Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zakgeld en snoepen

Wij zijn/waren van plan om zoon als hij 4 is zakgeld te gaan geven. Hij is pas begonnen met vragen of we dit of dat willen kopen dus een mooi moment om hem eigen geld te geven.

Maar toen ik vroeg wat zoon dan wilde kopen zei hij snoep. Ik wil eigenlijk niet dat hij snoep koopt maar hij vind natuurlijk dat hij met dat geld mag doen en laten wat hij wil. Tja, daar zit ook wat in.

Wat is wijsheid?

a) Zoon snoep laten kopen en opeten en maar hopen dat hij dat snel zonde vindt?
b) Zoon snoep laten kopen maar innemen en af en toe wat geven?
c) Zoon geen snoep laten kopen?

Ik vraag me trouwens ook af of we zoon gewoon vaker snoep moeten geven? Hij krijgt wel eens iets van chocola, of we eten een taartje of koekje, maar echt snoep - haribo, lollies, toffees, etc - krijgt hij zelden. Als ik dan eens een zakje heb en hij wat krijgt dan vraagt hij maar door.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

08-11-2010 om 21:50

Geen snoep

Vier jaar is wel wat jong voor zakgeld, denk je dat hij het idee een beetje gaat snappen? Wij zijn met zes jaar begonnen, met als enige voorwaarde: geen snoep van kopen. De reden die wij gaven is dat wij zorgen voor eten (en kleding, en huisdieren, en zo kun je nog wat opnoemen wat hij niet mag of hoeft te kopen) en dat wij ervoor zorgen dat ons kind gezond blijft. Dus snoep kopen mag gewoon niet.

Onweerstaanbare aantrekkingskracht

onze oudste zoon is een ijverige spaarder. Hij koopt bijna nooit wat voor zijn geld, maarrrrrr...dé Jamin! Wat een onweerstaanbaar aantrekkelijk winkel voor hem. Hij vindt het echt heerlijk om daar rond te lopen, te kijken, te rommelen met zo'n zakje dat je dan kunnen vullen, wegen op de weegschaal.
Zo af en toe mag hij dus bij de Jamin voor een euro snoep kopen. En dat moet dan van zijn eigen zakgeld.

We hebben de afspraak dat wij willen weten wanneer hij dat doet en we overleggen samen hoeveel geld hij meeneemt. Ik denk dat het al met al nu drie keer gebeurd is. Hij is nu ruim tien jaar oud.
Alleen al het idee dat het mag, is voor hem genoeg, blijkbaar.

groetjes van Purk

Beide doen

Wij kregen als kleine kinderen meen ik 50 cent zakgeld per week:35 cent voor in de spaarpot en 15 cent om te versnoepen bij de Jamin. O zaligheid. Vooral dat je dan zelf kon kiezen. En dat het van die Lekker Dingen waren die je thuis verder nooit had...

En zoiets zou ik geloof ik bij jouw zoon ook doen. Klein centje om te versnoepen, iets groter centje voor in de spaarpot, iedereen blij.

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

08-11-2010 om 22:26

Misschien

Je zou de regel in kunnen stellen dat er geen snoep gekocht mag worden van het zakgeld maar wel zelf wat vaker snoep in huis halen. Ik denk namelijk wel dat je van snoep sowieso niet te veel een verboden vrucht moet maken. Ik kan me voorstellen dat je het zonde vind dat hij die daar paar centen versnoept dus dan zou je zelf kunnen zorgen dat je wat snoep in huis hebt en zoon af en toe daar wat van geven.
Je zoon is namelijk nog best klein. Het kan dus best zijn dat als je hem wel snoep van zijn zakgeld laat kopen hij daar helemaal niet van leert dat je beter kan sparen voor iets maar dat hij gewoon de komende tijd voor de gelijke gratificatie blijft gaan. Snoep kan je namelijk elke week kopen en het is lekker. Gaan sparen voor speelgoed en dergelijke is nog best abstract natuurlijk. Als je hem dus snoep van zijn zakgeld laat kopen zou ik er niet vanuit gaan dat hij dit na een paar weken heeft afgeleerd. Ik zou er dan vanuit gaan dat hij dit de komende tijd gewoon blijft doen. Kan natuurlijk ook anders zijn maar daar zou ik in elk geval vanuit gaan.
Zelf zou ik er dus liever voor kiezen om zelf snoep te kopen voor zoon en hem elke dag een snoepje laten uit zoeken bijvoorbeeld en daarnaast met hem afspreken dat zakgeld alleen is voor niet etenswaren.

Maylise

Asa Torell

Asa Torell

08-11-2010 om 22:45

Truc

Hier koopt zoon ook snoep van zijn zakgeld, maar dan in de vorm van het geld in zo'n automaat gooien waar een plastic telefoontje oid gevuld met (meestal) snoepjes uitkomt. Dat is echt geen hoeveelheid om wakker van te liggen. (evengoed jammer van het verspilde geld maar ja, daar moet hij het van leren). Kortom, sleep je zoon naar zo'n automaat (hier staat er eentje in het zwembad) en je hoeft je over zijn gezondheid althans geen zorgen te maken .
Zoon is overigens ruim 6,5 en het spaarkwartje begint nu net een heel klein beetje te vallen na ruim 1,5 jaar zakgeld. Maar ja, misschien is dat gauw weer voorbij als hij tzt. de jamin ontdekt... Ik denk dat ik dan ook voor de regel 'zoveel maximaal voor snoep' ga kiezen.

