom'.
Die zou ik aanraden.
Zie bijvoorbeeld:
https://m.bol.com/nl/p/liedjes-met-een-hoepeltje-erom-muzieknotatie/666793041/
Groeten, Egel

Vos en haas!

Ik ben helemaal weg van vos en haas. Leest heerlijk voor en is ook super om daarna zelf te gaan lezen voor beginnende lezertjes.

Zo'n boek waarin het kind zelf de hoofdrol speelt

Er zijn van die boeken die zó geschreven zijn, dat het kind er zelf de hoofdrol in speelt. Ook vaders, moeders, broertjes/zusjes, vriendjes enz kunnen insommige verhalen een rol spelen. Je hebt ze van Sesamstraat, de Efteling, nog andere.

Yaron

Yaron

15-07-2013 om 23:39

Rupsje

Hier favoriet bij alle vier kinderen ongeveer tussen hun tweede en vierde verjaardag was en is Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle. We kregen het kartonboek als kraamcadeautje bij de oudste en ik lees het nog dagelijks voor aan jongste van drie. Verder alle boeken van Kikker, vind ik zelf ook leuk om uit voor te lezen, Floddertje, Kleine Beer. En inderdaad gepersonaliseerde boeken, al zit daar veel kwaliteitsverschil in. Jongste kreeg een van Woezel en Pip en die is erg mooi.

Christel

Christel

16-07-2013 om 08:24

Toppers hier

zijn de boeken van grote beer en kleine beer. Alle drie de kinderen vonden die boeken geweldig.

Verder natuurlijk de boeken van Dick Bruna, de sprookjes daarvan zijn ook leuk. En ook de boeken van Busser en Schröder, wij kregen bij de geboorte van de jongste het versjesboek van Elfje Elfje, was ook een succes (de CD die erbij zat vonden ze weer niks).

Rafelkap

Rafelkap

16-07-2013 om 12:06

Nog niet genoemd volgens mij

voor die leeftijd: 'berenjacht', voor iets ouder: max en de maximonsters
Van 'berenjacht' heb ik al verschillende blokboekjes moeten kopen omdat die zo vaak werden (en worden) gelezen!

Rafelkap

Rafelkap

16-07-2013 om 12:09

ook toepasselijk: 'ik zal wel een kindje lusten'.
Of 'wie heeft er op mijn kop gepoept' of nog veel beter: 'kleine muis zoekt een huis'
maar ik zou voor 'berenjacht' gaan

Anne Carin

Anne Carin

16-07-2013 om 19:50

Lieve woordjes

Lieve woordjes van Carl Norac is een van mijn favorieten. Een heel lief boekje met mooie tekeningen over Lola die 's morgens wakker wordt met een mond vol lieve woordjes. Maar niemand heeft tijd voor haar.... dus haar wangen worden al boller en Lola wordt steeds sipper totdat......
Een heel leuk peuter/kleuterboekje, mijn zoon genoot er van toen hij nog klein was!

joer

joer

16-07-2013 om 20:36

Nijntje

Mijn favoriet!

1 of 2 van die kleine vierkante Nijntjes boekjes. Bijv. Nijntje in de dierentuin.

Leuk inpakken en dan een Nijntje ansichtkaart erop.

Groetjes JOER

Tink

Tink

16-07-2013 om 23:03

En deze

Raad eens hoeveel ik van je hou. Schrijver ben ik even vergeten, maar je kent Haas en Hazeltje vast wel. Net zulke schattige tekeningen als Grote en Kleine Beer.

Anne

Anne

17-07-2013 om 15:49

De grote rode bus!

Echt zo'n leuk boek. Heeft mijn zoon erg van genoten. Grappig boek waarin allemaal verkeer komt vast te zitten achter een gat in de weg. Leuk de herhaling en het "boempedieklenk". Vond mijn zoon geweldig.

En inderdaad de boeken van Dieter Schubert (met of zonder tekst), prachtig.

En was De gele ballon al genoemd? Eindeloos kijkplezier.

Winnie de poeh

Het verzameld werk is hier ook stukgelezen. En anders, want is wel duur, hebben veel winkels ook wel een goedkope grote uitvoering met bekende sprookjes, soms voor maar een paar euro bij een kruidvat of zo.
Ook leuk zijn de liedjesboekjes van Annie M.G. Schmidt. Bijvoorbeeld De spin Sebastiaan (het is niet goed met hem gegaan). En dan een cd met de liedjes erbij en anders kunnen ze die wel op youtube vinden.

Tango

Tango

17-07-2013 om 22:20

Kleine muis zoekt een huis

Was hier heel lang de favoriet van onze zoon. Hij kreeg het volgens mij toen hij 2 was en we lazen het nog af en toe toen hij 7 was. Het gaat over een muis die een appel vindt en vervolgens een holletje zoekt waar het in kan met de appel want in zijn eigen hol past het niet. Hij komt onderweg allerlei dieren tegen. Bij het boek zit ook een klein knuffelmuisje.
Boeken van Kikker en Dikkie Dik zijn hier ook heel veel gelezen.
Wat ik overigens zie in dit draadje is dat smaken enorm verschillen. Hier vonden ze de boekjes van Lieve Woordjes helemaal niet leuk (zelf vond ik ze eerlijk gezegd ook niet zo geweldig dus misschien lag het daaraan).

