Eline-888
20-05-2026 om 10:16
Wie laat ook een ouder alleen achter als die uit huis gaat?
Ik worstel momenteel enorm met een beslissing en zou graag eerlijke meningen horen.
Ik ben enig kind, bijna 30, en mijn ouders zijn recent uit elkaar gegaan. Sindsdien zou mijn mama volledig alleen zijn als ik verhuis. Ik voel een sterke verantwoordelijkheid om er voor haar te zijn, zeker omdat het een moeilijke periode voor haar is. Ze werkt niet, heeft MS en heeft eigenlijk niemand als ik wegga. Ze is wel nog heel stabiel en is nog heel zelfstandig (niet hulpbehoevend).
Tegelijk weet ik ook dat het op mijn leeftijd “normaal” is om zelfstandig te wonen en een eigen leven op te bouwen. Een deel van mij heeft het gevoel dat ik mezelf tegenhoud door thuis te blijven wonen, maar een ander deel voelt zich schuldig bij de gedachte om haar alleen achter te laten. Ik ben bovendien nog single, dus als ik verhuis zou ik alleen wonen en zij ook alleen zijn.
Het huis is volledig van haar. Het is een erg groot huis, dus ook met hoge onderhoudskosten. Ze ziet het niet zitten om te verhuizen en dat begrijp ik want het is een speciaal huis met veel privacy etc die je niet meer snel zal vinden.
Als ik thuis blijf wonen, kan ik haar emotioneel en financieel blijven ondersteunen, wat ik nu ook al doe.
Ik ben momenteel bezig met de aankoop van een appartement, maar als ik thuis blijf wonen zou ik het verhuren.
Ik twijfel enorm tussen:
- thuis blijven om haar te steunen
- of kiezen voor meer zelfstandigheid en een eigen plek
Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten? Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Mugs
20-05-2026 om 10:25
Ik zou de adviezen die je in al je voorgaande draadjes hebt gekregen opvolgen
Kersje
20-05-2026 om 10:28
Mugs schreef op 20-05-2026 om 10:25:
Dit!
Gingergirl
20-05-2026 om 10:30
Mugs schreef op 20-05-2026 om 10:25:
Precies dit. Er zijn nu al tig adviezen gegeven, het heeft geen zin telkens hetzelfde te vragen onder een nieuwe nickname.
Meesje
20-05-2026 om 10:39
Daar is ze weer
Ik zou thuis blijven wonen, een pleegkind nemen, gaan internetdaten en een studie starten.
ps, wel een weekendregeling met je papa, om de week daar gaan slapen anders is hij zo alleen.
ps 2. zit je vader nu in het appartement dat jij anders had mogen gebruiken maar dat je niet wilde omdat je dan te ver van je ouders woonde?
MamaE
20-05-2026 om 10:50
Ik zou een schaar kopen. Om de navelstreng door te knippen.
Maak een keer een keuze en word volwassen. Je besluiteloosheid en eindeloze topics zijn hemeltergend irritant.
Netherfield
20-05-2026 om 11:03
Ga op jezelf wonen. En rap een beetje. Je weet zelf ook wel dat dit een hele ongezonde afhankelijke situatie is voor je moeder en voor jou.
Egel.
20-05-2026 om 11:06
Als ik jou was, zou ik spoedig naar de huisarts gaan en bespreken waar je tegenaan loopt in je leven. Dat je beslissingen nemen heeeel lastig vindt, dat je nog heel erg aan je ouders hangt, dat een relatie aangaan misschien lastig is. Dat je je afvraagt of de rest van je leven zo in de wachtstand blijft, of dat er nog iets anders mogelijk is voor je. Of je misschien hulp nodig hebt en wat hij/zij denkt dat er dan nodig is.
Ik heb je eerdere draadjes ook gelezen.
Sterkte.
Dweedledee
20-05-2026 om 12:05
Heb je nou al eens hulp gezocht? Want in al die jaren ben je, zo te lezen, geen stap verder gekomen.
Meesje
20-05-2026 om 12:22
Ik ben trouwens alleenstaand, met kinderen. En ik hoop ten zeerste dat ze mij ooit 'alleen achterlaten'. Het zou mij heel trots maken als ze opgroeien tot zelfstandige volwassenen.
Dweedledee
20-05-2026 om 12:24
Meesje schreef op 20-05-2026 om 12:22:
Ik ben trouwens alleenstaand, met kinderen. En ik hoop ten zeerste dat ze mij ooit 'alleen achterlaten'. Het zou mij heel trots maken als ze opgroeien tot zelfstandige volwassenen.
Dit. En ik denk ook dat moeder het ook wel prettig vindt, dat haar kind die haar meermaals geslagen heeft, het huis verlaat. Doe je moeder een lol, TO. En vertrek.
MamaE
20-05-2026 om 12:37
Meesje schreef op 20-05-2026 om 12:22:
Inderdaad. Heel veel ouders zijn tegenwoordig alleenstaand. Hun kinderen gaan op enig moment toch op zichzelf wonen.
Ook als ouders wel samen blijven, gaan ze meestal niet tegelijk dood. Dan blijft er ook eentje alleen achter. De uitwonende volwassen kinderen gaan dan ook niet opeens weer thuis wonen. Ook niet als ze geen partner en/of kinderen hebben.
ToetieToover
20-05-2026 om 12:59
Dweedledee schreef op 20-05-2026 om 12:24:
[..]
Dit. En ik denk ook dat moeder het ook wel prettig vindt, dat haar kind die haar meermaals geslagen heeft, het huis verlaat. Doe je moeder een lol, TO. En vertrek.
Is dat zo, TO? Heb jij je moeder geslagen?