Geen snoep

Wij hebben vanaf 5 jaar zakgeld gegeven en dat is om iets leuks van te sparen. Geen verdriet speelgoed(lijkt leuk is zo stuk) en onze zoon gaat daar prima mee om. Hij leert de waarde van geld kennen, snapt dat je niet zomaar iets koopt of krijgt. Meestal koopt hij er lego, playmobiel of iets van siku voor maar laatst heeft hij ook een beenbemschermers gekocht(voor voetbal)
Muizemeis

En hier

Hier krijgen ze vanaf hun 6e zakgeld.
ik denk dat een vierjarige nog totaal geen benul heeft van de waarde van geld,ze beginnen dan pas net met tellen.
rekenen is nog niet aan de orde.
onze regel is; zakgeld is voor je zelf,je mag daarmee iets kopen of sparen voor je zelf.
maar snoep kopen is verboden.
er is snoep in huis,net als chips en koekjes,en bovendien hebben wij vaste snoep momenten.smiddags uit school iets drinken met een snoepje ,s,avonds voor het slapen gaan drinken met een koekje/soepje,en in het weekend s,avonds chips.
vanaf de puberteit hou je het niet meer tegen,dan heb je geen zicht meer op wat ze met hun zakgeld doen.En ik laat het dan ook los.
op hoogtij dagen is er extra snoep( sinterklaas,verjaardag,kerst.

Petal

misschien een handige tip voor je: las vaste snoepmomenten in voor je kind,bijvoorbeeld elke dag uit school een snoepmoment .
dat zou zijn behoefte aan snoep kopen kunnen verminderen.

Ik kies

optie 1 (of 2). Mijn kinderen kopen met hun zakgeld wat ze willen. 1 keer hebben ze tot een reuze grote zak snoep gekocht (betalen per gewicht) voor anderhalve maand zakgeld. En het duurde best lang voor die zak leeg was. Ze kregen al schrik dat het snoep slecht zou worden en dat zou weggesmeten geld geweest zijn. Ik denk dat ze toen beseft hebben dat zoveel snoep kopen niet echt nodig was, en ook niet zo slim, als er al snoep ligt in huis. Kinderen leren nog altijd het meest van zelf ervaringen opdoen, maar daar moet je wel de kans toe geven.

Je moet natuurlijk wel af en toe verzuchtten dat ze anders toch echt sneller dit of dat hadden kunnen kopen, zo leren ze dat wel.

koentje

koentje

10-11-2010 om 09:23

Mijn zoon

mag soms snoep kopen, zo lang hij het niet steeds vaker gaat doen houd ik dat zo. Maar dat is misschien wel bepalend voor hem: ik bepaal nog steeds wanneer hij het op mag eten. Hij kan niet ongezien met een zak snoep naar boven of zo.

Koentje

*Hij kan niet ongezien met een zak snoep naar boven of zo*.
ik weet niet hoe oud je zoon is,en of hij al alleen naar de winkel kan?
in dat geval kan hij natuurlijk het snoep al opeten voordat hij thuis komt,en dan heb jij niets meer te bepalen.

Poppy

Poppy

10-11-2010 om 13:35 Topicstarter

Hmm

Ik ben er nog niet uit. Door snoep kopen te verbieden maakt ik het weer zo aantrekkelijk.

Wel mag zoon bij het volgende supermarktbezoek iets aan snoep uitzoeken, en dan met (meer) regelmaat iets ervan hebben. Drie dagen gaat hij naar het kdv dus tijd voor snoep is er niet. En de dagen dat hij thuis is vond hij soepstengel/rozijnen/abrikozen/olijven/komkommer etc prima als tussendoortje. Dat is eigenlijk niet te vervangen door een snoepje maar het kan er natuurlijk wel bij. Misschien dat hij zo inderdaad minder naar snoep gaat talen.

Ik weet dat zakgeld met 4 jaar vroeg is, zelf kreeg ik op mijn 6e zakgeld. Maar zoon kan al tellen en rekenen en herkent verschillende muntjes en weet ook wat het is om te wachten (iets lekkers bewaren tot morgen etc) dus ik denk dat het wel gaat lukken. We beginnen in ieder geval klein denk ik, 50 pence per week (man wilde al een pond geven).

koentje

koentje

11-11-2010 om 09:24

Nee maar

ik weet dat hij dat niet doet. Hij is 12 maar jong voor zijn leeftijd; hij kan echt niets verbergen. Al is het alleen maar omdat hij spontaan zijn mond voorbij praat mocht hij dat al eens proberen.

Janna

Janna

11-11-2010 om 15:56

Verbergen

dat kan mijn 12 jarige ook niet!

Hij heeft eens een patatje gekocht van zijn zakgeld.
Thuis gedroeg hij zich anders dan anders. Nog voor ik hem had gevraagd of er iets aan de hand was had hij al opgebiecht dat hij langs de frietkraam was geweest haha!

Een andere keer had hij met een klasgenoot een ijsje gehaald. Dat vertelde hij gelijk thuis. Hij vertelde er meteen bij dat hij het klasgenootje ook op een ijsje had getrakteerd! Dan was het toch zeker niet zo erg meer...?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.