Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Mamsie

Mamsie

28-01-2018 om 15:19

10-jarige op social media?

We hebben hier een 10-jarige in huis die verschrikkelijk graag op Facebook, instagram en Pinterest wil. Net zoals hij ook wanhopig graag een smartphone wil, whatsapp wil etc. Hij heeft een iPod, mag daarop (met beveiligingsinstellingen die passen bij zijn leeftijd) redelijk z’n gang gaan op safari en YouTube. Voor social media gebruik vinden we hem te jong. En niet voldoende betrouwbaar. Zoon is namelijk best een meeloper en wil er verschrikkelijk graag bijhoren. Zien we met bv merkkleding willen dragen, maar ook met andere dingen. Is vaak bang dat hij ‘er niet bij hoort’ en gaat ver om er wel bij te horen. Houdt zich bijvoorbeeld niet altijd aan afspraken die wij met hem maken omdat hij op zo’n moment erbij horen belangrijker vindt dan ons vertrouwen. Voorbeeld: had een tijdje de app musically. Afspraak was alleen vrienden toevoegen na overleg met ons. In eerste instantie gaat dat goed, maar binnen 1 of 2 weken doet hij het toch een keertje zonder overleg. En als daar dan niet direct iets op volgt, dan ‘mag’ het dus en is het hek van de dam.

Dit soort voorbeeldjes komen voortdurend terug, online en in het echte leven. Zoekt altijd ruimte en gaat nét iets verder dan afgesproken/prettig. Kiest ook vriendjes/vriendinnetjes die dit ook doen, en die vaak minder sturing krijgen vanuit ouders. Wat zijn gevoel van ‘ik mag ook niets’ nog extra voedt natuurlijk....

We praten veel met hem, over veiligheid, groepsdruk, je veilig voelen in contact met anderen en bij jezelf blijven versus meelopen met anderen. Maar op de een of andere manier beklijft het allemaal niet.

Nu kwamen we er vanmiddag achter dat hij stiekum een facebookaccount heeft aangemaakt. Gisteren. Heeft al 15 vrienden, waarvan hij er 3 of 4 echt kent en de rest niet. Toen we hierover in gesprek gingen biechtte hij op ook al een paar weken een instagram account te hebben...

We hebben gezegd dat wij gaan nadenken hoe hiermee om te gaan, en dat we in de tussentijd zijn iPod innemen. Maar hoe nu verder? Kaders verkleinen, bv safari uitzetten op z’n iPod, iPod een tijd wegleggen, etc? Of iets anders?

We begrijpen dat hem weghouden van social media uiteindelijk geen oplosssing is, maar de vraag is of hij op dit moment al kan leren om er veilig/goed mee om te gaan. Wij denken van niet.

Wie helpt?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-01-2018 om 15:37

Tja

Misschien een idee om hem toch toe te laten tot social media en dit dan leuk mèt hem te gaan doen? Uiteindelijk ontkom je er toch niet aan en ik ben van mening dat je op deze leeftijd nog goed mee kunt kijken.

Ik zou dan wel sacties aan onbetrouwbaar gedrag gaan koppelen.

Triva

Triva

28-01-2018 om 16:11

idd

Als je zag dat hij dit zo graag wilde dan had je betere afspraken moeten maken. Toelaten dus MITS jij het wachtwoord hebt of MITS jij ook vriend bent zodat je het in de gaten kunt houden.

Nu dus alle niet-bekenden verwijderen en alleen toestemming vragen als hij iemand IRL niet kent. Vrienden toevoegen is niets mis mee.

Toen mijn zoon (nu bijna 19) op de basisschool zat had je nog hyves, ook heel wat mee te stellen gehad maar het kwam niet in mijn hoofd op om het te weigeren. Overigens was dat 'ermee stellen' vooral met zijn klasgenoten hij hield zich keurig aan de afspraken.

vlinder72

vlinder72

28-01-2018 om 16:44

Meelopen

"We praten veel met hem, over veiligheid, groepsdruk, je veilig voelen in contact met anderen en bij jezelf blijven versus meelopen met anderen. Maar op de een of andere manier beklijft het allemaal niet."

Vindt jij dan dat als hij instagram wil, hij een meeloper is en dat dat dan niet goed is? Misschien vindt jullie zoon het juist fijn om ook mee te kunnen doen met facebook en instagram.

Een voordeel van dit soort dimgen op de basisschool starten is dat je het nu nog kan controleren en he kan hem nu juist goed leren wat hij wel en niet moet doen. Maar is Facebook niet hartstikke uit bij kinderen. Mijn drie pubers hebben Instagram, whatsapp, snapchat en mijn dochter musicaly (of zoiets) maar in facebook zijn ze niet geïnteresseerd. Toen ze nog op de basisschool zaten hielden wij alles in de gaten. Waar zitten ze op, wie accepteren ze, wordt er niet gepest in Whatsapp groepen

Bosbes

Bosbes

28-01-2018 om 21:10

anders

Anders dan de anderen vind ik

1. dat je regels geen afspraken moet noemen. Het is een dictaat van jullie, 'afspraak' is een eufemisme. Vind ik altijd zo flauw eerlijk gezegd. 'Hij hield zich niet aan onze afspraak', maar zowel voor, tijdens als na de 'afspraak' wilde hij die afspraak niet. Dat heet een regel: het mocht niet van jullie als ouders.

2. jullie regel was dat het nu nog niet mocht en hij heeft toch al twee accounts. Ik zou nu je rug recht houden en naast hem en zijn account gaan zitten terwijl hij deze beide opheft.

Dat je er nog over na moet denken: ja dan is het hek van de dam. Jammer dat jullie dat al gezegd hebben.

