Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Moos

Moos

03-10-2019 om 13:43

Werkende moeders, tip

Kennen jullie de serie 'Working Moms' op Netflix? Ik heb hem net ontdekt en vind het een pareltje.
Schetst een mooi beeld van het moederschap in een tijd waarin vrouwen geacht worden te werken of ze geen kinderen hebben en kinderen te hebben alsof ze geen werk hebben.

Lanza

Lanza

03-10-2019 om 16:45

En vaders?

... geldt voor hen hetzelfde?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-10-2019 om 17:29

Nog niet gezien

Ik heb de serie nog niet gezien. Misschien is hij best leuk, maar ik voel me niet aangesproken door de stelling dat vrouwen geacht worden te werken en/of doen alsof ze geen kinderen hebben. Ik ben al 20 jaar werkende moeder, gewoon omdat werken normaal is, en in de beginjaren had ik ook altijd foto’s op mijn bureau staan van de kinderen (nu flexplekken, dus teveel gedoe).

Ook niet aangesproken

Net als Phryne voel ik me ook niet aangesproken door de stelling dat moeders moeten werken alsof ze geen kinderen hebben en moeder moeten zijn alsof ze niet werken.

Werken is normaal, iets wat je nou eenmaal doet als volwassene. Net zoals tanden poetsen, of de keuken opruimen, of belastingen betalen. Hoort bij het leven. Als deze omschrijving slaat op de inhoud van de serie, ga ik zeker niet kijken. Ik vrees dan zo'n ploetermoeder-verhaal, en daar krijg ik de rillingen van.

Lanza

Lanza

10-10-2019 om 15:14

Het is

wel echt een leuke serie, dus zou het zeker proberen. Ik vind dat we in Nederland echt niks te klagen hebben. De mogelijkheden om parttime te werken zijn enorm, waardoor de combinatie goed te doen is. En als je fulltime wil werken kan dat ook.

Enige probleem vind ik dat de kosten voor het kdv erg hoog zijn, maar dat is tijdelijk. Wat mij betreft zou dat beter kunnen en dat het mogelijk is bewijzen andere landen waar kinderopvang gratis is, of bijna niks kost.

Flavia

Flavia

10-10-2019 om 16:40

Lanza

In die andere landen waar kinderopvang gratis is of weinig kost, zijn de opvangkosten even hoog alleen worden ze op een andere manier gefinancierd, meestal door een hogere algemene belasting.

De personeelsleden willen echt wel een salaris en ook de gebouwen moeten bekostigd worden.

Voor niets gaat de zon op maar daar blijft het dan ook wel bij meestal.

Lanza

Lanza

10-10-2019 om 16:53

Dat klopt niet

bijvoorbeeld in Duitsland is de belasting niet hoger dan hier en de opvang is gratis.

Pennestreek

Pennestreek

10-10-2019 om 17:12

Dat is te simpel gedacht Lanza

dan worden er blijkbaar andere keuzes gemaakt in Duitsland, maar ook daar kost kinderopvang natuurlijk geld. De (ouderen)zorg in Duitsland is bijvoorbeeld heel anders gefinancierd, daar ben je als kinderen financieel mede verantwoordelijk voor de zorg voor je ouders. Lijkt mij nou ook niet echt wenselijk. Probeer je je kinderen zonder studieschuld door hun studie te krijgen, moet je ook het verpleeghuis van je ouders betalen.
Dus... andere keuzes, maar zorg en opvang zijn nooit gratis, nergens.

Pennestreek

Pennestreek

10-10-2019 om 17:13

Bovendien

voor mensen die het niet kunnen betalen is er hier toch een toeslag? En als je geen toeslag krijgt, kun je het *dus* wel zelf betalen.

@Emma

@Emma

10-10-2019 om 17:32

Waarom toch....

....gaat het meteen weer over de kosten van kinderopvang zodra het over werkende vrouwen/moeders gaat, pfff 😕

Lanza

Lanza

10-10-2019 om 17:38

Uiteraard

kost het geld, maar ik had het uiteraard over de kosten die je als ouders moet maken om te kunnen werken.

