Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

23-06-2009 om 14:19

Zomerkamp voor buitenlandse kinderen...?

Beetje een rare titel, maar ik weet niet echt goed waar ik naar op zoek ben.

Ik heb een Chinese vriend die momenteel weer in Nederland is. Volgende week komt een Chinese collega van hem met haar tweelingdochters (12 jaar oud), voor 3 weken. De collega moet een workshop volgen en ook nog aanvullend werk doen. Ze hebben huisvesting (een heel huis beschikbaar) maar verder niet. Collega en dochters zijn nog nooit in het buitenland geweest. Dochters hebben al 3 jaar Engels op school gehad maar ik weet hoe dat gaat: ze zullen amper een paar woorden spreken en communiceren zal moeilijk zijn.

Ik had het erover met mijn vriend en ik zie al voor me dat die meisjes gewoon thuis blijven als de moeder bezigheden heeft. Voor Chinese begrippen is dat waarschijnlijk ook niet zo raar. Hij en ik zaten te brainstormen of er niet iets leukers te bieden zou zijn voor hen. Ik ga ze natuurlijk regelmatig bij mij thuis uitnodigen, daar niet van, maar ik weet niet hoezeer 2 meisjes van 12 gaan klikken met 3 jongere jongetjes.

Een zomerkamp, bedacht mijn vriend, zou dat niet wat voor ze zijn, een paar dagen of zo. Dus ik ben net eens gaan googlen. Er zijn wel zomerkampen, die er ook wel aantrekkelijk uitzien, maar wel voor 400 euro per kind per week, dat is denk ik veel te duur voor ze. Scouting kampen zijn een stuk goedkoper maar daar kunnen ze natuurlijk ook niet mee omdat ze geen lid zijn. (Geen open inschrijving of zo).

Heeft hier iemand toevallig een goed idee, wat we kunnen bedenken om het leven van die dames wat te verluchtigen? Wij wonen in het midden van het land, ik ben best bereid ze ergens heen te rijden maar het moet niet te gek worden. En de periode is dus zo ongeveer 1-21 juli.

Of gewoon hardop meedenken wat ik nog meer zou kunnen verzinnen...

Dank alvast,
Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hardop meegedacht

Margje, als ik me in die Chinese meiden verplaats dan zou ik het doodeng vinden om een paar dagen op kamp te gaan. Er vanuit gaande dat er geen Chinese-meidenkampen in Nederland zijn.
Ik zou ze (tijdelijk) aan een paar Chineessprekende leeftijdgenootjes koppelen. Hopelijk te vinden via een Chinees forum, kerkgenootschap of jongerenvereniging. Of misschien zo'n schakelklas voor niet-Nederlandssprekende kinderen? Zou me dat allemaal niet lukken dan zou ik misschien wel de faculteit voor Chinese letterkunde of de ambassade bellen: Hellepie, waar vind ik Chinese jongeren?! Ik zou me zelfs nog voor kunnen stellen dat je het aan de eenmaal gevonden jongeren presenteert als bijbaantje: wie laat Nederland zien aan deze dames? Wel ff screenen uiteraard, beetje griezelig anders...
Succes!
Onyx

margje van dijk

margje van dijk

23-06-2009 om 15:04

Ja, daar heb je wel een punt.

Er zijn hier zat Chinese studenten, misschien is het zo gek nog niet om er daar wat van vragen of ze iets leuks met de meisjes willen doen.

Aan de andere kant lijken ze me wel van het ondernemende type en niet meteen bang, als ik mijn Chinese vriend mag geloven. Maar het is/blijft natuurlijk doodeng als je je op geen enkele manier verstaanbaar kan maken.

Zie je, ik stel dit op prijs, een beetje meedenken

Margje

Hanne.

Hanne.