Christel

Christel

18-07-2013 om 08:25

Stap maar in

Die was ik nog vergeten. Voorop zit een kartonnen blauwe vrachtwagen met een touwtje vast (is bij ons al gesneuveld). Een meisje gaat haar eendjes tellen en is er een kwijt. Stap maar in zegt de boer en samen rijden ze verder in de blauwe vrachtwagen. Ze komen bij een donker hol, heb jij mijn eendje gezien? Nee, zegt de vos, maar ik kan je wel helpen zoeken. De vos is los en kan je in de vrachtwagen stoppen. Stap maar in, enz enz. Heel leuk (en ik heb het zo vaak voorgelezen dat ik het hier op mijn werk gewoon letterlijk kan typen). Aan het eind van het verhaal blijkt het eendje onder water op zoek te zijn geweest naar lekkere hapjes. Dan moet de hele vrachtwagen met al die dieren er in weer terug naar hun huis gebracht worden. Iedere bladzijde dezelfde tekst, dat vinden ze geweldig.

Monkie

toevallig boekenkasten uit/opgeruimd van de week. Jongste is inmiddels 11, maar Monkie mocht nog steeds niet naar zolder. Zonder woorden, dus extra leuk 'voorlezen'!

Egel

Egel

18-07-2013 om 13:30

Ja ingridt

Monkie had ik idd ook al genoemd (prachtig!)(en mijn dochter is nu ook 11 btw), maar....Suze, heb je iets aan al deze enthousiaste kinderboekentipgevers?
Groeten, Egel

Meneer big

Gitte Spee maakt prachtige prentenboeken, o.m. over Meneer Big. Worden niet meer gedrukt maar zijn her en der nog wel (ook nieuw) te krijgen als je je best doet.
Voor een indruk, zie: http://www.deillustratiestudio.nl/gsmeneerbig.html

De Berenjacht, superleuk. Prentenboeken over Kleine Ezel (wel erg op de groei dan), van Annemarie van Haeringen.
Vos en Haas zijn erg goed, maar vind ik toch vooral leuk voor beginnende lezers.

Monique D*

Monique D*

18-07-2013 om 18:06

Boek voor baby en mama

Ik heb een keer in de boekhandel een dik boek gezien wat waarschijnlijk is getiteld: "Mama vertelt" of "Babydagboek" . In dat boek beschrijf je aan de hand van vragen en plaatjes hoe de baby zich ontwikkelt tot volwassene. Ook kan je vragen beantwoorden wat jij en jouw man meemaakten als kind, hoe jullie zelf werden opgevoed, etc. In dat boek noteer je herinneringen van jouw kind. Ook leuke anekdotes en herinneringen van jouw jeugd van jezelf en jouw man noteer je aan de hand van vragen. Ik weet de exacte titel niet meer, maar ik zou het zelf een heel leuk en interessant boek vinden om dit als cadeau te ontvangen.

Celine

Celine

18-07-2013 om 22:57

Richard scarry en picknick met taart

Geweldige boeken met ook erg fijne "kijkpagina's" . Zoveel te zien. En zo leuk getekend. NIet echt hele verhalen, maar wel wat tekst erbij. Mijn zoon vond die boeken erg leuk! Vroeg ernaar en was het eerste wat hij noemde.

Oja en die boeken van The Tjong-Khing (die van Picknick met Taart en zo). Ook fantastische tekeningen en heerlijke kijkboeken.

Liz

Liz

18-07-2013 om 23:02

Leuk draadje en superworm

Leuk draadje dit.

Ik was vandaag toevallig in een kinderboekenwinkel en daar adviseerden ze o.a. Superworm. Erg grappig en leuk getekend boek.

En ze hadden ook een grappig boek over kinderen die op dansles (ballet) gaan en dinosaurus die ook mee wil doen (zelfs op spitzen), maar veel te groot is. Ben de titel vergeten, maar in een winkel weten ze vast welke het is. Ook erg grappig.

Suze

Suze

19-07-2013 om 23:54

Egel / bedankt

Bedankt allemaal. Leuk al die tips, echt geweldig. Er zijn zoveel leuke boeken. Van sommigen weet ik dat ze die al hebben. Sommigen ken ik niet.
Wil nog een paar bekijken, maar ik denk dat ik voor die grote rode bus ga. Lijkt me erg leuk voor een jongetjesbaby .

Sneeuwitje

Sneeuwitje

20-07-2013 om 20:03

Ik heb het draadje niet gelezen

Dus geen idee of de tips al gegeven zijn, maar:

Hier zijn zeker favoriet: jip en janneke (maar dat is vaak al een bekende, die men al heeft) en pluk v/d petteflet. Er is ook nog een minder bekend verhaal van pluk (pluk redt de dieren).

En voor peuters is heel erg leuk: wij gaan op berenjacht, die is er ook als kartonboekje.

Verder: de gruffalo is een heel leuk prentenboek/ voorleusboek. Je hebt ook hele leuke 'zoekboeken', dan moeten ze allemaal plaatsjes in een grote plaat zoeken, mijn zoontje van 3.5 inmiddels is er al een hele tijd gek op. Leuk om samen te kijken.

Succes hoor, er is zoveel moois, en het eea hangt ook van je budget af natuurlijk.

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.