Lanza

Flavia legt je uit dat gratis niet bestaat. Gratis kinderopvang bestaat ook niet in Duitsland. Ook daar willen de leidsters gewoon een salaris, kost het huren van een gebouw geld, wordt er speelgoed aangeschaft etc.
In Duitsland betalen de gebruikers van de kinderopvang niet (direct) voor de kosten van de opvang. Die kosten worden waarschijnlijk uit algemene middelen (belastinggeld) betaald. Iedereen met inkomen betaalt er aan mee.
Het lijkt semantiek. Maar het is een belangrijk verschil: gratis diensten (kinderopvang, zorg, onderwijs, studiefinanciering etc) bestaan niet maar zijn een kwestie van (andere vorm van) solidariteit. Dat is een keuze die je op overheidsniveau maakt.

en nog even Lanza

"bijvoorbeeld in Duitsland is de belasting niet hoger dan hier en de opvang is gratis."
Op gevaar af dat je vol blijft houden dat de opvang gratis in Duitsland, toch nog een toevoeging
Je snapt toch wel dat de belastingen gaan over het totaal van inkomsten en daarmee van uitgaven van een overheid.
Misschien gaat er in Duitsland meer publiek geld naar de kinderopvang dan in Nederland, maar bijvoorbeeld minder naar de culturele sector. De weergave: belastingen in Duitsland zijn even hoog als in Nederland en daarom is kinderopvang daar gratis is een te simpele weergave
Ik vind het trouwens wel knap dat jij kunt stellen dat de belastingen in Duitsland niet hoger zijn dan in Nederland. Duitsland kent een behoorlijk complex belastingstelsel. Je kunt niet zonder meer zeggen dat een alleenstaande met twee keer modaal in Duitsland net zoveel betaalt als in Nederland (kan meer of minder zijn).

Lanza

Lanza

11-10-2019 om 17:48

Zucht

je hoeft mij dat niet uit te leggen. Met gratis bedoel ik dat het de ouders geen geld kost. Voor hen is het dus gratis om hun kinderen onder te brengen wanneer zij aan het werk zijn. Dat het wel geld kost begrijp ik uiteraard. Ik kom niet van Mars. Het voelt wat belachelijk, de manier waarop dit keer op keer wordt uitgelegd, terwijl ik al duidelijk heb gemaakt waarop ik doelde met 'gratis'.

Lanza

Lanza

11-10-2019 om 17:50

Ik ken vrij veel

families in Duitsland, ook die in Nederland hebben gewoond. Allemaal zeggen ze dat de situatie in Duitsland vele malen makkelijker is dan in Nederland, financieel en praktisch wat betreft de combi zorg en werk.

Lanza

Ik had je bericht even gemist waarin je duidelijk maakte met wat je bedoelde met gratis. Overigens is het tamelijk denigrerend om de je bericht de titel Zucht mee te geven. Doe ik ook niet richting jou (en dan moet ik ook wel eens op mijn handen zitten)

Mieke

Mieke

11-10-2019 om 19:34

Kinderen en Duitsland

Mijn vader heeft de Duitse nationaliteit. Ik heb daardoor veel familie in Duitsland.

Mijn ervaring is anders dan dat van Lanza maar het kan ook om andere regio's gaan.

In Duitsland wirden te weinig kinderen geboren . Overheid heeft wel maatregrlen genomen zoals geld na de geboorte van een kind. De combinatie werken en kinderen is in Duitsland zwaar.

Nadelen in Duitsland. Parttime werken kan vrijwel nergens. Scholen sluiten al om 13.00 uur. BSO nooit van gehoord. Kinderen hebben bergen huiswerk. Het niveau op de middelbare school is lager dan in Nederland. Schoolgebouwen en faciliteiten zijn echt oud. Een goede internetverbinding op school is een uitzondering.

Kinderopvang is gratis maar er is veel te weinig opvang. In Berlijn zijn bijvoorbeeld wachtlijsten van jaren. Om je kind op de opvang te krijgen heb je heel veel geluk nodig. Niet fijn als je weer moet gaan werken. particuliere opvang is juist weer veel duurder dan in Nederland.

Mijn familie is juiat heel jaloers hoe het hier geregeld is.

123

123

18-10-2019 om 08:54

Andere ervaring werkende moeder

"schetst een mooi beeld van het moederschap in een tijd waarin vrouwen geacht worden te werken of ze geen kinderen hebben en kinderen te hebben alsof ze geen werk hebben."
Ben moeder en werk, en ik voel me niet "geacht" om iets te doen. Ik ervaar ook geen grote moeilijkheden in het een of ander. Niet iets wat een serie waardig is iig.

Speelt dit misschien bij de boardroomfuncties, dat je dan niet om 1700 naar huis kan om je kids op te halen?

En wat deze betreft: "kinderen te hebben alsof ze geen werk hebben.": Wie verwacht dat dan? Ik ervaar dat helemaal niet zo, het verbaast me wel. Is het een Amerikaanse serie?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2019 om 14:03

Ja nogal

Maar uiteindelijk vinden ze allemaal soort van hun weg. Ach het is vermakelijk bingewatch-voer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.