23-06-2009 om 15:44

Zelf als kind

Ben zelf al kind regelmatig met de NLJB (nu geloof ik stichting vakantiekampen) weg geweest. Heb daar ook 1x meegemaakt dat er een aantal duitse meisjes waren. Zij spraken geen woord nederlands, wij geen woord duits, maar het was erg gezellig.

De inschrijving was toen open, ze hadden verschillende types kampen.

Organiseert de

plaatselijke internationale school geen zomeractiviteiten ? Ik zou even bellen.

margje van dijk

margje van dijk

23-06-2009 om 17:43

Goede ideeen

De internationale school is in elk geval niet plaatselijk alhier, maar het is een leuk idee inderdaad om eens uit te zoeken. Dank.

Ook Hanne bedankt voor je tip, ik heb even bij die site gekeken en ineens kost een week kamp nog maar 165 euro inderdaad. En het ziet er hartstikke leuk uit.

Maar ik weet inmiddels niet goed meer of het nou echt een goed idee is de meisjes een paar dagen tot een week echt weg te sturen in zo'n vreemde omgeving.

Ik heb vriend gevraagd nog eens goed te polsen. En verder denk ik dat het leuker is een Chinese student(e) te vinden die iets met ze kan ondernemen.

Margje

Mover

Mover

23-06-2009 om 22:04

Misschien een heel duf idee

maar hebben jullie niet een chinees restaurant in de buurt? En kan je via hen vragen naar leeftijdgenootjes, of mensen die misschien een keer een middagje iets willen ondernemen met de logees?
Heb een vergelijkbaar "probleem" gehad met een japanse logee, en ben toen via het lokale japanse restaurant verder geholpen.
Eventueel via MP een oproepje doen?
Succes!

Misschien een nog duffer idee...

Er worden in de zomervakantie vaak activiteiten georganiseerd voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Tenminste, hier in Amsterdam wel, en vroeger bij ons in Alkmaar was dat ook zo. Van die sport- en speldingen (zeillessen bijvoorbeeld hier in Amsterdam). Nu zijn die meiden eigenlijk een jaar te oud, maar dat merkt toch geen mens (ik vermoed dat ze ook niet heel groot zullen zijn) en hun Engels en dat basisschoolengels, misschien gaat dat net. Dat soort activiteiten zijn meestal erg goedkoop.

Maar als je een Chinese student(e) kan vinden die die meiden op sleeptouw wil nemen is het natuurlijk helemaal mooi. Als je tenminste iemand uit dezelfde streek te pakken krijgt, of spreekt iedereen daar Mandarijn?

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

23-06-2009 om 23:33

Gedachte

Mijn zoon heeft een Chinees, geadopteerd vriendinnetje. 12 jaar. Zij zit op Chinese les omdat ze ooit naar China te gaan. Ik kan me zo maar voorstellen dat dit vriendinnetje het leuk zou vinden om in de zomer Chinees te praten met die Chinese meisjes. Als je denkt dat het een idee is, dan wil ik het haar wel vragen.

Tihama

Marmar

Marmar

24-06-2009 om 00:04

Hoe oud?

Hoi Margje. Je schrijft dat de meisjes 12 jaar zijn. Maar is de Chinese manier van de leeftijd 'tellen' dezelfde als die van ons? Ik weet dat bijv. in Korea een pasgeboren baby al '1 jaar' is (dwz: 'in zijn 1e levensjaar'). Misschien zijn de meisjes 11 jaar? Op die leeftijd scheelt een jaar een hoop, tenminste voor Nederlandse meisjes. Geen idee hoe dat is voor Chinese meisjes...