Kortom, ik zou even je ouderlijk gezag terugnemen.
Daarbij wel perspectief geven. Bijvoorbeeld: vanaf volgende maand (of vanaf zijn verjaardag, of halfjaardag) mag hij wel gaan whatsappen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-01-2018 om 21:43

Nou

Ik vind dat je als ouder ook best tegen een kind kunt zeggen dat dit nieuw is voor jullie, dat je erover hebt nagedacht, dat je vooral het stiekume jammer vindt en dat je nu graag overnieuw begint. Ik hou niet zo van machtstrijdjes in huis nl.

Zeker bij een oudste kind loop je vaker tegen dit soort dingen aan. Ik heb mezelf inmiddels aangeleerd dat ik bij onverwachte vragen/wensen zeg dat ik een uitgewerkt plan wil krijgen en dat ik er dan even over na wil denken. Dat geeft mij de ruimte om even hier te polsen

marie

marie

28-01-2018 om 22:04

Eens met Bosbes

Ik ben helemaal niet streng, maar mijn kinderen zijn eerder te braaf dan te ondernemend.
Ik vind ook zeker dat je juist wél hem moet toestaan hiermee onder jullie vleugels te gaan experimenteren, en dat je dat veel beter nu kunt doen dan over een jaar...

Jammer dan ook dat je nee hebt gezegd, maar ik zou nee toch echt op nee houden nu.

En dan idd samen afspreken over wanneer wel en vooral onder welke condities.
Met een beetje tact kun je er een win-win situatie van maken.

En meelopen is hartstikke oké hoor. (Wij zíjn nu eenmaal kuddedieren)
Maar wel met grenzen natuurlijk, die kun je mooi uitonderhandelen.

Niki73

Niki73

29-01-2018 om 09:39

Hier niet

Ik ben veel strenger hierin. Mijn kinderen zijn een paar jaar ouder. Ze mochten geen Facebook tot hun 13e verjaardag. Dat is de leeftijd die FB zelf stelt, dat doen ze toch niet voor niets? Er wordt nu zelfs over gesproken om de leeftijd naar 16 op te trekken! Dat is niet omdat ze zelf zo min mogelijk nieuwe klanten willen, natuurlijk niet. Het is omdat er zoveel misgaat.
Wij hebben strakke regels over vrienden toevoegen op sociale media. Alleen mensen die je in het echt kent en waar je minstens een kwartier mee gepraat hebt en die je aardig vindt. Dat is een regel die ze ooit bij een training op de lagere school voorgesteld kregen en die hebben we erin gehouden. Op school kregen ze ook wat voorbeelden van en een film over hoe het fout kon gaan, grooming e.d., dus ze weten donders goed waarom we die regels stellen. We hebben ook strenge regels voor het afschermen van accounts.

Pinterest e.d. vind ik ook niet zo'n goed idee omdat het daar nog veel meer gaat over plaatjes van prachtige mensen met een perfect leven. Dat is nep, het is in mijn ogen niet gezond om daar de hele tijd mee gevoed te worden. Ik geef ze leiver een realistisch wereldbeeld mee. Een van mijn kinderen zit wel op Pinterest, maar ik kijk regelmatig mee en geef uitleg. Ik vertel dan wat iemand wil bereiken met een post, wat mij stoort aan bepaalde posts en posters en wat ik leuk vind aan andere. Dat wordt dan nog best gezellig.

Jouw zoon heeft al meermaals laten zien dat hij nog niet met de regels kan omgaan. Hij is er dus te jong voor. Ik zou hem afsluiten en het nog eens onder toezicht proberen als hij 13 is. Als je dat niet realistisch vindt, dan zou ik samen met hem naar zijn accounts gaan, alles dichttimmeren, valse vrienden eruit gooien en zorgen dat jij ook de wachtwoorden hebt, zodat je kunt meekijken.

Triva

Triva

29-01-2018 om 10:10

nee

Niet nog lang verbieden, je ziet dat je het niet tegen kan houden dus dan maar onder voorwaarden en controle. De verboden vrucht is te aantrekkelijk. Dikke kans dat hij, als het wel mag, over een paar maanden iets anders leuk vindt.

maan.

maan.

29-01-2018 om 15:16

Wat is er zo boeiend aan FB

Hoezo die interesse in FB, ik neem aan dat vriendjes een account hebben en dat hij erbij wil horen? Zo ging het hier destijds ook met hyves (al waren daar dan geen leeftijdsgrenzen dacht ik). Hier kregen ze hun zin en dus het hyvesaccount onder voorwaarden dat ze met ons bevriend zouden zijn en wij ook toegang hadden tot hun account. En vervolgens bleek hyves lang niet zo boeiend te zijn. Soms werd er een spelletje gespeeld en al snel was de interesse weg.

Lastig dat ie stiekem dus dat account al aangemaakt heeft, dan neig je toch eerder naar een NEE denk ik zo.

Het verbaast me trouwens wel dat ie geen smartfoon heeft, ik hoor van mijn dochter die vrijwilligster is bij de overblijf, dat echt iedereen in groep 7 en 8 er eentje heeft. Ze spelen er vooral spelletjes op. En ook de buurkindjes en kindjes in de familie zitten met groep 7 ook al met een smartfoon, vaak wel een doorschuivertje; mijn dochter was oprecht verbaasd dar nichtje niet blij was toen die een iphone5 van een jaar oud kreeg doorgeschoven- had liever een andere waarop mijn dochter aanbood dat nichtje dan haar ouwe telefoon zou nemen en die iphone dan aan haar zou geven.. ja dat vond nichtje ook stom

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.