Kindervakantieweek

Hier ter plaatse (maar dat is weet ik ver weg van jullie) wordt elk jaar met subsidie van de gemeente/kinderfondsen een kindervakantieweek/kinderaktiviteitenweek geörgansiseerd, door een leger vrijwilligers in samenwerking (tegenwoordig) met jeugdwerk/jongerenwerk.
6 dagen lang kunnen kinderen in de basisschoolleeftijd dan komen in een soort 'stad' die ze zelf bouwen (van houten pallets). De stad bestaat uit meerdere 'wijken' die elk een eigen hut bouwen en in toerbeurt allerlei aktiviteiten doen (dingen als play-back-show, sport en spel, bioscoop etc.). Er wordt een burgemeester gekozen en ze maken een eigen krant. etc. etc.
Ze zijn daar de hele dag druk. Eten aldaar en drinken krijgen ze. Kost amper iets (ik meen 12.50 voor de hele week), je kan met je zus/broer in 1 wijk (of vriend/vriendin). Van 's morgens vroeg tot een uurtje of 4 's middags. Als je wil mag je erna ook nog blijven...maar dan is het officieel afgelopen dus geen écht toezicht meer. Vanaf 13 jaar mag je meehelpen bij de kleuters als 'hulpleiding'. Voor onze kinderen hoort deze week er helemaal bij in de vakantie. Het is elk jaar weer puzzelen voor ons om die week weer in huis te zijn, want zonder deze week kunnen ze niet. Dan gaan ze net zo lief niet op vakantie zeggen ze zelfs. Oudste 'helpt'nu al een aantal jaren en mag dit jaar gewoon 'leiding' zijn zelfs.En jongste doet nog gewoon zelf mee. Hier komen elk jaar best veel 'buitenlanders' , Duitsers, Engelsen, Schotten, Fransen voornamelijk vanuit de campings/hotels hier ter plaatse. Ik herinner me van vorig jaar dat er ook 2 Thaise meisjes waren en wat Poolse en Hongaarse. Ook zat nederlandse kinderen uit andere plaatsen in nederland. Van sommigen is zelfs bekend dat ze elk jaar komen...speciaal om aan die week mee te doen (gaan de ouders op de camping). Jongste verheugd zich alweer op d'r vriendinnetje uit leeuwarden die ook elk jaar er is en die ze zo heeft leren kennen.
Ik weet ook dat er best veel van die kinderweken zijn, overal in het land. Vaak ooit onstaan om voor de kinderen die niet op vakantie gaan (de arme kindertjes...) ook iets te vakantieachtigs te doen. En nu wordt het door de grote animo nog steeds gedaan alleen is de doelgroep iets anders (toeristen en plaatselijke jeugd).
Google eens op kindervakantiefestijn,kinderweek, kinderaktiviteitenweek, kinderweek etc. En check ook eens het v.v.v. die heeft zulke dingen ook in de agenda staan.
groeten albana

Jesse_1

Jesse_1

24-06-2009 om 09:10

Of juist...

een studente Chinees ipv een Chinese student. Er zijn vast wel meiden van een jaar of 20 die het leuk vinden om een dag met een paar jonge meiden op stap te gaan en zodoende hun chinees te kunnen oefenen. (Moet je wel weten dat het om hetzelfde chinees (/dialect etc) gaat).
Een student (m) zou ik niet doen, om een vreemde man aan 2 jonge meisjes te koppelen lijkt me niet echt gepast en je weet wat voor weirdo's er (helaas) rondlopen op deze wereld.
Jesse

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

24-06-2009 om 21:24

In almere

Ik weet niet waar je woont 'in het midden van het land', maar in Almere heeft stichting De Schoor (welzijnswerk) een vakantieprogramma opgesteld (Vakantiefun). Elke dag zijn er activiteiten, steeds in 1 stadsdeel tegelijk (als ik het goed heb). De kosten zijn zo'n €2,00 per dag.
www.deschoor.nl

margje van dijk

margje van dijk

24-06-2009 om 22:46

Nogmaals bedankt

... voor jullie suggesties.

Na ruggespraak hebben we geconcludeerd dat een meerdaags kamp niet geschikt is, dus we gaan op zoek naar 1-daagse activiteiten, met hulp van een studente (inderdaad) o.i.d. Bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal even uitzoeken!

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.